ACC, zonder twijfel.. vooral met 90% snelweg en file rijden
Afgelopen week een Audi A3 Limousine 1.4 TFSI 150pk CoD ultra S Tronic Ambiente als vervanger van mijn huidige Renault Grand Scenic besteld maar twijfel of ik toch ACC en Lane Assist er alsnog bij moet bestellen.
Wie van jullie heeft er ervaring mee en vindt het zinvol of niet, ik rij 90% op de snelweg met de dagelijkse files tussen Maastricht en Eindhoven.
Ik heb ACC op m'n A5 en vind het verschrikkelijk. Ik gebruik het vrijwel nooit.
Als je hem aan zet, staat de afstand standaard erg groot. Dit kun je korter maken, maar dat moet je elke keer opnieuw doen. Hij onthoud de stand dus niet.
Ook de kortste afstand is eigenlijk nog te groot, waardoor er in druk verkeer nog redelijk vaak auto's er tussen gaan rijden, waardoor de ACC gaat remmen totdat de afstand weer groot is en dan is het wachten op de volgende die hem er tussen zet.
De ACC reageert erg laat op een voorligger. Als ik in de verte een voorligger zie, ga ik alvast inhouden, maar de ACC reageert pas op het moment dat de afstand in de buurt van de ingestelde afstand komt en remt dan behoorlijk bruut. Ik kan dit met Drive Select nog instellen in Comfort of Dynamisch, maar het verschil is minimaal.
Nou moet ik er wel bij zeggen dat ik altijd stevig door rij, waardoor het snelheidsverschil met de voorligger vaak redelijk groot is. Als je met een snelheidsverschil van 10 á 20 km/h een voorligger nadert, gaat het een stuk comfortabeler.
Een mens kijkt gewoon verder vooruit en anticipeert beter als de ACC. ACC kan ook nooit het verkeersinzicht van een mens krijgen. Vaak zie je al vooraf dat een auto naar links komt, of juist voor je naar rechts gaat. ACC reageert alleen op de situatie zoals hij die op dit moment recht voor je detecteert.
Bij de normale cruisecontrol kun je de ingestelde snelheid met 1 km/h verhogen of verlagen. Bij ACC gaat dit alleen per tiental. Ik was gewend bij trajectcontrole de cruisecontrol op 5 km/h boven de toegestane snelheid te zetten. Nu kan ik dat alleen doen door eerst de gewenste snelheid te gaan rijden en dan de ACC aan te zetten.
Ik heb dus een duur systeem met een lelijk oog in de bumper wat ik bijna nooit gebruik. Ik wil nooit meer een auto met ACC. Helaas kun je de ACC niet als normale cruisecontrol gebruiken
ACC. Wel even wennen dat de auto zelfstandig beslist om te remmen en te rijden. De eerste week mijn rechtervoet echt boven het rempedaal gehad voor het geval dat...
Systeem werkt perfect en, wat mij betreft, de investering waard. Zeker in het geval van fileverkeer en anders is het gewoon jouw CC met een extra veiligheidsnet.
In tegenstelling tot @sterko will ik niet meer een auto zonder ACC!
Geweldige optie.
Snelweg, binnenwegen, file, ik gebruik het overal en iedere dag.
Je moet er wel aan wennen en soms geef ik even gas bij als het systeem te traag reageert. Maar de instellingen moet je ook aan de situatie aanpassen.
In de bebouwde kom kies ik voor Comfort in drive select en afstand 1.
Op 80 / 100km wegen Comfort en afstand 2
Op de snelweg bij hoge snelheid afstand 3 en Dynamic (180+)
Op de snelweg bij normale cruise snelheid (120 / 130) is comfort prima met afstand 1 of 2, afhankelijk van de drukte.
Voor mij is het soms ook de kick om het systeem er zolang mogelijk op te houden.
In de bebouwde kom gaat dat ook prima tot je een Rotonde tegenkomt. Dan mist het ACC de voorganger en gaat hij versnellen op 1/4 van de Rotonde, niet handig als je rechtdoor of 3/4 rond wilt
Maar dat is logisch en ook meer als test geweest.
In de file werkt het prima in Comfort afstand 1 of 2. Even aan de hendel trekken en hij gaat weer. Zeer relaxed, je kan ondertussen E-Mails lezen (dat is het einige nadeel, je gaat andere dingen doen), beetje meer ontspannen dan normaal.
Conclusie: ik will niet meer zonder.
@sterko eens met betrekking tot die lelijke pit in de bumper. het is wachten tot de nieuwe A4/A5 het hebben zoals op de A6/A7 en A8, links en rechts in de voorbumper waar je normaal de mistlampen zou verwachten.
Ik weet dat velen erg enthousiast zijn over ACC, maar ik wilde toch ook even mijn mening geven. Ik zou TS adviseren om te gaan proefrijden met ACC.
Vergeet ik nog helemaal te melden dat ik ook nog Lane Assist heb. Ben ik ook al niet zo enthousiast over en gebruik ik ook nooit.
Je kan hem instellen op vroeg of laat ingrijpen. Bij vroeg ingrijpen lijkt het wel of je met harde zijwind aan het rijden bent. Heel de tijd corrigeert het stuur. Bij laat ingrijpen is het een stuk beter, maar als je dan een keer van baan wisselt zonder richting aan te geven, is het irritant. Niet dat ik dat zo vaak doe, maar die enkele keer dat het gebeurt, is het even schrikken dat er "iemand" aan je stuur zit.
Ik vind het allebei wel mooie systemen. Ik hou van gadgets en vind het mooi dat de techniek steeds verder gaat, maar ik hou liever zelf de bediening van mijn auto in handen.
Ik waardeer je mening zeer @sterko en ga je daar zeker niet op aanspreken.
Het is echter opvallend hoe de meningen uiteenlopen over ACC. Of het is niets of het is geweldig.
Wat betreft Lane Assist kan ik je een hand geven. Irritant systeem.
Uit priciepe staat het aan maar je krijgt er een zwalkend weggedrag van. Medepassagiers merken het ook. net even een verdrijvingsvlak randje, of te laat je knipper aan bij een baanwissel en je krijgt die rare tegenbeweging in de auto. En dan staat de mijne ook op laat ingrijpen en trillen.
Dat zou echt beter moeten kunnen.
Ik ben het niet tegengekomen in mijn A5, maar ik zal morgen eens kijken. Dat zou al een groot bezwaar opheffen.
Heb je gezien dat ik zeg "in druk verkeer"? Als je in druk verkeer de 2 seconden regel aanhoudt, gaat er constant iemand tussen rijden Zelfs de rijksoverheid is het hier mee eens! Op dezelfde pagina kun je lezen dat bumperkleven pas is bij een afstand van 0,5 seconden of minder.
Ik vind de ACC een geweldig systeem, alsook de lane assist, het verhoogt enorm de veiligheid en helpt mee ondersteunen, de chauffeur kan inderdaad meer anticiperen in het verkeer, terwijl de rijhulpsystemen reageren op korte termijn, dat is even aanpassen maar van zodra je het gewoon bent rijd dit veel meer relax en dit terwijl Audi rijders een reputatie goed te maken hebben, als je de keuze hebt zeker doen dus!
Als ik het goed heb is de LA bij Audi één van de enige systemen die daadwerkelijk ingrijpt met stuurcorrecties, klopt dit?
Voor mensen die 50000+ km's doen per jaar is het zeker een zegen, andere systemen zoals nachtzicht heb ik eigenlijk nog nooit doelbewust gebruikt, is eigenlijk meer een gadget dan dat het daadwerkelijk de veiligheid verhoogt. Head up display staat dan weer steeds op.
LA grijpt inderdaad in met een stuurcorrectie. Bijkomend voordeel: het systeem lijkt dus ook enigzins mee te sturen in een lange bocht, dat rijdt wel prettig. Toch zou ik LA wel degelijk zeer goed kunnen missen op een volgende Audi. ACC daarentegen zou ik nooit meer willen missen, want een heerlijk luxe gevoel geeft dat.
Ik weet inmiddels voldoende, bedankt voor jullie bijdrage!
Ik ga de optie erbij nemen, kost netto 16 Euro/maand.
Het is onderdeel van het assistenten pakket, hierin zit ACC, lane assist, verkeersborden herkenning, presense front en grootlich assistent.
Voor ACC zijn een viertal afstanden/rijmodi instelbaar (efficiency, comfort, dynamic en auto). Bij lane assist kun je blijkbaar instellen of het stuur moet trillen of niet.
Kleine kanttekening deze is met o.a. behulp van VCDS standaard op de kortste afstand te zetten, zodat deze ook onthouden blijft.
Maar als ik je reactie zo lees zal dat je mening over ACC niet bijstellen...
Of je codeert het helemaal om naar een normale Cruise Control.
Coderingen terugzetten naar normale Cruise Control en de zekering van de ACC eruit trekken.
Toch nog een algemene opmerking.
Ik begrijp de commotie niet zo betreffende de afstand die je opnieuw moet instellen.
Zoals ik al eerder schreef is voor mij een optimaal gebruik van de ACC verbonden met de alertheid van het systeem en de afstand tov je voorganger. Dit zijn instellingen die per verkeerssituatie anders zijn.
Afstand 1 in fileverkeer is echt hinderlijk omdat het ACC dan wanhopig probeert dicht op de voorligger te blijven.
Afstand 3 is echter teveel omdat je dan rechts ingehaald wordt. En zo is het weer anders op de snelweg.
Dus gebruik ACC bewust en je hebt er veel plezier van. Het is geen cruise Control!
Ik ook niet hoor! Heb het achteraf ingebouwd maar wil het niet meer missen, ondanks dat ik een handschakelde auto heb.
Ik beantwoord hier ook alleen maar een vraag/opmerking dat het mogelijk is voor mensen die sommige instellingen wel irritant o.i.d. vinden dit aangepast kan worden.
Bij mij staat de ACC standaard op de kortste afstand en pas ik deze inderdaad aan afhankelijk van de situatie.
Weet ik, maar zelfs de minimum afstand is ontoereikend. Zelfs bij rustig verkeer. Laat staan als het een tikkie drukker gaat worden. Dit is gewoon een hele gevaarlijke gadget. Om maar te zwijgen over mensen die achter je rijden en continue de remlichten zien. Ik laat dit binnenkort in zijn geheel uitzettten. CC is heel erg handig en bijna onontbeerlijk, maar niet in combinatie met deze ongein.
Daarnaast heb ik ook al de dode hoek waarschuwing uitgezet. Ben bijna blind geworden van dat geflits. Wat denken ze eigenlijk bij Audi wie er achter het stuur kruipt? Stevie Wonder of zo?