Resultaten 1 tot 9 van de 9

Onderwerp: Advies gezocht: aankoop 2e hands Audi A3

  1. #1

    Standaard Advies gezocht: aankoop 2e hands Audi A3

    Hallo forummers,

    Een vriend van mij wil met alle geweld een Audi gaan rijden: op zich natuurlijk een goeie keuze.

    Hij heeft zijn oog laten vallen op het type A3. Verder weet hij dat hij +/- 15000km. per jaar rijdt, dat hij een niet al te grote benzine-motor wil (volgens hem loont TDi-en niet met 15000 km. op jaarbasis), en dat hij er graag een airco (ECC) in zou willen hebben.

    Je wilt natuurlijk niet dat een goede vriend de kat in de zak koopt omdat hij simpelweg geen verstand van auto's heeft.
    Ik heb er wel wát verstand van, maar op het gebied van de A3 weet ik eigenlijk ook niet zo veel.

    Ik heb dan ook wat vragen in de hoop dat jullie wat aankooptips/ informatie over de A3 kunnen geven.

    Die goede vriend:

    - heeft max. Euro 10000,= voor de auto te besteden
    - wil een km. stand die niet hoger is dan 150000 km.
    - heeft een voorkeur voor donkere kleuren/ zilver met.
    - denkt dat ie op de bouwjaren 1997 t/m 2000 uitkomt voor dat bedrag

    Wat is voor hem een verstandige koop:
    motor: 1.6, 1.8, (misschien toch 1.9TDi)
    Op welke nukken/gebreken/ zwakke plekken/ evt. modelwisselingen e.d moeten we letten wanneer we op zoek gaan naar puike A3!

    Alle tips/suggesties zijn welkom.

    Groet,
    " Let's not meet by accident! "

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.857
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    De A3 staat niet bekend om problemen. Er is eigenlijk niets mis met die auto's, let alleen goed op oude schades.

    De 1.6 is (in mijn optiek) een te zwakke motor. Hij rijdt prima maar heeft niets over en voelt traag aan. De 1.8 rijdt fijn, lekker soepel en genoeg power.

    De facelift kwam volgens mij voor modeljaar 2000, met heldere koplampen en andere achterlichten.

    Ik meen me te herinneren dat er overigens al eens een aankoop-topic over de A3 is geweest...

    Tom
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3

    Standaard

    Tom bedankt voor je reactie,

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom
    Ik meen me te herinneren dat er overigens al eens een aankoop-topic over de A3 is geweest...

    Tom
    Dit klopt; deze aankoop-topic heb ik doorgelezen, maar er wordt hierin voornamelijk gesproken over de 90/110 Pk diesel-motoren en bijbehorende km. standen óf over de 1.8 T, maar nauwelijks over de (lichtere) benzine- motoren of zaken als carrosserie, interieur, rijgedrag en onderhoudskosten.

    Die vriend van mij laat toch duidelijk doorschemeren dat - ongeacht of hij het omslagpunt al dan niet zou halen met zijn 15000 km. op jaarbasis - zijn voorkeur toch duidelijk naar een benzine-motor uit gaat.

    Ik ben benieuw waar bij de A3 het omslagpunt benzine<=> diesel ligt.
    Ik ben tevens benieuwd naar de ervaringen van A3 bezitters op dit forum met 1.6 of 1.8 benzine-motoren.

    Groet,
    " Let's not meet by accident! "

  4. #4

    Standaard

    Dan ga ik je vriend aanraden om een TDI te gaan kopen. een gewone TDI heeft 90 PK , is zuinig, en weegt 1145 kg, net onder de grens van 1149 kg, dus stuk goedkoper in belasting.
    Zo'n auto heb ik zelf ook al 3 maanden in mijn bezit. Ben echt tevreden. Zorgt voor heel veel rijplezier.
    Veel succes.
    A3 1.6 TDI S-tronic SB

  5. #5

    Standaard

    Ik denk dat hij bij 15000 km ook best een TDi kan kopen. Mijn omslagpunt lag op 11000 kilometer, en ik rij er ook maar 15000 per jaar. Het is geen zak met geld wat je over houd, maar wel iets. Hij kan zijn omslagpunt ook berekenen op de deze internetsite.

    Mzzl Wullem


  6. #6

    Standaard

    Volgende maand staat er in de "auto&tuning" aankooptips voor een audi A3. Het nummer ligt vanaf 17 juni in de winkels&tankstations.

    Mzzl.
    Me owns audi soon...

  7. #7

    Standaard

    Hoi,

    Hoe rijdt je vriend die 15000 kilometers, met andere woorden start hij de auto rijdt 5 kilometer en is op zijn werk???? Of rijdt hij minimaal 35 kilometer heen, of rijdt hij deze auto als tweede auto????? Als je kleine stukjes rijdt zowel met een benzine als diesel uitvoering zijn ze het duurst in het verbruik omdat de motor nog koud is en er te weinig wordt gereden om de auto warm te krijgen en niet de meest ideale mengsels gemaakt kunnen worden.

    Je betaald 2 x zoveel wegenbelasting voor een diesel als een benzine auto. Een A3 met een 1.8 benzine motor is een hele fijne en een redelijke sportieve motor. Met een TDI rijdt je wel langer op 1 tank en kost per liter minder maar vergeet niet je wegenbelasting en de verzekering die zijn veel duurder.

    De facelift voor de A3 is in september 2000 geweest, verder zijn er weinig problemen met de A3.
    Succes met je beslissing.

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    hallo daar dan moet je in de volgende uitgave van auto&tuning kijken is als het goed is eind juni te verkrijgen daar gat het over aankoopadviezen van een audi a3

    veel succes

  10. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door a397
    hallo daar dan moet je in de volgende uitgave van auto&tuning kijken is als het goed is eind juni te verkrijgen daar gat het over aankoopadviezen van een audi a3

    veel succes
    Dat zeg ik: Auto&tuning

    Wel het hele topic lezen he :wink:

    Mzzl.
    Me owns audi soon...

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •