Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 23

Onderwerp: Aankoopadvies Audi A3/S3/RS3/Sportback type 8P

  1. #1
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Aankoopadvies Audi A3/S3/RS3/Sportback type 8P

    Dit topic gaat over de 8P, tweede generatie A3.

    Voeg hier zelf informatie over bepaalde motortypes, verbruik en karakter, zwakke en sterke punten toe. Ook informatie over de facelift (wanneer, wat veranderde er) en de diverse uitrustingsniveaus is welkom. Alle posts worden uiteindelijk samengevoegd tot een sticky-topic.

    NB Geen vragen stellen in dit topic, om vervuiling te voorkomen! Heb je vragen, start dan je eigen topic in Aankoopadviezen!
    Laatst gewijzigd door tom; 13-03-14 om 13:13.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  2. #2

    Standaard Re: Aankoopadvies Audi A3/S3/Sportback 8P

    Voor de Pre-Facelift (2005-2008) generatie:

    Uitvoeringen
    • Instapmodel: Attraction
    • Luxe-gericht model: Ambiente
    • Sportief gericht model: Ambition


    Pro-Line pakket biedt nog enkele extra's, waaronder een concertII radio (géén MP3!), cruisecontrol (via aparte hendel).
    Lichtpakket is een érg fijne optie.

    Motorisering
    Voor de pre-facelift zijn dat volgens mij
    • 1.6
    • 1.6 FSI
    • 1.8 T, mogelijk i.c.m. quattro
    • 2.0
    • 3.2 V6, incl. quattro
    • 1.9TDI
    • 2.0TDI

    Bij de facelift is dit volgens mij uitgebreid met de 1.6TDI en de 1.4 benzine met Turbo

    Zelf alleen bekend met de 1.6, deze bestaat in FSI en Non-FSI, resp. 102 en 116 pk
    De 1.6 FSI is een iets zuinigere variant t.o.v. de normale 1.6, deze motor staat sowieso niet bekend om hele zuinige rij-eigenschappen.
    Gemiddeld verbruik na 10.000km bij mijn 1.6: 8,2 ltr/100km, in de stad ligt die al snel wat hoger (richting de 9,0 ltr /100km) en op de snelweg kom je al heel snel een stuk lager, ik haalde laatst zelfs een whopping 5,8ltr /100km. Er zit wel een significant verbruiksverschil tussen 100km/u en 120km/u overigens.

    Interieur
    • Ablagepakket (opbergpakket) voorzien in diverse uitgebreide opbergmogelijkheden, zoals een opbergnetje in de voetenruimte van de passagier, opbergnet en tassenhaak onder de hoedenplank, vakverdeling in het dashboardkastje en opbergboxjes onder de voorstoelen.
    • Verder een zéér ruime zit, ook voor de lange mensen onder ons (ben zelf bijna 2mtr, en ik zit meer dan prima)


    Exterieur
    • Ik meen dat de facelift met een andere grille en LED-lampen in 2009 is geweest.


    Wielen
    • De 16-inch wielen met 205/55/16 banden zijn erg comfortabel te noemen, sportieve looks zijn echter ver te zoeken bij deze wielen.


    Onderhoud
    • Bij 120.000 is de distributieriem aan de beurt, dat zal je zo'n kleine EUR 1000 kosten.


    Punten van aandacht
    • In het geval van een middenarmsteun, wil de sluitpal nog wel eens afbreken, om dat te repareren hoeft alleen de onderzijde vervangen te worden, niet het stoffen/leren gedeelte.
    • Bij mijn 8P is de lambda-sensor overleden bij 123.000 km. Die bleek achteraf al langer slecht te zijn, want mn verbruik is sinds vervanging significant gedaald, ik haal nu zo'n 50 tot 80km meer op een tank benzine.
    • Bij 124.000 km heb ik een flesje Forté Fuel System cleaner toegevoegd aan de benzinetank (op dat moment nog 50% vol), wat heeft geresulteerd in een economischer verbruik (mede door bovenstaand punt) en een motor die meer bij de tijd is, pakt lekker op, en trekt lekker door)
    Present: Just a Lego Audi ... (and a Kia Ceed SW DynamicLine)
    Past: A2 TDI ​- 80 2.0E - 80 Competition Quattro - A2 S-line - S6 2.2T Quattro - A3 SB Ambiente Pro-Line - A4 Avant 1.8T 180pk Pro-Line - A6 Avant 2.8 V6 Quattro TipTronic

  3. #3

    Standaard Re: Aankoopadvies Audi A3/S3/Sportback 8P

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bob-A2 Bekijk Berichten
    Onderhoud
    • Bij 120.000 is de distributieriem aan de beurt, dat zal je zo'n kleine EUR 1000 kosten.
    De distributieriem van de S3 is pas bij 180.000km aan de beurt.

    Ik heb 100.000km met een S3 8P gereden (nieuw gekocht in juni 2007).

    - Zeer comfortabele auto (fijne stoelen, geruisloos, op lange afstand net zo'n fijne auto als een A8)
    - Excellente rechtuitstabiliteit. Bij 266km/h op de teller (snelste wat ik heb gereden) liep de auto als op rails, perfect!
    - Prima radio/cd/navigatiesysteem (Audi concert).
    - Met 19-inch wielen (235/35/19) merkbaar trager. Kan aan de MTM Bimoto's hebben gelegen, die zijn aan de zware kant.
    - Bij 30.000km getuned tot 310pk en 420nm. Bij 35.000km een zwaar irritant gepiep bij iedere koudstart. Volgens tuner hield het geen verband met de tuning, dus laten we het dan maar op een "aandachtspunt bij de aankoop van een S3" houden? Het bleek een (of meer) loszittende spanrol(len) te zijn. Bij 75.000 is daarom de gehele distributie vernieuwd.
    - Benzineverbruik (in Nederland ): rond de 1 op 10,5 (9,5 liter per 100km).
    - Karakter: een klinische prestatiemachine, met af en toe een tikkeltje uitbundigheid (plofjes in de uitlaat, lekker!). Na de tuning een fantastische sportmachine op de Autobahn, zeer snel.
    Laatst gewijzigd door EasyRider; 05-03-11 om 01:29.

  4. #4
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Aankoopadvies Audi A3/S3/Sportback 8P

    De 8P 1.9TDI van mijn broer gaat na 240.000 km de handel in.
    Mankementen: contactslot elektrisch deel overleden, daardoor geregeld geen stuurbekrachtiging, cruise control of andere zaken. Airco-pomp overleden, systeem vol metaalslijpsel. Turbo loopt op zijn eind, geregeld geen vermogen of fluitend geluid. Regelmatig melding 'laag koelvloeistofpeil', ondanks nieuwe sensor. Bij koude motor is dit weg en er verdwijnt geen vloeistof. Verder in ruwweg 100.000 km geen problemen gehad.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  5. #5
    jwdeleeuw's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2010
    Posts
    122
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A3
    Land
    Land

    Standaard Re: Aankoopadvies Audi A3/S3/Sportback 8P

    mankement van de 1.6 FSI is dat de nokkenasversteller vaak overlijdt, aldus audi-dealer Tiel.


  6. #6
    DoubleHH's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2004
    Posts
    7.265
    Kudos
    41
    Auto
    Audi A5 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Aankoopadvies Audi A3/S3/Sportback type 8P

    Heb bijna vier jaar in een 3.2 gereden welke ik destijds nieuw gekocht had.
    Heb er bijna 100.000 km in gereden voor ik hem verkocht.
    In heel deze periode heb ik 1:9,9 gereden met stadverkeer, snelweg en alles bij elkaar.

  7. #7

    Standaard Re: Aankoopadvies Audi A3/S3/Sportback 8P

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bob-A2 Bekijk Berichten
    Wielen
    • De 16-inch wielen met 205/55/16 banden zijn erg comfortabel te noemen, sportieve looks zijn echter ver te zoeken bij deze wielen.
    Aanvulling:

    - 15 inch wielen met 195/65/15 banden zijn naar mijn mening echt 3x niks, ik heb ze als winterbanden, maar de wegligging wordt er bepaald niet beter op, zelfs het comfort vind ik minder goed dan met de 16-inch wielen.

    - 17 inch wielen met 225/45/17 banden brengen de hele auto goed tot z'n recht, rostvaste wegligging en zeer prettig en vol gevoel sturen. Naar mijn mening/ervaringen de beste wielen voor deze auto (groter heb ik er niet onder gehad)
    Present: Just a Lego Audi ... (and a Kia Ceed SW DynamicLine)
    Past: A2 TDI ​- 80 2.0E - 80 Competition Quattro - A2 S-line - S6 2.2T Quattro - A3 SB Ambiente Pro-Line - A4 Avant 1.8T 180pk Pro-Line - A6 Avant 2.8 V6 Quattro TipTronic

  8. Ad
  9. #8
    diegotristan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2012
    Leeftijd
    54
    Posts
    4
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB

    Standaard Re: Aankoopadvies Audi A3/S3/Sportback 8P

    Bob-A2 , ik heb een A3 sportback 2.0 TFSI (147kw), uit het bouwjaar 2006 ik rij nu op mijn winterset, maar ik heb zo wel als op mijn winterset, als zomerset, de volgende banden liggen, 18 inch wielen met 225/40/18 banden, ik kan ieder 18 inch aanraden

  10. #9

    Standaard Re: Aankoopadvies Audi A3/S3/Sportback 8P

    - Bij aankoop van 1.8Tfsi va 2009, de nokkenassen-sensor vervangen is. (Terugroep actie, weet niet om welke motorcode het gaat)
    - Radio chorus vervangen met een Concert ivm MP3 (vaak heeft de dealer er nog wel 1 liggen ivm inbouwen navi).
    - Bij Ambition, Middenarmsteun niet vergeten.
    A3 SB Ambition BE 1.8Tfsi 2009

  11. #10
    Jaeben's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2006
    Posts
    383
    Kudos
    0
    Auto
    Audi RS3
    Land
    Land

    Standaard Re: Aankoopadvies Audi A3/S3/Sportback 8P

    Waarom wordt in de titel van dit topic niet ook de RS3 genoemd? Daar heb ik nog wel adviezen over!

  12. #11
    et1961
    Guest

    Standaard Re: Aankoopadvies Audi A3/S3/Sportback 8P

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jaeben Bekijk Berichten
    Waarom wordt in de titel van dit topic niet ook de RS3 genoemd? Daar heb ik nog wel adviezen over!
    Waarschijnlijk omdat die nog niet bestond toen dit topic geopend werd

  13. #12
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Aankoopadvies Audi A3/S3/Sportback 8P

    Voeg maar toe.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  14. #13
    peewie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2006
    Posts
    627
    Kudos
    41
    Auto
    Audi A3 SB

    Standaard Re: Aankoopadvies Audi A3/S3/Sportback 8P

    Let op bij de S-tronic 7 traps, bouwjaar vanaf 2007 droge koppeling.

    Koppeling is slecht en veel in de garantie vervangen door Audi.

    Ik zelf had de pech dat dit niet gebeurd was --> 1300 euro (is een nieuwe set voor)

    Koppeling slipt bij zwaar verzet.

    --------------------
    update: 2014-12

    Inmiddels de complete bak laten vervangen!!
    betreft bak gemaakt tussen 2007-2009
    Pas dus op met deze s-tronic!
    Laatst gewijzigd door peewie; 06-01-15 om 20:36.
    Audi A3 SB 1.8 TFSI S-tronic 2009
    Audi A3 1.8 TDI 1998 #exit
    Audi A4 B5 1.8 20v 1996 #exit

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2013
    Leeftijd
    33
    Posts
    19
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Aankoopadvies Audi A3/S3/Sportback 8P

    Bij de facelift model a3 8p, (2009-2012) hoeft bij de 1.6 tdi motoren pas om de 210.000 km de distributie riem vervangen te worden heb ik me laten vertellen door de dealer.
    Scheelt toch een hoop geld!
    Schijnen nieuwe riemen te zijn.

    Groet

    Edit:Wel zo makkelijk om te weten mocht je van plan zijn er eentje te kopen tegen de 200.000km staat .
    Laatst gewijzigd door Goksel1991; 13-03-14 om 12:57.

  16. #15
    quattroA3's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Posts
    1.947
    Kudos
    36
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Aankoopadvies Audi A3/S3/Sportback 8P

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Goksel1991 Bekijk Berichten
    Bij de facelift model a3 8p, (2009-2012) hoeft bij de 1.6 tdi motoren pas om de 210.000 km de distributie riem vervangen te worden .
    Ook van toepassing op de 1.9 in 2.0 L versies (2009-2012)

    Gr.
    Nico
    A3 SB 2.0L TDI quattro upgrades:-Alarm;-Lichtpakket;-dimbare spiegel;-regen/lichtsensor;-C/L Home;-bochtverlichting;-TPMS;-Hillhold;-DRLvoor+achter
    VCDS/VAGcom aanpassingen regio Zwolle / Raalte / Deventer (email: vagcom.audi#gmail.com)

  17. #16
    Marcel1976's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2015
    Leeftijd
    48
    Posts
    278
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Aankoopadvies Audi A3/S3/RS3/Sportback type 8P

    3 overzichten van de pluspakketten van de 8P door de jaren heen:
    Optie-pakketten A3 (8P) 2005.pdf

    Optie-pakketten A3 (8P) 2008.pdf

    Optie-pakketten A3 (8P) 2010.pdf

    Voor wat betreft de Facelift 2008

    Ben je op zoek naar de Facelift van 2008, deze is vanaf ongeveer 06-2008 verkrijgbaar (voor zoekopdrachten e.d.).

    Veranderingen Facelift 2008 oa:
    -Vernieuwde voorbumper en mistlamproosters
    -Andere koplampen (Halogeen/Xenon-plus)
    -Buitenspiegels met LED-knipperlichten
    -Vernieuwd/uitgebreid Bestuurders Informatie Systeem (BIS) met witte cijfers en letters
    -LED-achterlichten
    -Knoppen in het interieur met zilveraccenten (draaiknop koplampen en climate control).

    Motoren:
    1.4 TFSi
    1.8 TFSi
    1.8 TFSi Quattro
    2.0 TFSi
    2.0 TFSi Quattro
    1.9 TDI
    2.0 TDI
    2.0 TDI Quattro
    1.6
    3.2 Quattro

    Uitvoeringen:
    -Attraction (basis)
    -Ambition (sportief, 1,5 cm lager en strakker onderstel dan Attraction en Ambiente)
    -Ambiente (comfort)

    Eigen ervaringen
    Mijn Facelift Attraction heeft een 1.4 TFSi motor. Lekker pittig met koppel dat het best naar voren komt van ongeveer 1800-4000 toeren. De auto is zeer comfortabel te noemen qua rijgedrag. Je pakt met gemak een subtiele drempel met 50 km. Ook is hij in bochten lekker stevig. Ik ben nog van plan hem te verlagen met een Eibach Pro kit waarmee ik hem 3 cm verlaag. Eibach Pro schijnt het comfort in stand te laten maar het rijgedrag wordt er strakker van. Nog iets sneller de bochten door.

    Let op bij TFSí
    Het internet staat er vol mee. Er zijn behoorlijk veel klachten geweest over knappende distriebutieriemen. Ik ga er hier niet verder op in. Google er maar naar en trek je eigen conclusie. Tis maar dat je het weet. Tot welk jaar dit ongeveer geldt ben ik nog niet achter. Ik denk 2010 of nog wat later.

    Volgens een Audi-vakgarage:
    -Ratelt de ketting bij warme motor? Gelijk vervangen. Ratelen bij het starten met koude motor. Geen probleem.

    Aan mijn info kunnen GEEN rechten worden ontleend
    Laatst gewijzigd door Marcel1976; 03-05-15 om 19:09.
    A3 Sportback 1.4 TFSi Attraction
    A4 Avant 2.0 TFSi Quattro Sport

  18. #17

    Standaard Re: Aankoopadvies Audi A3/S3/RS3/Sportback type 8P

    Ben van plan om een audi A3 8P Sportback aan te schaffen uit het jaar 2009/2010, benzine. Na alle probleemverhalen durf ik geen 1.4 TFSI te gaan rijden al geven de garages zelf aan dat de problemen alleen bij de 1.8 TFSI en 2.0 TFSI voor komen..

    Liefst kies ik dus voor een oude vertrouwde motor en kom dan al snel op een gewone 1.6 uit, echter komt deze als zéér traag en totaal niet zuinig uit de testen... wat adviseren jullie? Of heb ik nog een ander alternatief in deze klasse?

  19. #18
    1HXV110's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2014
    Posts
    214
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Aankoopadvies Audi A3/S3/RS3/Sportback type 8P

    Heb je de eerste post gelezen? Jammer.
    En zonde voor jou, dat je niet even de moeite neemt om rond te kijken op dit forum.
    Er is zo ontzettend veel informatie terug te vinden op dit forum.
    Audi A6 4G 3.0 TDI Daytona grey met weinig opties.... die ontbreken.
    VW Passat CC 2.0TSI Exclusive Deepblack Perl met veeeeeul opties.

  20. #19
    MT07's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2011
    Posts
    121
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB

    Standaard Re: Aankoopadvies Audi A3/S3/RS3/Sportback type 8P

    In bezit de A3 8P 1.6 uit jan 2004.
    Aangekocht in 2011 met 63871 Km op de teller.

    Motor:
    Loopt lekker soepel en is geen snelheidsmonster door zijn kenteken gewicht van 1180KG.
    Distributie riem is na 10 jaar pas vervangen door mij bij ongeveer 100.000Km, kosten daarvan inclusief arbeidskorting voor auto's ouder dan 5 jaar bij Audi zelf € 500,-
    Onderhoudsboekje zegt dit eens in de 5 jaar te doen dus heb mazzel gehad dat ie niet stuk is gegaan.
    Auto is drive-by-wire dus vrij traag met reageren op het gas. Ook omdat ie maar 102Pk heeft heb ik hem gechipt naar 110PK.
    Winst is niet veel maar auto reageert veel vlotter op het gas en trekt lekker op daardoor. (schijnt sneller op te trekken dan de 1.6FSI volgens een kennis die meegereden had)

    Verbruik:
    Gemiddeld verbruik van 1: 9.8 km/l over de gehele looptijd dat ik hem in bezit heb.

    Zwakke punten:
    - Links achter en rechts achter de remklauwen vast gelopen en vervangen en ook de remschijven met een interval van 2 jaar. (heel duur)
    - Lambda sensor ook al eens vervangen.
    - Auto is voorzien van af-fabriek schuifkanteldak, deze reageert soms niet en bij openzetten (kantelen naar boven) gaat ie regelmatig vanzelf dicht.
    - Wiel lager links voor al een keer vervangen.

    Audio:
    Standaard audio met concert radio welke ik eruit heb gehaald. (origineel nog aanwezig)
    Geluid valt me niet tegen, verrast dat ie voorzien is van een centerspeaker en subwoofer in kofferbak.

  21. #20

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2015
    Leeftijd
    36
    Posts
    40
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB

    Standaard Re: Aankoopadvies Audi A3/S3/RS3/Sportback type 8P

    Ik heb een A3 uit 2011 (1.4 tfsi) Deze gekocht met 100.000 km, nu bijna 130.000 km. Gelukkig tot nu toe geen problemen (m.u.v. lekkage schuif kanteldak, maar dat is niet motorisch)
    Hij komt uit de lease, (leaseplan) maar zag er absoluut niet afgeragd uit.

    Motorisch is de turbodrukregelklep vervangen, alsmede de distributieriem bij 90.000 km. (toen die nog id lease zat)

    Voorlopig, klop, klop, komt mijn gok uit, dat dit de mankementen zijn voorspelbaar zijn. (kijk maar bij ex-lease Audi's die te koop staan, veelal de distributieketting en / of turbo vervangen. Bij automaten is vaak de koppeling al vervangen bij 100.000 km.

    Heb de S-Line uitvoering, dat is toch wel erg mooi moet ik zeggen. opties o.a. stuurwielbediening, afgeplat stuur, aluminium interieur accenten, sportstoelen / half leer etc.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •