Resultaten 1 tot 9 van de 9

Onderwerp: Audi A3 E-tron opties

  1. #1

    Standaard Audi A3 E-tron opties

    (bericht verplaatst van @ketelapper zijn A3 E-tron thread):

    Al een paar maanden ben ik aan het oriënteren voor een Audi A3 E-tron en heb ik alvast drie testritten gehad om erachter te komen dat de hybride vaststaat en enkele opties alvast kunnen proberen.

    Het zoeken begon eerst met 2014 en 2015 modellen, maar al gauw werd duidelijk dat ze veel opties niet beschikken die voor mij belangrijk zijn.

    Ieder jaar zijn er zowat nieuwe opties bijgekomen ben ik achter gekomen, de facelift in november (?) 2016 zorgde natuurlijk voor de meeste wijzigingen zoals o.a. Virtual Cockpit. In 2017 werd Android Auto standaard meegeleverd en kreeg ACC volgens mij Stop & Go, in 2018 geloof ik Matrix LED.

    De supersportstoelen is zeker geen vereiste, wel tof. Zelf merkte ik geen comfortverschil tussen de standaard stoelen en sportstoelen. Wellicht wel met de standaard tegenover de supersportstoelen ¯\_(ツ)_/¯. Het wel of geen (half)leer maakt voor mij niet uit, als het maar S-Line stoelen of veloursstoelen zijn. Die standaard stoelen vind ik echt schreeuwlelijk

    Vooral de lendensteun die elektrisch verstelbaar is vind ik interessant vanwege chronische rugklachten. Daar heb ik over gelezen dat het echt een gemis is als je dat niet als optie hebt, wellicht weet iemand zijn ervaringen hierover te delen? Het is namelijk een optie die veel mogelijke wagens wegfilteren omdat 'ie niet veel gekozen is als optie.

    ACC (met Stop & Go) heb ik hetzelfde over gehoord, een gemis als je het niet hebt. Hoe werkt het in de praktijk? Meestal haal ik met woon-werkverkeer regelmatig in, dus zou ik ACC alleen voor vakanties veel gebruiken.

    Is Android Auto prettig werkbaar of voldoet Bluetooth ook? (Google Maps, Flitsmeister, Spotify, etc. gebruik ik veel op mijn mobiel atm.) Deze optie laat namelijk ook veel potentiele auto's weg gezien de optie vrij nieuw is.

    En als ik dan toch zoveel vragen stel ben ik ook benieuwd over het inbouwen van een audio installatie als de Bang & Olufsen optie er niet in zit. Deze heb ik net als Audi Premium Sound (die al beter is dan de standaard ingebouwde audio) kunnen testen en is echt een wereld van verschil, vooral op de lage tonen. Omdat het een dure optie was zie je dit ook niet heel veel, wellicht is inbouwen na de tijd een goede mogelijkheid om ook nog eens beter geluid te krijgen dan B&O levert?

    Hopelijk lukt het een beetje de optielijst op te schonen zodat het eenvoudiger wordt om een hit te vinden, die A3 E-trons in de blauwe kleuren zijn toch wel echt fantastisch...

    Het aanschaffen ben ik van plan eind dit jaar te doen.

  2. #2
    ketelapper's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    11.152
    Kudos
    749
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi A3 E-tron opties

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wwortel Bekijk Berichten
    De supersportstoelen is zeker geen vereiste, wel tof. Zelf merkte ik geen comfortverschil tussen de standaard stoelen en sportstoelen. Wellicht wel met de standaard tegenover de supersportstoelen ¯\_(ツ)_/¯. Het wel of geen (half)leer maakt voor mij niet uit, als het maar S-Line stoelen of veloursstoelen zijn. Die standaard stoelen vind ik echt schreeuwlelijk

    Vooral de lendensteun die elektrisch verstelbaar is vind ik interessant vanwege chronische rugklachten. Daar heb ik over gelezen dat het echt een gemis is als je dat niet als optie hebt, wellicht weet iemand zijn ervaringen hierover te delen? Het is namelijk een optie die veel mogelijke wagens wegfilteren omdat 'ie niet veel gekozen is als optie.

    ACC (met Stop & Go) heb ik hetzelfde over gehoord, een gemis als je het niet hebt. Hoe werkt het in de praktijk? Meestal haal ik met woon-werkverkeer regelmatig in, dus zou ik ACC alleen voor vakanties veel gebruiken.

    Is Android Auto prettig werkbaar of voldoet Bluetooth ook? (Google Maps, Flitsmeister, Spotify, etc. gebruik ik veel op mijn mobiel atm.) Deze optie laat namelijk ook veel potentiele auto's weg gezien de optie vrij nieuw is.

    En als ik dan toch zoveel vragen stel ben ik ook benieuwd over het inbouwen van een audio installatie als de Bang & Olufsen optie er niet in zit. Deze heb ik net als Audi Premium Sound (die al beter is dan de standaard ingebouwde audio) kunnen testen en is echt een wereld van verschil, vooral op de lage tonen. Omdat het een dure optie was zie je dit ook niet heel veel, wellicht is inbouwen na de tijd een goede mogelijkheid om ook nog eens beter geluid te krijgen dan B&O levert?
    Leuke vragen en mooi 'op tijd' als je pas eind dit jaar wilt aanschaffen. Occassions staan deze tijden maar erg kort te koop, dus goede voorbereiding om te zijner tijd direct te kunnen toeslaan

    Stoelen
    Voor mij zijn sportstoelen altijd een minimum vereiste. In mijn beleving bieden deze echt meer steun, zeker op langere ritten. Als ik mij niet vergis, zijn de lendensteunen op de sportstoelen altijd inbegrepen ( ben er voor A3 niet zeker van). De supersportstoelen waren voor ons géén must - ik wist niet eens dat ze bestonden voor de A3 8V. Ben er wel heel blij mee, want dan is volledig leer meteen inbegrepen en zijn de stiksels extra mooi.
    De S-line stoelen zijn hetzelfde als de gewone sportstoelen. S-line heeft standaard half leer, met volledig leer als optie. Zonder S-line zijn de sportstoelen er (ook) in volledig stof.

    ACC
    Heerlijk! Ik rijd sinds 2012 met ACC en wil echt niet zonder. Ik begrijp niet waarom je zou denken dat je met ACC niet kunt inhalen? Gewoon richting aangeven en sturen. Je gaat vanzelf ontdekken en wennen op welke afstand je dat het beste kunt doen. En ik heb zelf een actieve rijhouding, waarbij ik de ACC heel vaak even uittik om auto te laten uitrollen e.d. en daarmee heel soepel door het verkeer te gaan. Doe je dat niet, dan bepaalt de auto alles zelf. Gaat ook goed, maar dan zie je meer het gedrag van een 'autistische kabouter in de voorbumper': op snelheid doorrijden tot aan ingestelde afstand tot voorganger en dan ineens aanpassing van de snelheid. Dan heb je dus veel remingrepen, terwijl ik manoeuvreer met nauwelijks remlichten op de doorgaande wegen.

    Audio
    Achteraf inbouw kan van bijna alles. We hebben op het forum een paar 'whizzkids' voor modificaties. Onze A3 heeft B&O af fabriek en dat bevalt ons prima.


    Over Android Auto e.d weet ik niets; ben beetje digibeet daarin

    Succes met wikken, wegen en zoeken!
    8 ringen, 2 vleugels | 22 cilinders | 1.310pk | 1.700Nm in Dagelijks: A8 (D5/4N) Limousine 60 TFSI-e, Ultrablauw (03/2022) - Mrs.: A3 (8V) Sportback e-tron, Daytonagrau (12/2017) - Hobby: 🧡 Orange Flame (04/2022)

  3. #3
    A3165's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    2.024
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: Audi A3 E-tron opties

    Wij hebben nog een e-tron uit 2015. Toen bewust voor de aportatoelen gekozen ip de supersport omdat ik de supersportstoelen op de schouders onprettig vond. De lendesteun was volgens mij geen keuze maar standaard bij de sport en supersportstoelen. Met filteren van zoekresutaten zou ik uitkijken omdat het misschien niet ingevuld is.

    Virtual cockpit lijkt mij leuk maar mis ik niet. Ik weet niet in hoeverre alle modellen met een VC nog Google Maps ondersteuning hebben of dat je tegen een wat ouderwetse kaart aan zit te kijken.

    Ik hoop op kortere termijn Android Auto achteraf ingebouwd te hebben. Audi kaart updates zijn best prijzig en niet altijd heel actueel. Het heeft bijvoorbeeld erg lang geduurd voor knoppunt Muiderberg er goed in stond.

    Ik de e-tron zit LED verlichting waar ik zeer tevreden over ben. Vooral het meeschijn in een bocht en breder lichtbeeld bij lage snelheid is lekker. Het is geen matrix LED zoals we in de A6 hebben, maar de automatische stand staat in de A6 niet zo vaak aan. Eigenlijk alleen bij wegen waar grootlicht lekker is en er weinig tegenliggers zijn. Aan de andere kant maakt LED verlichting ook weer dat grootlicht in Nederland niet vaak nodig is.

    ASS ben ik wel tevreden over. Ik ben nu ook weer geen muziekliefhebber in de zin dat ik vind dat het in een auto perfect moet klinken. Mijn speakerdraad thuis heeft geen dikte van een centimeter en is stream ook niet lossless audio dus in de auto gaat het mij erom dat stemmen goed worden weergegeven en muziek niet wegvalt in lage, midden of hoge tonen.

    Verder is ook het exterieur een kwestie van persoonlijke smaak. Ik heb nooit kunnen wennen aan de koplampen van de FL de extra tierelantijntje en de 'diffuser' die op ieder VAG model te vinden is in die jaren.

  4. #4
    A3165's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    2.024
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: Audi A3 E-tron opties

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ketelapper Bekijk Berichten

    ACC
    Heerlijk! Ik rijd sinds 2012 met ACC en wil echt niet zonder. Ik begrijp niet waarom je zou denken dat je met ACC niet kunt inhalen? Gewoon richting aangeven en sturen. Je gaat vanzelf ontdekken en wennen op welke afstand je dat het beste kunt doen. En ik heb zelf een actieve rijhouding, waarbij ik de ACC heel vaak even uittik om auto te laten uitrollen e.d. en daarmee heel soepel door het verkeer te gaan. Doe je dat niet, dan bepaalt de auto alles zelf. Gaat ook goed, maar dan zie je meer het gedrag van een 'autistische kabouter in de voorbumper': op snelheid doorrijden tot aan ingestelde afstand tot voorganger en dan ineens aanpassing van de snelheid. Dan heb je dus veel remingrepen, terwijl ik manoeuvreer met nauwelijks remlichten op de doorgaande wegen.
    Ik denk dat dat idee voortkomt uit dat je niet rechts kan inhalen met ACC.

  5. #5
    Remi66's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2011
    Posts
    14.291
    Kudos
    460
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi A3 E-tron opties

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door A3165 Bekijk Berichten
    Ik denk dat dat idee voortkomt uit dat je niet rechts kan inhalen met ACC.
    En dat kan je uitzetten met vcds.

    Verstuurd vanaf mijn GM1913 met Tapatalk
    1e Audi A3 1.9 TDI 90 pk 1997- 2013
    2e Audi A3 2.0 TDI 150 pk 2013 - 2023 Hartog tuned.
    3e
    Audi A4 2.0 TFSI 204 pk Avant Quattro + Performance plus + S line 2023 -
    In bezit van originele Vagcom en VagCan Pro kabel
    ,
    regio Apeldoorn, remi4x at gmail.com


  6. #6

    Standaard Re: Audi A3 E-tron opties

    Tot op heden veel geleerd; dankjulliewel!

    Via mobile.de de laatste tijd veel gekeken naar de mogelijkheden en lijkt het aanbod OK te zijn. Het panoramadak, hoe tof het is, lijkt de optie te zijn die 85% van de resultaten filtert. Daar moet ik nog maar wat meer over gaan nadenken of dit echt een eis is of gewoon een pré.

    Die Matrix LED lampjes vond ik jaren terug al fantastisch eruit zien, zo te zien is het vanaf 2017 regelmatig te vinden en is het in 2017 standaard geworden dat elke A3 E-tron stoelverwarming heeft! Wat biedt de Grootlicht assistent, Adaptieve bochtverlichting, Adaptieve verlichting en een sportonderstel (van de S-line) nu in de praktijk? Wellicht de moeite waard om ze met een testrit uit te proberen?

    Waarvoor zijn deze knoppen:
    https://i.imgur.com/Pq4Dmy8.png

    Als ik het goed heb is # 1 voor het automatisch laten inparkeren en auto klaarzetten om vanuit parkeerplaats weg te rijden?
    Dat is in ieder geval wat ik in deze video gevonden heb: https://www.youtube.com/watch?v=WvK6RafaSAo

    Het B&O geluidssysteem kan je niet prettig op filteren bij de site, maar als het er niet op zit zal ik het waarschijnlijk (beter dan B&O) er in (laten) bouwen. Wat zijn jullie ervaringen met custom car audio?
    Laatst gewijzigd door wwortel; 23-08-22 om 23:52.

  7. #7
    Remi66's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2011
    Posts
    14.291
    Kudos
    460
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi A3 E-tron opties

    2 =parkeersensoren

    Verstuurd vanaf mijn GM1913 met Tapatalk
    1e Audi A3 1.9 TDI 90 pk 1997- 2013
    2e Audi A3 2.0 TDI 150 pk 2013 - 2023 Hartog tuned.
    3e
    Audi A4 2.0 TFSI 204 pk Avant Quattro + Performance plus + S line 2023 -
    In bezit van originele Vagcom en VagCan Pro kabel
    ,
    regio Apeldoorn, remi4x at gmail.com

  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: Audi A3 E-tron opties

    Ohja, handmatig die sensoren en eventuele achteruitrijcamera activatie zie ik voorbij komen in video's. Lijkt erop dat die laatste twee alleen bij sommige andere modellen beschikbaar zijn, zoals misschien een convertible dak openen.

  10. #9
    ketelapper's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    11.152
    Kudos
    749
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi A3 E-tron opties

    Als de auto parkeersensoren (en eventueel camera) heeft, schakelen die automatisch in wanneer je de achteruitversnelling inlegt. Daarnaast kun je ze handmatig activeren met het knopje op het dashboard. De camera is altijd geschakeld aan de parkeersensoren; daar is geen aparte inschakelknop voor.
    8 ringen, 2 vleugels | 22 cilinders | 1.310pk | 1.700Nm in Dagelijks: A8 (D5/4N) Limousine 60 TFSI-e, Ultrablauw (03/2022) - Mrs.: A3 (8V) Sportback e-tron, Daytonagrau (12/2017) - Hobby: 🧡 Orange Flame (04/2022)

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •