Hoe ver is de km stand nog belangrijk met een EV, niet nul maar wel een stuk minder.
En stiekem heb ik ook focus gereden en staat er achter de Audi gewoon een fiesta
Ik ben minder huiverig voor km standen al kijk ik door schade en schande gewoon heel goed naar hoe de auto voelt, klinkt en oogt maar ben dan ook verwend door 1x een corrado vr6, een aantal A4 en nu een A6 naast mijn overige ervaringen met andere merken/groepen (ik werk in een logistieke functie)
Verstuurd vanaf mijn S24 Ultra met Tapatalk
Met de huidige stand der batterij techniek verliest een EV Batterij (maakt niet uit NMC of LFP) in de eerste, zeg 20000km, vrij snel een paar % capaciteit (initial capacity drop). Daarna stabiliseert het en als je dan netjes met je batterij omgaat, blijft de capaciteit heeeeeel lang gelijk en loopt ze langzaam langzaam terug.
Ik kocht mijn Model S 85 in 2014. 5.5 jaar en dik 2.2 ton later, ingeruild voor de Model X.
De Model S had na 5.5 jaar en dik 220000 op de teller noch 94% van de oorspronkelijke batterij capaciteit. Ik heb me altijd aan de laden/ontladen spelregels gehouden.
De Model X heb ik intussen ook bijna 5 jaar en heeft nu goed 1.5 ton op de teller en de capaciteit is al 4.5 jaar stabiel.
Een goed onderhouden en netjes gebruikte EV tot 60000km is geen probleem. Die batterij is nog goed en gaat, als jij er ook netjes mee omgaat, nog héél lang mee.
Ja, er zijn ook mensen die hun batterij voor hun ogen hebben zien degraderen. Voor Schiphol taxi-chauffeurs, toen Schiphol alle Benz E-Klasses eruitgooide en 160 Model S'sen kocht als vervangen. Die gasten hingen altijd aan de supercharger (altijd zo snel laden is niet goed voor een batterij) met een lege batterij en dan voldrukken tot 100%. Dat is de dood.
Daarna Tesla gaan aanklagen omdat de batterij zo snel kaput ging. Idioten zijn het.
Tesla en alle EV fabrikanten leggen altijd goed uit hoe men met een EV moet omgaan maar er zijn hele volksstammen, daar gaat het het oor in en weer uit (omdat er geen hersens tussen zitten) en die klagen het hardst en gooien Youtube vol met video's over hun shit EV. Preventief castreren zulke mensen zodat ze met hun stupidy de genenpool niet nog "dommer maken".
Als je een gebruikte EV koopt stel je onder andere de volgende vraag: hoe heeft U de batterij geladen en is ze vaak tot onder de 20% leeg gereden? Als het antwoord is "elke dag tot 80/85% (als het een LPF batterij betreft is 100% geen probleem) en ik heb em nooit leeggereden", dan is dat alvast een goed teken.
Dat is de EV variant van de vraag "heeft U deze diesel of benzine altijd netjes warm gereden en steeds netjes op tijd z'n beurtjes gegeven en niet bespaard op onderhoud".
Koop nooit een EV van een taxicentrale of koerier of leaserijder. Dat zijn hoeren en de auto's zullen zeer waarschijnlijk niet best zijn (uitzonderingen daargelaten, er zijn ook nette leaserijders).
EV's zijn meestal heel erg snel en krijgen vaak bij het stoplicht op hun klote want zo wreed snel akselerere is lekkerrrr. Ja, maar is ook een enorme mechanische belasting voor het onderstel en aandrijflijn. De rest kan je zelf wel invullen.
De beste verkopers zijn mensen die hun EV privé hadden en niet "van de zaak". Is dus niet anders als bij een ICE voertuig.
Wat ook belangrijk is, is dat de smeerolie in de driveunits, de "reduction gear" intern in de electromotor-behuizing, gewisseld word. Bij Tesla gebruiken ze ATF. Daar word vaak op bezuinigd maar ATF heeft niet het eeuwige leven.
Ik laat de ATF in beide driveunits altijd elke 40000km verversen. Het is het enige draaiende in een EV electromotor (uitzondering Porsche Taycan en derivaten) en moet gesmeerd worden want bij een Tesla bv. draait de electromotor 9x zo snel als de uitgaande as. Er zit dus een groot en kleiner tandwiel in de behuizing en als je niet wil dat de metaalsplinters om de oren vliegen, moet er glijmiddel tussen die twee tandwielen zitten. Een mechanische pomp pompt de ATF rond en spuit het tussen de tandwielen (simpel gezegd). Dit is niet Tesla specifiek, bijna elke EV heeft een reduction-gear.
Steven (wordt een beetje ev topic)
Ik bedoelde meer de motor en gear van de EV inderdaad, op werk ook een tesla model 3, hele nette wagen, geen idee van de km maar is nu soort reserve auto omdat ze hem niet verkocht krijgen, bijzonder. Ook een collega die nu 220.000 km er op hebt staan en nooit onderhoud gedaan, niet nodig zegt ie. Wat mij iets ongeloofwaardig is, ik denk ook niet dat dit in de handleiding van de tesla staat.
De batterij kan een dingetje zijn maar als ik bijv 220km per week rij en de auto heeft een range van 400 heb ik ruimte zat en mag de batterij nog een heel stuk degraderen voor ik er problemen mee krijg.
Ik zou wel een e-tron ipv een tesla kiezen, toch mooier, of de gt natuurlijk maar is buiten budget, ach duurt nog wel wat jaren hoor, plofmotor is nog te leuk.
Kleine correctie Steven. Exeo Is gebaseerd op de B7 met het dashboard van de cabrio, maar dat terzijde. Nog steeds gebaseerd op goede Audi techniek. Zijn prima auto’s. Ik heb er destijds zelf 1 mogen bestellen en er een jaar in gereden.
Denk alleen dat je die alleen nog maar met hoge kilometerstanden vindt. Ze zijn maar een paar jaar gebouwd.
Hoe is jouw beleving tussen de ford en audi. Waar zit nu echt het merkbare verschil in?
Zoals gezegd de focus MK4 heeft echt een serieuze stap gezet in kwaliteit qua rijden (wat volwassener zegmaar, zonder het sportieve randje te verliezen).
De Focus moet ook zeker niet weg hoor, maar de issues die we de laatste jaren hebben met de autos beginnen wat te irriteren.
Ik zou dat ook gewoon moeten krijgen natuurlijk, en zeker gezien het feit we maar ca. 10K in het jaar rijden.
Leuk om trouwens te lezen dat er evengoed veel fordjes naast de Audis staan .
Elektrisch is zeker een optie die ik mee ga nemen, jouw enthouasiasme en kijk op de techniek helpt daar wel aardig bij .
Voor ons zou Elektrisch zeker een uitkomst zijn hoor. Eigen oprit, PV-panelen, Auto vaak overdag thuis. Alleen vakanties zou voor ons echt een stap zijn.
Ook weer een mindset en welicht een tussenstop extra, maar het doorrijden zoals we nu doen vanauit zuid frankrijk bevalt tot nu toe ook wel erg.
Geen denken aan waar kan ik laden, maar gewoon 1 of 2x tanken en thats it.
Exeo spreekt mij niet echt meer aan gezien de leeftijd, en dat was toen al een verouderde A4.
getwijfeld een prima auto maar van een 2023 auto naar een auto uit 2012, nee dat gaat hem niet worden.
Zelfs de Passat komt zo nu en dan toch ook weer voorbij in onze gedachten. Blijft ook een fijne ruime auto, maar wel een tikkie te groot misschien tov de Focus.
Maar we hebben geen haast gelukkig. en kijken nog even verder.
Kostentechnisch is overigens de enige info die ik nu heb ca. 800euro voor een kleine beurt.
Is hier nog meer over te zeggen vanuit jullie ervaring met Audi?
Tja
Ik denk toch het bijzondere/premium van audi, dat zijn kleine dingen maar heeft veel effect, de/een ford heb ik altijd meer gezien als een gebruiks object, de audi meer als een verzamel/liefhebbers auto. Al is de ford kuga die we nu hebben ook geen kleine jongen met zijn nieuwprijs van 65.000,- in 2011, daar had je denk ik ook een Q5 voor gehad.
Nieuw heb jij er niet zo last van maar de mondeo met 3 ton was wel een beetje moe en tatty geworden waar de audi b6 diesel als nieuw was nog met 330.000 km en gewoon verkocht
Nu de S4 maar is heel ander caliber weer t.o.v de b6 diesel, hier gebeurd wel wat als je die start smorgens en elke dag met een smile op mijn gezicht. De reacties zijn ook anders, sommige verbaasd, sommige enthousiast. Heeft met de V8 in het vooronder te maken meestal.
Ooit zij iemand, als je weg loopt van je wagen na het parkeren en halverwege niet even om kijkt heb je de verkeerde gekocht. 😉 ik ben blij dat ik nog altijd om kijk.
Lijkt me veel, zeker eerste 2 jaar, verder heb je 2 jaar garantie op reparaties en de ev's zelfs 6 jaar gratis onderhoud. Just to know.Kostentechnisch is overigens de enige info die ik nu heb ca. 800euro voor een kleine beurt.
Is hier nog meer over te zeggen vanuit jullie ervaring met Audi?