Resultaten 1 tot 9 van de 9

Onderwerp: Levensduur Tiptronic

  1. #1

    Standaard Levensduur Tiptronic

    Een collega van m'n vriendin wil misschien een A6 2.5 TDI met 240.000 km uit 2000 kopen. Ik heb al even gezocht en daar onder andere de volgende aandachtspunten gevonden:

    nokkenas
    distributieriem
    aircopomp

    Ik heb echter nergens kunnen vinden wat de levensduur van de tiptronic bak is. Volgens die collega vooral snelwegkilometers. Het is de 150 pk versie, gechipt naar 174 pk.

    Wat is de levensduur van zo'n bak en is (beginnende) slijtage ergens aan te merken/vast te stellen met bijv. ANWB keuring?

    Bedankt alvast!
    Present: Skoda Octavia III Combi 1.4 TSI EBL / 1986 Audi 90 type81
    Past: 2009 Audi A3 1.4 TSI S-tronic 1998 Audi A4 1.8 5V 1988 Audi 80 1.8S 1987 Audi 80 1.8 1983 Audi 80 1.6 CL

  2. #2
    RS6 C5, A3 1.9 TDIe Eszes's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    13.464
    Kudos
    2

    Standaard

    Distrieriem moet voor de 2e keer vervangen zijn!
    Zo niet dan € 1200,= van die prijs en direct laten doen.

    Beginnende slijtage aan Tip kun je o.a. merken aan de soeplesse van het schakelen. Het hoort heel netjes te gaan. Als-ie soms in z'n versnelling 'valt' (bij rustig optrekken), dan is het foute boel. Vooral op letten bij koude motor.
    Verder: luisteren! Hij mag niet hoorbaar zijn.
    Verder: In Tipmode zetten en flink op koppel acceleren; dus niet zozeer toeren, maar onderin. Als-ie dan uit de versnelling springt: terugbrengen.
    RS6 C5
    A3 TDIe

  3. #3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eszes
    Distrieriem moet voor de 2e keer vervangen zijn!
    Zo niet dan € 1200,= van die prijs en direct laten doen.

    Beginnende slijtage aan Tip kun je o.a. merken aan de soeplesse van het schakelen. Het hoort heel netjes te gaan. Als-ie soms in z'n versnelling 'valt' (bij rustig optrekken), dan is het foute boel. Vooral op letten bij koude motor.
    Verder: luisteren! Hij mag niet hoorbaar zijn.
    Verder: In Tipmode zetten en flink op koppel acceleren; dus niet zozeer toeren, maar onderin. Als-ie dan uit de versnelling springt: terugbrengen.
    Met "vallen" bedoel je lomp in de versnelling vallen (met een schok?)
    Uit de versnelling springen, da's dus qua gevoel heel anders dan dat ie terugschakelt?

    Hoeveel km gaat zo'n bak theoretisch mee?

    Ik geef je tips door, bedankt alvast!
    Present: Skoda Octavia III Combi 1.4 TSI EBL / 1986 Audi 90 type81
    Past: 2009 Audi A3 1.4 TSI S-tronic 1998 Audi A4 1.8 5V 1988 Audi 80 1.8S 1987 Audi 80 1.8 1983 Audi 80 1.6 CL

  4. #4
    RS6 C5, A3 1.9 TDIe Eszes's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    13.464
    Kudos
    2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door theFlatpilot
    1.Met "vallen" bedoel je lomp in de versnelling vallen (met een schok?)
    2.Uit de versnelling springen, da's dus qua gevoel heel anders dan dat ie terugschakelt?

    3.Hoeveel km gaat zo'n bak theoretisch mee?
    1. Ja, de koppelomvormer reageert dan niet goed (meer).
    2. Ja, springt uit de versnelling en gaat neutraal of random...
    3. Geen idee. Hangt van teveel variabelen af. Als norm mag je misschien aannemen "overeenkomstig de rest van de auto".
    RS6 C5
    A3 TDIe

  5. #5
    DutchDaddy
    Guest

    Standaard

    Probeer ook historie na te gaan of de transmissie vloeistof recentelijk is vervangen. Dit ondanks het feit dat Audi aangeeft dat dit levenslange vloeistof is, maakt dit wel degelijk uit.

    FWIW, mijn bak schiet regelmatig met klappen van 1 naar 2 terug naar 1, maar dat heeft te maken met teveel koppel voor de bak zelf, evenals de zgn gearhunt, in z'n vijf, volgas, waarbij, ondanks dat de bak in tipmode staat, terugspringt naar z'n vier.

    Om te testen, als Michel aangeeft, op snelweg, in tipmode, 5e versnelling, bij z'n 60 km/h, volgas geven, zien/luisteren/voelen wat er gebeurt..

    Jawel, denk dat mijn bak goed onderweg is....


  6. #6
    RS6 C5, A3 1.9 TDIe Eszes's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    13.464
    Kudos
    2

    Standaard

    Voor de Europa-spec Tiptronic is dat terugschakelen in Tipmode normaal; zij het dat 't laat moet gebeuren. Bij softcode 00031 doet-ie dat niet, maar dan schakelt-ie helemaal niet meer automatisch; ook niet bij red-line.
    RS6 C5
    A3 TDIe

  7. #7
    DutchDaddy
    Guest

    Standaard

    Bij softcode 00031 doet-ie dat niet, maar dan schakelt-ie helemaal niet meer automatisch; ook niet bij red-line.
    DR EVIL MODE....wellicht heb jij nog niet genoeg vermogen om ondanks dat 'ie in TIP staat, met softcode 31, 21 hier in de US als ik het goed herinner, de bak zeker terugschakeld..... EINDE DR EVIL MODE....

    Oh, FWIW, hij schakelt bij mijn softcode herprogrammering alleen nog automatisch op van 1-2 bij red-line, niet meer van 2-3-4-5 etc.....:P

  8. Ad
  9. #8
    RS6 C5, A3 1.9 TDIe Eszes's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    13.464
    Kudos
    2

    Standaard

    Met die 91 octaan thee van jullie, kun je blij zijn dat-ie überhaupt nog schakelt... :wink:
    RS6 C5
    A3 TDIe

  10. #9
    DutchDaddy
    Guest

    Standaard

    Met die 91 octaan thee van jullie, kun je blij zijn dat-ie überhaupt nog schakelt.
    Hey now, niet gaan VLOEKEN heh...alleen maar 94 voor mijn vriendin, god was mis ik haar (zit al bijna 7 dagen zonder haar......). Enige positive, heb deze week gereden in heftug gemodificeerde Miata van mijn APJ Tax manager hier in Sydney, met elektronisch, op afstandbediendaar, vanuit de bestuurdersstoel dus, schokdempers, errug fijn.......mooiste komt nog, donderdagavond.........R34 rijden.......:P

    Vrijdagmorgen weer terug naar huis, zatermiddag eventjes de PK's loslaten in NJ.....

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •