Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 21

Onderwerp: Aankoopadvies Audi A3/S3 type 8L

  1. #1
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Aankoopadvies Audi A3/S3 type 8L

    Dit topic gaat over de 8L, eerste generatie A3.

    Bekende problemen:

    Roest aan dak: info hier.
    Defect relais richtingaanwijzers
    Turbo en oliepomp bij 1.8T
    Haldex-problemen bij quattro's

    Voeg hier zelf informatie over bepaalde motortypes, verbruik en karakter, zwakke en sterke punten toe. Ook informatie over de facelift (wanneer, wat veranderde er) en de diverse uitrustingsniveaus is welkom. Alle posts worden uiteindelijk samengevoegd tot een sticky-topic.

    NB Geen vragen stellen in dit topic, om vervuiling te voorkomen! Heb je vragen, start dan je eigen topic in Aankoopadviezen!
    Laatst gewijzigd door tom; 13-03-14 om 13:15.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  2. #2
    Kaboutermans's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2009
    Leeftijd
    33
    Posts
    2.456
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Aankoopadvies Audi A3/S3 8L

    Kenmerken pre facelift (PFL) A3

    • Koplampen en knipperlichten gescheiden.

    PFL koplamp.jpg
    • Kleine vierkanten knipperlichten in het zij scherm.

    PFL Knipperlicht.jpg
    • Handgrepen deur 2 delig.

    PFL Handgreep.jpg
    • Achterlampen "donker" de facelift lampen zijn rood met wit.

    PFL achterlamp.jpg
    • Onder bumper voor bestaat uit 1 deel.

    PFL Voor spoiler.jpg
    • Gril heeft aan de onderkant een dunne chromen rand.

    PFL Grill.jpg

    Kenmerken Facelift (FL) A3
    • Koplampen en knipperlichten in een unit (lenskoplampen).

    FL koplamp.jpg
    • Langwerpige knipperlichten in het zij scherm.

    FL Knipperlicht.jpg
    • Handgrepen deur bestaan uit 1 deel.

    FL handgreep.jpg
    • Achterlampen helder rood met wit.

    FL Achterlamp.jpg
    • Onderbumper voor bestaat uit 3 delen 1 bumper en 2 losse verwijderbare roosters

    FL Voorspoiler.jpg
    • Grill heeft een dikke chrome rand onderaan

    FL Grill.jpg
    Laatst gewijzigd door Kaboutermans; 03-03-11 om 10:32. Reden: Foto's toegevoegd
    A3 8L 1.8T chipped by Hartog!

  3. #3
    Jelle..'s Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2007
    Leeftijd
    34
    Posts
    2.499
    Kudos
    45
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard Re: Aankoopadvies Audi A3/S3 8L

    De Facelift is halverwege het jaar 2000 uitgebracht, en de verschillen tussen Pre-Facelift en een Facelift A3 zijn:

    Pre-Facelift - Facelift:
    Achterlichten: Rood met een klein wit/grijs vlakje - Rood met een groot helder wit vlak
    Koplampen: Koplamp met een los knipperlicht - Koplamp met geïntegreerd knipperlicht
    Knipperlicht zijscherm: Vierkant - Langwerpig
    Deurgreep: Vierkante grepen - Ronde grepen
    Middenconsole: ......
    Tellerklok: Analoog klokje en geen FIS - Digitaal klokje en halve FIS
    Buitenspiegels: Rechts een kleine spiegel - Twee even grote spiegels
    Grill: Smalle chrome omlijsting met drie lamellen - Brede chrome omlijsting met vier lamellen
    Spoilerstuk bumper: .......

    Verder zijn waren er tal van opties die niet beschikbaar waren voor de PFL en wel op de FL (Navi+, S-Line, MFSW, enz)
    Er zijn gevallen A3's bekend die vanuit de fabriek geleverd zijn met PFL Koplampen, achterlichten en knipperlichten in het zijschermen maar wel met FL deurgrepen.

    (Word nog verder aangepast)

    EDIT: zie dat kaboutermans ook al bezig is geweest . Dat word even samenvoegen.

  4. #4
    emiel10's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2010
    Posts
    2.548
    Kudos
    86
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Aankoopadvies Audi A3/S3 8L

    Ik heb dus een tussengeval, wel schempje tussen de tellers, digitale klok, nieuw type binnenverlichting handgrepen maar niet de lampen en knippers. Mijn auto is afkomstig uit duitsland, misschien dat er daarom wat verschil in optiepakket zitten.

    Veel voorkomende problemen bij audi algemeen, stationair schommelen, gasklep schoonmaken en opnieuw inleren

    Temperatuursensor wil nog wel eens overlijden.

    Achterruitenwisser wil nog wel eens haperen, hier zijn diverse topics over.
    Audi A6 1.8TFSI Ultra Advance Sport S-line/VW Crosspolo 6R/VW Kever 1200 1970/VW T2 Westfalia
    Audi A3 8P SB 1.8TFSI Attraction B.eAudi TT 8N 1.8T coupe 225pk/350nm

  5. #5
    Der Typ Siebzehn's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2011
    Posts
    80
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Aankoopadvies Audi A3/S3 8L

    Een zwak punt, tenminste bij mijn A3 is dat de carosserie nogal tordeert, b.v. door in de lange weg door 'n goot rijden om de auto in 'n parkeervak te zetten, hoort men 't wat wringen van deuren of ruiten in de rubbers. Ik heb 't er al de afgelopen dagen met tom, de topicstarter van deze thread via p.b. over gehad, in mijn A3 zit nl. een cheap aftermarket ruit van 't merk "Guardian", ik weet niet of dat merk hier iemand bekend is, maar 't is dus niks wat Audi monteert.

    Maar als ik 'ns bij 'n Audi garage een originele voorruit zou laten monteren, misschien dat 't torderen dan wat minder wordt, of helemaal weggaat.

    De voorruit is 'n dragend onderdeel bij de A3, omdat ze geplakt zit, maar de zijruitjes achter dus niet, omdat ze opengemaakt kunnen worden, misschien dat dat ook al wat meer torderen met zich meebrengt, dus vanwege de constructie, maargoed, dan is 't niet anders.

    Bij de proefrit is me dat torderen helaas niet opgevallen, heb daarbij op andere dingen gelet, maar nu ik de A3 'n paar weken heb des temeer. Ik weet niet wat de andere A3 bezitters hier hiervan zeggen, of hun dat torderen bij hun A3's ook wat hebben, maar bij de mijne is 't dus 'n zwak punt (op dit moment, misschien dat 't nog 'ns hopenlijk wordt opgelost door 'n originele voorruit bij 'n dealer te laten plaatsen).
    Laatst gewijzigd door Der Typ Siebzehn; 06-03-11 om 14:03. Reden: Nog wat toegevoegd
    Audi - Vorsprung durch Technik


  6. #6
    Kaboutermans's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2009
    Leeftijd
    33
    Posts
    2.456
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Aankoopadvies Audi A3/S3 8L

    Bij mij hoor ik ook af en toe iets kraken zit ook geen originele ruit meer in. Maar het is niet heel storend, heb het idee dat het onderstel af en toe wat kraakt maar dat is maar heel zelden. Ik weet dat Muizenissen in z'n B5 ook last had van kraken maar dat dat met een originele voorruit heel veel minder werd.
    A3 8L 1.8T chipped by Hartog!

  7. #7
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Aankoopadvies Audi A3/S3 8L

    Probleem is ook dat veel fastfitters hun ruiten monteren met zachter blijvende kit dan Audi doet. Daardoor wordt de stijfheid nooit meer wat-ie is geweest.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  8. Ad
  9. #8
    Der Typ Siebzehn's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2011
    Posts
    80
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Aankoopadvies Audi A3/S3 8L

    Dat is dus duidelijk 'n punt om voor aanschaf ook naar te kijken, of er 'n originele voorruit inzit, hoeft dan niet perse de 1e te zijn, maar dus zulk eentje wat Audi vanaf de fabriek had gemonteerd.

    Ik heb er nu niks meer aan, had wel bij bezichtiging gezien dat er 'n voorruit merk "Guardian" inzat, maar had daar verder niks bij gedacht dat zo'n cheap ruitje torderen met zich mee zou kunnen brengen.

    Maar misschien dat door de nogal koude buitentemperaturen van dit moment geluiden wat meer worden versterkt, ik denk dan zo aan deurrubbers en de rubbers van de zijraampjes achter dat die door de koude temperaturen wat krimpen, waardoor wringen van de rubbers bij torderen van de carosserie wat meer opvalt, misschien als de temperaturen weer wat stijgen, dat dan mindert, minder opvalt, maar dat weet ik niet zeker, maar torderen blijft toch met dat voorruitje.
    Laatst gewijzigd door Der Typ Siebzehn; 06-03-11 om 23:40.
    Audi - Vorsprung durch Technik

  10. #9
    emiel10's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2010
    Posts
    2.548
    Kudos
    86
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Aankoopadvies Audi A3/S3 8L

    Ik heb de orginele audi ruit er nog inzitten, maar bij mij dezelfde symptomen hoor, zal er dus niet aan liggen of je wel of niet een orginele ruit hebt, misschien een stabilisatorstang laten monteren op je voorste veerpoten om dit probleem om te lossen, anders zit er niks anders op dan eraan te wennen denk ik...

    Ik heb mijn deurrubbers ingesmeerd met siliconenspray, en ook de raamgeleiders, en dat maakt het wel een stuk minder, zal als de temperaturen weer wat oplopen ook minder worden. Maatje van me mijn zijn B6 heeft hetzelfde bij kouder weer
    Laatst gewijzigd door emiel10; 09-03-11 om 15:47.
    Audi A6 1.8TFSI Ultra Advance Sport S-line/VW Crosspolo 6R/VW Kever 1200 1970/VW T2 Westfalia
    Audi A3 8P SB 1.8TFSI Attraction B.eAudi TT 8N 1.8T coupe 225pk/350nm

  11. #10
    Der Typ Siebzehn's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2011
    Posts
    80
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Aankoopadvies Audi A3/S3 8L

    Hmm, dan kan ik me dat geld dus maar beter besparen, en er inderdaad maar aan proberen te wennen. Thnx. voor de tips, ik zal dat zeker 'ns gaan toepassen.
    Audi - Vorsprung durch Technik

  12. #11
    Jelle..'s Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2007
    Leeftijd
    34
    Posts
    2.499
    Kudos
    45
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard Re: Aankoopadvies Audi A3/S3 8L

    Ik herken jullie klachten toch niet. Maar de auto kraakt dan?

  13. #12
    jeroenbreuer's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Leeftijd
    40
    Posts
    1.151
    Kudos
    27
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Aankoopadvies Audi A3/S3 8L

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door emiel10 Bekijk Berichten
    Ik heb dus een tussengeval, wel schempje tussen de tellers, digitale klok, nieuw type binnenverlichting handgrepen maar niet de lampen en knippers.
    Dit geldt voor mijn auto ook!

    Qua kwalen:

    - Soft-tone rubberlaag verdwijnt van de deurgrepen in het interieur;
    - Idem maar dan voor het middenconsole;
    - Gekraak van het grootste luchtrooster op het dashboard (misschien TDI kwaal);
    - Gordelhouder beschadigd snel door de "easy entry" stoelen;
    - "Fanatieke" werking van de "easy entry" stoelen, klappen te snel om naar mijn mening;
    - Bekleding lastig schoon te krijgen;
    - Geen bekerhouders.

    Dit is wat mij opvalt na een paar maanden als A3-rijder.
    Laatst gewijzigd door jeroenbreuer; 09-03-11 om 22:34.
    Audi 100 2.0i 85kw basis '86
    "Vorsprung durch technik"

    Saab 9-3 LPT S CombiCoupe
    " Born from Jets"

  14. #13
    Der Typ Siebzehn's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2011
    Posts
    80
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Aankoopadvies Audi A3/S3 8L

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jelle.. Bekijk Berichten
    Ik herken jullie klachten toch niet. Maar de auto kraakt dan?
    Hier en daar wat lichte kraakjes naar gelang de toestand van 't wegdek, en b.v. bij 't naar boven rijden van 'n inrit.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jeroenbreuer Bekijk Berichten
    - Geen bekerhouders.
    Was als ik 't juist heb pas standaard vanaf 't FL model. Maar dat mis ik ook wel bij 't PFL model, ik heb me daarom van 't weekend maar zo'n cheap bekerhouder van carpoint gekocht, zie link http://www.heuts.nl/b2c/winkel/produkt/005801169 niet mooi, maar beter dan niets.
    Audi - Vorsprung durch Technik

  15. #14
    muizenissen
    Guest

    Standaard Re: Aankoopadvies Audi A3/S3 type 8L

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kaboutermans Bekijk Berichten
    Bij mij hoor ik ook af en toe iets kraken zit ook geen originele ruit meer in. Maar het is niet heel storend, heb het idee dat het onderstel af en toe wat kraakt maar dat is maar heel zelden. Ik weet dat Muizenissen in z'n B5 ook last had van kraken maar dat dat met een originele voorruit heel veel minder werd.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Probleem is ook dat veel fastfitters hun ruiten monteren met zachter blijvende kit dan Audi doet. Daardoor wordt de stijfheid nooit meer wat-ie is geweest.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Der Typ Siebzehn Bekijk Berichten
    Hmm, dan kan ik me dat geld dus maar beter besparen, en er inderdaad maar aan proberen te wennen. Thnx. voor de tips, ik zal dat zeker 'ns gaan toepassen.
    Ik ben het met Kabouter en Tom eens: na de nieuwe voorruit is het kraken veel minder geworden. Daarnaast is de auto ook stiller geworden: veel minder rijwindgeluiden. Ik rij met een stugger onderstel rond (FK Highsport), op 55mm verlaging. Kleine oneffenheden worden dus meer doorgegeven aan de auto, waardoor het kraken met de niet originele voorruit daarna pas goed merkbaar werd na het verlagen. De niet originele is daarna zelfs gaan scheuren in een hoek, waardoor ik 'm heb laten vervangen.

    De nieuwe ruit is een originele, geplaatst door Kamsteeg Kasco bij de Kamsteeg dealer (VW/Audi), en de ruit zit er superstrak in: rubbers recht, geen bobbels, en geen kieren. En, zoals ik al zei: minder geluiden, minder kraken (tot zelfs bijna niet, voor zover mogelijk in een auto met 3 ton / 12 jaar / schroefset) en merkbaar stabieler.

    Ik zeg: doen als je huidige ruit niet 100% strak in de sponningen zit..!

  16. #15
    emiel10's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2010
    Posts
    2.548
    Kudos
    86
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Aankoopadvies Audi A3/S3 type 8L

    Ik heb een originele ruit en het kraakt af en toe ook, en bij een maatje van me en zijn b6 hetzelfde, dus originele ruit wil ook niet altijd alles zeggen
    Audi A6 1.8TFSI Ultra Advance Sport S-line/VW Crosspolo 6R/VW Kever 1200 1970/VW T2 Westfalia
    Audi A3 8P SB 1.8TFSI Attraction B.eAudi TT 8N 1.8T coupe 225pk/350nm

  17. #16
    muizenissen
    Guest

    Standaard Re: Aankoopadvies Audi A3/S3 type 8L

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door emiel10 Bekijk Berichten
    Ik heb een originele ruit en het kraakt af en toe ook, en bij een maatje van me en zijn b6 hetzelfde, dus originele ruit wil ook niet altijd alles zeggen
    Zou je aub mijn bericht nog eens willen lezen?

    Ik claim nergens, let op: nergens, dat er geen gekraak is bij een originele ruit. Het enige dat ik zeg, is dat bij mij het gekraak veel minder is geworden sinds de plaatsing van een nieuwe originele voorruit, tot op het punt van bijna geen gekraak.

    Keywords: minder gekraak dan voorheen, bijna geen gekraak, stabieler. Dat laatste betekent dus een vergelijking tussen voor en na, waarbij na dus beter is.

  18. #17
    jeroenbreuer's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Leeftijd
    40
    Posts
    1.151
    Kudos
    27
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard Re: Aankoopadvies Audi A3/S3 type 8L

    Misschien nog een kleine aanvulling.

    - De asbak van dit type auto is zeer slecht.

    Blijft openstaan en gaan snel kapot.
    Audi 100 2.0i 85kw basis '86
    "Vorsprung durch technik"

    Saab 9-3 LPT S CombiCoupe
    " Born from Jets"

  19. #18
    Der Typ Siebzehn's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2011
    Posts
    80
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Aankoopadvies Audi A3/S3 type 8L

    Nog een aanvulling, het zou nogal 'ns kunnen voorkomen dat de vacuumpomp van de centrale vergrendeling de geest geeft, of nog beter, het motortje (zoals hier beschreven) wat daar binnenin zit wat de druk op 't systeem houdt.

    Dit zou overigens volgens m'n monteur, werkzaam bij 'n VW-Audi Dealer in Duitsland, 'n algemeen VAG probleem zijn, dus niet alleen bij 'n A3 8L (zou o.a. ook voorkomen bij Golf 3).

    Het symptoom van 'n defecte pomp (of liever defecte drukmotor met daarin defect plastic wieltje) is het lang (te lang) horen pompen bij het vergrendelen cq ontgrendelen van de auto, het niet meer via de afstandbediening kunnen vergrendelen cq ontgrendelen en de binnenlichtvertraging ging meteen uit bij 't dichtdoen van de deur, zo was dat allemaal tenminste bij mijn A3.
    Audi - Vorsprung durch Technik

  20. #19

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2012
    Posts
    1
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Aankoopadvies Audi A3/S3 type 8L

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jeroenbreuer Bekijk Berichten
    Misschien nog een kleine aanvulling.

    - De asbak van dit type auto is zeer slecht.

    Blijft openstaan en gaan snel kapot.
    Je moet hem echt heel rustig dichtklappen anders gaat die niet dicht.

  21. #20

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2013
    Leeftijd
    30
    Posts
    3
    Kudos
    0

    Standaard Re: Aankoopadvies Audi A3/S3 type 8L

    -plastic kapje op de voorstoelen net boven het hendeltje om de stoel te verstellen is bij mij los. volgens me pa omdat ik de stoel erg verlaag en als ik hem dan openklap om iemand achterin te laten dat hij dan ergens tegen aan stoot.
    - elektrisch raammotor van het rechteraam is vervangen ook een besproken probleem omdat je het met de hand omhoog moest trekken.
    - gasveer achterklep heb ik vervangen omdat deze niet omhoog wou staan.
    - ook inderdaad het asbakje wat je op een zeer rustige manier moet dicht drukken zodat hij niet openblijft.
    - klepje van het zijvakje in de protier aan de bestuurderskant ging eerst niet helemaal zo soepel heb het verholpen met een ijzerdraadje in het scharniertje te binden.

    iemand ook enig idee waar je de bodemplaat voor onder het blok kan vinden en evnt hoe duur die zal zijn?

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •