Dit zijn wat foto's van de 80 GTE:
Superstrak... Sorry, geen antwoord op je vraag.
@TenS3
Een 100 Coupe (moet exacte typeaanduiding schuldig blijven) uit de jaren 70 ziet er nog erger uit als een Mustang. Neus ongeveer hetzelfde, maar meer coupe lijn.
Ik zou me niet zoveel zorgen maken om hoeveel zo'n auto kost maar meer om waar je er eentje vindt. Er stond er onlangs eentje hier in Nederland te koop maar de vraagprijs lag ergens rond de EUR 6000. Er zijn sowieso niet veel GTE's geleverd maar deze auto's waren gemaakt van relatief slecht staal en niet goed beschermd tegen roest. De meesten hebben het eind van de jaren '70 niet eens overleefd.
Het zijn wel geweldige bakken: ongeveer 800 kg en 110 pk (de 1.6 injectie die later in de Golf GTI gebruikt zou worden) en je kunt er heerlijk aan sleutelen.
Motorisch is de onderdelenvoorziening geen probleem, veel delen waren identiek aan latere VWs. Andere zaken zijn lastiger te vinden en de beste methode is een sloopauto te kopen (zijn niet duur, je kunt een gewone 1.3 nog vinden voor een paar honderd euro) en onderdelen in voorraad te houden.
Tom
da's inderdaad een erg strakke kar!!!
(eens kijken of ze willen ruilen tegen een bmw2500.... )
Voordeel van zo'n klassieker is natuurlijk dat (in geval van 2e auto)
deze geen moer kost qua verzekering, ik betaal momenteel 47,5 euro per jaar voor m'n bmw.
Grtz. Arlo
Scheelt veel, ik heb meer dan 55dk met m'n bmw gereden in 2,5 jaar.
Bij de GIO-adviesgroep kan je kiezen uit verschillende "afstanden" voor je klassieker, ik had m'n bmw daar verzekerd als 1e auto!! met 20dk per jaar !! (evengoed als klassieker dus er kon een all-risk vanaf )
Grtz. Arlo
Ik heb de gegevens van de afgebeelde auto eens opgezocht bij http://www.audischrauber.de
Dit is echt krankzinnig...
Technische Daten :
Auto : Audi 80 GTE Bj.1976
Motor : 1,8 L 16V Turbo
Leistung : max. 386 PS
Gewicht : 955 Kg
Beschleunigung 0-100 Km/h 5,1 Sekunden
Vmax : über 200 Km/h
Dat is dus 3.36 kg/kW!
De 80 GTE (model 1) is in Nederland geleverd vanaf eind 1975 - begin 1976. Het betreft hier het eerste model (voor het gemak: die met dubbele koplampen) Inderdaad betrof de motor hier de overigens in detail iets gewijzigde Golf gti motor voordat deze in de Golf werd geleverd. De GTE was de logische opvolger van de 100 PK sterke Audi 80 GT
De K-jetronic was echter reeds daarvoor al in gebruik in de Amerikaanse FOX modellen ( zelfs met katalysator!)
Voor europa was het wel een primeur: de eerste Audi met een injectiemotor.
Geleverd is deze auto uitsluitend in groen en oranje.
De auto was verkrijgbaar in twee uitvoeringen. Een standaard en een rallye uitvoering. Verschil: de rallye had een zwarte motorklep, gasgevulde bilsteins, een recaro-interieur en geventileerde schijven voor.
prijs van de gte rallye begin 1976: Fl 21500 ( in euro's: 9756, leve de inflatie)
in september 1976 is het model opgevolgd door de gerestylde versie met vierkante koplampen. Meer kleuren kwamen erbij maar de meeste verkochte is de bronskleurige. Verder kenmerk van deze versie was het GTE-logo op de motorkap. Technisch verandere er niets. De uitstraling werd echter door het ontbreken van bv het zwart/wit geblokte interieur en gebruik van een "normaal" stuur een stuk minder sportief.
In heel 1976 zijn er in Nederland slechts 7 verkocht. ( het betreft hier dus beide modellen samen) Voornaamste reden wellicht de prijs, voor fl 3000 minder kocht je toen nog een bmw 320
Van de GTE ( model 1) zijn er zowieso maar 4000 geproduceerd. De 80 GTE is daarmee een werkelijke zeldzaamheid en daarom als klassieker ondergewaardeerd: de auto is feitelijk gewoon te onbekend.
In Nederland zijn er met bouwjaar 1976 van deze 7 nog twee over. Eentje model 1 en eentje model 2
In de thuismarkt Duitsland waren er in 1999 nog maar 70...
Bingo!! Ik ken deze auto's heel goed.. Wij hebben er een nieuwe gehad van 1975 tot 1977 als BMW 2002 Tii alternatief omdat de E21 er nog niet was en het weer iets heel anders was, nooit spijt van gehad!Oorspronkelijk geplaatst door urquattro83
Zelf zou ik er ook graag een willen hebben. In 1972 kwam dit ype 80 op de markt met 1.3 60 pk, 1,5 met 75 pk en 1.5 met 85pk de 827 blokken. In 1974 kwam daar de GT bij met 1,6 liter en 100pk een jaar later als GTE met injectie en 110pk die later werd gebruikt in de Golf GTI
Qua techniek is het allemaal uitwisselbaar maar helaas zijn er weinig orginele van over net zoals dez zwarte.. Het enige echte manko is het plaatwerk qua roest en onderdelen, advies...koop op mobile.de of via de 80 GTE club ( ben er een paar keer geweest) een GTE en een donor 80 gewoon erbij!
http://www.audi80gtgteclub.de/