Welkom. Leer even het forum kennen voor je verder post, aankoopadviezen horen niet in Algemene discussie. Topic verplaatst.
De Audi A1
De Audi A3
Hallo ik ben nieuw hier op audiforum sinds gisteren!
Even een korte introductie ik ben Walter Bos, 17 jaar oud student Bedrijfseconomie .
In juni wordt ik 18 jaartjes en ben van plan om een 10 daagse rijbewijs cursus te volgen zodat ik lekker snel kan gaan beginnen! Zoals de planning nu is ga ik eerst een halfjaartje in een golf 4 rijden totdat mijn vader zijn A3 Sportback uit 2006 of 07, weet ik niet precies meer, is afgelopen. Zijn A3 is een 2.0 TDI en wanneer ik hem overneem zal die 180.000km hebben gelopen en hij laat tijdens de lease de distributieriem vervangen.
Mijn vraag is nu wat zouden de forumleden hier aanraden, zal ik de A3 overnemen of toch een A1 nemen?
Groetjess
Ik heb net 2 maanden mijn A3 sportback uit 2007. Wel zelf moeten kopen, niet van papa gekregen ;-)
Voor een 3.000 euro meer had ik misschien een nieuwe A1 gehad, maar wel de goedkoopste variant met het kleinste motortje...
Nu heb ik de full-option sline model, laat niks meer te wensen over!
Ik heb nog niet in een A1 gereden, en ondanks dat een nieuwe auto wel heel lekker aanvoelt, denk ik toch dat ik meer waarde hecht aan het optie pakket en de dikkere diesel ;-P
@Supertdi
Ik moet hem ook zelf betalen maar de auto waar ik het over heb is momenteel de lease wagen van mijn vader. Na afloop van de leasetermijn koop ik hem dan dus waarschijnlijk over van de leasemaatschappij
En zo had ik het inderdaad nog niet bekeken, de 2.0TDI is een best motortje en voor iets meer heb je anders die 1.2TFSI.. Heb de keuze dan eigelijk toch al gemaakt denk ik. Mag ik vragen met hoeveel km's je die a3 heb gekocht ?
@Xander15
Ik rij niet veel per jaar, het wordt een beetje school/werk/vrienden verkeer en opzich vind ik alle extra opties niet echt nodig, maar goed het is denk ik toch wel fijn. Had er in alle enthousiasme niet over nagedacht dat het natuurlijk een vanaf prijs is van 17.000.
Mijn A3 heeft inmiddels 113dkm achter de kiezen. Ik weet niet of de lease van je vader ook een 125kw versie is met 170 pk, maar het gaat zoals xander al zegt ook om wat je er mee gaat doen. De jaarlijkse wegenbelasting is niet mals.... maar bij 25.000 plus km per jaar is een diesel echt goedkoper.
Waarschijnlijk kun jij of je vader bij de leasemaatschappij wel een leuk meeneemprijsje krijgen...
Kijk ook naar de prijs welke je er over enkele jaren nog voor kan krijgen. De keuze van nu kan je dan misschien duizenden euros schelen...
Geen ervaring met de A1, maar de A3 bevalt sinds bijna een jaar perfect; verrassend ruime wagen, lekker comfi en super betrouwbaar.
De A1 is een erg leuk wagentje, maar ik heb er toch weer zo'n "ik-zit-verplicht-in-de-laagste-lease-klasse" gevoel bij ... maargoed, het is maar hoe belangrijk je ruimte vind...
Indien ik deze keus had zou ik voor dit bedrag voor de A3 gaan. Dikke motor en goede uitrusting. In geval van nieuwe aanschaf en dan de keus uit beide modellen, zoals in mijn geval, dan wordt het anders. Ik rij nu ook een A3 in de lease maar heb voor de A1 gekozen omdat ik er praktisch altijd alleen in zit en omdat ik het een erg mooie auto vind, mits goed aangekleed! Tevens ben ik uitgekeken op de huidige A3. Als het nieuwe type er zou zijn op het moment dat ik een keus zou moeten maken dan kreeg ik het moeilijk denk ik.
Ik maakte die opmerking doordat ik ook jaren lease (in de laagste klasse) gereden heb, en dat voor mij auto's waren die "het net niet waren". Nu ik zelf de auto mag uitzoeken (en kopen) heb ik voor mn gevoel écht wat ik wil, omdat ik geen rekening hoef te houden met een leasebedrag (okee, wel met de eigen bankrekening natuurlijk)
Wat daarbij ook meetelt is mijn lengte, met mn voormalig leaseautootjes was het altijd; stoel volledig naar achter en omlaag en dan maar hopen dat je past ...
Daarom vind ik ruimte belangrijk, maargoed voor een A1 kan ik dat dus niet beoordelen (heb het gevoel er wel bij, maar wellicht dus onterecht)
@ Bob, bedoelde er ook niets mee hoor. Begrijp jou uitleg ook goed, maar ik heb onlangs al eens in de A1 mogen doorbrengen en het gevoel van "goeikoopste" zijn is onterecht. Je merkt eigenlijk alleen dat je een kleine auto rijdt als je uitstapt en ernaar kijkt. Voor de rest is ie prima in orde!
Tja, daar "verbaas" ik mij over, maar ja, sommige zeggen dan dat ze flinke hebben gespaard (zoveel kon ik vroeger niet sparen, merkbaar gaat het sneller met de euro).
En sommige hebben geluk dat de ouders "bijspringen" of (bij)betalen. Soms zo oneerlijk verdeeld.
Een andere mogelijkheid zijn die "petjes", maar meestal rijden die een ster of kinderwagen (meestal zo'n een met grote kofferbak ;-)
A3:
+ Lagere aanschaf, lagere afschrijving, lagere kosten per km bij hoge jaarkilometrages, meer binnenruimte
- Hogere kosten bij te weinig kilometers, duurder onderhoud vanwege hogere kilometerstand
A1:
+ Auto is naar eigen keuze en gloednieuw, lage kosten bij weinig kilometers, nieuwer model blijft langer 'vers'
- Krapper, minder upmarket en minder comfortabel
Kies zelf wat je belangrijk vindt...
Hoor ik vaker maar sinds ik ben begonnen met werken, 4 en half jaar geleden, heb ik steeds al een meerderheid opzij gelegd voor een scooter maar ik heb geen scooter genomen en ben gaan doorsparen dus al die kosten maak ik al niet. En daarbij als je in de vakanties wel is dagen maakt van 5.00 tot 23.00 dan tikt het lekker door hoor met het sparen. Wat mij wel scheelt is dat ik me rijbewijs wel krijg van me ouders.