Resultaten 1 tot 7 van de 7

Onderwerp: a6 2.8 quattro

  1. #1

    Standaard a6 2.8 quattro

    Ik kan een Audi a6 2.8 30v quattro kopen van02-97, met 83.000 km
    op de teller.
    Mijn vraag dat type motor is dat betrouwbaar of heeft hij bepaalde
    eigenschappen waar ik op moet letten(is wel dealer onderhouden).
    Ik heb altijd in een diesel gereden a6 2.5 (c 4), dus ik weet weinig af van die motoren.
    Heeft er iemand tips voor mij.

    Ella

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.846
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    De 30V had geen echte last meer van kinderziektes, die waren er na de eerste jaren in de 12V wel uit.
    Het enige probleem met 30V-motoren is dat ze last hebben van vastslaande waterpompen waardoor de tandriem (distributie) overslaat, en dan zijn er meteen wat kleppen krom. Budgetteer dus in ieder geval voor een nieuwe riem en waterpomp, als dat niet zeer onlangs is gebeurd.
    Laat de riem ook altijd nog voor de door Audi gestelde termijn vervangen, zodat je garantie hebt.

    Tom

  3. #3
    Audi90Turbo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    353
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    30V zijn super motoren (op vijf cilinder motoren na dan..........grapje)
    If jou ever see me drive an opel, SHOOT ME!

  4. #4

    Standaard

    En hoe is die motor maar dan als 12 klepper.

    Ella

  5. #5
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.846
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Minder power. minder soepel maar in de latere jaren wel betrouwbaar. De eerste jaren ('92-'94) hadden ook wat mankementen.

    Tom


  6. #6

    Standaard

    Zijn die uitgerust met distributieketting, net als de VR6? Zo ja, dan is dat een aandachtspuntje.
    I like digging...

    Especially someone else his grave

  7. #7
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.846
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Nee, de eerste Audi met een distributieketting is het nieuwe type 4.2 in de allroad en de nieuwe S4.

    Maar ik ga er vanuit dat je bij de aankoop van zo'n auto inderdaad even kijkt wanneer het ding is vervangen- bij de V6 geen goedkope klus en helemaal niet als-ie knapt...

    Even voor de duidelijkheid; de eerste 12v-V6en hadden last van olielekkages op de valley pan, de deksel binnenin de V. Verder problemen met overlijdende katalysators (dure grap!) en scheurende uitlaatspruitstukken, koppakkingen die vrij gevoelig waren voor lekkage en achterste nokkenaskeerringen die spontaan begonnen met lekken, waardoor er olie op de uitlaat kwam en je auto bij elk stoplicht stond te roken en stinken. Voor het vervangen daarvan moet je aardig wat demonteren. Voor modeljaar '94-'95 was dat min of meer verholpen.
    Overigens is het fenomeen van de vastslaande waterpomp waardoor de distri-riem overspringt ook bekend van de 12v.

    Tom

  8. Ad

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •