Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Resultaten 41 tot 51 van de 51

Onderwerp: A3 2.0TFSI: voor- en nadelen quattro?

  1. #41

    Standaard Re: A3 2.0TFSI: voor- en nadelen quattro?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door QuattroNL Bekijk Berichten
    En behalve als je in penibele situaties terecht komt waarbij quattro het een of ander had kunnen redden. De grensgevallen dus.
    Normaal verkeer je daar niet in (hoop ik althans) maar juist op die momenten dat je het nodig kan hebben zal je heel blij zijn het te hebben.

    Ik noem als voorbeelden: rijdend in de regen en opééns uit moeten wijken. Dan heb je veel voordeel bij quattro.
    Of op de snelweg in de stromende regen op de rechterbaan met spoorvorming komen. Je hebt met quattro veel minder kans op aquaplanning.
    Of een bocht verkeerd inschatten en er dus veels te hard ingaan. Ook dan kan quattro je voor veel leed behoeden.

    Kortom: het zijn juiste die uitzonderlijke en dus onverwachte situaties waarbij je veel baat kán hebben bij vierwielaandrijving.
    In dat soort situaties ben ik nog nooit terechtgekomen in 8 jaar en 260.000km quattro-rijden, het zal wel met mijn rijstijl te maken hebben Verder vind ik dat je niet teveel vantevoren stil moet staan bij eventuele situaties waarin quattro je zou kunnen helpen. De mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest Met mijn voorzichtige rijstijl heb ik alleen praktisch voordeel gehad van quattro in periodes met veel sneeuw op de weg. Ik kan me voorstellen dat je er meer aan hebt als je gewend bent om met piepende banden bochten te ronden, of als je in je voor- of achterwielaandrijver altijd het (onnodige) gevoel zult hebben dat quattro altijd superieur is.

    Wat ik zelf wel als prettig ervoer aan quattro, was het stuurgevoel in bochten (zeker als je gas geeft in de bocht), met quattro heb je dan (veel) minder aandrijfkrachten in het stuur dan met een voorwielaandrijver. Verder zou ik in een auto met 200pk of meer geen voorwielaandrijving meer willen hebben. Bij een béétje accelereren slippen de banden van je voorwielaandrijver dan al door.

  2. #42
    QuattroNL's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    54
    Posts
    6.426
    Kudos
    8
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: A3 2.0TFSI: voor- en nadelen quattro?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EasyRider Bekijk Berichten
    In dat soort situaties ben ik nog nooit terechtgekomen in 8 jaar en 260.000km quattro-rijden, het zal wel met mijn rijstijl te maken hebben Verder vind ik dat je niet teveel vantevoren stil moet staan bij eventuele situaties waarin quattro je zou kunnen helpen. De mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest Met mijn voorzichtige rijstijl heb ik alleen praktisch voordeel gehad van quattro in periodes met veel sneeuw op de weg. Ik kan me voorstellen dat je er meer aan hebt als je gewend bent om met piepende banden bochten te ronden, of als je in je voor- of achterwielaandrijver altijd het (onnodige) gevoel zult hebben dat quattro altijd superieur is.
    Dat zeg ik: normaal kom je zelden tot nooit in dat soort situaties alleen heb je niet altijd alles zelf in de hand.
    Aquaplanning kan opeens optreden, hoef je echt niet te hard voor te rijden (inhalen van een vrachtwagen in een hoosbui kan al leiden tot aquaplannen. BTDT).
    Iemand anders kan op de snelweg ópeens een rare beweging voor/naast je maken zodat je, ook al rij je 100, bruusk moet reageren.

    Enfin, iedereen kan zich wel een scenario voor ogen halen.

    Je wil idd ook niet aan worst case scenario's denken alleen kan je er beter op anticiperen door een auto met quattro te kopen dan maar te hopen dat je nooit in zo'n situatie terecht zal komen. Simpel (en heel zwart/wit!) gezegd: ik rij rustig dus ik heb al die veiligheidsverhogende zaken niet nodig.
    (dit alles niet aanvallend bedoelt hoor )

  3. #43

    Standaard Re: A3 2.0TFSI: voor- en nadelen quattro?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door QuattroNL Bekijk Berichten
    Je wil idd ook niet aan worst case scenario's denken alleen kan je er beter op anticiperen door een auto met quattro te kopen dan maar te hopen dat je nooit in zo'n situatie terecht zal komen
    Ik houd liever geen rekening met alle mogelijke gevaren die eventueel twijfelachtig op mijn pad zouden kunnen komen. Dan wordt mijn leven te zwaar Ik heb nu een Porsche met achterwielaandrijving, en natuurlijk is een Porsche met vierwielaandrijving uiteindelijk een betere keuze in penibele situaties. Maar deze auto kwam op mijn pad, was mooi en dus kocht ik hem. Als je vantevoren al de gedachte hebt dat quattro je mogelijk kan helpen in penibele situaties, dan vergroot je alleen met die gedachte al de kans dat je in dergelijke situaties terechtkomt... Alles wat je je in je hoofd haalt (positieve of negatieve gedachten) heeft invloed op wat je doet en in welke situaties je terechtkomt. Positief denken en met gezond verstand handelen heeft mijns inziens een (veel) grotere invloed op veilig rijden dan quattro

  4. #44
    QuattroNL's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    54
    Posts
    6.426
    Kudos
    8
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: A3 2.0TFSI: voor- en nadelen quattro?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EasyRider Bekijk Berichten
    Ik houd liever geen rekening met alle mogelijke gevaren die eventueel twijfelachtig op mijn pad zouden kunnen komen. Dan wordt mijn leven te zwaar Ik heb nu een Porsche met achterwielaandrijving, en natuurlijk is een Porsche met vierwielaandrijving uiteindelijk een betere keuze in penibele situaties. Maar deze auto kwam op mijn pad, was mooi en dus kocht ik hem. Als je vantevoren al de gedachte hebt dat quattro je mogelijk kan helpen in penibele situaties, dan vergroot je alleen met die gedachte al de kans dat je in dergelijke situaties terechtkomt... Alles wat je je in je hoofd haalt (positieve of negatieve gedachten) heeft invloed op wat je doet en in welke situaties je terechtkomt. Positief denken en met gezond verstand handelen heeft mijns inziens een (veel) grotere invloed op veilig rijden dan quattro
    Dus als ik op de (snel)weg positieve vibes naar die roekeloze rijder voor mij stuur gaat er niks mis?

    Ik snap je redenering enigszins maar je moet ook reëel zijn. Jíj kan positief denken maar daar heeft die ander weinig boodschap aan.

    Enniewee:

  5. #45

    Standaard Re: A3 2.0TFSI: voor- en nadelen quattro?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door QuattroNL Bekijk Berichten
    Enniewee:
    Volgens mij zaten we helemaal on-topic! Met de invalshoek dat quattro ook psychologische voordelen, en nadelen, kan hebben.


  6. #46

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2008
    Posts
    657
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: A3 2.0TFSI: voor- en nadelen quattro?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wjn Bekijk Berichten
    Hij heeft gewoon gelijk. Simpel gesteld is remweg de massa gedeeld door de wrijving. Als de wrijving beperkt is (sneeuw / ijs), telt de massa.

    In grensgevallen zul je blij zijn met elke 10cm minder remweg.

    Maar je zult met een A3 Quattro eerder stilstaan dan, zeg maar, een A6 FWD (vanwege de massa)

    Ikzelf zou iig nooit meer zonder quattro of 4wd willen, om de vraag van de TS te beantwoorden.
    Een beetje een late reactie, er klopt iets niet in jouw verhaal.
    Ik denk dat de remweg wrijvingscoëfficiënt μ,en dus materiaal afhankelijk is (voor een wiel dat volledig geblokkeerd is) , en niet zoals jij verondersteld gewichtsafhankelijk.
    Zie ook mijn gedachten hieronder.

    De remweg wordt als volgt berekend Srw =v^2/(2 • g • μ). [m]
    Srw remweg [m]
    V snelheid [m/s]
    g zwaartekracht 9.81 [m/s^2]
    μ wrijvingscoëfficiënt []

    verder is μ=Fw/Fn,
    Fw is de wrijvingskracht en Fn de wielbelasting maar het is zo dat wanneer we de wielbelasting vergroten, wrijvingskracht evenredig toeneemt en dus μ constant blijft
    Richtgetallen zijn voor een stroef wegdek een wrijvingscoëfficiënt van ~0,9 en een beijzeld wegdek een wrijvingscoëfficiënt van ~0,1

    de variabelen zijn dus:
    1 de snelheid van het voertuig in het kwadraat dus 2 keer zo hoge snelheid is een 4 keer zo grote remweg! (met of zonder QUATTRO ;-)

    2 de wrijvingscoëfficiënt heeft de meeste invloed, immers deze kan een factor 9 variëren!

    Conclusie, gewicht speelt niet mee maar de snelheid en met name de wrijvingscoëfficiënt (weg en bandcondities) die bepalen de remweg.

    Zie ook de grafiekjes, bovenstaande formule gebruikt (even km/h omgerekend naar m/s delen door 3.6)
    Let op dat je niet de verkeerde indruk krijgt, hard rijden verhoogt dus echt wel de remweg bij 50 km/h heb je 10 meter nodig bij 100 km/h 40 meter en bij 250 km/h 280 meter op een droog wegdek (op een beijzelde weg is dat bij 250 km/h 2.5 km remweg, wie kan er zo ver vooruit kijken;-)
    (ik ben niet zo goed in klassieke mechanica dus als iemand het even kan controleren?)
    PS tom heeft dus helemaal gelijk.

    kijk ook eens hier:
    http://www.wetenschapsforum.nl/index...howtopic=25131
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Laatst gewijzigd door harrysmith329; 29-12-10 om 09:14. Reden: even iets verduidelijkt
    A6, 2000 2.7 BiTurbo ~360pk(257kW)/490Nm Hartog tuned, Hartog repaired, Hartog maintained ;-)

  7. #47

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Posts
    4.522
    Kudos
    19
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: A3 2.0TFSI: voor- en nadelen quattro?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door QuattroNL Bekijk Berichten
    Dus als ik op de (snel)weg positieve vibes naar die roekeloze rijder voor mij stuur gaat er niks mis?

    Ik snap je redenering enigszins maar je moet ook reëel zijn. Jíj kan positief denken maar daar heeft die ander weinig boodschap aan.

    Enniewee:
    +1...
    In der Heimat des Audis

  8. Ad
  9. #48
    grollie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2008
    Posts
    4.025
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: A3 2.0TFSI: voor- en nadelen quattro?

    Duidelijk, dank voor de uitleg

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door harrysmith329 Bekijk Berichten
    de variabelen zijn dus:
    1 de snelheid van het voertuig in het kwadraat dus 2 keer zo hoge snelheid is een 4 keer zo grote remweg! (met of zonder QUATTRO ;-)

    2 de wrijvingscoëfficiënt heeft de meeste invloed, immers deze kan een factor 9 variëren!

    Conclusie, gewicht speelt niet mee maar de snelheid en met name de wrijvingscoëfficiënt (weg en bandcondities) die bepalen de remweg.
    Waarmee de belangrijkste factor nog niet genoemd is, maar nu wordt steeds duidelijker dat dat de mens zelf is. Dat kan een nadeel zijn van quattrorijden. Ga maar na: het systeem is erg goed. Waar de techniek bestaat zou het jammer zijn om er geen gebruik van te maken. Uit de posts blijkt met regelmaat dat q-rijders graag iets harder mogen rijden dan ze zonder q zouden doen, logisch. Hou je dan nog rekening met de kwadratisch toegenomen remweg? Ik heb er nog nooit iemand zelf over horen beginnen.

    Je zou dus kunnen concluderen dat een advies aan nieuwe q-rijders zou moeten zijn dat je enige (flinke) mate van zelfbeheersing moet hebben.
    ‘98 TerraLiner oval midnight zwart metallic
    '06 B7 avant 1.8tq moroblauw
    '97 C4 avant 2.6 mingblauw

  10. #49

    Standaard Re: A3 2.0TFSI: voor- en nadelen quattro?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door QuattroNL Bekijk Berichten
    Dus als ik op de (snel)weg positieve vibes naar die roekeloze rijder voor mij stuur gaat er niks mis?
    Nee, dat heb ik niet gezegd. Ik bedoelde dat de mens achter het stuur een grote invloed heeft op veilig rijden. Ik vind quattro/x-drive/4-matic op een auto geen must, in ieder geval niet voor de veiligheid. Voorwielaandrijving wordt vervelend met meer dan 200pk op de wielen, vanwege het doorslippen van de voorwielen bij accelereren. En ga je vaak de alpen in in de winter, dan neemt quattro met winterbanden veel zorgen weg. Maar in alle andere gevallen is er wat mij betreft prima te rijden met alleen voorwielaandrijving of alleen achterwielaandrijving.
    Laatst gewijzigd door EasyRider; 29-12-10 om 09:25.

  11. #50

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Posts
    4.522
    Kudos
    19
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: A3 2.0TFSI: voor- en nadelen quattro?

    Dat zegt QuattroNL toch ook? Je kan prima rijden met alle soort aangedreven voertuigen, maar een vierwielaangedreven kan je gewoon in bepaalde situaties wat voorspelbaarder reageren dan met wellicht een achter/voorwielaangedreven voertuig. Dit *kan* bijdragen aan het veiligheidsgevoel, niet per se aan de veiligheid.

    Anticiperen blijft een must, daar zijn we het allen over eens. Met alleen positief denken kom je er ech niet, want je hebt niet op alles evenveel overzicht. Dan wil de techniek nog wel eens een handje helpen.
    In der Heimat des Audis

  12. #51

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2012
    Leeftijd
    51
    Posts
    223
    Kudos
    11
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard Re: A3 2.0TFSI: voor- en nadelen quattro?

    topic is misschien wel wat aan de oude kant maar toch zeker interessant, de een zegt quattro moet je ermee kost je extra peut en weegt 100 kilo meer, de ander zegt veiligheid kan net een ongeluk of erger voorkomen, of je kan in en uit voeg "krullen" zo snel nemen dat je kinderen met hun snuit op het raam van de achterportier geplakt zitten en degene naast je op je schoot zit..

    ik zeg voor degenen die het onzin vinden kijk eens naar dit filmpje (op fullscreen) : http://www.youtube.com/watch?v=9JeJM...eature=related toen ik het de eerste keer zag dacht ik de hele tijd ---~~~ wanneer gaat ie, nu dan nee, nu dan voor de niet A8 rijders onder ons (dit is eigenlijk een A3 topic) wanneer de km lat recht opstaat rijd ie 100km, de volgende zichtbare is 140 en zelfs daar gaat ie soms overheen.

    dit ga je niet redden zonder quattro..
    Laatst gewijzigd door RonaldA8; 29-05-12 om 22:44.
    Audi A8 4.2 Quattro

Pagina 3 van 3 EersteEerste 123

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •