Resultaten 1 tot 12 van de 12

Onderwerp: Gedachte om een A3 te kopen

  1. #1

    Standaard Gedachte om een A3 te kopen

    Geachte audiforum leden,

    Binnenkort mag ik op voor mijn praktijkexamen en het liefst wil ik daarna een Audi A3 aanschaffen, mits het budget het toelaat.
    Ik zit nog niet echt in het auto wereldje, en zou ik graag de voor- nadelen van de auto willen weten, hopende dat jullie me hiermee kunnen helpen?

    Zal een paar vragen plaatsen, waar ik op hoop dat jullie ervaren Audi rijders me mee kunnen helpen.

    Bij welke kilometerstand zou ik de Audi A3 naast me neer moeten leggen?
    Zijn er veel onderhoud kosten aan een oude Audi A3 ( vergeleken met een gemiddelde auto )
    Zijn de onderdelen duur van een Audi A3 bij vervanging?
    Welke Audi A3 zou ik kopen?

    Klinkt wat als beginners vragen, maar hoop dat jullie me kunnen helpen en tevens meer informatie geven.

    Alvast bedankt,

    Niek

  2. #2
    Quest's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2007
    Posts
    12.293
    Kudos
    2120
    Auto
    Audi A5 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Gedachte om een A3 te kopen

    Welkom Niek!

    Wat is het budget? Dat geeft een beter zicht op de mogelijkheden.
    A5 (2017) 2.0 TFSI 190 PK 320 NM - Sportback // Launch Edition - S-Line // Moonlightblue // B&O // MMI+ // More details -> SHOWROOM

  3. #3

    Standaard Re: Gedachte om een A3 te kopen

    +- 5.000€

  4. #4
    Quest's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2007
    Posts
    12.293
    Kudos
    2120
    Auto
    Audi A5 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Gedachte om een A3 te kopen

    Moet wel wat voor te halen zijn.
    Ik zou dan wel even dit topic verplaatsen naar de afdeling aankoopadviezen. Daar heb je meer kans op antwoord van de kenners.
    A5 (2017) 2.0 TFSI 190 PK 320 NM - Sportback // Launch Edition - S-Line // Moonlightblue // B&O // MMI+ // More details -> SHOWROOM

  5. #5

    Standaard Re: Gedachte om een A3 te kopen

    Bedankt voor je snelle reactie.
    Kan ik dit zelf verplaatsen of moet ik gewoon een nieuw topic openen?

    Alvast bedankt voor je reactie,


  6. #6

    Standaard Re: Gedachte om een A3 te kopen

    Dat wordt dus een A3 8L, 1996-2003. Facelift exemplaren (nieuwer interieur, heldere lens koplampen, licht gewijzigd onder de kap etc.) vanaf 2001.

    Dan de volgende wedervragen:
    - hoeveel km per jaar?
    - "need for speed"?
    - hoe oud ben je? Ik gok 18, maar dat hoeft natuurlijk niet.

    8L probleempunten:
    - interieur bladdert wat af (soft touch)
    - stabilisatorstang vóór en achter knakt/maakt bijgeluiden
    - 1.6 notoir voor instabiel stationair draaien, en relatief hoog verbruik
    - 1.8 maakt lawaai
    - 1.8T gevoelig voor olie problemen (verstopte pomp), verder fantastisch blok.
    - 1.9TDI is wat rumoerig, wel erg vlot, betrouwbaar en zuinig

    Omslagpunt benzine/diesel ligt aan je rijstijl, maar reken op 15.000km per jaar.

    Met 18 jaar en net een rijbewijs gaat een 1.8T een klein vermogen kosten om te verzekeren. Als het je al lukt.

    Kilometerstanden zijn niet eng, reken wel op wat extra's vanaf 240.000km (koppeling, vliegwiel, etc... kost allemaal >600 per deel). Verder goede auto's die makkelijk 3-4 ton kunnen halen, mits je niet bezuinigt op onderhoud en onderdelen.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  7. #7
    Quest's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2007
    Posts
    12.293
    Kudos
    2120
    Auto
    Audi A5 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Gedachte om een A3 te kopen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Niek Ermes Bekijk Berichten
    Kan ik dit zelf verplaatsen of moet ik gewoon een nieuw topic openen?
    Grijze balk boven post 1 -> administratief -> verplaats onderwerp
    A5 (2017) 2.0 TFSI 190 PK 320 NM - Sportback // Launch Edition - S-Line // Moonlightblue // B&O // MMI+ // More details -> SHOWROOM

  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: Gedachte om een A3 te kopen

    Bedankt voor je informatieve reactie,

    Denk dat het rond de 10k a 15k KM pj gaat worden.
    Snelheid is fijn maar heeft geen enkele voorkeur.
    Ben nu 22, maar zou de verzekering op mn pa kunnen zetten, iets wat niet slim is qua schadevrije jaren.

    Als ik mn budget verhoog, zou dat beter zijn qua keuze, betrouwbaarheid in deze auto?

    Klopt het ook dat de distributieriem vervangen moet worden per 100k?

  10. #9

    Standaard Re: Gedachte om een A3 te kopen

    De meeste riemen moeten elke 120K. Maar, dat staat ook gewoon in de boekjes . Bij sommige verzekeringen kan je dan jezelf opgeven als beginnende medebestuurder (ANWB heeft er zoeen volgens mij; bouw je ook jaren op ).

    Voor 5K moet je wel wat kunnen vinden hoor, je kan zelfs een 8P (2003-2013) vinden zie ik nu. Wel een eerste van de lichting, maar toch.

    8P 2.0FSI (let op olieverbruik en bobines):
    http://link.marktplaats.nl/m892164799
    http://link.marktplaats.nl/m886344782

    8P 1.6 (@bob kan je daar misschien meer over vertellen):
    http://link.marktplaats.nl/m886076801

    8L 1.8T:
    http://link.marktplaats.nl/m887183390
    http://link.marktplaats.nl/m889764626 (>> mooi interieur!)
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  11. #10

    Standaard Re: Gedachte om een A3 te kopen

    Bedankt Bastet voor de informatie, ik zal op de keuze die je gegeven hebt veder gaan lezen op dit forum.

    Maar is Audi A3 vergeleken met andere soort autos, prijzig rijden per maand? Of ligt het gebruik pm gewoon gemiddeld?

  12. #11
    CliffJ's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2011
    Posts
    38
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Gedachte om een A3 te kopen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Niek Ermes Bekijk Berichten
    Bedankt Bastet voor de informatie, ik zal op de keuze die je gegeven hebt veder gaan lezen op dit forum.

    Maar is Audi A3 vergeleken met andere soort autos, prijzig rijden per maand? Of ligt het gebruik pm gewoon gemiddeld?
    als er eenmaal iets kapot is is het duurder dan een vw of 1 van die franse dingen (nooit aan beginnenXD), het kost wat maar dan heb je ook wel een stukje kwaliteit, ik heb zelf 2 vw golf 3 gehad, 1 1000-1500 in het half jaar aan kosten, 1 ook ongeveer 1000-1500 per jaar en nu audi a4 b5 1000 in 3,5 jaar en 70.000 km. Maar dat zijn mijn specifieke gevallen, wil niet zeggen dat het bij jou ook zo zal zijn.

    Let heel goed op de punten die in het aankooptopic staan, je wil absoluut geen auto die 'afgaragd' is. Ik zou opletten met heel sportieve, niet originele velgen of helemaal uitgebouwde auto's.
    Als je iemand kent met een A3 die in goede staat is kun je een keer een testritje doen dan voel je hoe het hoort te zijn en dan merk je het wellicht eerder als je een slechte tegen komt. Mijn eerste was namelijk helemaal niks achteraf, en toen ik mn 2de kocht kwam ik er pas achter dan de eerste reed als een houten schuit.
    Kleine redelijk snelle auto's zijn toch populair om mee te 'racen' dus hier moet je wel een beetje op letten.
    Laatst gewijzigd door CliffJ; 25-01-15 om 12:14.

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2014
    Leeftijd
    38
    Posts
    604
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Gedachte om een A3 te kopen

    Niemand wil je een Audi afraden, maar als ik je zo peil, dan vind je de kosten (Terecht) erg belangrijk. Ik wil je dan wel wijzen op het feit dat Audi-onderdelen en zeker ook onderhoud prijziger zijn dan andere merken en de kans dat er iets kapot gaat aan een auto van minimaal 10 jaar oud best groot is. Aan de andere kant is het kwalitatief goed spul, dus dat weegt wel weer op tegen de negativiteit.

    Als ik je iets mag aanraden zou ik gewoon eens rondkijken wat je voor 5k kunt kopen en of je niet beter voor een nieuwere auto kunt gaan kijken met minder kilometers. Ik heb net toch even stiekem gekeken op Autotrader, en voor 5k een audi van 10 jaar oud lukt wel (2005), maar allemaal met foute velgen, booskijkers etc. (Bij voorbaat niet doen)

    Succes met je zoektocht.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •