Resultaten 1 tot 12 van de 12

Onderwerp: Advies Etron of geen Etron

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2018
    Posts
    14
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Advies Etron of geen Etron

    Hoi allemaal,

    ik rij momenteel nog in een a4 avant (B9) uit 2018. Fijne diesel werkt en rijdt lekker. Over een half jaar is mijn leasecontract beeindigd en moet ik een nieuwe uit kiezen.

    Mijn oog gaat naar de Etron 55, alleen ik ben zo "bang" voor de actieradius. Mijn woon-werk is 50KM enkel. Er komt een gelegenheid dat ik kan laden op kantoor. Dat is goed.

    Alleen in het weekend rij ik wel eens naar Maastricht (240Km) van mijn plaats... betekent dit dat ik dan moet laden? Of moet ik mijn mindset aanpassen?

    Help..

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Posts
    712
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Advies Etron of geen Etron

    Als je ver moet rijden dan ga je inderdaad onderweg laden. Of op je plaats van bestemming als daar een laadgelegenheid is.
    Als ik een rit heen en terug niet op één lading haal, dan ga ik altijd snelladen bij Fastned of zo, vlak vóór ik mijn bestemming bereik. Dat kost dan 15-20 minuten. Daarmee voorkom ik dat ik 's-avonds of 's-nachts op de weg terug moet laden.

    Het lijkt allemaal heel erg spannend, maar in de praktijk valt het echt wel mee.

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2018
    Posts
    14
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Advies Etron of geen Etron

    Thanks voor je reactie

    Ik rij nu natuurlijk 1000km op een tank. Ik ben gewoon bang dat ik te vaak moet laden. Ik hoor verhalen dat de actieradius van de 55 max 350km is en dat je echt moet laden als je nog 100km over hebt. Dus in werkelijkheid heb je dan maar een bereik van 250km?

  4. #4

    Standaard Re: Advies Etron of geen Etron

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ahmet82 Bekijk Berichten
    Thanks voor je reactie

    Ik rij nu natuurlijk 1000km op een tank. Ik ben gewoon bang dat ik te vaak moet laden. Ik hoor verhalen dat de actieradius van de 55 max 350km is en dat je echt moet laden als je nog 100km over hebt. Dus in werkelijkheid heb je dan maar een bereik van 250km?
    Laden kan tot 0 km net als je normale tank. Voordeel is dat je thuis altijd vol (80%) weggaat. Dus je rijdt ook nooit met een halve of kwart tank. Maar vraagt wel wat aanpassing. Lange rit start ik met 90 of 100%. Tot nu toe met de Q4 400 kim gehaald van de 490. Maar dat was in de winter.
    ▀▄▀▄▀▄ Audi Q4 e-tron 40 S Competition
    ▀▄▀▄▀▄ Audi TT Roadster 3.2 DSG MK1

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2018
    Posts
    14
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Advies Etron of geen Etron

    Hebben jullie wellicht ervaring (Realtime) wat de echt actieradius is van Etron 55? Ik heb wel een zware rechtervoet


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2011
    Posts
    409
    Kudos
    0
    Auto
    Audi SQ5
    Land
    Land

    Standaard Re: Advies Etron of geen Etron

    Ik heb geen ervaring met de Etron maar met een Skoda Enyaq. In de praktijk haal ik op 60kwh accu + - 250-300km (als het erg koud buiten is 180km)
    Ook ik rijd doorgaans nog (gewoon) 130-140kmph op de snelweg waar dit kan.

    In mijn optiek word er te makkelijk over het laden heengestapt, ook zoals hierboven gemeld "net voor aankomst op locatie bij fastnet 15-20 minuten laden" betekend in de praktijk dat je dus 30min extra reistijd hebt op een rit van 1,5 uur. Dat is dus 33%.

    Zelf vorige week naar Duitsland geweest, met de skoda zou ik op een ritje van 4 uur 2x 45 minuten moeten laden, dat is dus bijna 50% extra reistijd.


    Het bijtellingsvoordeel is inmiddels wel redelijk weg, ik zou lekker een dikke diesel pakken en 1000km op een tank rijden! Heb erg veel spijt van de keuze van elektrisch en het is veel meer geplan dan aanvankelijk verwacht.

    Eerlijk is eerlijk, voor het platte woon werk verkeer is het ansich prima, per maand maar 1 a 2 ritjes welke boven de 300km uitkomen.
    SQ5 2018 PL+ en nog zo veel meer
    TTS 8S Roadster 2016, PL+
    A3 8V Limousine 2018, Design PL+

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Posts
    712
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Advies Etron of geen Etron

    Ik heb een E-tron 50 en die komt ongeveer 120 km minder ver dan een E-tron 55.
    Winter: circa 220 km.
    Zomer: circa 300 km.

    Een E-tron 55 (met laatste software) dus:
    Winter: 340 km.
    Zomer: 420 km.

    Ik neem aan dat je niet elke dag ritten maakt van 1000 km, dus je gaat " op bestemming" of 's-nachts thuis laden. Daar hoef je niet naast te staan wachten.
    Je moet van de gedachte af dat je, zoals met benzine, gaat tanken als de tank bijna leeg is. Je legt de auto aan een laadpaal als je ergens stilstaat: Op het werk, bij het winkelen, tijdens sporten; whatever.
    In de avond en nacht laad je alleen bij wat je die dag hebt verbruikt.
    Laatst gewijzigd door Caravaca de la Cruz; 11-05-22 om 21:11.

  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: Advies Etron of geen Etron

    Ik heb in de eerste 15.000 km in totaal maar 15 minuten gewacht bij een laadpaal. Alle andere sessies thuis gedaan als ik op de bank zat. En dit incl ritten van 300 -400 km met de 77kWh variant van de Q4.

    En op de lange ritten is soms een keer extra laden (20 -70%) sneller dan bijna leeg rijden en weer terug naar vol. Maar verschillende apps helpen je daarbij.
    ▀▄▀▄▀▄ Audi Q4 e-tron 40 S Competition
    ▀▄▀▄▀▄ Audi TT Roadster 3.2 DSG MK1

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2018
    Posts
    14
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Advies Etron of geen Etron

    heel veel mensen raden mij af om de Etron 55 te nemen. Dit puur vanwege de actieradius... de 1 zegt maximaal 180 km kan je rijden en de andere zegt 300 is te doen op een volle batterij..

    Wat is waarheid?!

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2020
    Leeftijd
    54
    Posts
    47
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron
    Land
    Land

    Standaard Re: Advies Etron of geen Etron

    Net als bij brandstofauto's is het verbruik natuurlijk zeer afhankelijk van de omstandigheden en je rijstijl. Ga je bij vriestemperatuur planken zonder de auto voor te verwarmen, dan ben je na 200 km wel klaar. Bij temperaturen boven de 15C en normale rijstijl is 300-350 km met een 55 geen probleem. Maar de vraag is natuurlijk hoe vaak je meer dan 300km op een stuk rijdt. Voor dagelijks gebruik in Nederland is het echt geen issue. In 30.000 km heb ik tot nu toe misschien 3x een snellader in NL moeten gebruiken. Eigenlijk alleen met vakanties. Ik ben vorige week met mijn 50 van Utrecht naar Cadzand (Zeeuws Vlaanderen) gereden. Was 230 km enkele reis, geen enkel probleem, zelfs met mijn 22"wielen. En op de bestemming (vakantiepark) stond een hele rij laders, dus na een paar uurtjes weer vol.

    Het grappige is trouwens dat een E-tron ook helemaal niet uitnodigt tot hard rijden. Het wordt vanzelf een sport om zoveel mogelijk range te sparen. Maar af en toe even als een jekko optrekken is natuurlijk wel leuk..... Voor de rest is een E-tron een fantastische wagen, super ruim en comfortabel.

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2018
    Posts
    14
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Advies Etron of geen Etron

    Thanks voor de duidelijke punten.

    Mijn woon-werk is 50km enkel. Weekend rij ik misschien max 200km totaal... Er komt ook een laadpaal op mijn werk. Dus elke dag mogelijkheid om te laden. Thuis heb ik geen eifen oprit. Dus thuisladen moet ik ff anders doen, maar als ik vrijdag van kantoor met een volle batterij naar huis rij zou ik voldoende moeten hebben voor het weekend...

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Posts
    712
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Advies Etron of geen Etron

    Zeg tegen de gemeente dat je behoefte hebt aan een laadpaal.
    Zij nemen de aanvraag in behandeling en beoordelen of er echt één nodig is. Zo ja, dan komt die ook. Is standaard beleid in NL.

    Vergeet bij je keuze tussen een A4 diesel en een E-tron 55 niet een proefrit te maken. 408 PK en 664 Nm rijd echt wel beter dan een A4 diesel.
    En de ruimte en stilte. Fantastisch!
    Maak een proefrit en je bent verkocht!

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •