Resultaten 1 tot 15 van de 15

Onderwerp: Ervaringen gevraagd A3 8V als gezinsauto

  1. #1
    Niickkie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2022
    Leeftijd
    29
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Ervaringen gevraagd A3 8V als gezinsauto

    Goedemiddag,

    Ik heb een Audi A3 Limousine, en ik ben benieuwd of jullie ervaring hebben met deze auto als gezinsauto. Wij verwachten een kleintje en ik heb mijn vraagtekens erbij of de auto groot genoeg is. Het belangrijkste voor nu is of er makkelijk een kinderwagen achterin past, vooral door de kleine opening in de sedan, en of door de vorm van de auto het makkelijk is om een maxi cosi op de achterbank te zetten. Tuurlijk zal een A4 of A6 avant makkelijker zijn, maar ik ben even benieuwd of het met de huidige auto te doen is

  2. #2

    Standaard Re: Ervaringen gevraagd A3 8V als gezinsauto

    Allereerst, van harte! Mooi vooruitzicht.

    Ik heb een Sportback, dus niet helemaal vergelijkbaar. Maar hierbij mijn ervaringen. Ik heb 2 kids. Die maxi cosi is geen issue. Je hebt een 5-deurs, dus je kunt de maxi cosi makkelijk plaatsen/verwijderen. Er is ruimte genoeg voor de kleine achter de stoelen.

    De kinderwagen is mogelijk wel een beetje een issue, al is het maar in de beginfase. Dan ga je vaak nog op pad met een grote kinderwagen/onderstel + ledikantje. Later kun je op pad met een buggy en is het issue eigenlijk weg. Bij die grote babywinkels kun je vaak gewoon even passen. Ik zou even selecteren op een kleine wagen, vooral het onderstel. Sommige kun je echt heel klein opvouwen.

    Ik heb al heel snel een grote dakkoffer gekocht voor de vakanties / weekendjes weg. Met vakanties is mijn sportback ook gewoon te klein, dat zal met jouw limousine niet anders zijn (ik heb een e-tron, die heeft minder bagageruimte). Je zult versteld zijn wat je meesleept met een kleine :-). Maar met de dakkoffer gaat dat helemaal prima, en heb ik er met 15 minuutjes op en er weer af.

  3. #3
    Niickkie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2022
    Leeftijd
    29
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Ervaringen gevraagd A3 8V als gezinsauto

    Bedankt! En uiteraard bedankt voor je reactie! Dan zal het inderdaad bij de winkel even passen worden. Op kofferbak gebied is denk ik het grootste nadeel van de sedan dat de opening vrij klein is, het raam gaat niet mee omhoog bij het openen van de kofferbak. Als daar een kinderwagen doorheen past zal de rest ook moeten lukken want de inhoud van de kofferbak is groter dan bij een e-tron.

  4. #4
    Gadgets's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2012
    Leeftijd
    41
    Posts
    551
    Kudos
    129
    Auto
    Audi A5 SB

    Standaard Re: Ervaringen gevraagd A3 8V als gezinsauto

    Wij zijn met 5 en hebben 2 auto’s: A3 limo en A6 avant. Als we ergens naar toe gaan en ik moet parkeren in de stad dan pakken we altijd de A3. Zelfs een korte vakantie met 2 grote reiskoffers en parkeren op schiphol: A3. Lange afstanden en vakanties: A6. Kortom de A6 is de fijnste reisauto, de A3 perfect voor korte afstanden met het gezin.
    Audi A6 Avant Quattro 2.0 TFSI | 2019 | S-line | Gletsjer Wit | Black optic
    Audi A3 Limousine 1.4 TFSI | 2018 | S-line | Gletsjer Wit | Black optic

  5. #5
    A3165's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    2.017
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: Ervaringen gevraagd A3 8V als gezinsauto

    Voordeel is dat de aanschaf van een dakkoffer en fancy kinderwagen die klein opgevouwen kan worden goedkoper is dan een andere auto aanschaffen.
    De opening van de kofferbak van de limousine is toch niet buitensporig klein ten opzichte van andere auto's?


  6. #6
    Niickkie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2022
    Leeftijd
    29
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard

    Het valt opzich mee, maar voor een sedan wel relatief klein naar mijn idee. Aantal jaar terug heb ik een polo gehad, die kofferbak had minder inhoud dan de A3. Maar omdat de polo een hatchback is en het raam dus mee omhoog gaat was het bij die auto veel makkelijker om spullen in de kofferbak te zetten. Hiervoor heb ik een 3-serie sedan gehad, en ook daarbij was de opening van de kofferruimte een slag groter. Vandaar dat het mij opviel dan de A3 wel een kleinere koffer opening heeft tov andere sedans.

    Bedankt voor het duidelijke antwoord! Heb je ook ervaring met het plaatsen en eruit halen van een maxicosi? Mijn vraag omdat de A3, vooral de s-line, een vrij lage auto is, en de vorm van de auto naar mijn idee de achterbank nog lager maakt.
    Laatst gewijzigd door tom; 30-05-22 om 17:22.

  7. #7

    Standaard Re: Ervaringen gevraagd A3 8V als gezinsauto

    met 2 kleine kinderen lijkt me een A3 erg klein. Ook met 1. Maar na 1 komt vaak 2 ;-)
    Laatst gewijzigd door VanVolvoNaarAudi; 30-05-22 om 20:28.

  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: Ervaringen gevraagd A3 8V als gezinsauto

    Toen wij onze eerste hadden, hadden we een volvo v40. Het was zeker niet altijd praktisch en man wat was ik blij toen we een station kregen. Helemaal toen 2de op komst was.

    We hebben na 5 jaar nog steeds de bugaboo Buffalo wat echt een groot lomp ding is maar heerlijke wagen, de bak ging echt moeilijk in de volvo en dan had je nul ruimte meer. Zelfs met de V60 was het soms vol achter met winkelen, vakanties etc

    Nu de kids wat ouder zijn en de buggy bijna weg is ben ik soms aan het overwegen om toch weer naar sedan te gaan, maar alle ervaren ouders die ik ken zeggen dat een station fijn blijft.

    Wellicht de overweging waard

    Maxi cosi is trouwens zelden het probleem met Isofix maar je gaat als bestuurder of als bijrijder wel krap tegen stuur of dashboard aan zitten (afhankelijk waar je de maxi zet). Ik kan me niet voorstellen dat dit bij andere soortgelijke auto’s anders is.
    Laatst gewijzigd door VanVolvoNaarAudi; 31-05-22 om 08:22.

  10. #9
    Niickkie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2022
    Leeftijd
    29
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Ervaringen gevraagd A3 8V als gezinsauto

    En dat terwijl een V40 voor mijn gevoel ruimer is dan een A3. En vaak zijn de overige spullen ook het probleem denk ik, een kinderwagen/buggy moet wel passen, maar vaak moet er toch meer mee dan alleen dat. Op moment prop ik de achterbank vol als ik veel spullen mee moet, maar als daar een maxicosi staat is dat natuurlijk geen optie. Voor ik dit topic startte zat ik al met m’n gedachten bij wat jij zegt, dat een kleinere auto niet onmogelijk is, maar het toch echt wel een verademing is wanneer er een station komt.

  11. #10

    Standaard Re: Ervaringen gevraagd A3 8V als gezinsauto

    In de V40 zat de maxi cosi achter mijn vrouw. Zij zat dan volgens mij zelfs met haar knieën licht tegen het dashboard aan. Later vulde de bugaboo de achterbak volledig. Keertje flink winkelen kon eigenlijk al niet en stonden de tassen op de achterbank. Met een tweede was dit bijna onmogelijk geworden.

    Aan de andere kant, er zijn gezinnen die het met minder doen.

    Nu met de station is de achterbak juist vaak leeg, tot we keer naar tuincentrum gaan en terugkomen met planten. Of op vakantie, waar je met 2 kids soms nog steeds de 2de auto nodig hebt haha

    Ik zou het gewoon aankijken met de A3 en als je merkt dat het krap begint te worden de overstap maken naar een station. De v40 hebben we sowieso het eerste jaar gebruikt en je neemt je kind ook niet altijd en overal mee. Oftewel, je wilt ook gewoon een auto rijden die fijn blijft om te rijden ondanks het praktische ervan.

  12. #11

    Standaard Re: Ervaringen gevraagd A3 8V als gezinsauto

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door marsman1980 Bekijk Berichten
    Ik heb al heel snel een grote dakkoffer gekocht voor de vakanties / weekendjes weg. (...) Maar met de dakkoffer gaat dat helemaal prima, en heb ik er met 15 minuutjes op en er weer af.
    Welk dakkoffer type heb je aangeschaft? Raad je deze of een eventuele andere variant aan? voor een A3 E-tron met skivakanties en duikvakanties in het zicht ben ik benieuwd in welke richting ik het beste kan zoeken. Dankjewel!

  13. #12

    Standaard Re: Ervaringen gevraagd A3 8V als gezinsauto

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door VanVolvoNaarAudi Bekijk Berichten
    Aan de andere kant, er zijn gezinnen die het met minder doen.
    100% mee eens, wij hadden vroeger geen auto. Pas toen ik 17 was kon m'n ma haar eerste autootje kopen, tot die tijd alles op de fiets en met de trein. Dus ook de vakantie in Nederland, met de fiets de trein in, inclusief klein fietskarretje, tenten en zo door. In m'n hele jonge jaren had m'n vader een Nissan Bluebird Sedan uit 1986. Ik denk niet dat die veel ruimer zal zijn geweest dan een A3 anno nu, en dat ging blijkbaar ook goed. Actieve herinneringen heb ik niet (auto is verkocht na overlijden toen ik 6 was), maar, ook geen herinneringen dat het allemaal niet kon.

    Met één kind moet bij wijze van spreken elke auto nog kunnen, mits je niet je hele paleis mee wil nemen. Ook de A3 heeft volgens mij een neerklapbare bank - daar moet ook iets mee kunnen in het 40% stuk waar het kinderzitje niet zit.

    Ik denk dat je er redelijk goed mee vooruit moet kunnen..
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2015
    Posts
    38
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Ervaringen gevraagd A3 8V als gezinsauto

    te klein, heb hem zelf ook de sb maar je moet als je op vakantie ga je wel een dirk tas in je nek hebben liggen of je moet trekhaak koffer/dakkoffer hebben dan kiele kiele. maar als dagelijkse "boodschappen" auto prima voor gezinsauto imho te klein maar dat hangt ook van je gezins samenstelling af in mijn geval 2 honden (labs) en 2 kinderen met vrouw ruimte te kort.

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2020
    Posts
    145
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron

    Standaard Re: Ervaringen gevraagd A3 8V als gezinsauto

    Marsman:
    Ik ben ook wel benieuwd naar het type van de door jouw gebruikte dakkoffer.
    Ik heb een A3 etron, maar de bagageruimte is onvoldoende voor een vakantie. Ik overweeg nog steeds om een A4 Avant aan te schaffen, maar ik kan moeilijk afstand doen van de A3.

  16. #15

    Standaard Re: Ervaringen gevraagd A3 8V als gezinsauto

    Sorry voor de late reply, ik had de berichten niet gezien.

    Volgens mij heb ik een Thule Atlantis 780. Die heeft 480 liter ruimte lees ik via Google. Ik heb nog de oude variant. Naast de koffer past dan nog een grote tas met mijn Sup en de fietsen gaan achterop. Ik heb originele Audi dakdragers gekocht, maar de dakkoffer zelf gebruik al vele jaren. Ook met andere auto's. Bij de A3 etron past de koffer prima, ik positioneer hem altijd precies zo dat de achterklep nog net open kan. Hij steekt wellicht een beetje uit aan de voorkant, maar zit niet in het gezichtsveld. Wat mij trouwens opvalt, is dat de koffer op de A3 nagenoeg geruisloos is. Bij andere auto's had ik altijd een beetje rijwind.

    Bijgaand een foto van onze bepakking bij aankomst in Sneek. 2 volwassenen, 2 kids en een Jack Russel (wie 'm spot gaat door voor de koelkast). Wij slepen altijd veel te veel mee. Ook de bench van de hond bijv en een hoop speelspullen voor de kids. Vooral dat speelgoed past geweldig in de dakkoffer. Is niet zwaar. Ik heb in elk geval niet meer ruimte nodig. Mijn vrouw sleept dan alleen nog maar meer spullen mee....

    We zijn laatst met de kids (en zonder hond) nog een paar dagen in Parijs geweest in een hotel. Dat ging prima met alleen een paar koffers achterin. Dakkoffer is dan echt niet nodig. Ik haal dan de hoedenplank eruit en zet de hoofdsteunen van de achterbank maximaal omhoog zodat er niets de auto inslingert bij een noodstop.

    PS De auto is verlaagd (en is dus niet zwaar overbeladen :-).

    IMG_2516_Original.jpg
    Laatst gewijzigd door marsman1980; 24-10-22 om 16:59.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •