Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Resultaten 21 tot 28 van de 28

Onderwerp: Ford Focus vervangen voor een Audi A4?

  1. #21
    slimshady84's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2010
    Leeftijd
    40
    Posts
    1.324
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Ford Focus vervangen voor een Audi A4?

    En stiekem heb ik ook focus gereden en staat er achter de Audi gewoon een fiesta
    Ik ben minder huiverig voor km standen al kijk ik door schade en schande gewoon heel goed naar hoe de auto voelt, klinkt en oogt maar ben dan ook verwend door 1x een corrado vr6, een aantal A4 en nu een A6 naast mijn overige ervaringen met andere merken/groepen (ik werk in een logistieke functie)

    Verstuurd vanaf mijn S24 Ultra met Tapatalk
    Audi A6 C7.5 2.0tfsi S-line 2015 daytona-grau
    ex - A4 B5 2.5tdi 2000 | A4 B5 1.9tdi 1999 | A4 B5 2.6 quattro 1997 | A4 B5 2.6 1996 | A4 B5 1.8 1995

  2. #22
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.971
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Ford Focus vervangen voor een Audi A4?

    Hoe ver is de km stand nog belangrijk met een EV, niet nul maar wel een stuk minder.
    2x Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) V8, phantom black pearl & sea silber, only milk and juice come in 2 liters.

  3. #23
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    52
    Posts
    12.905
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: Ford Focus vervangen voor een Audi A4?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rol-Co Bekijk Berichten
    Hoe ver is de km stand nog belangrijk met een EV, niet nul maar wel een stuk minder.
    Met de huidige stand der batterij techniek verliest een EV Batterij (maakt niet uit NMC of LFP) in de eerste, zeg 20000km, vrij snel een paar % capaciteit (initial capacity drop). Daarna stabiliseert het en als je dan netjes met je batterij omgaat, blijft de capaciteit heeeeeel lang gelijk en loopt ze langzaam langzaam terug.
    Ik kocht mijn Model S 85 in 2014. 5.5 jaar en dik 2.2 ton later, ingeruild voor de Model X.
    De Model S had na 5.5 jaar en dik 220000 op de teller noch 94% van de oorspronkelijke batterij capaciteit. Ik heb me altijd aan de laden/ontladen spelregels gehouden.
    De Model X heb ik intussen ook bijna 5 jaar en heeft nu goed 1.5 ton op de teller en de capaciteit is al 4.5 jaar stabiel.

    Een goed onderhouden en netjes gebruikte EV tot 60000km is geen probleem. Die batterij is nog goed en gaat, als jij er ook netjes mee omgaat, nog héél lang mee.

    Ja, er zijn ook mensen die hun batterij voor hun ogen hebben zien degraderen. Voor Schiphol taxi-chauffeurs, toen Schiphol alle Benz E-Klasses eruitgooide en 160 Model S'sen kocht als vervangen. Die gasten hingen altijd aan de supercharger (altijd zo snel laden is niet goed voor een batterij) met een lege batterij en dan voldrukken tot 100%. Dat is de dood.
    Daarna Tesla gaan aanklagen omdat de batterij zo snel kaput ging. Idioten zijn het.
    Tesla en alle EV fabrikanten leggen altijd goed uit hoe men met een EV moet omgaan maar er zijn hele volksstammen, daar gaat het het oor in en weer uit (omdat er geen hersens tussen zitten) en die klagen het hardst en gooien Youtube vol met video's over hun shit EV. Preventief castreren zulke mensen zodat ze met hun stupidy de genenpool niet nog "dommer maken".

    Als je een gebruikte EV koopt stel je onder andere de volgende vraag: hoe heeft U de batterij geladen en is ze vaak tot onder de 20% leeg gereden? Als het antwoord is "elke dag tot 80/85% (als het een LPF batterij betreft is 100% geen probleem) en ik heb em nooit leeggereden", dan is dat alvast een goed teken.

    Dat is de EV variant van de vraag "heeft U deze diesel of benzine altijd netjes warm gereden en steeds netjes op tijd z'n beurtjes gegeven en niet bespaard op onderhoud".

    Koop nooit een EV van een taxicentrale of koerier of leaserijder. Dat zijn hoeren en de auto's zullen zeer waarschijnlijk niet best zijn (uitzonderingen daargelaten, er zijn ook nette leaserijders).
    EV's zijn meestal heel erg snel en krijgen vaak bij het stoplicht op hun klote want zo wreed snel akselerere is lekkerrrr. Ja, maar is ook een enorme mechanische belasting voor het onderstel en aandrijflijn. De rest kan je zelf wel invullen.
    De beste verkopers zijn mensen die hun EV privé hadden en niet "van de zaak". Is dus niet anders als bij een ICE voertuig.

    Wat ook belangrijk is, is dat de smeerolie in de driveunits, de "reduction gear" intern in de electromotor-behuizing, gewisseld word. Bij Tesla gebruiken ze ATF. Daar word vaak op bezuinigd maar ATF heeft niet het eeuwige leven.
    Ik laat de ATF in beide driveunits altijd elke 40000km verversen. Het is het enige draaiende in een EV electromotor (uitzondering Porsche Taycan en derivaten) en moet gesmeerd worden want bij een Tesla bv. draait de electromotor 9x zo snel als de uitgaande as. Er zit dus een groot en kleiner tandwiel in de behuizing en als je niet wil dat de metaalsplinters om de oren vliegen, moet er glijmiddel tussen die twee tandwielen zitten. Een mechanische pomp pompt de ATF rond en spuit het tussen de tandwielen (simpel gezegd). Dit is niet Tesla specifiek, bijna elke EV heeft een reduction-gear.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  4. #24
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.971
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Ford Focus vervangen voor een Audi A4?

    Steven (wordt een beetje ev topic)
    Ik bedoelde meer de motor en gear van de EV inderdaad, op werk ook een tesla model 3, hele nette wagen, geen idee van de km maar is nu soort reserve auto omdat ze hem niet verkocht krijgen, bijzonder. Ook een collega die nu 220.000 km er op hebt staan en nooit onderhoud gedaan, niet nodig zegt ie. Wat mij iets ongeloofwaardig is, ik denk ook niet dat dit in de handleiding van de tesla staat.

    De batterij kan een dingetje zijn maar als ik bijv 220km per week rij en de auto heeft een range van 400 heb ik ruimte zat en mag de batterij nog een heel stuk degraderen voor ik er problemen mee krijg.
    Ik zou wel een e-tron ipv een tesla kiezen, toch mooier, of de gt natuurlijk maar is buiten budget, ach duurt nog wel wat jaren hoor, plofmotor is nog te leuk.
    2x Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) V8, phantom black pearl & sea silber, only milk and juice come in 2 liters.

  5. #25
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    52
    Posts
    12.905
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Re: Ford Focus vervangen voor een Audi A4?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rol-Co Bekijk Berichten
    Ook een collega die nu 220.000 km er op hebt staan en nooit onderhoud gedaan, niet nodig zegt ie. Wat mij iets ongeloofwaardig is, ik denk ook niet dat dit in de handleiding van de tesla staat.
    Die is gewoon dom. Nuff said. Ook Tesla's hebben een lijst met onderhoudsintervallen, net als elke andere auto.

    Back on topic: Een A4. Je kan dan ook een Seat Exeo nemen. Is eigenlijk een Audi A4 B6. Seat Logo door 4 ringen vervangen en je bent het mannetje :-)
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties


  6. #26
    Superavenger69's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Leeftijd
    55
    Posts
    1.527
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Ford Focus vervangen voor een Audi A4?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk Berichten

    Back on topic: Een A4. Je kan dan ook een Seat Exeo nemen. Is eigenlijk een Audi A4 B6.
    Kleine correctie Steven. Exeo Is gebaseerd op de B7 met het dashboard van de cabrio, maar dat terzijde. Nog steeds gebaseerd op goede Audi techniek. Zijn prima auto’s. Ik heb er destijds zelf 1 mogen bestellen en er een jaar in gereden.
    Denk alleen dat je die alleen nog maar met hoge kilometerstanden vindt. Ze zijn maar een paar jaar gebouwd.
    Q3, 45 TFSI Quattro S Line, Turbo blauw
    A4 B8 avant, 2.0 TFSI S-tronic Quattro.. A4 B7 avant, 3.0 tdi S Line Quattro.

  7. #27

    Standaard Re: Ford Focus vervangen voor een Audi A4?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rol-Co Bekijk Berichten
    Het is niet echt verdedigen als het waar is toch?
    Ik kom zelf ook uit een ruime ford ervaring, mondeo mk2 en een focus mk1 voor jaren gehad, focus als 2e wagen toen de mondeo op gas plaats gemaakt had voor de A4 b6 1.9tdi. Veel meer kilometers in die tijd.
    Na 14 jaar pas de A4 weggedaan, niet omdat ie slecht was maar omdat ik het vermoeden had dat ik hem niet ging verslijten en je wilt eens wat anders, daar dus de slechts 1 jaar nieuwere S4 voor terug (jongensdroom). Inmiddels 2 van deze en een 2.0Tfi in mijn assortiment.
    De focus is via een mini nu een Ford kuga mk1 2.5T 4x4 automaat individual, geweldige wagen en een gevoel of je de hele wereld aan kan als je daar mee rijd, de 200pk is dan wel iet wat zwakjes maar een chip kan helpen hier.
    Ford forum is in engeland veel intensiever, hier is het veelal een beetje "sjonny" en rs jes vind ik.
    Maar goed, je hebt een 23 focus dus nog ruim de tijd om iets te bedenken toch? Jaartje of 2-3 😉
    Hoe is jouw beleving tussen de ford en audi. Waar zit nu echt het merkbare verschil in?
    Zoals gezegd de focus MK4 heeft echt een serieuze stap gezet in kwaliteit qua rijden (wat volwassener zegmaar, zonder het sportieve randje te verliezen).
    De Focus moet ook zeker niet weg hoor, maar de issues die we de laatste jaren hebben met de autos beginnen wat te irriteren.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door slimshady84 Bekijk Berichten
    En stiekem heb ik ook focus gereden en staat er achter de Audi gewoon een fiesta
    Ik ben minder huiverig voor km standen al kijk ik door schade en schande gewoon heel goed naar hoe de auto voelt, klinkt en oogt maar ben dan ook verwend door 1x een corrado vr6, een aantal A4 en nu een A6 naast mijn overige ervaringen met andere merken/groepen (ik werk in een logistieke functie)
    Verstuurd vanaf mijn S24 Ultra met Tapatalk
    Ik zou dat ook gewoon moeten krijgen natuurlijk, en zeker gezien het feit we maar ca. 10K in het jaar rijden.
    Leuk om trouwens te lezen dat er evengoed veel fordjes naast de Audis staan .

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk Berichten
    Met de huidige stand der batterij techniek verliest een EV Batterij (maakt niet uit NMC of LFP) in de eerste, zeg 20000km, vrij snel een paar % capaciteit (initial capacity drop). Daarna stabiliseert het en als je dan netjes met je batterij omgaat, blijft de capaciteit heeeeeel lang gelijk en loopt ze langzaam langzaam terug.
    Ik kocht mijn Model S 85 in 2014. 5.5 jaar en dik 2.2 ton later, ingeruild voor de Model X.
    De Model S had na 5.5 jaar en dik 220000 op de teller noch 94% van de oorspronkelijke batterij capaciteit. Ik heb me altijd aan de laden/ontladen spelregels gehouden.
    De Model X heb ik intussen ook bijna 5 jaar en heeft nu goed 1.5 ton op de teller en de capaciteit is al 4.5 jaar stabiel.

    Een goed onderhouden en netjes gebruikte EV tot 60000km is geen probleem. Die batterij is nog goed en gaat, als jij er ook netjes mee omgaat, nog héél lang mee.

    Ja, er zijn ook mensen die hun batterij voor hun ogen hebben zien degraderen. Voor Schiphol taxi-chauffeurs, toen Schiphol alle Benz E-Klasses eruitgooide en 160 Model S'sen kocht als vervangen. Die gasten hingen altijd aan de supercharger (altijd zo snel laden is niet goed voor een batterij) met een lege batterij en dan voldrukken tot 100%. Dat is de dood.
    Daarna Tesla gaan aanklagen omdat de batterij zo snel kaput ging. Idioten zijn het.
    Tesla en alle EV fabrikanten leggen altijd goed uit hoe men met een EV moet omgaan maar er zijn hele volksstammen, daar gaat het het oor in en weer uit (omdat er geen hersens tussen zitten) en die klagen het hardst en gooien Youtube vol met video's over hun shit EV. Preventief castreren zulke mensen zodat ze met hun stupidy de genenpool niet nog "dommer maken".

    Als je een gebruikte EV koopt stel je onder andere de volgende vraag: hoe heeft U de batterij geladen en is ze vaak tot onder de 20% leeg gereden? Als het antwoord is "elke dag tot 80/85% (als het een LPF batterij betreft is 100% geen probleem) en ik heb em nooit leeggereden", dan is dat alvast een goed teken.

    Dat is de EV variant van de vraag "heeft U deze diesel of benzine altijd netjes warm gereden en steeds netjes op tijd z'n beurtjes gegeven en niet bespaard op onderhoud".

    Koop nooit een EV van een taxicentrale of koerier of leaserijder. Dat zijn hoeren en de auto's zullen zeer waarschijnlijk niet best zijn (uitzonderingen daargelaten, er zijn ook nette leaserijders).
    EV's zijn meestal heel erg snel en krijgen vaak bij het stoplicht op hun klote want zo wreed snel akselerere is lekkerrrr. Ja, maar is ook een enorme mechanische belasting voor het onderstel en aandrijflijn. De rest kan je zelf wel invullen.
    De beste verkopers zijn mensen die hun EV privé hadden en niet "van de zaak". Is dus niet anders als bij een ICE voertuig.

    Wat ook belangrijk is, is dat de smeerolie in de driveunits, de "reduction gear" intern in de electromotor-behuizing, gewisseld word. Bij Tesla gebruiken ze ATF. Daar word vaak op bezuinigd maar ATF heeft niet het eeuwige leven.
    Ik laat de ATF in beide driveunits altijd elke 40000km verversen. Het is het enige draaiende in een EV electromotor (uitzondering Porsche Taycan en derivaten) en moet gesmeerd worden want bij een Tesla bv. draait de electromotor 9x zo snel als de uitgaande as. Er zit dus een groot en kleiner tandwiel in de behuizing en als je niet wil dat de metaalsplinters om de oren vliegen, moet er glijmiddel tussen die twee tandwielen zitten. Een mechanische pomp pompt de ATF rond en spuit het tussen de tandwielen (simpel gezegd). Dit is niet Tesla specifiek, bijna elke EV heeft een reduction-gear.
    Elektrisch is zeker een optie die ik mee ga nemen, jouw enthouasiasme en kijk op de techniek helpt daar wel aardig bij .

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rol-Co Bekijk Berichten
    Steven (wordt een beetje ev topic)
    Ik bedoelde meer de motor en gear van de EV inderdaad, op werk ook een tesla model 3, hele nette wagen, geen idee van de km maar is nu soort reserve auto omdat ze hem niet verkocht krijgen, bijzonder. Ook een collega die nu 220.000 km er op hebt staan en nooit onderhoud gedaan, niet nodig zegt ie. Wat mij iets ongeloofwaardig is, ik denk ook niet dat dit in de handleiding van de tesla staat.

    De batterij kan een dingetje zijn maar als ik bijv 220km per week rij en de auto heeft een range van 400 heb ik ruimte zat en mag de batterij nog een heel stuk degraderen voor ik er problemen mee krijg.
    Ik zou wel een e-tron ipv een tesla kiezen, toch mooier, of de gt natuurlijk maar is buiten budget, ach duurt nog wel wat jaren hoor, plofmotor is nog te leuk.
    Voor ons zou Elektrisch zeker een uitkomst zijn hoor. Eigen oprit, PV-panelen, Auto vaak overdag thuis. Alleen vakanties zou voor ons echt een stap zijn.
    Ook weer een mindset en welicht een tussenstop extra, maar het doorrijden zoals we nu doen vanauit zuid frankrijk bevalt tot nu toe ook wel erg.
    Geen denken aan waar kan ik laden, maar gewoon 1 of 2x tanken en thats it.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Steven Bekijk Berichten
    Die is gewoon dom. Nuff said. Ook Tesla's hebben een lijst met onderhoudsintervallen, net als elke andere auto.
    Back on topic: Een A4. Je kan dan ook een Seat Exeo nemen. Is eigenlijk een Audi A4 B6. Seat Logo door 4 ringen vervangen en je bent het mannetje :-)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Superavenger69 Bekijk Berichten
    Kleine correctie Steven. Exeo Is gebaseerd op de B7 met het dashboard van de cabrio, maar dat terzijde. Nog steeds gebaseerd op goede Audi techniek. Zijn prima auto’s. Ik heb er destijds zelf 1 mogen bestellen en er een jaar in gereden.
    Denk alleen dat je die alleen nog maar met hoge kilometerstanden vindt. Ze zijn maar een paar jaar gebouwd.
    Exeo spreekt mij niet echt meer aan gezien de leeftijd, en dat was toen al een verouderde A4.
    getwijfeld een prima auto maar van een 2023 auto naar een auto uit 2012, nee dat gaat hem niet worden.

    Zelfs de Passat komt zo nu en dan toch ook weer voorbij in onze gedachten. Blijft ook een fijne ruime auto, maar wel een tikkie te groot misschien tov de Focus.

    Maar we hebben geen haast gelukkig. en kijken nog even verder.

    Kostentechnisch is overigens de enige info die ik nu heb ca. 800euro voor een kleine beurt.
    Is hier nog meer over te zeggen vanuit jullie ervaring met Audi?

  8. Ad
  9. #28
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.971
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Ford Focus vervangen voor een Audi A4?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Visitor Bekijk Berichten
    Hoe is jouw beleving tussen de ford en audi. Waar zit nu echt het merkbare verschil in?
    Tja
    Ik denk toch het bijzondere/premium van audi, dat zijn kleine dingen maar heeft veel effect, de/een ford heb ik altijd meer gezien als een gebruiks object, de audi meer als een verzamel/liefhebbers auto. Al is de ford kuga die we nu hebben ook geen kleine jongen met zijn nieuwprijs van 65.000,- in 2011, daar had je denk ik ook een Q5 voor gehad.
    Nieuw heb jij er niet zo last van maar de mondeo met 3 ton was wel een beetje moe en tatty geworden waar de audi b6 diesel als nieuw was nog met 330.000 km en gewoon verkocht
    Nu de S4 maar is heel ander caliber weer t.o.v de b6 diesel, hier gebeurd wel wat als je die start smorgens en elke dag met een smile op mijn gezicht. De reacties zijn ook anders, sommige verbaasd, sommige enthousiast. Heeft met de V8 in het vooronder te maken meestal.

    Ooit zij iemand, als je weg loopt van je wagen na het parkeren en halverwege niet even om kijkt heb je de verkeerde gekocht. 😉 ik ben blij dat ik nog altijd om kijk.
    Kostentechnisch is overigens de enige info die ik nu heb ca. 800euro voor een kleine beurt.
    Is hier nog meer over te zeggen vanuit jullie ervaring met Audi?
    Lijkt me veel, zeker eerste 2 jaar, verder heb je 2 jaar garantie op reparaties en de ev's zelfs 6 jaar gratis onderhoud. Just to know.
    2x Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) V8, phantom black pearl & sea silber, only milk and juice come in 2 liters.

Pagina 2 van 2 EersteEerste 12

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •