Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Resultaten 21 tot 23 van de 23

Onderwerp: Aankoopadvies Audi A3/S3/RS3/Sportback type 8P

  1. #21
    A3BMM's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2015
    Posts
    48
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB

    Standaard Re: Aankoopadvies Audi A3/S3/RS3/Sportback type 8P

    Aankoopadvies /Aandachtspunten A3 8P diesel

    Ik heb een 2.0TDI (BMM) Sportback in een S line uitvoering uit november 2006. Ik rij circa 45k per jaar en wat dat betreft is het mijn beste maatje die ik inmiddels als geen ander ken. Ik heb de auto nu anderhalf jaar en er staat 326.000 op de teller (and still going strong). De auto heb ik gekocht met 265.000. Ik ben niet snel bang voor hoge kilometersstanden; als de auto maar goed onderhouden is.

    TDI blokken
    Voor wie een TDI zoekt met de oudere PD motoren zoals die van mij;

    - de BKD is vrij berucht door verschillende problemen die relatief vaak voorkomen. Dit was eigenlijk de eerste 2.0TDI en dat kwam gepaard met kinderziektes. Het blok had zwakke punten. Dit waren gietfouten. De turbo, koppakking en verstuivers zijn bij velen (soms meer dan eens) vervangen. Dat zijn geen goedkope grapjes. Dit kwam vaak door het blok dat scheurtjes vertoonde door bovengenoemde redenen. Er zijn mensen die beweren dat dit tot 2005 zo was, maar bijzonder veel hebben genoeg gezeik met BKD's gehad dat ze daar niks van willen weten. Uiteraard kan het alsnog interessant zijn als dit allemaal al (recent) vervangen is. Als ze goed lopen zoals het moet, zijn ze krachtig, soepel en fel met de 16 kleppen. Vermogenscurve loopt mooier dan bij een BMM met 8 kleppen. Kan vrij rauw lopen (in de winter) tot de motor wat warmer is.

    - de BMM met 8 kleppen is een erg betrouwbaar blok! Ook vrij zeldzaam omdat ze meer in Duitsland geleverd waren dan hier. Dit is hetzelfde blok als die in sommige golfjes en Tourans. Het enige noembare aandachtspunt is de roetfilter. Dit is niet echt een aandachtspunt omdat je gewoon te maken hebt met een filter dat vol kan komen te zitten. Regeneraties zal je ook opmerken door soms wat lichte schokken en een iets hoger verbruik. Meestal om de 500 a 1000km voor ongeveer 5 minuten. Een puntje betreft rijeigenschappen; onderin vrij lui. De motor is met 8 kleppen minder dan de BKD stuk minder reactief en beheerst te noemen. Het is dus eerder all-or-nothing. Je went er wel aan en je leert er beter op te anticiperen. De BKD is overigens ook iets soepeler icm de 16 kleppen. Verder is de BMM echt een kei van een blok! Ik heb nog geen enkele mechanische probleem gehad. Kan vrij rauw lopen (in de winter) tot de motor wat warmer is.

    - 1.9 blokken zijn nog van een oudere lichting; erg betrouwbaar! Persoonlijk vind ik 105pk te weinig. Maar de koppel is prima waardoor de auto vlot aanvoelt. Daarnaast ook erg zuinig. Kan vrij rauw lopen (in de winter) tot de motor wat warmer is.

    De nieuwe Common Rail blokken (4 letters als motorcode, of laatste 3 en dan beginnend met de C):

    - de 1.6TDI en 2.0TDI CR blokken staan bekend als vrij betrouwbaar. Ze voelen trager aan omdat de curve vlakker is. De voorgaande motoren laten alles rond de 2000 toeren los met trap in je rug; waar de koppel en kracht bij deze motoren geleidelijker overgebracht wordt. De 140pk 20TDI CR is dan ook sneller dan de oudere 2.0TDI PD. Aandachtspunt bij de 1.6TDI is de EGR en bij de 2.0TDI de balansas module. Voor dat laatste zijn er preventief omgebouwde modules in te bouwen voor een paar honderd euro; wel aan te raden.

    Kleine en grote beurt + intervallen
    Distributieriem interval voor de eerdere 2.0 PD: 120.000km. Voor de 1.6 en 2.0 CR is dit 210.000!
    Zelf ververs ik iedere 15.000 de olie (Castrol) + oliefilter en iedere 30.000 ook de rest van de filters. Dit raad ik dan ook aan om te achterhalen hoe dit is gedaan; je merkt goed dat je hiermee de motor fit houdt (naast het warm rijden etc.) Officieel zegt het boekje bij mij dat ik de filters (incl. dieselfilter) om de 60.000 kan vervangen. Ik vind het dus fijner door dat in te korten.

    Aandachtspunten buiten de motor om
    - Ik las het op autoblog, en zelf merk ik het ook: zwart metallic lak is best gevoelig voor de haarfijne krasjes. Best bijzonder gezien Duits lak bekend staat om z'n hardheid.
    - Armsteun bij het draaipunt breekt gauw af.
    - Mechanisme van het dashboardkastje is eveneens zwak.
    - Achterruitenwissermotors stoppen er, relatief gezien, vaak mee.
    - Derde remlicht controleren, die kunnen wel eens defect raken (heb ik momenteel ook).
    - Koelvloeistof sensor kan wel eens lopen kloten met je. Sinds ik de auto heb gekocht krijg ik bij koud weer een melding dat de vloeistof op een laag niveau staat. Komt vaak voor, waarschijnlijk te maken met een bepaalde sensor.
    - Draagarmen zijn van prima kwaliteit, maar bij de achterste draagarmen kan het wel eens voorkomen dat je de uitlijning lastig kan aanpassen omdat de rubberen stukken meedraaien. Mijn bandenboer zei dat hij het vaak tegen komt bij de 8P. Ik zet het er maar gewoon bij.
    - Vliegwiel handbak is een aandachtspuntje; checken of de koppeling niet trilt

    Mijn eigen oordeel
    Al bij al echt leuke auto's! Ik blijf ze erg mooi vinden, met name de SB's in een S line uitvoering. Ik ben geen dag uitgekeken geweest op mijn Audi. Het is eerder gezegd; maar het is een comfortabele auto die ook goed geïsoleerd is van binnen (vrij stil). Over het algemeen is een 8P stug geveerd waarbij de S line hier de kroon spant. Persoonlijk vind ik genoeg comfort. Het rijdt wel lekker strak ondanks dat je wel eens gevoel in het stuur mist. Daarentegen stuurt het licht als je gewoon door de stad rijdt en zijn de diesels vrij vlot (na een chip van een goede aanbieder lopen ze nog lekkerder). Het materiaalgebruik is erg mooi en ik vind het dashboard dan ook nog altijd mooier dan vele nieuwe auto's. S line stoelen zien er goed uit, en de rugleuning is ook erg goed! Je kan wel eens een houten kont krijgen bij lange ritten, maar over het algemeen zijn de stoelen meer dan prima. Al bij al meer dan een prima en fijne auto! Qua betrouwbaarheid zou ik een goede 8 geven. Bij aankoop gewoon goed informatie vergaren.
    Laatst gewijzigd door A3BMM; 21-01-17 om 02:38.

  2. #22

    Standaard Re: Aankoopadvies Audi A3/S3/RS3/Sportback type 8P

    Ik bezit een A3 Sportback 2.0 tfsi quattro uit 2006. Huidige km stand 161000.
    Opties: schuifdak/panoramadak, stoelverwarming, originele afneembare trekhaak, sportstoelen, sportonderstel. Elektrische stoelverstelling, boordcomputer.
    Auto is geoptimaliseerd; 45 pk en 80 nm er bij. Motor loopt als en kogel. Klinkt wel iets rauw tijdens acceleren.
    Verder een betrouwbare motor mits goed onderhouden qua olie service interval. En gebruik kwaliteit olie.
    Pluspunten:
    -Comfort
    -Vermogen
    -Betrouwbaarheid.

    Minpunten/kwalen:
    -Verbruik
    -Iets rauwe motor.
    -Kettingspanner nokkenas ketting.
    Het enige defect wat ik heb ervaren was de nokkenas ketting en spanner. De ketting rammelde doordat de spanner geen druk meer gaf. Grote klus, maar goed te doen als je technisch onderlegd bent.
    Olie ververs ik om de 15000 km. Ik geloof niet in de longlife filosofie. Zeker met turbomotoren.
    Distributie riem en nokkenas ketting is vervangen.
    Laatst gewijzigd door DV68; 22-01-18 om 22:00.

  3. #23
    Duckati's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    74
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Aankoopadvies Audi A3/S3/RS3/Sportback type 8P

    Zelf heb ik een 1.9 TDI (2006) gehad, gekocht met 250.000 km en weer verkocht met een stand van 470.000 km, een probleemloze auto en hierboven is er al genoeg over geschreven.

    Mijn huidige auto is een A3 1.6 TDI uit 2011, gekocht met 199.000 km en nu staat de teller op 307.000 km.
    Ook hierover is genoeg geschreven, behalve het zwakke onderdeel van de 1.6 TDI, de verstuivers, vlak voor een km-stand van 3 ton gaven ze stuk voor stuk de geest.... een prijzige reparatie voor een 10 jaar oude auto met zo'n km-stand maar mijns inziens wel de moeite waard.
    Laatst gewijzigd door Duckati; 15-11-21 om 22:39.
    A3 1.6 TDI stage I - 140pk

Pagina 2 van 2 EersteEerste 12

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •