Resultaten 1 tot 15 van de 15

Onderwerp: Aankoopadvies A3 8L of A4 B5

  1. #1

    Standaard Aankoopadvies A3 8L of A4 B5

    Hallo, ik twijfel tussen deze twee modellen.

    Het zou om een 1.9 TDI gaan. Stel, ik vind ze beide in precies dezelfde staat (wat natuurlijk nooit kan), is er dan een beter dan de ander?

    De verschillen qua opties, ruimte etc. zijn me bekend, ik heb alleen erg veel ellende met een vorige (niet Audi) gehad en wil graag de beste tussen deze twee kiezen.

    Alvast dank voor jullie reacties!

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.864
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Aankoopadvies A3 8L of A4 B5

    De A3 heeft niet van die dure draagarmen die de A4 wel heeft.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3

    Standaard Re: Aankoopadvies A3 8L of A4 B5

    Oke dankje, verder niks bekend?

  4. #4
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.864
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Aankoopadvies A3 8L of A4 B5

    Afhankelijk van kilometerstand, onderhoud, ge/misbruik. Koop de beste van de twee, zijn allebei betrouwbare auto's.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  5. #5
    ricardo964's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2007
    Leeftijd
    49
    Posts
    1.619
    Kudos
    14
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Aankoopadvies A3 8L of A4 B5

    Ik heb een A3 8L met 100pk 1.9 tdi gehad en nooit problemen mee. tot 3 ton gereden zonder problemen. Daarna een A4 (weliswaar B7 maar met dezelfde 1.9 tdi) 115pk en ook tot 3 ton gereden zonder problemen. Motorisch zijn dit hele sterke motoren.

    Ik zou wel voor de facelift gaan, bij de A4 B5 en A3 8L.

    De A4 B5 heb ik geen ervaring mee maar de A3 8L is een heerlijke auto. in de 3 ton kilometers alleen 1 keer de koppeling moeten vervangen (hij was gechipt).
    Hij is ruim door de neerklapbare achterbank en grote kofferklep.

    Het enige nadeel wat ik heb kunnen vinden (zelfde in mijn B7) is dat de 5-bak heel kort is en de 1.9 tdi wel veel lawaai maakt. Bij 120 op de snelweg maakt hij erg veel toeren met veel herrie. Probeer dit dus eens op de snelweg. Je kan dan gaan voor de 130 pk 1.9 tdi met 6-bak.


  6. #6

    Standaard Re: Aankoopadvies A3 8L of A4 B5

    Ricardo bedankt,

    Koppeling is natuurlijk niet iets van Audi, en gaat altijd harder met chip idd..

    Verder denk ik dat je met de facelift de andere koplampen bedoelt?

    Mijn voorkeur gaat toch wel uit naar de eerste variant, omdat ik slechte ervaringen heb met de lichtopbrengst van koplampen met lenzen (geldt ff alleen voor de a4).

    Verder lijkt me een 6-bak ook wel lekker, alleen zitten deze iets hoger in prijs dan de rest, over het algemeen.
    Laatst gewijzigd door johannisvens; 24-07-15 om 07:04.

  7. #7

    Standaard Re: Aankoopadvies A3 8L of A4 B5

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    De A3 heeft niet van die dure draagarmen die de A4 wel heeft.
    Over welke draagarmen gaat dat eigenlijk, boven of onder? En wat is 'duur'?

  8. Ad
  9. #8
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.864
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Aankoopadvies A3 8L of A4 B5

    Met alle respect, maar als je niet achterover gaat zitten tot anderen je vragen beantwoorden wordt dat hier bijzonder op prijs gesteld. Dit forum bestaat al heel lang en je bent een van de velen die interesse hebben gehad in deze auto's. Goede en slechte punten zijn in Aankoopadviezen al tientallen keren besproken, alles is tot het bot toe afgekloven. Kijk hier rond, kijk in de subfora voor de 8L en B5, gebruik de zoekfunctie (Google Custom Search rechtsboven op deze pagina) en doe zelf eens wat werk.
    Als je hier terugkomt met links naar advertenties kunnen we je gericht helpen. Lees ook eens de forumreglementen.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  10. #9
    grollie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2008
    Posts
    4.025
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Aankoopadvies A3 8L of A4 B5

    Tja wat kun je voor zinnigs zeggen van een auto van die leeftijd? 15/20 jaar oud, met deze motor bijna zonder uitzondering boven de 3 ton echter boven de 5 ton is ook niet uitzonderlijk. In de basis allebei prima natuurlijk maar alles hangt af van de historie van de vondst.

    Persoonlijk zou ik altijd voor de B5 gaan. Ik vind dat een veel serieuzer, mooier en tijdlozer auto waarbij het nog een beetje zin heeft om er wat onderhoud tegenaan te gooien.
    ‘98 TerraLiner oval midnight zwart metallic
    '06 B7 avant 1.8tq moroblauw
    '97 C4 avant 2.6 mingblauw

  11. #10

    Standaard Re: Aankoopadvies A3 8L of A4 B5

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Met alle respect, maar als je niet achterover gaat zitten tot anderen je vragen beantwoorden wordt dat hier bijzonder op prijs gesteld. Dit forum bestaat al heel lang en je bent een van de velen die interesse hebben gehad in deze auto's. Goede en slechte punten zijn in Aankoopadviezen al tientallen keren besproken, alles is tot het bot toe afgekloven. Kijk hier rond, kijk in de subfora voor de 8L en B5, gebruik de zoekfunctie (Google Custom Search rechtsboven op deze pagina) en doe zelf eens wat werk.
    Als je hier terugkomt met links naar advertenties kunnen we je gericht helpen. Lees ook eens de forumreglementen.
    Ik ga niet achterover zitten, ben auto's aan het bezichtigen, heb al een a4 b5 gehad, maar te kort om te kunnen oordelen. Daarna wat andere modellen waar ik enorm veel pech mee heb gehad, daarom stel ik wat vragen. En aangezien er een speciale rubriek is genaamd 'aankoopadviezen' dacht ik dat dat hier wel zou passen

  12. #11
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.864
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Aankoopadvies A3 8L of A4 B5

    ...en dat doen mensen al sinds 2003, dus er is genoeg info te vinden. Je krijgt vrij weinig reacties omdat mensen niet meer zo'n zin hebben om voor de zoveelste keer info te herkauwen. Het staat al in de forumreglementen: zoek eerst, voordat je een vraag stelt. Laat blijken dat je wat kennis hebt opgedaan en ga niet passief achterover zitten. En zoeken op autoscout reken ik niet mee, dat heeft niets te maken met dit forum.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  13. #12

    Standaard Re: Aankoopadvies A3 8L of A4 B5

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door johannisvens Bekijk Berichten
    Ricardo bedankt,

    Koppeling is natuurlijk niet iets van Audi, en gaat altijd harder met chip idd..

    Verder denk ik dat je met de facelift de andere koplampen bedoelt?

    Mijn voorkeur gaat toch wel uit naar de eerste variant, omdat ik slechte ervaringen heb met de lichtopbrengst van koplampen met lenzen (geldt ff alleen voor de a4).

    Verder lijkt me een 6-bak ook wel lekker, alleen zitten deze iets hoger in prijs dan de rest, over het algemeen.
    Lenslampen zijn tig keer beter dan de oude doffe glazen. Daarnaast, de facelift omvat ook verstevigingen, betere isolatie, een mooier interieur en up-to-date (voor die tijd) elektronica. Ik zou 't wel weten - hands-down de facelift! Voor zowel de 8L (~2000/2001) als de B5 (1999.7 en later).

    Bij lenslampen kan je in het ergste geval de lensunit vervangen door nieuwe (€200 all in), en je hebt net zo veel licht als een 2014/2015 BMW!

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door johannisvens Bekijk Berichten
    Over welke draagarmen gaat dat eigenlijk, boven of onder? En wat is 'duur'?
    Draagarmen: allemaal. 2x boven, 2x onder, stabi koppelstang en stuurkogel. Setjes kosten €400, en moeten dan nog gemonteerd worden (6-12 uur werk). Geldt voor A4 B5/6/7, A6 C5, A8 D2.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  14. #13

    Standaard Re: Aankoopadvies A3 8L of A4 B5

    Kijk, toch weer wat geleerd. Ik heb net afscheid genomen van mijn Alfa 166, reden was het onderstel, steeds maar terugkerende ellende. 40K met een setje draagarmen, oftewel, ieder jaar weer aan de beurt.

    Kun je me vertellen, stel ik vind een a4 en ik moet de draagarmen vervangen, hoe lang ze dan (ongeveer) mee gaan? Anders moet ik voor een a3 gaan kijken terwijl ik meer voel voor de a4..

  15. #14

    Standaard Re: Aankoopadvies A3 8L of A4 B5

    Levensduur van je draagarmen is afhankelijk van vele factoren:
    - kunde van de monteur (monteren op rijhoogte, of met vrij hangende wielen maakt veel uit voor de voorspanning van de rubbers)
    - verlaging (stock hoogte montage + 6cm verlagen = hoge voorspanning = korte levensduur)
    - drempels (veel harde klappen en diep inveren = grotere belasting)
    - rijstijl (hard rijden over drempels etc...)

    Als je normaal rijdt, en ook met stock rijhoogte rustig over drempels gaat (50-70% max. toegestane snelheid), met goed voorgemonteerde draagarmen (assteun onder fusee en dan pas aandraaien), dan gaat een setje OEM rubbers/armen zomaar 1-2 ton mee. Slechte namaak is met 10-30K km wel op. Goede aftermarket gaat wel een tonnetje mee.

    Precies voorspellen is lastig. Ligt aan te veel.

    Ik zou voor een A4 kiezen. Beter even doorsparen en een B6 kopen, is fijner rijden (wel dezelfde draagarmen) en meer veiligheid.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  16. #15

    Standaard Re: Aankoopadvies A3 8L of A4 B5

    Bedankt voor je uitleg. Ik heb me nog verder verdiept in de types. Het lijkt alsof je met de a4 meer aan onderhoud kúnt hebben. Maar ik denk dat het belangrijker is om te kiezen op onderhoud en algemene staat van de auto. En over het algemeen lijkt het (of zie ik het verkeerd?) dat de a4 wel beter verzorgd wordt aangeboden, dus denk dat ik daar idd voor ga

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •