Resultaten 1 tot 3 van de 3

Onderwerp: A5 2.0 TFSI motorrevisie in 2020

  1. #1
    bugboy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    51
    Posts
    466
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard A5 2.0 TFSI motorrevisie in 2020

    Ik heb een Audi A5 2.0TFSI (2011) op het oog om te kopen. Deze heeft in 2020 bij de Audi dealer een motorrevisie gehad (ik begrijp tenminste dat op de factuur zuigers, drijfstangen, ...) staan. Is dit een reguliere motorrevisie vanwege de problemen met de 2.0 TFSI schraapveren of is hier meer aan de hand? Ik zou eigenlijk niet verwachten dat er ook drijfstangen vervangen moeten worden bij een dergelijke revisie. Mocht het wel gaan om het "standaard" werk, worden er dan in 2020 ook onderdelen gebruikt die het probleem definitief oplossen. De auto heeft sinds revisie alweer 30.000km gereden, dus vandaar even de vraag.

    Kan ik trouwens met een gemiddelde OBD2 dongle de storingen eenvoudig uitlezen bij dit type? In het verleden had ik een volledige VCDS, maar die heb ik ooit verkocht. Met een proefrit zou ik wel graag even de storingen willen uitlezen. Krijg je met een generieke OBD2 lezer alles te zien of zie je met VCDS veel meer?
    Laatst gewijzigd door bugboy; 25-08-23 om 13:52.
    VW Kever (1951 vouwdak), Audi cabriolet (1993, 2.8 V6), Audi A5 cabriolet (2011, 2.0TFSI quattro), Audi A4 station (2011, 2.0TDI handbak, B&O edition)
    VAG-COM: 23.3 (Enschede)

  2. #2
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.656
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard re: A5 2.0 TFSI motorrevisie in 2020

    Op je eerste vraag is het antwoord “ja”, dat was bij Audi de standaard toegepaste motormodificatie ivm hoog olieverbruik. De motor had destijds zuigerpinnen met een diameter van 21 mm, vanaf 2012 werden er zuigers met 23 mm pinnen en iets grotere olieafvoergaatjes gemonteerd. De nieuwste, laatste zuiger met de 3-delige olieschraapveer, in productie vanaf eind 2015, is bij Audi niet in de uitvoering met 21 mm pinnen beschikbaar, vandaar de drijfstangwissel in dit geval. (In de aftermarket zijn die zuigers er overigens wél, dat scheelt weer 800€ voor vier drijfstangen).
    Als de zuigerwissel in 2020 is uitgevoerd bij de Audi dealer zijn ongetwijfeld de laatste definitieve zuigers gemonteerd.

    Wel belangrijk: zijn de distributieketting, spanner en geleiders vervangen? Dat is een bekend zwak punt bij deze motor, en werd door Audi niet standaard meegenomen tijdens de zuigerwissel. De klant moest de extra kosten (alleen van de onderdelen dan) zelf betalen, indien de klant dat gedaan wilde hebben. Velen kozen ervoor dat niet te doen, denk vooral bij leasewagens….

    Over een OBD dongle kan ik niks zeggen, gebruik zelf ook VCDS. Weet wel dat de goedkope dingen alleen de motor Ecu uitlezen.
    Laatst gewijzigd door Kees B; 25-08-23 om 20:37.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  3. #3
    bugboy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    51
    Posts
    466
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: A5 2.0 TFSI motorrevisie in 2020

    Dank voor je antwoord. Wou vandaag even langsgaan, maar auto is gisteren verkocht. Verhaal van die auto klopte wel denk ik.
    VW Kever (1951 vouwdak), Audi cabriolet (1993, 2.8 V6), Audi A5 cabriolet (2011, 2.0TFSI quattro), Audi A4 station (2011, 2.0TDI handbak, B&O edition)
    VAG-COM: 23.3 (Enschede)

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •