Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 29

Onderwerp: multitronic of s-tronic

  1. #1

    Standaard multitronic of s-tronic

    Wat is het verschil tussen s-tronic en multitronic? Welk type A5 heeft wat? Ik lees namelijk heel veel klachten over de multitronic en dan voornamelijk over het optrekken dat het wel 2 seconde duurt voordat de automaat reageert en ook dat het koppel in 1 keer loskomt. Ik was van plan om voor een nieuwe audi A5 te gaan kijken, maar wil hierover wat meer lezen.

  2. #2
    fokkert's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2008
    Leeftijd
    36
    Posts
    2.085
    Kudos
    1063
    Auto
    Audi RS6
    Land
    Land

    Standaard multitronic of s-tronic

    Het is geen antwoord op je vraag. Maar als je het budget voor een Stronic hebt, bestel er dan een.
    A5 Sportback 2.0TDI MT S-Line MY2013. JD TUNED: 218.5PK - 441NM
    A6 Avant 4G Competition BiTdi MY2015
    RS6 Avant 4G Performance MY2017

  3. #3
    sterko's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    5.269
    Kudos
    434
    Auto
    Audi RS5

    Standaard Re: multitronic of s-tronic

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Polli Bekijk Berichten
    Welk type A5 heeft wat?
    Quattro = S-tronic
    FWD = Multitronic
    Als in bovenstaand bericht geen ;) staat betekent dit niet dat het bericht niet met een ;) is bedoeld. Indien u zich op wat voor manier dan ook beledigd, geïrriteerd of ongemakkelijk voelt, veroorzaakt door betreffende bericht, betreur ik dit zeer.

  4. #4
    marcogeleijns's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2009
    Leeftijd
    38
    Posts
    143
    Kudos
    7
    Auto
    Audi A5 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: multitronic of s-tronic

    Heb hiervoor 3 jaar een A3 met S-Tronic gereden,
    Deze bak geeft een sportief gevoel. Helaas heb ik er veel problemen mee gehad.
    Zo kon ik de rem loslaten zonder dat ie aangreep. Ook is de mechatronic een keer vervangen.
    Na verloop van tijd vond ik dat de bak zich ook schokkerig ging gedragen.
    Qua techniek, een S-Tronic kan snel schakelen maar hierdoor duw je de motor wel ineens terug in z'n toeren.
    In mijn ogen levert dit erg veel frictie op. De krachten moeten immers ergens naartoe, het zwakste punt is daarbij je schakelbak.

    Nu mag ik genieten van een Multi-Tronic,
    Deze rijdt zeer comfortabel. Hij grijpt idd soms wel wat laat aan.
    Heb er echter nog geen 5000Km op staan dus té weinig voor een fatsoenlijke mening.
    Laatst gewijzigd door marcogeleijns; 28-01-13 om 12:23.

  5. #5

    Standaard Re: multitronic of s-tronic

    En hoe zit het voor het stoplicht. Ik lees dat de bak heel traag reageert bij het optrekken en ook dat je bij het wegrijden eerst heel weinig koppel hebt en dat het er in 1 keer vol inkomt. Mijn inziens is dit niet echt comfortabel rijden.


  6. #6
    fokkert's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2008
    Leeftijd
    36
    Posts
    2.085
    Kudos
    1063
    Auto
    Audi RS6
    Land
    Land

    Standaard multitronic of s-tronic

    Ik heb de mt in combinatie met 2.0tdi. En ik vind hem heerlijk relaxt rijden. Niks schokken of dergelijke. De 1.8tfsi van mijn broer heeft er meer last van. Maar die rijdt ook nog zeer comfortabel.
    A5 Sportback 2.0TDI MT S-Line MY2013. JD TUNED: 218.5PK - 441NM
    A6 Avant 4G Competition BiTdi MY2015
    RS6 Avant 4G Performance MY2017

  7. #7
    rhwolly
    Guest

    Standaard multitronic of s-tronic

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Polli Bekijk Berichten
    En hoe zit het voor het stoplicht. Ik lees dat de bak heel traag reageert bij het optrekken en ook dat je bij het wegrijden eerst heel weinig koppel hebt en dat het er in 1 keer vol inkomt. Mijn inziens is dit niet echt comfortabel rijden.
    Ik heb een a5c 1.8 tfsi MT. Het is inderdaad zo dat je wel even aan het gedrag moet wennen. Zeker als ik vooraan in de rij voor een stoplicht sta te wachten. Ik wil dan toch graag een beetje vlot weg zijn. Als ik dan te veel gas geeft, dan ontstaat er vrij snel wielspin. Het is in dat opzicht ook wel een beetje alles of niets.

    Ik heb de optie drive select en dan kun je de gasresponse wat minder nerveus instellen (bijv. stand comfort). Dat helpt wel. Ook heb ik de optie Audi hold assist en dat werk zeker voor het stoplicht erg makkelijk. Die vertraging is dan ook iets minder. Als ik niet vooraan in de rij sta, dan laat ik, afhankelijk van hoe de auto's voor mij beginnen te rijden, mijn voet al eerder van het rempedaal. Als het dan echt gaat rijden, dan lukt het vaak ook wel om soepel weg te rijden.

    Het is dus wel even wennen. Maar tijdens het rijden is het wel heel relaxed en comfortabel. Ik heb er ook nog zeker geen spijt van. Wat ik zelf ook wel heel handig vind, zijn de paddels aan het stuur. Je kan dan voor bijv. inhalen snel hoger in de toeren 'schakelen'. Dat gaat gewoon sneller dan wanneer je zelf eerst gas moet geven, en de auto na gaat denken over wat de response moet zijn.

    Dit is mijn eerste MT. Hiervoor heb ik al een aantal conventionele automaten gereden (Jeep, Peugeot, BMW). Ook deze automaten hadden een vertraging bij het snel weg willen rijden. Dus dat is niet iets MT specifieks maar meer een eigenschap van een automaat. Ik kan me wel voorstellen dat bijv. een s-tronic wel sneller zal reageren, omdat deze volgens mij een wat sportiever karakter heeft. Hier heb ik geen ervaring mee.

  8. Ad
  9. #8
    edraket31's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Leeftijd
    54
    Posts
    872
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A5 SB

    Standaard Re: multitronic of s-tronic

    Hier een S-tronic met 60.000km na 200k met een tiptronic.
    Inmiddels weet ik niet beter, maar de eerste tijd was ik erg enthousiast over de S-tronic.
    Als je rustig rijdt, schakelt 'ie heerlijk rustig en merk je de schakelmomenten ook nauwelijks.
    Druk je je gaspedaal ineens in, dan is ie lekker sportief waarbij de schakelmomenten nog steeds vloeiend blijven. Standje "S" is pure power (moet wel zeggen dat ik een enigzins gekietelde 3.0 heb)

    Wat mij betreft een grote aanrader (ben dan ook sowieso geen liefhebber van MT).
    Beste is natuurlijk om het verschil zelf te ontdekken in 2 verder gelijkwaardige auto's. Vraag daarvoor (via je dealer?) een proefrit aan bij Pon.

  10. #9
    marcogeleijns's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2009
    Leeftijd
    38
    Posts
    143
    Kudos
    7
    Auto
    Audi A5 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: multitronic of s-tronic

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Polli Bekijk Berichten
    En hoe zit het voor het stoplicht. Ik lees dat de bak heel traag reageert bij het optrekken en ook dat je bij het wegrijden eerst heel weinig koppel hebt en dat het er in 1 keer vol inkomt. Mijn inziens is dit niet echt comfortabel rijden.
    Als je normaal wegrijdt is een MT de meest comfortabele bak.

    Als wat sportiever wegrijd merk je dat eerst het toerental oploopt.
    Het is net alsof de automaat wil voorkomen dat het vermogen in één keer loskomt (lees oncomfortabele duw in de rug).
    Wanneer je door dit punt heen bent heb je het volledige koppel tot je beschikking.
    Het is mij ook wel eens voorgekomen dat dit 2 á 3 seconden duurt.

    Bij m'n vorige A3 met S-Tronic had ik als optie flippers genomen.
    Het staat leuk, maar de meerwaarde qua beleving vond ik nihil.
    Hoor veel mensen zeggen dat het handig is bij het inhalen, maar als je je pedaal vloert gaat ie ook z'n toeren in...
    De échte rijder weet op een gegeven moment hoe ver je je pedaal moet indrukken om een bapaald aantal toeren te willen halen
    Laatst gewijzigd door marcogeleijns; 29-01-13 om 19:02.

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2010
    Leeftijd
    34
    Posts
    2.162
    Kudos
    30
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: multitronic of s-tronic

    Flippers om in te halen? Zijn mensen die er geen ervaring mee hebben zeker? Ik zet hem gewoon in sportstand als ik wil inhalen, die flippers zijn echt te sloom.

    MT rijdt inderdaad heel comfy, maar ik vind het eigenlijk een vervelend ding zonder versnellingen .
    Probeer ze beiden eens. En hou er ook rekening mee dat je een MT niet te veel mag belasten.
    Work hard, play hard.
    Q5 2.0TDI 2011
    Ex audi's : Audi 80, A8 D2,A3 8L, A4 B6, A1 8X, A6 C6, A3 8V

  12. #11
    fokkert's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2008
    Leeftijd
    36
    Posts
    2.085
    Kudos
    1063
    Auto
    Audi RS6
    Land
    Land

    Standaard multitronic of s-tronic

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door marcogeleijns Bekijk Berichten
    Als je normaal wegrijdt is een MT de meest comfortabele bak.

    Als wat sportiever wegrijd merk je dat eerst het toerental oploopt.
    Het is net alsof de automaat wil voorkomen dat het vermogen in één keer loskomt (lees oncomfortabele duw in de rug).
    Wanneer je door dit punt heen bent heb je het volledige koppel tot je beschikking.
    Het is mij ook wel eens voorgekomen dat dit 2 á 3 seconden duurt.

    Bij m'n vorige A3 met S-Tronic had ik als optie flippers genomen.
    Het staat leuk, maar de meerwaarde qua beleving vond ik nihil.
    Hoor veel mensen zeggen dat het handig is bij het inhalen, maar als je je pedaal vloert gaat ie ook z'n toeren in...
    De échte rijder weet op een gegeven moment hoe ver je je pedaal moet indrukken om een bapaald aantal toeren te willen halen
    Heb jij een tfsi? Met mijn 2.0tdi merk ik nooit een oncomfortabele duw in de rug.
    Zal dan echt ook wel met de motorisatie te maken hebben. Ik kan eigenlijk nergens een minpuntje opnoemen. Buiten het feit dat je gevoel mist.
    A5 Sportback 2.0TDI MT S-Line MY2013. JD TUNED: 218.5PK - 441NM
    A6 Avant 4G Competition BiTdi MY2015
    RS6 Avant 4G Performance MY2017

  13. #12
    peewie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2006
    Posts
    627
    Kudos
    41
    Auto
    Audi A3 SB

    Standaard Re: multitronic of s-tronic

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sterko Bekijk Berichten
    Quattro = S-tronic
    FWD = Multitronic
    Klopt niet!
    Laatst gewijzigd door peewie; 08-02-13 om 17:57.
    Audi A3 SB 1.8 TFSI S-tronic 2009
    Audi A3 1.8 TDI 1998 #exit
    Audi A4 B5 1.8 20v 1996 #exit

  14. #13
    fred44nl's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2009
    Leeftijd
    80
    Posts
    4.304
    Kudos
    50
    Auto
    Audi RSQ3
    Land
    Land

    Standaard Re: multitronic of s-tronic

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door peewie Bekijk Berichten
    Klopt niet!
    in nederland en bij de huidige modellen klopt dit wel
    maar wat is er dan mis, volgens jou ??

  15. #14
    peewie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2006
    Posts
    627
    Kudos
    41
    Auto
    Audi A3 SB

    Lightbulb Re: multitronic of s-tronic

    ik zwijg.. ik zie dat t om de a5 gaat
    Laatst gewijzigd door peewie; 08-02-13 om 18:17.
    Audi A3 SB 1.8 TFSI S-tronic 2009
    Audi A3 1.8 TDI 1998 #exit
    Audi A4 B5 1.8 20v 1996 #exit

  16. #15
    fred44nl's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2009
    Leeftijd
    80
    Posts
    4.304
    Kudos
    50
    Auto
    Audi RSQ3
    Land
    Land

    Standaard Re: multitronic of s-tronic

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door peewie Bekijk Berichten
    ik zwijg.. ik zie dat t om de a5 gaat
    je mag best wel wat zeggen hoor

  17. #16

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2012
    Posts
    135
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A5 SB

    Standaard Re: multitronic of s-tronic

    kom vanuit een franse diesel met schakelbak, rij nu de 1.8TFSI MT..
    Het is erg wennen, maar 3 seconden wachten?! dat is wel heel erg lang, of id dat gevoelsmatig?

    Wat ik wel heb gemerkt is dat wanneer het optrekken soepel gaat je het idee hebt dat je rete langzaam weg rijdt.. en dat is een vergissing.
    Hoewel de auto mij het gevoel geeft alsof het allemaal erg langzaam gaat, zit je ondertussen al snel op de 60 km.

    Oftewel na 3 weken moet ik nog steeds even wennen hoe ik de grote
    teen moet bewegen ;-)

  18. #17
    S3FTW
    Guest

    Standaard Re: multitronic of s-tronic

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dobbelsteen Bekijk Berichten
    Flippers om in te halen? Zijn mensen die er geen ervaring mee hebben zeker? Ik zet hem gewoon in sportstand als ik wil inhalen, die flippers zijn echt te sloom.

    MT is inderdaad heel comfy, maar ik vind het eigenlijk een vervelend ding zonder versnellingen .
    Probeer ze beiden eens. En hou er ook rekening mee dat je een MT niet te veel mag belasten.
    Ik weet niet wat er met jou flippers aan de hand was, maar mijn flippers werken perfect en snel. In welke stand van de bak ook (uitgezonderd P, R en N) kan ik zelf bepalen in welke versneling ik de bak wil hebben, en dus daarmee ook zelf het motortoerental kan bepalen.
    Als ik bv. op de provinciale weg een klein gaatje heb om te passeren, en het moet snel gebeuren, dan prik ik met de flippers 3 versnellingen terug en geef gas. En laat ik je vertellen dat dit veel sneller gaat dan de kick down, of de S-stand die pas bij 3000 omw/min terugschakelt!
    Ook het opschakelen bij vlot accelereren gaat met de flippers prima, zo kan ik zelf bepalen wanneer dat volgens mij het beste kan gebeuren. Als ik namelijk het gaspedaal vloer, dan schakelt mijn bak pas bij 7200 omw/min op (zowel in S als in D) en dat is niet altijd nodig of wenselijk.

    De optie manual van de S-tronic bak gebruik ik alleen als het erg hard moet gaan, ik schakel dan met de flippers dus ik ga niet sequentieel met de pook lopen klieren. Ik hou liever mijn handen aan het stuur, en kan zo het toerental van de motor bij verschillende snelheden in het ideale gebied houden. En mocht ik in de stand manual vergeten op te schakelen (dit omdat als het erg snel moet gaan, er vaak nog een hoop andere handelingen op het zelfde moment moeten plaatsvinden) dan schakelt de bak netjes aan het einde van toerengebied automatisch op.
    En als je het niet geloof, dan mag jij mij op een bochtig weggetje wel eens proberen bij te houden....
    Laatst gewijzigd door S3FTW; 08-02-13 om 18:44.

  19. #18
    sterko's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    5.269
    Kudos
    434
    Auto
    Audi RS5

    Standaard Re: multitronic of s-tronic

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door peewie Bekijk Berichten
    Klopt niet!
    Je bent inmiddels al op je bericht terug gekomen, maar misschien kun je de volgende keer bij voorbaat je bericht onderbouwen? Alleen "klopt niet" kunnen we niet zo veel mee.
    Als in bovenstaand bericht geen ;) staat betekent dit niet dat het bericht niet met een ;) is bedoeld. Indien u zich op wat voor manier dan ook beledigd, geïrriteerd of ongemakkelijk voelt, veroorzaakt door betreffende bericht, betreur ik dit zeer.

  20. #19
    fokkert's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2008
    Leeftijd
    36
    Posts
    2.085
    Kudos
    1063
    Auto
    Audi RS6
    Land
    Land

    Standaard multitronic of s-tronic

    Daarstraks nog maar eens ondervonden dat een 3.0tdi S-tronic een stukje sneller is dan men 2.0tdi multitronic.
    A5 Sportback 2.0TDI MT S-Line MY2013. JD TUNED: 218.5PK - 441NM
    A6 Avant 4G Competition BiTdi MY2015
    RS6 Avant 4G Performance MY2017

  21. #20

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2010
    Leeftijd
    34
    Posts
    2.162
    Kudos
    30
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: multitronic of s-tronic

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door S3FTW Bekijk Berichten
    Ik weet niet wat er met jou flippers aan de hand was, maar mijn flippers werken perfect en snel. In welke stand van de bak ook (uitgezonderd P, R en N) kan ik zelf bepalen in welke versneling ik de bak wil hebben, en dus daarmee ook zelf het motortoerental kan bepalen.
    Als ik bv. op de provinciale weg een klein gaatje heb om te passeren, en het moet snel gebeuren, dan prik ik met de flippers 3 versnellingen terug en geef gas. En laat ik je vertellen dat dit veel sneller gaat dan de kick down, of de S-stand die pas bij 3000 omw/min terugschakelt!
    Ook het opschakelen bij vlot accelereren gaat met de flippers prima, zo kan ik zelf bepalen wanneer dat volgens mij het beste kan gebeuren. Als ik namelijk het gaspedaal vloer, dan schakelt mijn bak pas bij 7200 omw/min op (zowel in S als in D) en dat is niet altijd nodig of wenselijk.

    De optie manual van de S-tronic bak gebruik ik alleen als het erg hard moet gaan, ik schakel dan met de flippers dus ik ga niet sequentieel met de pook lopen klieren. Ik hou liever mijn handen aan het stuur, en kan zo het toerental van de motor bij verschillende snelheden in het ideale gebied houden. En mocht ik in de stand manual vergeten op te schakelen (dit omdat als het erg snel moet gaan, er vaak nog een hoop andere handelingen op het zelfde moment moeten plaatsvinden) dan schakelt de bak netjes aan het einde van toerengebied automatisch op.
    En als je het niet geloof, dan mag jij mij op een bochtig weggetje wel eens proberen bij te houden....
    Misschien dat de flippers anders werken bij een S model, maar als ik terugschakel met de flippers mag ik wel eventjes er op zitten wachten.
    En het toerental laten doorlopen tot op het einde is niet altijd nodig, maar dat is dan ook makkelijk te verhelpen door de gaspedaal wat minder diep in te drukken. Maar toch nog diep genoeg om genoeg power achter te zetten.

    En ik snap niet wat jou volgen in bochtige wegen daar mee te maken heeft?
    Work hard, play hard.
    Q5 2.0TDI 2011
    Ex audi's : Audi 80, A8 D2,A3 8L, A4 B6, A1 8X, A6 C6, A3 8V

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •