Voor de Pre-Facelift (2005-2008) generatie:
Uitvoeringen
- Instapmodel: Attraction
- Luxe-gericht model: Ambiente
- Sportief gericht model: Ambition
Pro-Line pakket biedt nog enkele extra's, waaronder een concertII radio (géén MP3!), cruisecontrol (via aparte hendel).
Lichtpakket is een érg fijne optie.
Motorisering
Voor de pre-facelift zijn dat volgens mij
- 1.6
- 1.6 FSI
- 1.8 T, mogelijk i.c.m. quattro
- 2.0
- 3.2 V6, incl. quattro
- 1.9TDI
- 2.0TDI
Bij de facelift is dit volgens mij uitgebreid met de 1.6TDI en de 1.4 benzine met Turbo
Zelf alleen bekend met de 1.6, deze bestaat in FSI en Non-FSI, resp. 102 en 116 pk
De 1.6 FSI is een iets zuinigere variant t.o.v. de normale 1.6, deze motor staat sowieso niet bekend om hele zuinige rij-eigenschappen.
Gemiddeld verbruik na 10.000km bij mijn 1.6: 8,2 ltr/100km, in de stad ligt die al snel wat hoger (richting de 9,0 ltr /100km) en op de snelweg kom je al heel snel een stuk lager, ik haalde laatst zelfs een whopping 5,8ltr /100km. Er zit wel een significant verbruiksverschil tussen 100km/u en 120km/u overigens.
Interieur
- Ablagepakket (opbergpakket) voorzien in diverse uitgebreide opbergmogelijkheden, zoals een opbergnetje in de voetenruimte van de passagier, opbergnet en tassenhaak onder de hoedenplank, vakverdeling in het dashboardkastje en opbergboxjes onder de voorstoelen.
- Verder een zéér ruime zit, ook voor de lange mensen onder ons (ben zelf bijna 2mtr, en ik zit meer dan prima)
Exterieur
- Ik meen dat de facelift met een andere grille en LED-lampen in 2009 is geweest.
Wielen
- De 16-inch wielen met 205/55/16 banden zijn erg comfortabel te noemen, sportieve looks zijn echter ver te zoeken bij deze wielen.
Onderhoud
- Bij 120.000 is de distributieriem aan de beurt, dat zal je zo'n kleine EUR 1000 kosten.
Punten van aandacht
- In het geval van een middenarmsteun, wil de sluitpal nog wel eens afbreken, om dat te repareren hoeft alleen de onderzijde vervangen te worden, niet het stoffen/leren gedeelte.
- Bij mijn 8P is de lambda-sensor overleden bij 123.000 km. Die bleek achteraf al langer slecht te zijn, want mn verbruik is sinds vervanging significant gedaald, ik haal nu zo'n 50 tot 80km meer op een tank benzine.
- Bij 124.000 km heb ik een flesje Forté Fuel System cleaner toegevoegd aan de benzinetank (op dat moment nog 50% vol), wat heeft geresulteerd in een economischer verbruik (mede door bovenstaand punt) en een motor die meer bij de tijd is, pakt lekker op, en trekt lekker door)