Resultaten 1 tot 13 van de 13

Onderwerp: A4 B9 aanschaffen of Ford Focus MK4 blijven rijden?

  1. #1

    Standaard A4 B9 aanschaffen of Ford Focus MK4 blijven rijden?

    Dag Allen,

    Ik heb een interessante kwestie. Even een korte intro om wat achtergrond te vergaren: ik ben 26 jaar en begin dit jaar heb ik mijn eerste auto gekocht aangezien ik op mijzelf ging wonen en niet meer vanuit thuis mee kon liften met de autos. Ik heb toen een full-option ford focus mk4 aangeschaft via een persoon die ik ken. Specs van de auto: Ford Focus MK4 1.5L 3-cyl 182 pk, handbak, tournier of in audi termen: avant waar deze vrijwel net zo groot is als de A4. De auto heeft 80.500 km op de klok. Verder heeft de ford alle opties, van voorruit verwarming tot panorama dak. Nu komt het dilemma waar ik graag jullie mening voor vraag.

    Mijn pa zijn lease auto A4 B9 FL (35 TFSI Launch Edition Sport avant 2.0 L 4-cyl 150 pk automaat) zal eind dit jaar uit zijn lease termijn komen en is dan te kopen door de bereider. De audi heeft tegen die tijd 120.000 km gelopen. Nu heeft mijn pa geen interesse aangezien hij een nieuwe a4 zal gaan rijden, ik kan hem wel overkopen mocht ik dat willen. Nu vraag ik mijzelf af of ik de stap moet wagen hierin heb ik het e.e.a. al afgewogen met het volgende lijstje als afweging:

    Kosten (in acht houden dat ik 26 jaar ben en in januari pas 1 schadevrij jaar heb):
    Audi (prijs: 30.000 bij 120.000 km):
    • Wegenbelasting: 80 per maand
    • Verzekering all-risk: 160 per maand
    • Benzine: iets meer verbruik dan de ford (1:17)
    • Onderhoud: Zou het niet zogoed weten maar verwacht (aanzienlijk) meer dan de ford


    Ford (prijs: 20.000 bij 80.500 km):
    • Wegenbelasting: 60 per maand
    • Verzekering all-risk: 80 per maand
    • Benzine: iets minder verbruik dan de audi (1:19.5)
    • Onderhoud: Zou het niet zogoed weten maar verwacht (aanzienlijk) minder dan de audi


    Verschil als we benzine en onderhoud buiten beschouwing laten is 100 euro per maand, dat is 1200 euro per jaar aan vaste lasten meer.
    Verder denk ik dat de onderhoud van de audi duurder zijn zeker bij de hogere km stand, echter is de 2.0 4cyl een best grote motor voor de auto i.t.t. de ford focus met de 1.5L 3cyl. Dus ik vraag mij af of de audi niet veel meer km zal kunnen lopen zonder hoge kosten, de audi heeft wel voornamelijk korte afstanden gereden, kantoor was 20 km verderop en is veel gebruikt voor boodschappen etc.

    Dus mbt kosten lijkt het als ik kijk naar de korte termijn een stuk duurder met 1200 euro hogere vaste lasten per maand, maar hoe zit het met het onderhoud (in de toekomst) en met de waardevastheid van de auto's?


    Overige punten die ik geanalyseerd heb:

    Pluspunten wanneer ik de audi zou overnemen:
    • De audi is luxere auto qua uitstraling en comfort/materialen
    • De audi heeft 4 zone climate control
    • De audi is de rustigere en relaxtere auto om in te rijden door de automaat
    • De audi is wellicht meer waarde vast (is dat zo?)


    Nadelen wanneer ik de audi zou overnemen:
    • De ford is nog jeugdig en heeft een kek blauw kleurtje waar de audi lease (daytona) grijs is wat ik altijd nog kan rijden
    • De ford is de sportieve auto van de 2, de 3 cylinder heeft een grappige roffel waar de 4cylinder in de a4 redelijk soft klinkt wellicht omdat de motor best groot is voor de auto (de a6 van mijn pa voor de a4 had een 1.6 4cyl).
    • Minder vermogen in de audi, wel veilig te chippen had ik begrepen
    • De audi heeft een hogere km stand, hoe zit dit met komende onderhoud en waarde van de auto?
    • Zal een hoop opties missen in de audi; geluid systeem, voorruit en stuurwiel verwarming, panorama dak


    Ik weet niet zo goed wat wijsheid is, zodoende vraag ik graag jullie mening! Ik sta voor alles open.

    Paar fotos:
    Audi_Ford_1.jpgAudi_Ford_2.jpgAudi_Ford_3.jpg
    Laatst gewijzigd door Octovianus; 30-10-23 om 10:05.

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.846
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: A4 B9 aanschaffen of Ford Focus MK4 blijven rijden?

    De Audi rijdt veel duurder dan de Ford.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3

    Standaard Re: A4 B9 aanschaffen of Ford Focus MK4 blijven rijden?

    Dat was ook mijn conclusie, maargoed de 2.0 TFSI is voor de A4 best wel een groot blok (tegenwoordig), dus ik dacht als de audi een hele tijd langer mee gaat dan de Ford is het wellicht de aanschaf waard.

  4. #4
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.135
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: A4 B9 aanschaffen of Ford Focus MK4 blijven rijden?

    Maar die ford 1.5 ecoboost is toch die rampen motor? Ik zie er elke week wel 1 bij komen op marktplaats met defecte motor, vooral met hogere km stand 150000 en hoger.
    Dus gaat hij dan nog goedkoper zijn? De audi is duurder in aanschaf dus de waarde zal ook altijd hoger liggen, maar als je hem voor een leuke prijs kan overnemen is misschien erg gunstig.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  5. #5

    Standaard Re: A4 B9 aanschaffen of Ford Focus MK4 blijven rijden?

    Nee de rampen motoren zijn de 1.6 ecoboost en 1.5 ecoboost 4 cylinder (koelvloeistof in cylinder) en de 1.0 ecoboost (riem lost op in olie), de 1.5 heeft de problemen die de andere hebben niet, dit komt met name door de ketting ipv tandriem in olie en het andere design voor de koeling, meer afstand tot cylinderwand.

    Dit is de motor in mijn auto: https://autospruce.com/1-5-ecoboost-dragon/ maarja ze zeggen 80.000-100.000 miles (130.000-160.000 km) en uitzonderingen tot 240.000 voordat substantiele onderhoud nodig is. Al zorg ik goed voor de auto en motor, trap hem niet af en niet boven de 2500 rpm wanneer koud.

    Weet alleen niet of die 2.0 TFSI een raar verloop heeft in onderhoud (revisie / olie verbruik), of andere onderdelen die vervangen moeten worden. Want ik denk dat de audi iets waarde vaster is?
    Laatst gewijzigd door Octovianus; 30-10-23 om 18:47.


  6. #6
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.135
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: A4 B9 aanschaffen of Ford Focus MK4 blijven rijden?

    Ah, dit is dan geen ecoboost?
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  7. #7

    Standaard Re: A4 B9 aanschaffen of Ford Focus MK4 blijven rijden?

    Voor de geinteresseerden:

    Tussen de cylinders was een spleet gevreesd waar de koelvloeistof doorheen liep, echter wanneer de koppakking oud werd begon er vloeistof de cylinder zelf in te lopen..

    FordProblem.jpg

    Nieuw design (3cylinder):
    20171005123511_Ford-engine-feature-17.jpg




    Naast elkaar:
    216557C9-FFF1-44F5-839F-FE9DDCBDFFBB.thumb.jpeg.875767970a2e855b9e43136bf1d0176e.jpg
    Laatst gewijzigd door Octovianus; 30-10-23 om 18:57.

  8. Ad
  9. #8
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.135
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: A4 B9 aanschaffen of Ford Focus MK4 blijven rijden?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Octovianus Bekijk Berichten
    Wel een ecoboost, maar het probleem is opgelost met de nieuwe generatie motoren, ik verwacht dat je de MK3 voor ziet met dat probleem, niet het laatste MK4 model.
    Ah, ja kan, niet specifiek de focus maar had ook een kuga op de korrel en hebben bewust voor de oudere Mk1 gekozen vanwege die 1.5 in de 2e generatie.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  10. #9

    Standaard Re: A4 B9 aanschaffen of Ford Focus MK4 blijven rijden?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rol-Co Bekijk Berichten
    Ah, ja kan, niet specifiek de focus maar had ook een kuga op de korrel en hebben bewust voor de oudere Mk1 gekozen vanwege die 1.5 in de 2e generatie.
    Ja, kan me voorstellen dat je dat gezeik niet zoekt als je een auto koopt, heb ik ook expliciet uitgesloten toen ik hem aanschafte

    Nu weet ik nog niet wat ik moet doen, hogere vaste lasten aan de audi en mogelijk langer met de audi doen, of die 10.000 die ik anders bij een huis kan leggen....
    Laatst gewijzigd door Octovianus; 30-10-23 om 19:01.

  11. #10
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.846
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: A4 B9 aanschaffen of Ford Focus MK4 blijven rijden?

    Als je twijfelt: niet doen. Lekker sparen voor je huis, die Ford leeft nog wel even.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  12. #11
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.135
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: A4 B9 aanschaffen of Ford Focus MK4 blijven rijden?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Octovianus Bekijk Berichten
    Ja, kan me voorstellen dat je dat gezeik niet zoekt als je een auto koopt, heb ik ook expliciet uitgesloten toen ik hem aanschafte

    Nu weet ik nog niet wat ik moet doen, hogere vaste lasten aan de audi en mogelijk langer met de audi doen, of die 10.000 die ik anders bij een huis kan leggen....
    Tja, dat kan je alleen zelf bepalen, wat wil je nog doen, ben je auto gek dat je graag audi rijd? Het is het ook weer geen speciale toch? (Cabrio, S of Rs) verder gaat het je alleen geld kosten, dat kan later ook nog.

    Ofwel, wat is je prioriteit 😉
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  13. #12

    Standaard Re: A4 B9 aanschaffen of Ford Focus MK4 blijven rijden?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rol-Co Bekijk Berichten
    Tja, dat kan je alleen zelf bepalen, wat wil je nog doen, ben je auto gek dat je graag audi rijd? Het is het ook weer geen speciale toch? (Cabrio, S of Rs) verder gaat het je alleen geld kosten, dat kan later ook nog.

    Ofwel, wat is je prioriteit 😉
    Tja prioriteit ligt nu eigenlijk op niet teveel kosten maken en beleggen/sparen voor een huis. Nee deze is zeker een 1 in een dozijn audi, zodoende dat het altijd nog kan, maar nu komt hij uit een lease contract dus relatief gunstig en ik weet wie er altijd in gereden hebben. Ben wel echt een auto gek en audi fanaat, dus die zal op termijn ook nog wel volgen, maar misschien moet ik deze laten gaan en blijven sparen voor grotere dromen (S5 F5 in Deep green pearl effect)

  14. #13
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.135
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: A4 B9 aanschaffen of Ford Focus MK4 blijven rijden?

    Dat lijkt me je antwoord.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •