Resultaten 1 tot 11 van de 11

Onderwerp: Waar op letten bij de aanschaf van een 98/99 S4.

  1. #1

    Standaard Waar op letten bij de aanschaf van een 98/99 S4.

    - Waar op letten bij de aanschaf van een 98/99 S4. -

    Ik ben rustig aan het kijken naar een S4 uit 98 of 99 (laatste heeft mijn voorkeur) in zowel Nederland als Duitsland.
    Ik heb gezocht naar wat meer aanschaf informatie mbt. deze auto echter ik heb niet al te veel kunnen vinden.
    Ik heb een "buyers guide" gevonden waarin het eea. omschreven staat. Tevens heb ik een aantal sites gevonden van reparaties die "veel" voorkomen (o.a. vervangen van de slangen naar de intercoolers bij het 99 model).
    Ik vroeg mij echter af of de dames en heren van Audiforum mij nog hints en tips konden geven mbt. tot zo'n aanschaf.

    Waar ik mijzelf zorgen over maak zijn de turbo's. Het is lastig (zo niet onmogelijk) om er achter te komen hoe de auto bereden is (warm rijden/afkoelen etc etc). Hoe lang gaat een setje turbo's bij normaal gebruik mee (het eruit halen van die dingen is nogal wat werk heb ik gezien).

    Alvast dank voor de reacties.

  2. #2

    Standaard

    Ik weet niet of je erbij kan maar als je de luchtslang los kan halen, kan je het compressiewiel zien. Je kan dan ook gelijk voelen (ff op en neer bewegen) hoeveel axiale en radiale speling er op het asje zit. Als er meer dan 1-2 mm axiale speling is dan issie behoorlijk aan revisie toe. Radiale maat weet ik zo ff niet maar je merkt vanzelf wel wanneer er xtreme speling op zit.
    Draai `m ook ff met de hand rond, dit is om de rotatieweerstand te checken. Alssie niet soepel of "knarsend" rondgaat is het foute boel. Hier heb ik nog wat info over het controleren van de turbo`s:
    Nieuwsbericht:
    Aankooptips

    Bij de aanschaf van een auto met turbo dient u rekening te houden met het volgende:

    Visueel controleren van de turbo
    Van groot belang is het motoronderhoud dat in het verleden is uitgevoerd. Indien een turbo al eens eerder is gereviseerd is het van belang om te achterhalen waar de turbo is gerepareerd en om na te vragen wat voor problemen men toentertijd heeft vastgesteld.

    Rijden met de turbo
    Indien u een fluitend geluid hoort dan kan dit duiden op een onbalans in de turbo of op een luchtlekkage in de leidingen. Indien de verkoper het toestaat, haal dan de luchtleiding van de turbo af en controleer of er voelbare speling op de rotor van de turbo aanwezig is. Als een turbo een mogelijk probleem heeft, dan kan zich dat vertalen in een te hoge of te lage turbodruk.






    Controleren bij stationair toerental.
    Als er tijdens het accelereren blauwe rook door olielekkage ontstaat, hoeft u nog niet direct aan een defecte turbo te denken, maar eerder aan serieuze motorproblemen. Indien er blauwe rook ontstaat tijdens het stationair laten draaien van de motor dan kan het zijn dat de lagers en afdichtingen in de turbo niet meer optimaal functioneren.


    Nieuwsbericht:
    Een luidruchtige turbo

    De turbo zelf is één van de grootste boosdoeners bij een luidruchtige turbo. Hieronder volgt een kort overzicht van de mogelijke oorzaken van een hoge fluittoon of een gierend geluid.

    De turbo zelf kan een verhoogde fluittoon maken die veroorzaakt wordt door interne olielekkage. De afdichtingen in de turbo functioneren dan niet naar behoren of zijn compleet defect. De olie hecht zich aan het compressorwiel van de turbo waardoor bij hoge toerentallen een resonantie ontstaat.

    Een andere vorm van overmatig geluid is een aanlopend turbinewiel of compressorwiel in een turbo. Dit wordt veroorzaakt door een overmatige speling op de lagers in de turbo. Motorische problemen liggen vaak ten grondslag aan dit soort schades aan de turbo.

    Als er carterdruk heerst, dan wordt dit via de carterontluchting door de turbo aangezogen, omdat deze meestal is aangesloten op de luchtaanvoerslang naar de turbo. De turbo zuigt deze carterdampen aan en er ontstaat een dun olielaagje op het compressorwiel van de turbo. Deze vette aanslag zorgt voor een hoge fluittoon.

    Indien er sprake is van lekkages in één van de luchtleidingen dan kan dit een geraas in de turbo veroorzaken. Alle slangenklemmen of bout verbindingen welke niet in orde zijn kunnen dit geluid veroorzaken. Ook gescheurde luchtslangen veroorzaken een overmatig geluid.


    Ik hoop dat je er wat aan hebt. Suc6
    I like digging...

    Especially someone else his grave

  3. #3

    Standaard

    TenS3 : dank je voor de info. Daar kan ik idd wel wat mee.

    Zouden de mensen van bv. Dekra of de ANWB hier ook aandacht aan geven? Of gaat het bij dat soort keuring meer op algemene zaken die voor veel auto's gelden?

  4. #4
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.853
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Bij de S4 2.7t inderdaad extra letten op de turbo's, want voor een vervanging moet het hele blok eruit...

    Tom

  5. #5

    Standaard

    ReinRS6!!! : Ik heb zelf ook al zitten zoeken idd Staan wel leuke tussen.
    De urls die je post maken deze thread min of meer onleesbaar. Zou je dat kunnen aanpassen? Thanks.


  6. #6

    Standaard

    yep gedaan heb t bericht weggehaalt......
    If you want to be somewhere fast, take an Audi RS6

  7. #7

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door arjan
    TenS3 : dank je voor de info. Daar kan ik idd wel wat mee.

    Zouden de mensen van bv. Dekra of de ANWB hier ook aandacht aan geven? Of gaat het bij dat soort keuring meer op algemene zaken die voor veel auto's gelden?
    Ja, vraag ik me ook af.

    mzzl.
    Me owns audi soon...

  10. #9

    Standaard

    ANWB besteed volgens mij wel aandacht aan de turbo`s en de DEKRA doet het ook wel als je er na vraagt.
    I like digging...

    Especially someone else his grave

  11. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TenS3
    ANWB besteed volgens mij wel aandacht aan de turbo`s en de DEKRA doet het ook wel als je er na vraagt.
    Kijk, dat zou mooi zijn. Deze week maar eens bellen naar de dekra en de anwb voor wat meer informatie.

    P.S: Volgens mij werkt de quote optie niet helemaal goed.

  12. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door arjan
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TenS3
    ANWB besteed volgens mij wel aandacht aan de turbo`s en de DEKRA doet het ook wel als je er na vraagt.
    Kijk, dat zou mooi zijn. Deze week maar eens bellen naar de dekra en de anwb voor wat meer informatie.

    P.S: Volgens mij werkt de quote optie niet helemaal goed.
    Als je er specifiek om vraag zullen ze er toch wel aandacht aan besteden, lijkt me?


    PS: bij mij doettie ut wel.
    I like digging...

    Especially someone else his grave

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •