Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 27

Onderwerp: Twijfel tussen A3 & Golf

  1. #1
    snelweg
    Guest

    Standaard Twijfel tussen A3 & Golf

    Beste Lezers,

    Ik heb dit account van mijn pa overgenomen en ik ben dus de nieuwe snelweg .
    Ik ben bijna 20 jaar oud en langzaam wordt het tijd voor mijn eigen auto.
    Nu ben ik aan het twijfelen tussen een kale A3 8P '04 en een compleet uitgeruste golf mk5 '06 (op de motorisering na). Ik neig zelf een beetje naar de golf toe, vooral omdat de A3 weinig opties heeft, maar aan de andere kant heeft het Audi virus mij ook te pakken.

    Zowel de A3 als de golf zijn uitgerust met een 1.6 fsi, en hebben rond de 150k kilometers gelopen.
    Ik heb met de golf gereden en de motor bevalt me prima, voor mij (en de verzekering) is hij snel genoeg. Maar ik heb heel veel gelezen over distributieketting en nokkenasversteller problemen, en daar maak ik me wel zorgen over. Zijn deze problemen echt zo veel voorkomend bij de 1.6 fsi, en zijn deze na een bepaald bouwjaar opgelost?

    Ik zoek eigenlijk een beetje betrouwbare auto, natuurlijk zal het onderhoud geld kosten maar ik wil geen auto waar gegarandeerd voor €2k aan problemen te voorschijn komen. De golf is trouwens van een kennis van mij, hij is de eerste eigenaar en ik weet dat hij altijd goed met de auto is omgegaan.
    Laatst gewijzigd door snelweg; 29-07-16 om 19:35.

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Twijfel tussen A3 & Golf

    Leuk die ringen, maar een kale Audi gaat voor mij aan de kant voor een volle Golf. Het rijdt hetzelfde en de kwaliteit is ook gelijk, dus kies voor de fijne opties en op termijn ook een betere restwaarde van de Golf.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2006
    Posts
    121
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A8

    Standaard Re: Twijfel tussen A3 & Golf

    Een Golf van de eerste eigenaar die bekend is? Zou altijd mijn voorkeur hebben!
    Niels

    A8 D2 2.8 2WD Facelift.

  4. #4
    snelweg
    Guest

    Standaard Re: Twijfel tussen A3 & Golf

    Die voorkeur geldt ook met de 1.6 fsi?

    Fijn weekend

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2013
    Leeftijd
    35
    Posts
    312
    Kudos
    13
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Twijfel tussen A3 & Golf

    Ik had dezelfde keuze, maar dan nieuw.
    Is uiteraard een volle golf geworden.

    Geweldige keuze, bevalt top.


  6. #6
    snelweg
    Guest

    Standaard Re: Twijfel tussen A3 & Golf

    Vandaag nog eens wezen kijken naar de golf. Ik vind het een hele mooie auto, alles erop en eraan.
    Ik ga nu nog wat meer informatie zoeken over de 1.6 fsi, en dan beslis ik of ik hem koop of niet.

    Als ik hem koop komen er natuurlijk wat plaatjes

  7. #7

    Standaard Re: Twijfel tussen A3 & Golf

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door snelweg Bekijk Berichten
    Die voorkeur geldt ook met de 1.6 fsi?

    Fijn weekend
    Het is dat je net je rijbewijs hebt en dat je wellicht wat moet wennen (aanname!), maar persoonlijk zou ik zowel de Golf als de A3 lekker laten staan met de 1.6 FSI. Te traag, je groeit er zo uit. Beide auto's komen véél beter tot hun recht (voelt meer alsof het "klopt") bij meer vermogen; het platform is te zwaar voor 100-nogwat PK. Zonde van de Audi of VW ervaring, in mijn optiek.

    Als dit het maximale van je budget is zou ik zelf adviseren om even een paar maanden door te sparen en te zoeken naar een wat sterkere motor, desnoods een 2.0 FSI (toch 40-50pk meer). GTI krijg je amper betaalbaar verzekerd lijkt me.

    Als je dan toch moet kiezen tussen die twee: neem de Golf. Prima auto, véél upgrades voor te krijgen op handling/looks gebied, rijdt echt prima, en de extra opties (en dan tel ik climate control / elektrische ramen / cruise control etc. niet mee, dat hóórt er op, en mag niet eens een optie heten in mijn optiek) maken het rijden véél prettiger dan een kaal gebakje, ook al zitten er vier plastic ringen op de neus en kont geplakt.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  8. Ad
  9. #8
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Twijfel tussen A3 & Golf

    De 1.6 is wel te verzekeren als 20-jarige, een 1.8T niet.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  10. #9

    Standaard Re: Twijfel tussen A3 & Golf

    Dat is nog verrassend goed te regelen (leeftijd/regio spelen een rol), maar je hoeft ook niet meteen voor de 3.2 of 2.0T te gaan. Een 2.0 FSI is al een stuk prettiger te rijden; de 1.6 is in mijn optiek echt een lokkertje voor de folderprijzen, en that's it. Een 1.6FSI met 115pk heeft bijna 11 sec nodig naar de 100, een 2.0FSI met 150pk net iets meer dan 9. Geen marginaal verschil lijkt mij, vooral als de auto langer in bezit blijft.

    Ik weet niet hoe de gearing is bij de 1.6FSI, maar wat ik zo snel zag / vind is dat de 2.0FSI ook laagtoeriger is (3000rpm @ 120kmh).
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  11. #10

    Standaard Re: Twijfel tussen A3 & Golf

    Vergeet het verschil in verbruik niet hè. 2.0FSI is wel sneller maar lust ook duidelijk een slok meer. Als het voor TS snel genoeg gaat is het een leuke auto voor op je 20ste. Kosten zijn goed te overzien. Dat is mijns inziens verstandiger op je 20ste dan buiten je budget gaan om de snelste te zijn bij het stoplicht. Met 6-bak is het toerental op de snelweg in een 1.6fsi ook gewoon prima. Moet je een keer haastig inhalen schakel je even terug, so be it. Met 11 seconde 0-100 ben je nog altijd sneller dan al die koekblikken met 800-1000cc die je tegenwoordig op de weg ziet. En ja ik reed 'vroegâh' een 8p 1.6fsi

    @TS over welke aankoopprijs praten we? Wat wil je kennis ongeveer voor de Golf hebben? En wat zijn die extra opties van de Golf zoal? Wat mis je bij de kale A3? Ik vind zelf het interieur van de A3 8p fijner en het uiterlijk moderner ogen dan de mk5 Golf..

  12. #11

    Standaard Re: Twijfel tussen A3 & Golf

    Klopt; wat ik zo snel zat was 1:13,8 voor de 1.6 en 1:12,7 voor de 2.0 (praktijkverbruik op Autoweek carbase).

    Uiteraard moet iedereen het voor zichzelf bepalen, mijn persoonlijke mening is dat zo'n instapmotor zonde is van zowel de Golf 5 als de A3. Overigens vind ik - persoonlijk - een PFL dubbele grille A3 echt gedateerder dan een Golf 5 met meegespoten bumpers, maar dat is smaak denk ik.

    Verstandig om even de vraagprijs en optielijst te checken!
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2013
    Leeftijd
    35
    Posts
    312
    Kudos
    13
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Twijfel tussen A3 & Golf

    Voor 90% van deze wereld is een 1.6 zat. ;-)

  14. #13

    Standaard Re: Twijfel tussen A3 & Golf

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ErikB6 Bekijk Berichten
    Voor 90% van deze wereld is een 1.6 zat. ;-)
    Voor Max is t ook genoeg...

  15. #14
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Twijfel tussen A3 & Golf

    Mijn eerste auto was ook niet de snelste (Jetta 1.3), maakte me niet veel uit. Rijplezier werd er niet minder om.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  16. #15
    1HXV110's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2014
    Posts
    214
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Twijfel tussen A3 & Golf

    Mijn eerste was ook een 1.3
    Een VW Kever. Die zijn pas traag en toch ongelofelijk veel plezier in die auto beleefd.
    Audi A6 4G 3.0 TDI Daytona grey met weinig opties.... die ontbreken.
    VW Passat CC 2.0TSI Exclusive Deepblack Perl met veeeeeul opties.

  17. #16
    snelweg
    Guest

    Standaard Re: Twijfel tussen A3 & Golf

    @Bastet
    Het klopt dat de 1.6 twee volle seconden langzamer is dan de 2.0, maar de 1.6 moet ook net bij de 90 schakelen. Ik weet niet of de 2.0 ook op dat punt moet schakelen maar ik denk dat de 0-100 tijd hierdoor een beetje vertekend is.

    Verder ben ik ook wel iemand die veel vermogen kan waarderen. Al durf ik het, als ik de kans heb alleen op een lege weg aan te spreken. Ik heb het gevoel alsof ik andere weggebruikers in gevaar breng als ik het in de buurt van ander verkeer doe. Gelukkig heb ik ooit eens 's nachts alleen in een '10 S4 mogen rijden op een lege snelweg (en nog een klein stukje buiten de bebouwde kom). Dat was gewoonweg geweldig. Ik reed op een begeven moment 100 km/h op de snelweg, en ik ging een 130 km/h zone in, het pedaal tot op de vloer getrapt en enkele seconden genoten van het geluid tot ik alweer (ver) boven de limiet zat. Ook veel plezier gehad op de landweggetjes toen ik van de snelweg af moest. Die auto was gewoon bijna perfect, het gevoel van het interieur in combinatie met het machtige vermogen zorgde echt voor een heerlijk gevoel.

    Maar aan de andere kant heb ik nu twee jaar in een hele oude Suzuki gereden die na vijftien seconden eens over de 100 begon na te denken. Ik vond het op sommige momenten best vervelend dat hij zo langzaam was (vooral bij het invoegen op de snelweg), maar op andere momenten maakte het mij geen reet uit. Ik was blij dat ik bijna voor niets droog van A naar B kwam. Bij de Golf had ik niet het gevoel dat ik iets te kort kwam, maar ik heb er ook maar 30 minuten in gereden.

    Verder rij ik ook wel eens in de Audi van mijn vader, en dan merk ik eigenlijk hoe 'gelukkig/goed' ik me voel door die auto. Dit gevoel kwam ook omhoog in de golf, maar niet in de A3. Volgens mij heeft het interieur ook een grote invloed op dat gevoel en zelf vind ik het interieur van een Golf vele male moderner dan het interieur van een A3.

    @Raz0r
    We praten over een aankoopprijs van rond de €5k - €6k. Ik kan er wel (behoorlijk) meer aan besteden, maar daar voel ik me niet comfortabel bij omdat ik dit eigenlijk als mijn eerste 'echte' auto zie. Ik heb zelfs naar goedkopere auto's gekeken (oudere A3, A4 en golf) maar toen ben ik tot de conclusie gekomen dat ik dan heel veel geluk moet hebben om een goede auto te vinden die netjes onderhouden is. Ik wil geen sjonnie-bak, en ik ga er zelf ook geen sjonnie-bak van maken.

    Ik heb geen optielijst van de golf, dus ik weet niet precies wat er allemaal in zit, maar de opties de me meteen opvielen waren:
    Lederen bekleding, de comfortairco (dus niet de ouderwetse draaiknoppen), elektrisch verstelbare stoelen, verwarmde stoelen, een RNS 300, cruise control etc.

    In de specifieke A3 waar ik na was gaan kijken miste ik vooral lederen bekleding, cruise control, een RNS-E (of iets dergelijks), een middenarmsteun en ik vond het dashboard heel erg gedateerd uitzien. Waarschijnlijk om dat ik dat dashboard associeer met een 2001 A6.

    EDIT:
    Ik hoop de auto trouwens over 3-4 jaar in te ruilen op een mooie recente A3/S3, maar het kan ook dat ik tegen die tijd iets heel anders zoek.
    Laatst gewijzigd door snelweg; 01-08-16 om 12:15.

  18. #17
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.845
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Twijfel tussen A3 & Golf

    Dan lijkt me die Golf een prima start. Goed (laten) checken, proefrijden en dan pas kopen!
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  19. #18

    Standaard Re: Twijfel tussen A3 & Golf

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door snelweg Bekijk Berichten
    Verder rij ik ook wel eens in de Audi van mijn vader, en dan merk ik eigenlijk hoe 'gelukkig/goed' ik me voel door die auto. Dit gevoel kwam ook omhoog in de golf, maar niet in de A3. Volgens mij heeft het interieur ook een grote invloed op dat gevoel en zelf vind ik het interieur van een Golf vele male moderner dan het interieur van een A3.
    Daar heb je je antwoord dus zelf eigenlijk al gegeven: zie jij jezelf nog 3-4 jaar in een auto zitten die je nu, na een proefrit, al niet bijzonder fijn vond, vergeleken met de andere kandidaat? Ik zou 100% voor de Golf kiezen; keurig en leuk de modden, en als-ie aan jouw eisen voldoet, dikke prima.

    Een Mk5 in de juiste kleur (waar praten we eigenlijk over? Grijs? Zwart?) en de GTI-trim icm een setje 18" is in mijn optiek echt niet gedateerd.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  20. #19

    Standaard Re: Twijfel tussen A3 & Golf

    Eens, als de Golf in (technisch) goede staat is lekker de Golf doen. Voor een mooie A3 betaal je een stuk meer zie ik!
    Laatst gewijzigd door Nenna; 01-08-16 om 16:41.

  21. #20
    MoniqueB's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2015
    Leeftijd
    50
    Posts
    1.346
    Kudos
    0
    Auto
    Audi R8
    Land
    Land

    Standaard Re: Twijfel tussen A3 & Golf

    Volgens mij gaat het de Golf worden...

    Verstuurd met Tapatalk
    2014 Audi A6 Avant 3.0 V6 TFSI quattro (JD - Stage 3) 😊
    2010 Audi R8 4.2 V8 FSI

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •