Resultaten 1 tot 4 van de 4

Onderwerp: B9 35 TFSI (2 liter)?

  1. #1

    Standaard B9 35 TFSI (2 liter)?

    Goedeavond

    Ik kom hier voornamelijk met een vraag uit pure interesse. Ik interesseer mij wel voor Audi en heb zelf een model op het oog, maar dat is voor de toekomst.

    Echter heb ik een vriend die een A4 overweegt. Hij vertelde me dat er een 35 TFSI in ligt, waarop ik zei dat ik verwachtte dat het de 1.5 liter is. Hij beweerde dat het een 2 liter is. Op de offerte staat inderdaad dat het effectief om een 2 liter gaat, die 110 kW (150 pk) maakt.

    Mijn interesse werd voldoende geprikkeld om op een forum na te vragen wat deze motor precies is? Is het gewoon een teruggeschroefde versie van de andere 2 liter TFSI's?
    Van wat ik mij herinner had Audi vroeger een 2.0 FSI (geen turbo) die ook + 110 kW maakte. Online vond ik terug dat er vroeger een 1.4 TFSI met exact 110 kW in de A4 lag die '35 TFSI' heette (volgens Wikipedia maakte die zelf exact evenveel koppel). Hij overwoog ook een Q3, waar een 35 TFSI in ligt, wat in dat geval de nieuwere 1.5 TFSI betreft...

    Dus zowel een:
    - 1.4T
    - 1.5T
    - 2.0 atmosferisch
    - 2.0T ... maken allemaal ongeveer 110 kW?

    Ik vind het interessant dat ze dan gewoon niet voor de 1.5 gaan in de A4 als '35 TFSI'? Indien iemand mij de logica kan uitleggen, hoor ik het graag, want ik heb zeker al wat bijgeleerd vandaag!
    Het lijkt me ook dat hij niet zuiniger kan zijn dan de 1.5? Zelf voor een moderne atmosferische 2 liter is 150 pk... niet echt spectaculair, laat staan voor een turbomotor?

    Indien het toch dezelfde motor gaat, neem ik aan dat hij vrij makkelijk gechipt kan worden naar wat overeenkomt met een 40 of 45?
    Kan ook iemand bevestigen of deze gebruikmaakt van een distributieketting?

    Ook belangrijk: ik begrijp dat dit een NL forum is, maar het gaat over een A4 op de Belgische markt, voor het geval dat daar een verschil zit.

    Alvast ontzettend bedankt voor de hulp!!
    Laatst gewijzigd door jdkst; 16-12-22 om 19:22.

  2. #2

    Standaard Re: B9 35 TFSI (2 liter)?

    De 35 TFSI is inderdaad een 2.0 liter. Het is hetzelfde blok als de 40 TFSI met 190 pk, maar dan gedowntuned. Hetzelfde blok wordt nu in verschillende vermogens toegepast, wat istechnisch eenvoudiger is en goedkoper.
    Tunen is mogelijk t/m bouwjaar 2021. Van de versie later is de ECU nog niet van gekraakt.
    Bij de eerdere versies kan eenvoudig de software van de 40 TFSI gemapt worden. Zgn fabrieksupdate.
    https://www.vagtechniek.nl/chiptuning/audi/
    Laatst gewijzigd door mmaassen; 19-12-22 om 12:35.

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2019
    Leeftijd
    51
    Posts
    56
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: B9 35 TFSI (2 liter)?

    De eerste generatie B9 had inderdaad een 1.4 tfsi, vanaf 2019 is deze vervangen door de 35 tfsi, zoals @mmaassen hierboven al bevestigt is dat een 2.0 motor.
    Wij hebben deze ook in onze auto, het is een erg fijne motor en voor ons ook sterk genoeg. De motor is fijner en stiller dan de oude 1.4. In de A4 ligt de motor in lengte richting. In de Q3 ligt hij dwars, wellicht is dat een van de redenen dat die de 1.5 motor heeft.

  4. #4

    Standaard Re: B9 35 TFSI (2 liter)?

    Dank aan beiden voor bovenstaande reacties! Hij heeft hem uiteindelijk zaterdagnamiddag besteld en de levering is voorlopig voor midden 2023 gepland!

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mmaassen Bekijk Berichten
    Tunen is mogelijk t/m bouwjaar 2021. Van de versie later is de ECU nog niet van gekraakt.
    Ik heb even jouw link bekeken, en daar kan je voor 2021-heden wel al een prijsofferte krijgen voor een stage 1! Ik had het aan de vriend van me sowieso al voorgesteld om dit te overwegen (want ik ging er wel vanuit dat dit dan een enorm gedowntunede motor was). Er zit waarschijnlijk veel meer potentie in en hij wordt misschien een tikkeltje zuiniger.


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jeronimo73 Bekijk Berichten
    Wij hebben deze ook in onze auto, het is een erg fijne motor en voor ons ook sterk genoeg. De motor is fijner en stiller dan de oude 1.4. In de A4 ligt de motor in lengte richting. In de Q3 ligt hij dwars, wellicht is dat een van de redenen dat die de 1.5 motor heeft.
    Wou het hier even navragen puur omdat ik het interessant vind dat ze voor die keuze gaan, maar heb weer wat bijgeleerd!
    Ik ben er ondertussen ook achter dat mijn buur blijkbaar de exact zelfde motor heeft in zijn A5. Was nog niet op de hoogte dat Audi dit nu zo deed.

    Ik wist overigens ook niet dat hij in de lengte ligt, want hij is wel voorwielaangedreven, volgens wat ik begreep?


    Dank voor jullie hulp, en fijne feestdagen gewenst!

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •