Resultaten 1 tot 18 van de 18

Onderwerp: Aankoopadvies Audi A4/S4/RS4 type B5

  1. #1
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Aankoopadvies Audi A4/S4/RS4 type B5

    Dit topic gaat over de B5, eerste generatie A4.

    Bekende problemen:

    Defect relais richtingaanwijzers
    Turbo en oliepomp bij 1.8T-motoren
    Nokkenassen 2.5 TDI-motoren, info hier.
    Turbo's bij 2.7T (dure reparatie, motor uitbouwen)
    Portiersloten
    Raammechanismes elektrische ramen

    Voeg hier zelf informatie over bepaalde motortypes, verbruik en karakter, zwakke en sterke punten toe. Ook informatie over de facelift (wanneer, wat veranderde er) en de diverse uitrustingsniveaus is welkom. Alle posts worden uiteindelijk samengevoegd tot een sticky-topic.

    NB Geen vragen stellen in dit topic, om vervuiling te voorkomen! Heb je vragen, start dan je eigen topic in Aankoopadviezen!
    Laatst gewijzigd door tom; 13-03-14 om 13:16.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2008
    Posts
    2.458
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Aankoopadvies Audi A4/S4/RS4 B5

    Vind een zwak punt zeker ook de draagarmen van deze modellen, snel weer aan vervanging toe.

  3. #3
    RIVADA
    Guest

    Standaard Re: Aankoopadvies Audi A4/S4/RS4 type B5

    Volgens mij mag de startonderbreker ook wel bij de zwakke punten.
    Ik had een piepende aircopomp, zag op 't forum dat ik niet de enige was maar weet niet of de aircopomp hiermee als een (mogelijk) zwak punt kan worden aangemerkt.

  4. #4

    Standaard Re: Aankoopadvies Audi A4/S4/RS4 type B5

    ABS (electronica) defecten.
    Uitlaatnokkenassen bij 2.7T motoren.
    FIS LCD valt (deels) uit (strepen, oorzaak is de aansluiting van de LCD op printplaat).
    Laatst gewijzigd door wjn; 07-03-11 om 18:29.

  5. #5

    Standaard Re: Aankoopadvies Audi A4/S4/RS4 type B5

    A4 B5
    - Airbaglampje gaat branden op het dashboard door slechte stekkers onder de stoelen (als de auto is uitgerust met zij-airbags in de stoelen).
    - Radio Concert 1: storing volume knop (bij voornamelijk lage temperaturen). Volume kan bij aanpassing volume ineens voluit gaan, of juist stil.
    - Stabilisator links bij de achteras kunnen breken (zijn origineel van plastic; Quattro).
    - Schommelende brandstof indicator in het instrumentenpaneel/dashboard. Vlotter/mechanisme in de tank functioneert niet goed meer (bij volle tank ok, bij halfvolle tank "schommelen"), of metertje zelf is stuk (ongeacht niveau in de tank, toch "schommelen")
    - Avant: Haperende achter-ruiten-wissermotor (koolborstels/motortje vol met vet, daardoor geen contact meer). Het is schoon te maken, maar de motor vervangen is beter.

    S4 2.7 V6 TT
    - Losliggende tussenschotten in de uitlaatspruitstukken. Dit zorgt voor een rammelend geluid bij lage toerentallen. Is prima te lassen, wel prijzig want kost veel arbeid. Nieuw origineel spruitstuk kost 500 euro.
    - Rubber Y- stuk (TBB; Throttle Body Boot) bij het inlaatspruitstuk kan scheuren, hierdoor druk (vermogens) verlies.
    - Divertervalves zijn slijtage delen, kunnen voor vermogensverlies zorgen. Goede upgrade voor gechipte/getunede S4's zijn de sterkere uitvoering van de TT225pk, Audi onderdeel nummer #06A 145 710N
    Laatst gewijzigd door EsVier; 09-03-11 om 17:00. Reden: typo & diverse


  6. #6

    Standaard Re: Aankoopadvies Audi A4/S4/RS4 type B5

    Oh ja, Avant:
    - Achterklep roest doordat er water in de sponning blijft staan, wat niet kan weglopen.
    - 2e roestplek is het handvat van de achterklep, waarschijnlijk omdat dat ander materiaal is (potentiaalverschil e.d.)

    Afkloppen, de RS4 is daarvan verschoond, de klep van de S4 was daarvoor behandeld/gespoten.
    Laatst gewijzigd door wjn; 09-03-11 om 17:48.

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    50
    Posts
    198
    Kudos
    9
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Aankoopadvies Audi A4/S4/RS4 type B5

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wjn Bekijk Berichten
    Oh ja, Avant:
    - Achterklep roest doordat er water in de sponning blijft staan, wat niet kan weglopen.
    - 2e roestplek is het handvat van de achterklep, waarschijnlijk omdat dat ander materiaal is (potentiaalverschil e.d.)
    De 2e plek herken ik. Na afgelopen weekend voor het eerst de auto helemaal gepoetst te hebben inderdaad wat blaasjes ontdekt op de strip boven de kentekenplaat. En ik maar denken dat Audi's niet roesten... Zal een keer spuiten worden dan.

    Kun je de 'achterklep roest' nog wat specifieker maken? Ik heb al een paar keer het idee gehad dat er ergens water blijft staan (als ik de klep opendoe loopt er in het hoekje water uit), maar ik weet nog niet waar het blijft, hoe ik het wegkrijg en waar eventuele roest zou moeten zitten.

    Als toevoeging aan het lijstje problemen:
    de cruisecontrol, bij mij lag dit aan de stuurstengel en als ik het forum wat afzoek lijkt dat toch ook wat bovengemiddeld vaak voor te komen.
    B5 S4 2.7 biturbo '99; A2 1.4 Color Storm Sprintblau '03

  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: Aankoopadvies Audi A4/S4/RS4 type B5

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door erics4 Bekijk Berichten
    Kun je de 'achterklep roest' nog wat specifieker maken? Ik heb al een paar keer het idee gehad dat er ergens water blijft staan (als ik de klep opendoe loopt er in het hoekje water uit), maar ik weet nog niet waar het blijft, hoe ik het wegkrijg en waar eventuele roest zou moeten zitten.
    (Regen)water blijft in de onderste rand van de achterruit staan, kan niet helemaal weglopen. Dus als de auto buiten staat, staat daar regelmatig water in en dat kan schijnbaar naar binnen "kruipen" en roest veroorzaken.

    En de achterruitenwisser (uiteraard ook avant) krijgt ook wel een water binnen, als de rubberen ring defect is. Dan gaat ie ook stuk.

  10. #9
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Aankoopadvies Audi A4/S4/RS4 type B5

    Het is niet alleen het regenwater, maar een afgezwakte variant van het probleem wat de eerste Golfs III en de Audi 100 C4 ook hadden: de kit van de achterruit is te agressief en tast de lak aan. Resultaat: roest. Dat probleem is deels opgelost bij latere modellen.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  11. #10

    Standaard Re: Aankoopadvies Audi A4/S4/RS4 type B5

    B5 2000 1.9 TDI Avant 85 kw AJM motor, niet getuned (niet nodig)

    350.000km -> Zelfde snelheid bergop als bij begin op hellingen in Duitsland, super motorblok, heerlijke turbo schop in de rug vanaf 1500 toeren.

    - Ruitenwissermotor -> wat olie erinspuiten helpt, maar inderddad afdichtingsring defect

    - Airbaglampje aan en uit -> contact stekkers, vooral bij sportief rijden well eens gezien.

    - Roestvorming opzetstukken achterklepspoiler en aan zijkant achterdeuren

    - LMM wisselen na 100 k Km, als je vaak dicht op ander auto's rijdt, slurp je regenwater + troep naar binnen.

    - Wiellager rechtsvoor (290 k)

    - Airco ventilator defect (300 k)

    - Thermostaat defect, blijft op 80 C hangen, bij meer gas mooi naar de 90 C

    - Kinpperlicht relais defect bij 300 k

    - Steekas stofhoes balgen 2x gewisseld, om de 150 k dus, bij 390 k wederom aan beide kanten kapot.

    Al met al, zeer betrouwbaar, net als de 80 zo'n beetje, nb. het gaat om de B5 facelift.

    Ik meen te hebben mogen registreren: Schijven om de 80 k km, blokken om de 40 k.

    Verbruik: 5 l/100km, 1200 km op een tank bij 120 kmh cruise control! Met veel stadsverkeer 6l /100km

    Oliewissel om de 20-25 kKm, geen probleem tot dusver.


    370.000 km.
    Draagarmen aan de beurt voor de facelift, eerste keer.
    Aangezien remmen rondom schijven + blokken + distributie eraan komt over 20 k, + banden noodzakelijk, wel een grote investering langzaam aan. Economisch gezien is de auto op eigenlijk op.

    395.000 km
    Turboslang gescheurd na intercooler
    Olielekkage bij EGR, komt van turbo, nog steeds de eerste, ok.
    Oliepeilstok behuizing afgebroken, helemaal verweerd.
    ABS ECU krijgt kuren langzaamaan
    Koppeling plakt in koude toestand, met beleid koppelen is de oplossing, nu weer weg??
    Leesring connector ingespoten met WD40 (daarvoor twee keer niet meteen gestart pas na 2 x, knipperend sleuteltje indisplay)

    415.000 km
    Vaker in noodloop, turboschoepen vervuilen, na stukje blzaen is hij weer een tijdje schoon, frequentie neemt toe (koude motor, oprit snelweg tot 3000 toeren, dan noodloop, contact aan/uit en je kunt weer )
    ABS melding boven 140 kmh, voorheen boven 190 kmh (erger geworden), maar gaat nog steeds uit.

    Onderhoudskosten: 15 k op 300.000 km, 5 c/km dus
    Laatst gewijzigd door autodriver; 28-02-16 om 17:05.

  12. #11
    TF_Bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2009
    Leeftijd
    47
    Posts
    2.800
    Kudos
    274
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Aankoopadvies Audi A4/S4/RS4 type B5

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wjn Bekijk Berichten
    ABS (electronica) defecten.
    Uitlaatnokkenassen bij 2.7T motoren.
    FIS LCD valt (deels) uit (strepen, oorzaak is de aansluiting van de LCD op printplaat).
    Heb zelf idd ook al voor de tweede keer ruzie met de ABS. Fijn zo'n geel ABS lampje en zo'n groot rood blijvend knipperend uitroepteken middenin je FIS.
    Heb de ABS computer laten reviseren 2 maanden geleden. Succesvol. Nu na nieuwe schokbrekers monteren en uitlijnen kwamen deze waarschuwingen vandaag weer terug...

    Van de week maar weer even laten uitlezen... Waarschijnlijk (lees: hopelijk) alleen een losse stekker naar de remmen of iets dergelijks.

    Maar inderdaad ABS dus. Van de rest gelukkig geen last! (Nu na ruim 14 jaar bijna 250K op de teller)
    A3 Ambition Pro Line 2.0TDI JD Engineering, Alu silber.
    Former owner and Initiator of The '97 Hartog Tuned A4 B5 2.8V6 5V Quattro Alusilber Project. [verkocht]

  13. #12
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Rs4

    Voor de duidelijkheid: deze topics zijn bedoeld om informatie uit te halen als nieuweling en niet om vragen te stellen. Het is dan ook de bedoeling dat de informatie erin wordt aangevuld door mensen die deze auto van binnen en buiten kennen. Het gaat niet om jouw ervaringen maar om de typische zwakke plekken van deze auto.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  14. #13
    TF_Bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2009
    Leeftijd
    47
    Posts
    2.800
    Kudos
    274
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Wink Re: Aankoopadvies Audi A4/S4/RS4 type B5

    Algemeen bericht voor deze thred en antwoord op je vraag. De Audi A4 B5, de Oer-A4 is met alle motorisering een zeer betrouwbare auto. Waar je heel lang veel plezier van kan hebben. Ga voor de gein eens naar ons KM-Topic. Daar staan gerust km-standen van zowel benzine als diesel B5's tussen van ver over de 300K +.

    Mijn zwager heeft na 7 jaar in zijn bezit en 13,5 jaar trouwe dienst zijn nog steeds lekker rijdende A4 B5 1.9TDI ingeruild. Er staat 434000km op de teller.

    Mijn 2.8V6 gaat ook nog heerlijk en gezond. En daar staat nu 255000km op de teller. En dat is absoluut niet de hoogste km-stand voor deze benzine-motor en voor benzine motoren in de B5 in het algemeen.

    Tuurlijk zijn er zwakke punten op de B5. Maar die heeft elk model van elk merk. Voorlopig zie je ze niet voor niks nog heeel erg veel rijden in Nederland en in de wereld eigenlijk. In de US heeft de auto zelfs een halve cultstatus en is het een geliefd tune object.

    En dit is ook een open deur intrappend cliche: "Onderhoud is alles!" En ondanks dat dit de waarheid als een koe is, is het wel een essentieel iets. Voor alle auto's van alle merken. en ook zeker voor occassions met wat meer km's.

    Hopelijk is je vraag daarmee beantwoord! Van de 1.6 tot aan de RS4 benzine en de 1.9TDI tot aan de 2.5TDI diesel zijn het heerlijke auto's waar je voor relatief weinig geld 'veel auto' koopt.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    A3 Ambition Pro Line 2.0TDI JD Engineering, Alu silber.
    Former owner and Initiator of The '97 Hartog Tuned A4 B5 2.8V6 5V Quattro Alusilber Project. [verkocht]

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2008
    Posts
    455
    Kudos
    8
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Aankoopadvies Audi A4/S4/RS4 type B5

    Er zijn een x aantal zwakke punten die ik reeds heb ondervonden (A4 B5 uit 96, 1.8 20V automaat)
    - Stelmotoren luchtcirculatie (lopen vast doordat koolborstels verkolen bovenaan en dan geen contact meer maken, met een beetje handigheid zelf te verhelpen)
    - Display van climat control valt vaak weg (losse contactpunten op printplaat, ook redelijk eenvoudig te verhelpen)
    - Draagarmen vooras

    Verder heb ik (gelukkig) buiten regulier onderhoud nog geen problemen ondervonden in 3 jaar rijden. KM stand ondertussen 190.000.
    Ondanks dat de auto uit 96 komt rijdt en voelt hij luxe aan (op de mijne zitten dan ook wel vrijwel alle mogelijke opties uit die tijd).
    Iedere keer weer een genot om te rijden.
    Ook hier geldt de gouden regel : Onderhoud je Audi goed en je hebt er heeeeeeel erg lang plezier van!

  16. #15

    Standaard Re: Aankoopadvies Audi A4/S4/RS4 type B5

    Mijn ervaringen met een 2.6 V6 limousine uit 1995, 230.00km.

    - Brandstofmeter die heen en weer schiet en vreemde waardes aangeeft. Opgelost door het armpje van de vlotter in de tank iets te verbuigen (strakker te zetten tegen het contact. Het is eigenlijk een potentiometer).
    - Draagarmen zijn een zwakpunt. Zelf ook allemaal vervangen.
    - Groene kunststof raamgeleiders die afbreken. Niet los te koop voor deze A4 (wel voor een A6, maargoed dat past natuurlijk niet). Destijds vervangen door geleiders uit een sloopauto. Die zijn laatst ook gebroken. Kunststof wordt bros denk ik naar bijna 20 jaar.
    - Startonderbreker die regelmatig de auto af laat slaan bij starten. Was bij mij een slecht contact bij de leesring.
    - Motorblok gaat behoorlijk zweten of misschien wel bijna lekken. Doen erg veel V6en bij ruim 2 ton. Veelal de koppakking (niet perse).

    Zo als je ziet veel problemen gehad die je erg veel terug kan vinden bij de B5 auto's. Voor de rest wel andere onkosten gehad, maar dat is meer gewoon onderhoud.

  17. #16
    DonQ's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2013
    Posts
    115
    Kudos
    14
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Aankoopadvies Audi A4/S4/RS4 type B5

    Wees gegroet Audi rijders & liefhebbers,


    Gezien wij hier goede als zwakke punten van onze Audi's mogen geven, hier komen mijn ervaringen met mijn Blue Diamond
    Audi A4 B5 1.8 20V Automaat '98 (ik rij er +/- 1000km p/w mee, geen garage)
    - Gekocht in 2001 met 30.000 KM stand, nu inmiddels op 400.000 KM.
    - Na 60.000 LPG in laten bouwen (vialle, in de reserve band ruimte).
    - Na 300.000 versnellingsbak bij het schakelen naar 3e begon een tikje te geven, wat ik beslist niet kon hebben. Dus maar VBak gereviseerd (1700€).
    - 1x draagarmen vervangen (gratis actie Audi, niet dat het nodig was)
    - 1x uitlaat vervangen
    - 2x remblokken + discs vervangen ('tis een automaat)
    - 1x cruise control deed het niet, maar (zelf) gerepareerd (CC unit losgehaald, en op de printplaat 3 verbindingen in kwestie extra gesoldeerd)
    - 3x batterij (zelf) vervangen
    - 2x achter wiel ophanging (veren+schokdempers) vervangen. (Wagen is ieder jaar 2x overloaded met het gewicht van personen en spullen voor een duur van 2000km lange reis, geen A-wegen overal)
    - 1x benzine pomp vervangen
    - 1x LPG pompje vervangen
    - 2x bugies + kabels vervangen (als preventie / onderhoud)
    - 2x benzine rubberslangen vervangen onder de motorkap, 1x onder de auto
    - 1x lambdasonda vervangen
    - 2x airbaglampje moeten resetten na verbinding schoonmaken (wagen is altijd buiten, vocht, condens, stof, etc..)
    - Oliefilter + (altijd de beste) motorolie doe ik uiterlijk om 15k vernieuwen
    - andere kleine standaard onderhoud met regelmaat


    Conclusie; gezien het periode van 11 jaar en 400.000 gereden KM - zijn dit beslist geen minpunten van deze unieke en prachtige wagen. Dit valt naar mijn mening onder 'gewone' onderhoud.


    Zoals iedereen het al weet, is goede maar ook regelmatige (op tijd) onderhoud het meest cruciale factor om een goede wagen lang en met plezier te kunnen rijden.
    Er is naar mijn mening ook nog belangrijk dat je wel 'rijdt' met je Audi, en dat je hem goed schoon houdt (van binnen en buiten). Ook polijsten doe ik 2x p/j en dan met de hand.


    Ik beleef iedere dag weer dikke pret met mijn Blue Diamond. Alleen met vrouwlief is dat een ietsje groter plezier, maar dat gebeurt dan inmiddels minder vaak dan met de Audi.


    Mijn boodschap is:
    Blijf genieten van de beste wagen die er is, maar zorg ook op tijd en goed voor hem!

  18. #17

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    38
    Posts
    1.645
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S5
    Land
    Land

    Standaard Re: Aankoopadvies Audi A4/S4/RS4 type B5

    Ik heb een Checklist / buying guide voor de RS4 geschreven:Checklist.docx

    Checklist is erg makkelijk, aangezien bij een bezichtiging van een RS4 er toch wat emotie vrij komt

    mocht iemand nog aanvullingen hebben, dan hoor ik dat graag!

  19. #18
    Thalys's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Leeftijd
    62
    Posts
    872
    Kudos
    14
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: Aankoopadvies Audi A4/S4/RS4 type B5

    De A4 B5 (ik heb een Avant 2.4 quattro van 1998 pre-facelift met 223.xxx op de klok). is een behoorlijk degelijk in elkaar geschroefde auto. Het model wordt nog niet geplaagd door veel elektronische snufjes en gadgets, maar is eigenlijk nog redelijk basic. Terwijl je toch een zeer behoorlijk luxe niveau kunt hebben (afhankelijk van de uitvoering).

    Bij de V6 is onderhoud best goed te doen, mits je het maar nauwgezet uitvoert (dus met de juiste intervallen of eerder). Met name distributie. Maar dan krijg je er ook een heerlijk lopende auto voor terug. Daarnaast ververs ik persoonlijk om de 10 dkm de olie plus filter. Luchtfilter en bougies om de 30 dkm.

    Wat nog een aandachtspuntje bij de B5 is......Roest aan de voorschermen (vooral de wielkast randen) en aan de onderkant portieren (onder de rubber stootstrippen). Controleer daar goed op bij een eventuele aanschaf. Daarnaast willen die stootstrippen wel eens ontbreken. Ook wil de A4 B5 nog wel eens roesten bij de scharnieren van de (voor) portier.
    Ook roest onder het afsluitrubber van het voorportieropening, aan de onderzijde bij de instaplijst (dorpel) wil wel eens voorkomen door achtergebleven water. Til rubber op om het te controleren.
    Ruitenwissermechanisme voorruit wil nog wel eens niet meer soepel werken door oxidatie van de assen. Remedie...nieuw drijfstangenstelsel.
    Check ook of de afwatering in de ruimte onder de parafan in orde is, anders blijft daar water in staan. Er zijn er twee afwateringspunten, waarvan er eentje onder de accu zit, en die je dus snel over het hoofd.

    Specifiek Avant....Net als bij zijn voorganger de B4 Avant komen hier ook nog wel eens hangende hemels voor.
    Specifiek quattro....wanneer er werkzaamheden worden uitgevoerd aan de ophanging achteras is daarna haast altijd uitlijnen noodzakelijk.
    Laatst gewijzigd door Thalys; 27-07-18 om 09:30.
    Audi Cabriolet 2.3 (1991), Audi B4 Coupe 2.0E 1992, A2 1.4 (2000) en A4 B5 Avant 2.4 quattro (1998), Audi 80 1.8C 1987
    Carpe Diem

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •