Pagina 1 van 32 1234511 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 638

Onderwerp: Auto importeren uit Duitsland valt best mee...

  1. #1

    Standaard Auto importeren uit Duitsland valt best mee...

    Een aantal weken geleden had ik er nog niet eens over na gedacht. Een auto importeren uit Duitsland. Toch is het nu realiteit en dat is me heel erg meegevallen. Ik had zelf verwacht dat het veel moeilijker zou zijn.

    Vanwege een nieuwe baan ging ik op zoek naar een andere auto. Dit aangezien ik mijn huidige leaseauto binnenkort moet inleveren. In Nederland viel het niet mee om een aantrekkelijke audi diesel occasion te vinden met een lage kilometerstand. Het merendeel van de auto's van drie á vier jaar heeft er dan toch al een slordige 150.000 kilometer opzitten.

    Via via hoorde ik dat er in Duitsland een ruime keuze was in jonge diesels voorzien van leuke opties :roll: met een betrekkelijk lage kilometerstand. Net als in Nederland ben ik op zoek gegaan naar een site waar men voormalige leaseauto's verkoopt aan particulieren. De Duitse autolease marktleider ALD Automotive heeft hier zelfs een complete car-outlet voor opgezet. BMW, Audi, Mercedes, VW. Deze organisatie heeft een ruime keuze van auto's die tussen de twee en vier jaar oud zijn. Alleen nette auto's die terugkomen van de lease worden door hen zelf verkocht. De overige verdwijnen rechtstreeks naar de 'handel'. De topauto's staan op een groot parkeerterrein ten noorden van Hamburg opgesteld. Zelf schat ik in dat er zo'n twee á driehonderd nette auto's op voorraad stonden.

    http://www.ald-caroutlet.de/

    Een nadeel: vanuit Den Helder is het ongeveer vier en half uur rijden naar Norderstedt (Hamburg) waar de outlet zich bevindt. Op zich is de verbinding goed en rijdt de Autobahn vlot door

    Na wat twijfels over het model wat ik zou kiezen (medeforummers bedankt voor de info over A4 2.5 TDI met M-tronic) is de keuze uiteindelijk gevallen op een Audi A3 Sportback van 2005. Afgelopen maandag was de dag om hem op te halen en naar Nederland te brengen. Een goede vriend van mij was bereid om samen met mij af te reizen naar Duitsland.

    Omstreeks 04.00 vertrokken we uit Den Helder richting Norderstedt bij Hamburg. Met een Duits ontbijtje onderweg meegerekend reden we daar ongeveer vier en half uur over. We waren wat vroeger dan afgesproken en dat bood ons de gelegenheid om bij aankomst op het grote parkeerterrein toch weer een rondje auto's te gaan kijken. :-D

    Inmiddels arriveerde de verkoper, de heer Frank Blaas, die samen met ons de papierwinkel van auto doornam. De A3 is keurig dealeronderhouden en heeft netjes op tijd zijn beurten gehad. Wel zullen de banden over een tijdje aan vervanging toe zijn, maar dat is van latere zorg. Hij laat ons rustig alle papieren van de garage, de TUV en de Dekra keuringen doorlezen en legt ons uit wat de bedoeling is.

    Na ontvangst van de Fahrzeugbrief (Kentekenbewijs vergelijkbaar met ons overschrijvingsbewijs), garantiebewijs en de EWG (toelatingsbrief) en keuringsrapporten lopen we samen met de verkoper naar de auto voor het bevestigen van de tijdelijke Duitse kentekenplaten. Hij heeft namelijk voor ons een Kurzzeitkennzeichen Fahrzeugschein (tijdelijk kentekenbewijs) geregeld. Dit betreft een tijdelijk kenteken inclusief WA verzekering voor de duur van maximaal 5 dagen. Hoewel op de groene kaart staat dat de verzekering voor de gehele EU geldt, is rijden met dit kenteken is officieel alleen in Duitsland toegestaan. De kosten voor dit kenteken inclusief vijf dagen verzekering bedragen € 130,-

    Na een uur schudden we de hand met Frank Blaas en vertrekken weer in de richting van Nederland. We hebben namelijk 's middags een afspraak bij de RDW in Heerenveen. Na Duitsland op naar Friesland 8)

    Bij de Nederlandse grens stoppen we voor de wissel van de kentekenplaten. Het Duitse kenteken wordt vervangen voor een Nederlands eendagkenteken. Dit overigens kosteloze kenteken is 1 dag geldig en is bestemd voor een rit naar de plaats van de RDW keuring en BPM aangiftepunt. Het is niet verplicht dat op platen te doen. Een stuk wit karton volstaat zolang het maar aan de juiste afmetingen voldoet. De letters mag je er dan met merkstift op schrijven. Aangezien dat op de weg terug is naar Den Helder komt dat heel mooi uit

    We arriveren ruim een uur te vroeg voor onze afspraak bij de RDW. De dame die de administratie verzorgt staat ons te woord en legt uit wat de procedure is. Zij neemt de Fahrzeugbrief in en verwerkt deze samen met een formulier in een map voor de keuringsmedewerker. Ik reken met het pinapparaat € 87,- af voor de inschrijving van een EU voertuig en € 9,- voor de tenaamstelling van het kenteken.

    Circa 15 minuten later zijn we aan de beurt. De vriendelijke RDW medewerker verzoekt mij om de A3 sportback naar binnen te rijden zodat hij er naar kan kijken. De motorkap gaat op zijn verzoek open. Hij controleert het ingeslagen Voertuig Identificatie Nummer (VIN) onder de motorkap. Gelukkig, het komt overeen met de papieren. Over de kleur Alkoyasiber zijn wat twijfels. Wat wil ik op het kentekenbewijs hebben: Grijs of blauw? Ik kies voor grijs en de motorkap mag dicht. De keuring is klaar en we zijn toe aan de volgende stap: BPM betalen

    Hier heb ik al wat voorwerk gedaan. Op internet zijn er veel aanbieders die deze taak voor je willen overnemen tegen (forse)betaling. Toch valt het allemaal best mee. Ik vond een handige site die een hoop werk uit handen nam: http://www.autotelex.nl/autoimport

    Voor slechts € 12,50 (via eenmalige machtiging) kun je daar online je aangifte al volledig invullen en na afloop als PDF bestand downloaden om deze tenslotte te printen voor de douane. Dit werkt echt heel eenvoudig zolang je maar weet welk type auto je hebt met welke opties. In Duitsland zijn sommige optie pakketten iets anders dan in Nederland. Je klikt aan wat er in je auto zit en het de website rekent precies je aangifte uit. Daarbij kun je zelfs nog kiezen volgens welke manier je aangifte wenst te doen.

    Er zijn namelijk methoden om dit via de werkelijke afschrijvingswaarde te doen. Dit kan je wat BPM betalen schelen en dat is toch weer mooi meegenomen, toch?

    Gewapend met het compleet uitgeprintte BPM aangiftebiljet met de bij behorende Autotelex bijlagen voor waardebepaling heb ik me gemeld bij het douaneloket. Dit loket zit in het zelfde gebouw als de RDW. De dienstdoende ambtenaar nam mijn aangifte direct in behandeling en kwam na circa 5 minuten bij mij terug: "Ehhh meneer, u heeft uw rijbewijsnummer op de plek van uw sofinummer ingevuld maar dat heb ik voor u aangepast. Verder ziet deze aangifte er erg netjes uit. Ik heb nog een positieve correctie voor u uitgevoerd omdat u inmiddels wat extra kilometers hiereen heeft gereden". De douanier keurt de aangifte goed en ziet af van een eventuele steekproef (controle of de opties overeenkomen met de aangifte)

    Na het pinnen van de BPM vertrekken we richting huis. Na een lange dag komen we rond de klok van vijf uur weer aan in Den Helder. De Audi staat op het parkeerterrein bij ons huis. Met smart wacht ik op het Nederlandse kentekenbewijs wat na een dag of vier op de mat moet vallen. Met dit kentekenbewijs kan ik naar de automaterialenwinkel voor het bestellen van twee gele NL kentekenplaten.

    Ik kijk uit naar die dag...

  2. #2

    Standaard

    Ik bevind mij in dezelfde positie op dit moment, namelijk wachtend op een kentekenbewijs die door de brievenbus gestopt wordt :-D
    Ik heb mijn Duitse auto van een Deen in België gekocht, maar dat maakt verder niet uit. Als het (voormalige) kentekenbewijs er maar bij zit en het liefst ook een EG-Conformiteitsverklaring. Dit laatste zorgt i.i.g. ervoor dat de juiste kenmerken, gewichten enz. op je kenteken geplaatst worden. Ik heb meteen een APK laten doen (waar ze overigens niets extra's voor doen volgens mij )
    Bij mij heeft de Deen de auto zelfs naar mijn huis gebracht als een soort service, dus dat was nog luxer dan vroeg opstaan en een lokaal kenteken regelen
    Het is gewoon de kunst om het goed voor te bereiden en het dan te durven.

    Veel plezier van je nieuwe aanwinst!

  3. #3

    Standaard

    mooie beschrijving.

    wel even platen met dikke letters halen heh
    my first quattro was a wilkinson

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door AenE
    Veel plezier van je nieuwe aanwinst!
    Bedankt! Jij ook veel plezier ermee. Ik hoop dat het kentekenbewijs snel binnen is.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door quattrostyle
    mooie beschrijving.
    wel even platen met dikke letters halen heh
    Uiteraard komen er dikke letters op, hehe

  5. #5

    Standaard

    super verhaal, en mooi geregeld allemaal. Succes met de auto!


  6. #6

    Standaard

    Wat kostte de wagen in duitsland en wat heb je aan BPM betaald..?
    Audiwereld.nl: Uw retrofitspecialist

    Led upgrades | Grilles | Chiptuning | MMI retrofit | Cruise control | S-line / S / RS ombouw | Facelift upgrades| Bluetooth | DAB(+) | PDC | Camera upgrades | Schade reparatie | Velgen | VCDS

  7. #7

    Standaard

    Bedankt voor de mooie en duidelijke beschrijving !
    Ooit komt er een Audi....

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    Ik had 'm al verwacht deze vraag...

    Audi A3 Sportback Ambiente 2.0 TDI - S-tronic 87.000 km - April 2005

    Opties:
    Akoyazilver metallic
    Automatische airconditioning
    Electrische lendensteunen
    Leder 4 spaaks multifunctioneel stuurwiel
    Navigatiesysteem RNS-E inclusief DVD Europa
    Middenarmsteun met opbergvak
    Bestuurdersinformatiesysteem (BIS)
    Buitenspiegel verwarmbaar
    Trekhaak, afneembaar en afsluitbaar
    Xenon plus verlichting met reinigingsinstallatie
    Open Sky panoramadak :-D
    Telefoonvoorbereiding (Bluetooth)
    CD wisselaar
    Sound System (Bose)
    Doorlaadmogelijkheid en armleuning achterin
    Mistlampen
    Opbergpakket
    Inleg in aluminium (Standaard Ambiente)
    Lichtmetalen velgen 16" - 7 spaaks design (Standaard Ambiente)

    Nieuwprijs in Nederland € 52.049,- in 2005
    Wagen in Duitsland € 20.825,-
    BPM in Nederland € 6.480

  10. #9
    Lutser Sander's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    43
    Posts
    16.279
    Kudos
    302
    Auto
    Audi SQ5
    Land
    Land

    Standaard

    Nice story, wat heb je nu netto gewonnen aan dit avontuur? Auto heeft je dus ruwweg 27k gekost, wat doet een vergelijkbare in NL (kun je waarschijnlijk zo opkwakelen, hoef ik het niet na te zoeken 8))

  11. #10
    coupé's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    44
    Posts
    10.129
    Kudos
    155
    Auto
    Audi A2
    Land
    Land

    Standaard

    hhmmm ook niet echt de moeite dus om hem in duitsland te halen...of zie ik het nou verkeerd :-?
    Audi A2 1.4 aua

  12. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sander
    Nice story, wat heb je nu netto gewonnen aan dit avontuur? Auto heeft je dus ruwweg 27k gekost, wat doet een vergelijkbare in NL (kun je waarschijnlijk zo opkwakelen, hoef ik het niet na te zoeken 8))
    Tussen de 28 en de 35 K met meer kilometers op de teller en minder opties in de auto. Was er in NL nog geen een tegengekomen met dat open sky system in combinatie met full map navi en S-tronic. Vandaar de keuze.

  13. #12
    Lutser Sander's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    43
    Posts
    16.279
    Kudos
    302
    Auto
    Audi SQ5
    Land
    Land

    Standaard

    Nou dan is het idd een goede keuze. Zowieso wordt er beter omgegaan met auto's in DLD ...

  14. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coupé
    hhmmm ook niet echt de moeite dus om hem in duitsland te halen...of zie ik het nou verkeerd :-?
    Heeft me alles bij elkaar twee dagen gekost en wat brandstof naar Duitsland plus natuurlijk de koop en BPM kosten. Persoonlijk vond ik dat best waard en heb er een mooie auto aan overgehouden. Of ik er veel mee heb verdiend denk ik niet. Auto's kosten nu eenmaal veel geld

    Ik had geen zin om een nieuwe te kopen gelet op de grote afschrijving die in de eerste drie á vier jaar plaats vindt en denk hier een aardige middenweg in te hebben gevonden.

  15. #14

    Standaard

    Belasting papieren voor aangifte bpm zijn ook gratis te downloaden van de site belastingdients...scheelt weer € 12,5...

    Zelfde gedaan met de S6 Avant in oktober/november 2007 maar bij de Audi dealert vandaan, en ik heb ook specifiek gevraagd naar een "ubereinstimmungsbescheinigung" het C.V.O.;
    Van de rdw site:

    "Certificaat van Overeenstemming (CVO)
    Het Certificaat van Overeenstemming (CVO) is het 'geboortebewijs' van het voertuig. Een Certificaat van Overeenstemming wordt door de fabrikant afgegeven voor een voertuig dat is gebouwd volgens een Europese typegoedkeuring. Sinds enkele jaren hebben personenauto’s, motorfietsen, bromfietsen en driewielige motorrijtuigen die Europees typegoedgekeurd zijn een CVO. Hierop staan alle specificaties van het voertuig.

    Met het CVO wordt aangetoond dat het voertuig voldoet aan de gestelde toelatingseisen. Als u bij de invoerkeuring bij de RDW geen CVO meeneemt, dan kan dit in bepaalde gevallen betekenen dat u voor extra kosten komt te staan. Dit is afhankelijk van het land van herkomst van het voertuig en van de documenten die u overlegt.

    Ook kan het voorkomen dat bepaalde technische gegevens op het buitenlandse kentekenbewijs ontbreken, met name de trekgewichten en milieugegevens. Bij het ontbreken van de trekgewichten mag u met het voertuig geen aanhangwagen trekken."

    Al met al stelt het niet zoveel voor; kenteken heeft bij ruim een week geduurd....alvorens die op de mat lag :cry: ...en dan nog wachten op die kenteken platen.

    Meeste gedoe gehad met verzekeren, ik had geen zin om met slechts WA rond te "crossen".

    mvgr.

    Roi

  16. #15

    Standaard

    [quote="Roi"]Belasting papieren voor aangifte bpm zijn ook gratis te downloaden van de site belastingdients...scheelt weer € 12,5...

    Klopt, maar die moet je met de hand uitrekenen en nu kreeg ik er keurig een berekening bij inclusief een waardebepaling van de auto en de historische prijzen van de opties en auto zelf. Dat was me best de € 12,50 waard. 8)

  17. #16

    Standaard

    nee hoor, die berekening van de site van de belastingdienst rekent het ook voor je uit- jawel een rekende pdf- probeer het maar eens....je moet idd. de opties weten en de prijzen.... kun je ook nog kiezen voo welke variant dus...

  18. #17

  19. #18

    Standaard

    Waar kan ik eigenlijk de kosten voor de specs terugvinden van een A3 uit 2004?
    Of zijn de kosten nog te vergelijken met de huidige prijslijst.

    Ik moet de waarde berekenen voor de bpm!

  20. #19

    Standaard

    Je kunt de kosten voor de opties uitrekenen aan de hand van de prijslijst die je bij de dealer nog kunt halen. Daarmee is het mogelijk om een globale berekening van de BPM te maken. Het is veel nauwkeuriger om dat via de autotelex site te doen zoals ik dat in de eerste post heb beschreven. Daar klik je gewoon aan wat er in je auto zit en de site rekent vervolgens exact voor je uit wat je moet betalen.

    Je kunt dan direct een PDF downloaden waarmee je de aangifte kunt regelen bij de douane.

    Hierbij mijn gebruikte formulier + de bijlagen zoals deze voor mijn A3 van kracht waren. Met behulp van Adobe Acrobat heb ik mijn persoonlijke gegevens verwijderd. Alle overige zaken staan nog zoals ze horen te staan.
    Bijgevoegde Bestanden Bijgevoegde Bestanden

  21. #20

    Standaard

    Ik heb een prijslijst van mijn bouwjaar geregeld (via marktplaats) en toen zelf de opties uitgerekend. Deze nog nagvraagd bij PON en dat kwam aardig overeen. Ben alleen in de zenuwen bij de Douane wat opties vergeten te vermelden, oeps :oops:

Pagina 1 van 32 1234511 ... LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •