Resultaten 1 tot 14 van de 14

Onderwerp: Betaalbare A4 Avant diesel, ja of nee?

  1. #1

    Standaard Betaalbare A4 Avant diesel, ja of nee?

    Hallo allemaal,

    Even kort voorstellen: nick is Beerbelly, en heb het idee opgevat om ergens tussen nu en een half jaar serieus naar een A4 Avant diesel te kijken. Ik rij voornamelijk afstanden van 50+ km, rond de 25-30.000 km per jaar. Qua budget zit ik rond de 7.500 euro.

    Ik heb wat rondgekeken, en bij garages zie ik nog redelijk wat auto's staan die me in principe wel aanspreken (voorbeeldjes hier en hier. Ik heb mezelf als grens gesteld dat ik (met het gegeven budget in gedachten) toch wel een auto wil die maximaal 200.000 km heeft gereden.

    Nu vraag ik me af: is het wel verstandig om voor een dergelijk bedrag te investeren in zo'n auto? Volgens mij (beginnersniveau) gaat een diesel aanmerkelijk langer mee dan een benzinemotor, maar is mijn maximum kilometeraantal verstandig of reeel? Oftewel: is het te doen om voor 7,5 duizend euro een leuke A4 Avant diesel te rijden? Kan ik hier even mee vooruit, is er een vuistregel voor het max aantal te verwachten kilometers?

    Ervaringen en/of adviezen zijn van harte welkom!

  2. #2

    Standaard

    Dat moet zeker te vinden zijn. Let echter wel op met die km standen van rond de 170.000km. Rond die stand moet de distributieriem voor de 2'e keer vervangen worden en dat kost ook wel wat. Hierbij komt ook dat die net wat oudere A4's wel eens wat extra kosten in het verschiet hebben of afgeragd zijn.

    dus ik raad je aan om ofwel één te vinden met +-90-130.000 km ( "vlak na" de eerste vervanging) of +180.000 (na de 2' e wissel).

    Onze A4 Avant '98 1.9TDi staat nu trouwens te koop met 120.000km. Hij heeft 3-4000km gebold het laatste jaar dus m'n moeder gaat iets kleiners kopen voor de inkopen . Eigenlijk best jammer want hij rijdt nog steeds gelijk nieuw.
    Veel kans dat het een Yaris T Sport wordt.

    Succes alvast met de zoektocht!
    Quattro Powaa

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Steve
    Let echter wel op met die km standen van rond de 170.000km. Rond die stand moet de distributieriem voor de 2'e keer vervangen worden en dat kost ook wel wat.
    Duidelijk... kilometerstand 170.000 tot 200.000 is dus goed te doen, maar dan moet de distributieriem wel al voor de tweede keer vervangen zijn. Goeie, onthoud ik.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Steve
    Hierbij komt ook dat die net wat oudere A4's wel eens wat extra kosten in het verschiet hebben of afgeragd zijn.
    Nog specifieke zaken, die ik bij een aankoop in de gaten zou moeten houden? Dingen die - buiten de distributieriem om - rond die km-stand aan vervanging toe zijn of zouden kunnen zijn?

    Kun je me trouwens nog iets zeggen over de maximale kilometerstand die ik met een A4 diesel kan verwachten? Hoeveel kilometertjes kan ik gemiddeld/redelijkerwijs nog tegemoet zien als ik iets in de reeks van 170.000-200.000 kilometer koop?

    Alvast ontzettend bedankt, zover ben ik een stuk op weg.

  4. #4

    Standaard

    Je zou toch zeker 300.000km kunnen halen met zo'n 1.9 blok. De andere logische kosten zoals bv schokdempers, ophanging, pompen, LMM, etc... moet je er dan maar bijnemen.

    Ik zou eerder wat meer zoeken naar een +-100.000km model en dan uiteraard iets meer uitgeven.

    Verder zijn het betrouwbare auto's hoor.
    Quattro Powaa

  5. #5

    Standaard

    Duidelijk Steve, bedankt zover!


  6. #6
    RS6 C5, A3 1.9 TDIe Eszes's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    13.464
    Kudos
    2

    Standaard

    De notie dat een dieselmotor langer meegaat dan een benzine, stamt nog uit de tijd dat een diesel niets presteerde en laagtoerig z'n roetwolkjes blies.
    Een moderne diesel is (minimaal) net zo krachtig als een benzinemotor. Ik denk dat de looptijden van beiden ongeveer gelijk zijn geworden.
    RS6 C5
    A3 TDIe

  7. #7

    Standaard

    Ach ja, sowieso zijn de Audiblokken allemaal wel sterk. Er zijn benzineversies hier op het forum die er meer dan 350K op hebben zitten.

    De kritische punten van een TDI zijn IMHO de turbo en de luchtmassameter. Problemen met die 2 resulteert in vermogensverlies. Nou kosten ze ook niet het einde van de wereld.

    Oh ja, let vooral op de draagarmen bij een A4. Dat was ook een zwak punt. Er is een terugroepactie voor geweest dus misschien zijn ze onder garantie vervangen.
    I like digging...

    Especially someone else his grave

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    Beerbelly, er zijn verschillende topics geweest over aankoopadviezen van A4´s ik zou ze even allemaal doorlopen.
    Liever een ster in mijn ruit, dan op mijn motorkap

  10. #9

    Standaard

    @avus123: ik heb al flink teruggewerkt in de archieven, maar een specifiek antwoord op mijn oorspronkelijke vraag kon ik er niet vinden. Toch kwam ik zeker wat goede adviezen tegen, dus ik neem je tip zeker ter harte als ik me verder ga verdiepen.

    @TenS3 & eszes: aha, dus op het vlak van aantallen kilometers maakt het niet zoveel uit. Da's goed om te weten, al blijf ik denk ik toch maar bij diesel. Ik rijd niet ontzettend veel, maar volgens mij genoeg (100+ per dag) om met een diesel goedkoper uit te zijn. Snelheid is niet mijn belangrijkste punt, vind Audi prachtig en de Avant al helemaal. Grote auto, met een heerlijke look... daar is het me om te doen ;-)

    Zijn jullie het met m'n keuze voor diesel eens (puur kostentechnisch per kilometer dus), of overdrijf ik en is met de gegeven afstand van 30.000 per jaar een benzinemotor net zo interessant?

  11. #10

    Standaard

    30K is volgens mij meer dan genoeg om diesel te rijden.

    En mbt snelheid en vermogen: een chippie is gauw geplaatst :wink:
    I like digging...

    Especially someone else his grave

  12. #11

    Standaard

    Ja mag zeggen dat vanaf 25k per jaar een diesel het overwegen waard wordt. Ikzelf heb mijn A4 Avant binnen volgende maand 1 jaar en zit nu op 30k. En zoals TenS3 al vermeld: snelheid en vermogen is makkelijk en niet al te duur iets aan te veranderen.
    Automotive Engineering = German Engineering !
    Een doordenkertje: Kein Substitut für Freude am Fahren durch Vorsprung durch Technik!

  13. #12
    RS6 C5, A3 1.9 TDIe Eszes's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    13.464
    Kudos
    2

    Standaard

    Diesel is een prima keuze. En zoals anderen opmerkten: eenvoudig een beetje te kietelen, voor relatief gunstige pk/€ verhoudingen.
    RS6 C5
    A3 TDIe

  14. #13

    Standaard

    Okay, voorzover is het me allemaal duidelijk... bedankt allemaal. Belangrijker is misschien nog wel dat ik bij m'n oorspronkelijke keuze kan blijven, wellicht alleen wat langer doorsparen om het aantal kilometers omlaag te brengen.

    Het voorstellen van mezelf inclusief auto is wat beperkt gebleven, maar mocht ik ergens de komende maanden onder m'n kont hebben wat ik hoop, dan meld ik me zeker (ook als mijn plan serieuze vormen aanneemt en ik met nog meer vragen zit ;-))

    Nogmaals: ontzettend bedankt!

  15. #14

    Standaard

    ik heb tot voor kort een A4 avant B5 1.9 tdi 110 pk gereden, en met ong 210.000 km op de klok ingeruild voor € 6.000,-. Te weinig, maar ik wilde de andere auto te graag...

    Het is een fijne auto om te rijden en hij had nog zeker lang meegekund. De voorwielophanging is een zwak punt van alle A4's, maar dat kan ook optreden als je 'm net hebt.
    Verder is het gewoon een heerlijke auto. Zorg wel dat je d'r een met het proline pakket koopt (airco, middenarmsteun, leren stuur, kortom, de lekkere extra's). En ik zou voor de rode i gaan (110 pk).

    Veel plezier in je zoektocht. En oh ja: met deze wensen en budget moet je ook zeker eens in Duitsland kijken, zie www.mobile.de Importeren loont dan al snel volgens mij, en voor de restwaarde hoef je het niet te laten.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •