Resultaten 1 tot 6 van de 6

Onderwerp: Tips bij auto Verkopen en Exporteren/Uitvoeren naar Duitsland

  1. #1

    Standaard Tips bij auto Verkopen en Exporteren/Uitvoeren naar Duitsland

    Met de ocassionverkopen die momenteel vooral in het hogere segment nogal in het slop zitten, kan het tegenwoordig interessant zijn om als nederlander je auto te koop te zetten in Duitsland. De regels omtrend wegenbelasting zijn daar anders dan in nederland, en het kan daar dus nog wél interessant zijn een wat grotere/zwaardere auto te rijden.

    De beste site om je auto te koop te zetten in Duitsland is Mobile.de, da's de grootste daar. En ook nog gratis voor particulieren. Daarnaast is ook Autoscout24 een goeie, aangezien die (wat mensen soms niet weten) ook grensoverschrijdend kan kijken.

    Mobile werkt met een goede engine waar je vanalles kunt aangeven. Let op; je kunt ook je woonplaats/postcode redelijk nauwkeurig opgeven, dat is - net als op Marktplaats in NL - minder raadzaam, zeker bij een wat minder alledaags model (S, RS). Ik doe eigenlijk altijd de hoofdpostcode van de dichtsbijzijnde grote stad, zodat het voor potentieele kopers ook een beetje duidelijk is waar het is.

    Maar wat nou als je een deal weet te maken? Er zijn aardig wat dingen om rekening mee te houden bij export. Hieronder een paar belangrijke.

    Typegoedkeuring
    Elke auto heeft een typegoedkeuring. Pre-1998 was dat per land geregeld, daarna europees. Dat betekent dus dat als je een pre-98 auto hebt, deze in duitsland opnieuw gekeurd moet worden voor dat land. Na 1998 is het niet zo'n probleem en kan de wagen over het algemeen makkelijk opgezocht worden in de computer van de Duitse RDW (TUV)
    In het zeldzame geval dat je auto al eerder geimporteerd is (vanuit duitsland) kun je mazzel hebben als je de originele "fahrzeugbrief" nog hebt, daarmee kan, óók pre-1998, de typegoedkeuring snel geregeld worden.

    Aanpassingen en tuning
    Daar zijn ze in duitsland niet zo heel gek op, de TUV keuring is streng op dat gebied; Afwijkende bandenmaten, luchtfilters, verlagingsets, tuning en andere dingen kunnen afkeur zijn, of soms problemen geven. Mijn voormalig S6 is ondanks de nodige aanpassingen (onjuiste bandenmaat, luchtfilter en tuning) overigens wel door de keuring gekomen, maar er zijn dus wel notities gemaakt en er moest iets van 80 euro extra betaald worden. Ook iets om rekening mee te houden.

    BPM
    Hoe het precies zit weet ik niet, maar het schijnt dat je na een x-periode van bezit in NL nog een rest-BPM open kan hebben staan. Deze rest-BPM zou je in principe kunnen terugvorderen bij export. De exacte regels hieromtrend moet ik jullie nog even schuldig blijven.
    zelfs bij eerdere import, en daarna weer export kan dit gelden.
    Ik heb er helaas geen ervaring mee; er was bij mij geen sprake meer van.

    Exporteren
    Dat is opzich erg makkelijk, maar je moet er wel voor naar een RDW-keurstation of -balie, je kunt het NIET bij een postkantoor regelen. (Ik meen weer wel bij een GWK-kantoor)
    Let op: Alleerst moet je auto ten tijde van de export nog een geldige verzekering hebben. Later kun je die met je vrijwaring gemakkelijk opzeggen.
    Je moet bij de RDW samen met de nieuwe eigenaar de boel regelen. Opzich kan de nieuwe eigenaar dat ook alleen doen (zoals ook bij een NL-NL overdracht). Bij de balie lever je ALLE papieren (kentekenbewijs deel 1, 2a en 2b en groene kaart) in en moet de nieuwe eigenaar een exportdocument invullen. NB: Op het linkerblad staat de vertaling in vele talen, ik kwam daar pas na 10 minuten vertalen achter...
    Dat document wordt het tijdelijke kentekenbewijs, voor de nieuwe eigenaar en de doorslag wordt jouw vrijwaringsbewijs. Let op; Da's dus anders dan bij een NL-NL overdracht, alwaar je een afgestempeld eigendomsbewijs krijgt, die krijg je hier NIET, die gaat met de nieuwe eigenaar mee.
    Naast deze papierwinkel, moet je natuurlijk ook de kentekenplaten inleveren (zorg evt voor gereedschap daarvoor, want dat hebben ze daar niet zomaar liggen)
    Als daar dan vervolgens de kentekenloze auto staat, heb je 3 opties
    1) Je geeft bij het inleveren van het ingevulde exportdocument aan dat je een set exportplaten wilt, die krijg je ter plekke, kost iets van 12 euro. Let op, dit zijn nogal goedkope plastic platen, het wordt aangeraden deze platen te vervangen voor originele stalen platen voor langere ritten. Dat kun je bij elke autoshop die kentekens slaat doen, maar informeer wel eerst, je kunt er namelijk niet altijd op wachten.
    2) De nieuwe eigenaar neemt een set export (eigenlijk import) platen mee vanuit duitsland en die zet je op de auto, en hij kan er mee terugrijden.
    3) De nieuwe eigenaar vervoert de kentekenloze auto op een trailer terug naar duitsland, dan is er niets qua kentekens nodig.
    Let op: Bij zowel punt 1 als 2 dient de koper een verzekering geregeld te hebben!

    Betalen
    Dat kan natuurlijk met een overmaakopdracht, of cash. In beide gevallen opletten; bij een overmaakopdracht moet dit op tijd gebeuren, een internationale overdracht kan even duren en je wilt de auto natuurlijk niet meegeven als je je geld nog niet hebt.
    Bij cash is het aan te raden om even langs een lokaal filiaal van je eigen bank te rijden, om daar even het geld "achteruit te pinnen", oftewel te storten. Je weet dan meteen of je niet te maken hebt met valse biljetten.

    Overig
    In mijn geval kwam de duitse koper naar NL om te auto op te halen en zelf terug te rijden. Hij reisde met de trein. Hou er rekening mee dat dit echt lang kan duren, ik heb me uiteindelijk door diverse vertragingen in allerlei bochten moeten wringen om de deal op 1 dag rond te maken. (Afspraak was in Amsterdam, werd uiteindelijk Den Bosch). Let ook op de openingstijden van de RDW, het is een overheidsinstelling waar je op 5 minuten voor 17u niet meer binnen kunt lopen ...

    Links:
    Info over uitvoer bij RDW:
    http://www.rdw.nl/nl/particulier/aut...uitvoeren.aspx
    Overzicht keurstations:
    http://www.rdw.nl/nl/over_de_rdw/con...s/default.aspx
    Overzicht balies:
    http://www.rdw.nl/nl/over_de_rdw/con...ediensten.aspx

    Als er nog meer info boven komt drijven, zet ik dat hier uiteraard bij.
    Present: Just a Lego Audi ... (and a Kia Ceed SW DynamicLine)
    Past: A2 TDI ​- 80 2.0E - 80 Competition Quattro - A2 S-line - S6 2.2T Quattro - A3 SB Ambiente Pro-Line - A4 Avant 1.8T 180pk Pro-Line - A6 Avant 2.8 V6 Quattro TipTronic

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Tips bij auto Verkopen en Exporteren/Uitvoeren naar Duitsland

    Prima verhaal, sticky gemaakt.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3
    Mark77's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2007
    Leeftijd
    46
    Posts
    2.071
    Kudos
    83
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Tips bij auto Verkopen en Exporteren/Uitvoeren naar Duitsland

    M.b.t. de BPM teruggave:

    Je moet de auto in duitsland aanbieden zonder het bpm bedrag. Het bpm bedrag kan je op de site van de belastingdienst uitrekenen. De auto wordt dan verkocht onder de NL marktwaarde. Je krijgt dan € XXX minder voor je auto dan als je hem in NL zou verkopen. De truc zit hem in het feit dat je de belastingdienst aantoonbaar kan maken dat de auto echt is uitgeschreven EN overgeschreven is naar een nieuwe buitenlandse eigenaar. Dit kan je alleen maar aantoonbaar maken als de nieuwe buitenlandse eigenaar zijn tenaamstelling (kopie) aan jou geeft. Met dit bewijs ga je naar de belastingdienst en die maken dan binnen 2 weken de rest bpm naar jou over op jouw rekeningnummer wat je hebt ingevuld bij de papierhandel van de teruggave formulieren.

    Hier zit ook gelijk het risico. Als de koper dit bewijs niet geeft, dan krijg jij nooit het rest bpm bedrag van de belastingdienst. Het risico is dan dat je de auto voor veel minder verkoopt in het buitenland dan als in NL.

    Zorg dat je schriftelijk goede afspraken maakt met de buitenlandse koper en noteer zijn persoonsgegevens (N.A.W) zodat je zeker bent dat je een kopie van het nieuwe registratiebewijs krijgt waarop ten minste merk,model,nieuw kenteken en chassisnummer en eigenaar gegevens op staat.

    Je hebt recht op bpm teruggave als de auto een eerste NL-afgifte datum heeft van na 16 oktober 2006.
    A4 Avant 3.0TDI Quattro bewitched with Hartog magic
    A3 SB 1.8TFSI, ECU is still a virgin, untouched.
    BMW Z3 2.8 Roadster

  4. #4
    Dutchiness's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2010
    Leeftijd
    33
    Posts
    317
    Kudos
    11
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Tips bij auto Verkopen en Exporteren/Uitvoeren naar Duitsland

    Misschien nog iets om af te wegen als je een auto uitvoert naar het buitenland maar in eigen bezit houdt. Mijn vader heeft zijn Ford Mondeo uitgevoerd naar Spanje. (Ook hier zijn ze niet echt blij met eventuele aanpassingen die niet in de originele papieren staan) Maar ook op zijn auto stond nog een rest BPM open. Hij heeft er echter voor gekozen om dit BPM bedrag niet te laten uitkeren. Reden hiervoor was dat wanneer men met een Nederlands rijbewijs in een auto op buitenlands kenteken rijdt die in eigen bezit is, dit te beboeten is (een vorm van belasting ontduiking als ik het goed heb). Tenzij het een leasewagen is, een rit naar een autogarage voor onderhoud (aantonen) of wanneer je in het buitenland woonachting bent (Helft van het jaar + 1 dag). Nu heeft hij de BPM niet terug gekregen en is er alsnog belasting betaald voor deze auto in Nederland waardoor hij in een grijs gebied zit.
    Ja, hij rijdt af en toe in Nederland rond met een auto op Spaanse platen met een Nederlands rijbewijs en woonachtig in Nederland. In feite een vorm van het ontduiken van de wegenbelasting. Maar bij een verkeerscontrole kon er geen boete worden uitgeschreven omdat de BPM voor de auto wel betaald was.

    In hoeverre dit gaat durf ik niet te zeggen, ook weet ik niet of dit iets is waar je op moet rekenen. Het gaat hier om sporadisch rijden binnen Nederland. Maar misschien wel een afweging voordat je je BPM terug vraagt en dan zelf met je wagen naar een vakantiehuisje rijd waardoor je misschien wel een boete kunt krijgen?
    (tevens was het BPM bedrag op deze wagen niet meer zo heel hoog, Mondeo uit 2004)
    BMW F30 330d m-sport stage 2
    Audi a3 sportback 1.9tdi
    Audi a3 3.2 v6 Quattro tuned to 311hp

  5. #5
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Tips bij auto Verkopen en Exporteren/Uitvoeren naar Duitsland

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mark77 Bekijk Berichten
    Je hebt recht op bpm teruggave als de auto een eerste NL-afgifte datum heeft van na 16 oktober 2006.
    Of, en dat weten niet veel mensen, als de auto na 16 oktober 2006 is geïmporteerd.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure


  6. #6

    Standaard Re: Tips bij auto Verkopen en Exporteren/Uitvoeren naar Duitsland

    Mooie aanvulling van Mark77, dat ontbrak er bij mij een beetje aan omdat het om een oudere auto ging.
    Dat van 16-10-2006 was me wel bekend achteraf, maar 't was me weer ontschoten omdat het niet van toepassing was (bj'95, import'01)
    Present: Just a Lego Audi ... (and a Kia Ceed SW DynamicLine)
    Past: A2 TDI ​- 80 2.0E - 80 Competition Quattro - A2 S-line - S6 2.2T Quattro - A3 SB Ambiente Pro-Line - A4 Avant 1.8T 180pk Pro-Line - A6 Avant 2.8 V6 Quattro TipTronic

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •