Resultaten 1 tot 3 van de 3

Onderwerp: Aanschaf S6 2008

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A8

    Standaard Aanschaf S6 2008

    Goedemiddag,

    Ik heb een vraag inzake de mogelijke aanschaf van een S6 van bouwjaar 2008 met 200K km.

    Volgens het autobedrijf waar hij te koop staat loopt de motor onregelmatig bij koude motor. Zodra deze warm is loopt ie mooi rond. De monteur is er al een tijdje mee bezig maar krijgt het niet voor elkaar. Ik neem aan dat hij alleen de meest logische zaken heeft afgelopen.

    Nu heb ik mij ingelezen m.b.t. de problematiek van dit blok. En dat is niet mis.

    Maar.... kan iemand mij een antwoordt geven wat het dan NIET is? Gezien dat de motor alleen bij koude start onregelmatig loopt.

    Ik bedoel is het dan niet het intake manifold of carbon build-up ? Of is dit simpelweg niet te zeggen.

    Ik hoop dat ik mijn vraag een beetje logisch heb ingeschoten.

    Alvast bedankt voor jullie inzicht.

    Mvg,
    Peter

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Posts
    166
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: Aanschaf S6 2008

    De kans is groot dat de monteur het helemaal niet voor elkaar krijgt met de normale checks.
    Door de directe inspuiting en de carterventilatie van dit type motor hebben deze inderdaad veel last van koolafzetting in het inlaatspruitstuk / op de kleppen.
    Het gevolg is in eerste instantie onregelmatig stationair lopen bij koude motor, later ook bij warme motor.

    De enige remedie was een spruitstukdemontage en volledige reiniging. Tegenwoordig hoor je ook veel over walnutblasting.

    In ieder geval staan ze echt bekend om problemen met de koolafzetting, ze moeten eigenlijk altijd hoogtoerig en op temperatuur gereden worden maar dat gaat niet op de openbare weg...... Ook de wervelkleppen in de inlaat zorgen regelmatig voor problemen (vaak zetten ze die vast), het alternatief is een heel duur spruitstuk.

    Voor de volledigheid: ik neem aan dat bij uitlezen en checks (VAG Com / VCDS) de usual suspects als vacuumlekkage, overslag (bobines), injectoren etc... zijn uitgesloten..... ?

    Ik heb een keer van een V10 het spruitstuk vervangen, klepdekselpakkingen, bougies, een paar injectoren (opbrengst ongelijk), alle bobines en wat delen van de carterventilatie.
    De vriend van wie de auto was wil het het nog steeds niet over de auto hebben (hij heeft echt alles aan de hand gehad met dat ding en ging er aardig los op)...

    Persoonlijk vind ik, als petrolhead, de V10 als motor prachtig, je gaat echt voor je lol ernaar kijken en het geluid is ook super !)
    Maar ...... in de A6 vind ik hem toch een beetje tegenvallen. Hij moet er echt heel hard aan trekken om er snelheid in te krijgen en dat blijft relatief....
    Toen ik voor de keuze stond voor een A6 V10 Avant of een ander type ben ik voor een goed getunede (Pedro Hartog) 3.0 TDI Allroad gegaan.
    Veel meer koppel onderin en qua snelheidsbeleving daardoor veel meer gevoel.

    (Op toeren natuurlijk niet, dan is de V10 koning maar toch de S6 V10 (niet de RS6 V10!) rijdt een 3 liter diesel dus niet compleet zoek, wat je wel zou verwachten....

    Verder is de A6 überhaupt geen goedkope auto om te rijden, werkzaamheden aan de motor kosten zeker bij de V10 veel tijd en veel andere delen als b.v. de schokbrekers zijn extreem duur.

    Zelf rijd ik nu in een Mercedes S211 E500 (5.5V8) ook geen stakker maar deze kent ook zijn kwalen .... Maar starten van een dikke motor blijft iedere dag een genot !
    Ik mis de A6 nog wel, maar dat heb ik met al mijn vorige auto's, ze hadden allemaal hun charme.....

    Succes met de overwegingen Peter !

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2014
    Leeftijd
    51
    Posts
    106
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S6
    Land
    Land

    Standaard Re: Aanschaf S6 2008

    ben geen expert mbt het V10 blok, maar dit klinkt mij idd als vervuild inlaattraject. Walnutblasting is de oplossing. zoek alleen wel een goede om dit te laten uitvoeren.

    Vindt de A6 C6 geen extreem dure auto, weinig problemen mee. Had ook de keuze tussen de V10 en de 3.2 V6, helaas was met de V10 die ik op het oog had te veel mis.
    en dan kan die heel snel een bodemloze put worden.....
    Ik moet zeggen dat de 3.2 v6 ook een prima keuze is, ondanks alle slechte verhalen. redelijk sportieve motor, klinkt met wat modificaties erg leuk.
    Iig alles staat en valt met goed onderhoud!

    Succes!

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •