Welkom. Verplaatst naar Aankoopadviezen, dubbel topic verwijderd. Lees AUB de forumreglementen goed door.
Beste Audi liefhebbers,
Ben op het moment een nieuwe auto te kopen, zoals je kan lezen zegt de titel al welke ik wil kopen.
Wat raden jullie aan de diesel (2.5 TDI V6) of de benzine (2.4 V6) variant? Maak maandelijks minimaal 1600 km alleen zakelijke km.
Ik zie graag jullie reacties.
De 2.5 TDI (163pk > 190pk) bevalt mij oneindig veel beter dan de 2.4 V6 (165pk). Sound, souplesse, verbruik, allround kracht, karakter, respons.. Geen vergelijk. Hands-down victory voor de 2.5 TDI.
Hou wel rekening met de nokkenassen en turbo problemen die het blok kan hebben. Is genoeg over geschreven op dit forum, zoals het 2.5 TDI motortechniek topic.
Het is wel een zware auto (wegenbelasting) en het verbruik van de 2.5 tdi is voor een diesel best wel hoog dus het omslagpunt is vrij hoog.
Ik heb voor dezelfde keuze gestaan en toen een 3.0 V6 benzine gekocht. Deze is volgens de specs net zo zuinig als de 2.4 en heeft 220pk. Ik heb toen 30.000 km per jaar gereden en op de snelweg 1 op 12 ong. Heb hem tot bijna 2 ton gereden zonder hoge kosten!
Dus als je een benzine neemt, niet de 2.4 maar de 3.0!
Ik ben het eens met Greever.
Mijn vriendin en ik hebben sinds 5 maanden een A4 B6 cabrio 3.0 V6 multitronic van bj.2002 en stonden eigenlijk voor dezelfde keuze.
Zoals Greever zegt is het omslagpunt van de diesel vrij hoog, omdat ie niet heel zuinig is en de motorrijtuigenbelasting ook duur uitvalt.
Om goedkoop te rijden kies je toch al niet voor een A4 cabrio maar bv. een Toyota Aygo o.i.d.
Dus verwen jezelf dan lekker met een heerlijke V6 benzine uitvoering.
Met diesels hebben we niet meer proefgereden maar wel met de 2.4 en de 3.0 benzine. De 2.4 is al voldoende vlot maar de 3.0 is nog net iets leuker en het benzineverbruik is voor zo'n auto/motor niet hoog.
De auto is snel als het moet maar nodigt meer uit tot relaxt rijden en ook zonder plankgas te rijden, wat de automaat spaart van snelle slijtage, is het een vlotte auto waar je moeiteloos lange afstanden mee rijdt.
Mijn vriendin is zzp'er maar we hebben de auto privé gekocht en ze rijdt op basis van kilometervergoeding. Dus geen bijtelling maar onderhoud moet je wel zelf betalen dan natuurlijk.
Wel mag ze 75% van de BTW op benzine en onderhoud aftrekken.
Succes met je keuze!
Minimaal 1600km zakelijk? Dus er komen ook wat nodige privekilometers bij...
Je zou het moeten afwegen, de wegenbelasting voor zo'n zware auto is best fors. Daarnaast moet je kijken naar je aantal geschatte tankbeurten... een volle tank voor een 3.0 v6 kost tegenwoordig ook al een dikke 100 euro, uitgaande van euro 98.
Met onze 3.0 V6 Multitronic rijden we hier in de buurt op 2-baans 80 en 100km wegen tussen de 1:10 en 1:11, hoe korter de rit des te hoger het verbruik.
Op lange snelwegritten zonder files is 1:11 à 1:12 goed mogelijk als je gewoon vlot rijdt zonder steeds plankgas te geven. Dit is dan wel zonder files.
Met de kap open of dicht zal ook nog verschil maken denk ik maar dat heb ik nog nooit gemeten.
Ik vind het verbruik gezien de prestaties meevallen. Zo'n grote motor moet natuurlijk nooit op de toppen van zijn tenen lopen om vlot onderweg te zijn.
Lees het topic over deze motor in Motor & aandrijving eens, daar staat alles in. Heeft weinig zin om alles nog eens te herhalen...