Euh foto's?
Well gents, Ik heb mijn A4 Avant S-edition uit 2010 op de oprit staan
Gisteren om 10 uur bij de dealer in Duitsland, toen samen op weg voor het export kenteken.
Eerst naar een winkeltje waar ze exportplaten maken en verzekeringen afsluiten. Hier een verzekering afgesloten op het chassisnummer voor een exportkenteken voor 9 dagen (minimale duur).
Daarna naar het Bürgeramt (3 deuren verderop) voor exportkenteken uitgifte en deze op mijn naam te zetten. Hiervoor was ook een Duits rekeningnummer nodig (ivm afdracht belasting) en dit werd op het rekeningnummer van mijn dealer gezet.(Als je van een articulier koopt, kan dit dus een aardig discussiepunt worden). Langs de kassa om af te rekenen.
Hierna terug naar het winkeltje om de exportplaten aan te laten maken, 5 minuten werk.
Terug met de exportplaten naar het Bürgeramt om de kentekenpapieren op te halen en een sticker te verkrijgen op de exportplaten dat alles is voldaan (en de belasting is/wordt betaald).
Totale kosten tot dusverre:
Verzekering voor 9 dagen + export kentekenplaten maken: 60+15 (5 euro korting omdat het via de dealer ging)
Over schrijven exportkenteken op mijn naam bij Bürgeramt: 33,30 euro
Totaal: 75 +33,30= 108,30 euro.
Bij de dealer nog beetje uitleg over de auto+ lakstift bedongen en toen naar Nederland gereden. Thuis aangekomen het eendagskenteken van het RDW erop gemaakt en om 14:45 naar mijn afspraak bij het RDW gereden.
Bij de balie RDW een nummertje getrokken en Deel I en Deel II afgegeven van duitse kenteken. Toen bleek er iets niet te kloppen....... Het exportkenteken stond niet geregistreerd in de systemen van het RDW. Dame had dit nog niet meegemaakt en ging het vragen aan een collega. Gelukkig kwam ze lachend terug en gaf tekst en uitleg. Omdat ik die ochtend in Duitsland het exportkenteken had op laten stellen, was de registratie hiervannog niet in de systemen verwerkt en konden ze bij het RDW er nog niet over beschikken, maar was geen porbleem, ze namen het oude kenteken waarop de auto oorspronkelijk was geregistreerd wel over. Ik mocht weer plaatsnemen totdat ik werd geroepen door een RDW collega.
De RDW collega kwam mij halen en ik moest de auto in de keuringshal rijden. Auto werd globaal bekeken en het chassisnummer gecontroleerd. Extra voordeel wat ik had was dat ik ook een CVO (übereinstimmungsbescheinigung) bij de auto heb gekregen. Hierdoor hoefde de medewerker niet alles op te zoeken overde uitstoot e.d van de auto en kon alles overnemen. Dit CVo kon ik behouden verder. Alles was ok en ik kreeg complimenten over de mooie auto.
Terug naar de balie (nummertje trekken) en het formulier voor de douane gekregen. Duitse kenteken deel I en II werd ingenomen (heb nog wel even om een copy gevraagd) en ik mocht afrekenen.
Kosten voor identificatie, leges deel Ia enLeges Deel Ib: 100,25 Euro
Toen met mijn formuliertje naar de Douane achter in de keuringshal. Ik had gelukkig het BPM formulier+ de BPM berekening al helemaal ingevuld (via autotelex.com)en kon het zo afgeven aan de balie. Er stond nog iemand te zwoegen die het niet had voorbereid en hij moest dus ter plekke alles invullen, niet prettig want je moet netto-cataloguswaarde, kosten opties e.d. allemaal invullen en berekeningen maken.
Douanebeambte vroeg me om de auto even te mogen zien en we zijn samen naar de auto gelopen. Ik vroeg wat er nu werd gecontroleerd. Men wilde zien of ik geen optie was vergeten...... Ik gaf aan dat de optielijst al best uitvoerig was, maar mocht niet deren, de hele lijst werd even nagelopen, want men vond het raar dat ik geen audio+navigatie had opgegeven. Ik vertelde dat dit bij de standaard-uitrusting hoorde bij dit model en wees de beambte op zijn formulier, hier stond dat ook bij de beschrijving Zo ging het met een aantal opties die hij noemde... Op een gegeven moment had hij wel door dat ik exact wist wat ik had gekocht en had ingevuld op het belastingformulier en accepteerde het zo wel. Ik kreeg een hand en de mededeling dat de belasting waarschijnlijk wel mijn formulier en BPM berekening zou accepteren en ik een e-mail kon verwachten van de belastingdienst met de details voor de betaling van de BPM.
Eind goed al goed naar zo'n dagje. Totaalkosten exportkenteken+RDW kosten: 108,30+100,25=208,55 euro.
Nu is het wachten op de e-mail van de belastingdienst, mijn BPM overmaken en vervolgens wachten op het opsturen van de kentekenpapieren vanuit het RDW. Daarna kan ik platen laten maken en rijden
Euh foto's?
Audi S6 2012 4.0 TFSI CoD ABT tuned -540p / 650Nm-
Audi A1 2014 1.4 TFSI CoD Sport Edition Daytona Grey
Jurgh Car Detailing / Glascoating / High-end Detailing www.detailing.nl -
Dat is rap !! Als de belasting dienst het snel doorgeeft aan de RDW kun je deze week nog een brief van de RDW hebben.
Ik had pech. Belastingdienst stuurt eens per week bericht naar de RDW en mijn betaling kwam bij ze binnen op de middag van de dag dat ze net 's morgens dat bericht weg hadden gedaan, dus 6 dagen wachten
Maar bij jou lijkt het lekker te lopen, dus keep it going. Ik zag al kentekens beginnend met P dus dat wordt voor jou ook een P
Maar ff wat anders. Als hij voor de deur staat en niet weg mag kun je mooi foto´s maken
18-pht-7 zijn ze al......
Audi S6 2012 4.0 TFSI CoD ABT tuned -540p / 650Nm-
Audi A1 2014 1.4 TFSI CoD Sport Edition Daytona Grey
Jurgh Car Detailing / Glascoating / High-end Detailing www.detailing.nl -
Heb je hem ver over de grens gehaald? Ik heb altijd begrepen dat hoe dichter bij de oude oostduitse grens de auto's in principe goedkoper zijn. Ik ben zelf nu bezig voor een A6 2.0 tdi Limo van circa 1 tot 1,5 jaar oud te kopen.
Iemand nog wellicht een tip voor een goede dealer?
@Fastmarky tis te hopen dat je snel kan rijden. Alsof de auto bij de dealer staat net voor nieuwjaar terwijl hij pas na 1 januari op kenteken wordt gezet!!!!
In 2008 was het systeem nog beter, meteen betalen bij de beambte na indienen en goedkeuring van de bpm !!toen nog bij een douanier!! Had je die dag voor 16.00 alles rond dan werd het ook nog aan de rdw doorgegeven. En dan waren de papieren binnen 4 werkdagen binnen.
-------------------------------------------
Hoe dichter bij de Oost Duitse grens hoe dichter bij de knutselaars in Polen ;-)!!
De mijne gehaald bij Autohaus Wolf, http://www.audi-partner.de/de_partner/p_24929/de.html Vlakbij Oberhausen, vragen naar meneer Muller, nette ontvangst en afhandeling, doet echt wat om de klant van dienst te zijn (en om zijn commissie binnen te halen natuurlijk). Zo te zien in hun 2e hands database hebben ze nog 5 A6-en staan, maar geen 2.0 (is ook wel een beetje kleine motor voor een A6, vind ik).
Via de RDW kun je trouwens nu ook je eigen "voertuiggegevens online bekijken" . Werkt via je DIG-ID en heb al gezien welk kenteken ik krijg en dat mijn A4 dus op mijn naam is gezet. Overzicht kun je netjes in PDF downloaden en heb je ook gelijk de nieuwwaarde van je auto (wat scheelt dat trouwens een hoop met als je ziet wat ik er voor betaald heb). Nu maar hopen dat ik morgen ook de kentekenpapieren in de bus heb en dan kijken hoe snel ik een paar platen kan laten maken
Vandaag...POST van het RDW, kentekenpapieren
Platen laten maken en nu is het dus genieten geblazen.
Is me allemaal best meegevallen om zelf een auto te importeren, als je hier maar het forum een beetje leest. Hopelijk heb ik nog een goede bijdrage kunnen leveren hierbij en als er nog vragen zijn, just ask Fastmarky
Allen,
Ook ik heb vandaag ervaren dat importeren zeker de moeite waard is en absoluut niet moeilijk hoeft te zijn. Was al enige tijd op zoek naar een prive auto die ik ook zakleijk wilde gaan gebruiken temeerik het wel heb gehad met een auto van de zaak. Ieder jaar komt er wel weer een andere "eigen bijdrage" bij of wanneer hij vervangen moet worden is de keus steeds vaker beperkt en kon ik niet eens meer in dezelfde klasse rijden als waar ik tot op dat moment in reed.
Dan maar zelf de stoute schoen aangetrokken en wekenlang naar een koets gezocht. En ja, eindelijk eentje gevonden ......... vorige week de tocht zo'n 300 km rijden vanaf Rotterdam aangevangen. Rond een uur of 10 op de bestemming en zeer goed en vriendelijk te woord gestaan door de verkoper. Bleek ook nog eens de auto van hemzelf te zijn die hij van de audi dealer terbeschikking had gekregen. Zeer netjes en zeer compleet qua opties (zie eerdere bericht).
Na een paar bakken koffie en een proefrit van ruim een uur. De deal rondgemaakt waarbij de avond ervoor zonder dat de verkoper het wist de prijs van de koets nog eens 2,5 k was gezakt. Daar kon dus niks extras meer vanaf. Hooguit dat de lm-velgen met winterbanden (profiel van rond de 7mm) voor Euro 500,00 mee mochten. Daar moest ik nog even over nadenken. Uieindelijk woensdag de knoop doorgehakt en deze ook gekocht.
Zojuist terug van de RDW. Afgelopen maandag zijn de papieren in orde gemaakt voor een eendagskenteken en samen met de BPM aangifte. Ook hier door een special bedrijf (in mn eerdere mails al genoemd) alles tip top geregeld. Door hen was ook de afspraak bij de RDW en Douane gemaakt in jawel Veldhoven (ca. 200 km in 1 rechte lijn vanuit Duitsland) dus niet echt omrijden. Op het afgesproken tijdstip netjes naar voren geroepen papieren nagekeken en binnen 5 minuten kon ik de bolide het keuringstation inrijden. Meteen al diverse komplimenten ontvangen over de staat van het voertuig alsmede de vraag of hij te koop was........haha!
Vervolgens 10 minuten later naar de belastingdienst voro de aangifte BPM. Hier kwam een vriendelijke dame de papieren in ontvangst nemen en vervolgens trok ze haar jas aan om de bolide te inspecteren. Na de bestuurders deur te hebben geopend wederom felicitaties voor deze mooie bak zoals ze dat noemde waarna ze eea aankruistte en vertelde dat we klaar waren.
Per mail zou ik een kenmerk ontvangen met het bedrag wat er betaald moet worden.
Allemaal heel simpel en duidelijk.
Nu maar afwachten op de mail om te betalen zodat ik snel de platen kan laten maken nadat ik het kentekenbewijs binnen heb.
Ik heb nog een paar uur voordat ik hem even moet laten staan ivm verzekering en kenteken. IK denk nog even een ritje te gaan maken met de vrouw.
Eerst ook nog even de mmi afgesteld en een beetje verkend. btw mijn BB 9000 werkt prima via mmi. Ook spraakherkennign werkte in 1 keer. Importeren adresboek telefoon geen probleem!
Tot zover even een eerste indruk. foto's volgen zsm zodra het droog is.
Wie nu nog twijfelt moet ik toch zeker over de streep hebben getrokken.
grt
Freddie
Weet iemand wat ze met "Italienische Papiere" bedoelen?
Ik zie het nogal eens regelmatig op mobile staan, maar weet niet of dan alles in orde is...