Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Resultaten 41 tot 55 van de 55

Onderwerp: Einde auto op brandstof ?... mijn angst begint waarheid te worden

  1. #41
    A3165's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    2.026
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: Einde auto op brandstof ?... mijn angst begint waarheid te worden

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door VosS4 Bekijk Berichten
    Kortzichtig gedacht @rolf 1 hete zomer en de airco's gaan weer aan en de koelstations staan in het rood...laat staan dat daar nog eens 2 miljoen EV's bij komen, gevolg (langdurig) stroomuitval.
    Maar i rest case
    Gelukkig staat het merendeel van de airco's in de nacht uit. ;-)

    Hoe meer EV's hoe makkelijker het wordt om piekbelastingen in het netwerk te verdelen. Een EV hoeft vaak niet continue 100% opgeladen te worden en kan ook tijdelijk elektriciteit leveren aan het netwerk.

  2. #42

    Standaard Re: Einde auto op brandstof ?... mijn angst begint waarheid te worden

    Haha. precies de discussie die ik verwachte... technisch topicje over laadstroom, snoeren waar de buurman zijn nek over breekt tijdens hondenuitlaat, stekkers etc.

    Het ging mij in de topicstart ergens anders om, maar dat geeft meteen ook mijn angst weer: het langzaamaan om gooien van situaties zodat out of the blue ineens jouw situatie en/of hobbie om zeep geholpen wordt door kortzichtige regelgeving en het door de strot duwen 'van' waar Nederland op zich zelf al erg goed in is.
    Laatst gewijzigd door Franx; 01-04-16 om 08:18.
    Audi 80 1.8 S (1988) Audi 80 1.6 CC (1985) Audi Coupé 2.3 E (1989) Audi 80 1.8 S (1986) Audi 80 1.6 SC (1984) Jensen Healey 2.0 (1975) Audi 80 1.6 CL (1983)
    Triumph Spitfire 4 MKII (1966) Audi 80 1.6 SC (1984) http://franxmits.jouwweb.nl/

  3. #43
    rolf's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2004
    Leeftijd
    59
    Posts
    5.672
    Kudos
    110
    Auto
    Audi A2

    Standaard Re: Einde auto op brandstof ?... mijn angst begint waarheid te worden

    Maak je niet druk, voordat heel de wereld over is op EV ben jij allang de rollator gerechtigte leeftijd gepasseerd................

    Ben toch serieus aan een Model 3 aan het overwegen, hier is het hebben van een EV een stuk gemakkelijker dan bij jullie.
    A2 1.4 ColourStorm Open Sky, Toyota RAV4 Hybride, Nissan Leaf Acenta 2014.

    https://www.visitnorway.nl/

  4. #44

    Standaard Re: Einde auto op brandstof ?... mijn angst begint waarheid te worden

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rolf Bekijk Berichten
    Maak je niet druk
    Ik maakte me ook niet druk of hoe Youngtimers/oldtimers regelingen in nederland liepen.... Dat liep toch echt effe anders.....
    Gelukkig heb ik geen financiele consequenties hoeven te nemen (zoals anderen)....

    Dus dit soort proefballonnetjes neem ik (voortaan heel) serieus.
    Laatst gewijzigd door Franx; 01-04-16 om 11:04.
    Audi 80 1.8 S (1988) Audi 80 1.6 CC (1985) Audi Coupé 2.3 E (1989) Audi 80 1.8 S (1986) Audi 80 1.6 SC (1984) Jensen Healey 2.0 (1975) Audi 80 1.6 CL (1983)
    Triumph Spitfire 4 MKII (1966) Audi 80 1.6 SC (1984) http://franxmits.jouwweb.nl/

  5. #45
    EricSw's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2010
    Leeftijd
    57
    Posts
    205
    Kudos
    17
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: Einde auto op brandstof ?... mijn angst begint waarheid te worden

    Ik geloof ook niet zo in een snelle invoering van volledig elektrisch rijden. Zonnepanelen en windmolens, mooie techniek, maar onze energievraag neemt echt niet af op windstille en/of donkere dagen.
    Verder worden we continu voorgelogen met cijfertjes. De actieradius van een elektrische auto is een slordige 50% minder als het flink koud is. Zonnepanelen krijgen in de winter ook heel wat minder zonuren en zijn dan dus minder efficiënt.
    Wil men op grote schaal over stappen dan moeten er centrales bij gaan komen.
    Ik zie dan meer een verschuiving van energieopwekking met slechts geringe milieuwinst.
    En dan hebben we het nog niet over het goederenvervoer, ook goed voor grofweg de helft van de verkeersvervuiling.
    Zie maar een vrachwagen met laadvermogen van 30 ton op elektra te laten rijden. Of al die duizenden bestelbusjes.


  6. #46

    Standaard Re: Einde auto op brandstof ?... mijn angst begint waarheid te worden

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EricSw Bekijk Berichten
    Verder worden we continu voorgelogen met cijfertjes. De actieradius van een elektrische auto is een slordige 50% minder als het flink koud is. Zonnepanelen krijgen in de winter ook heel wat minder zonuren en zijn dan dus minder efficiënt.
    Klinkt een beetje populistisch. Maar, je hebt gelijk over de problematiek vwb continue opbrengst bij zonne- of windenergie. Gelukkig is het vaak zo dat als het donker is het flink waait, en andersom . Nee, alle gekheid op een stokje: wij als berijders moeten onze gewoontes aanpassen. Niet langer 1000km willen rijden, dan in 10 minuten volgooien, en dan weer 1000km rijden. Nee, we moeten leren (wennen) om na elke rit dat stalen hok gewoon aan de lader te zetten. Als je dat ding niet elke keer helemaal leeg rijdt, dan HOEFT het ook geen snellader te zijn om toch binnen afzienbare tijd (zeg - 3 uur) weer volgeladen te zijn.

    Minstens 95% van ons zal met een praktische actieradius van 150km minstens 95% van z'n ritten kunnen rijden. Wees nu eens eerlijk: in hoeveel van jouw ritten ben je over de 150km heen gegaan, met binnen 8 uur daarna nog zo'n rit?

    Een Tesla Model S haalt theoretisch 350-400km. Maken we daar een effectieve 250-300km van, dan nog kan je in de winter 50% van je capaciteit verliezen en 125-150km halen. In het echt is het heus geen 50%; eerder 20%. Je kan dan dus óók in de winter prima rijden met zo'n auto. De vele taxi bedrijven rondom Amsterdam bewijzen dat dag in dag uit.

    Als jij 50km gereden hebt is er zo'n 20% van de 250km actieradius verdwenen. Op je werk laad je 'm dan in 4 uurtjes weer vol tot 100% (geen snellader!), waarna je nog 4 uur (!) over hebt. Je hebt dan voor ELKE rit die je maakt weer je volle 250+km bereik.

    Afgelopen week nog met @kilometervreter een leuk gesprek gehad hierover. 2.9L/100km in een V60 D6 PIH is echt prima te noemen, waarbij hij het overgrote deel van z'n woon/werk ritten gewoon elektrisch haalt, simpelweg door tijdig te blijven laden. Die mentaliteit - dát is het probleem hier. Niet of een elektrische auto 250, 350, 600 of zelfs 1000km haalt op een accu. Wij als bestuurders moeten ons 'tankpatroon' aanpassen. Door tijdig te laden reduceer je je laadtijd zonder dat er een heftige krachtstroompaal of wat dan ook nodig is.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EricSw Bekijk Berichten
    Ik zie dan meer een verschuiving van energieopwekking met slechts geringe milieuwinst.
    Dit blijf ik zo'n kul argument vinden. Op dit moment wordt er veel te weinig met groene stroom opgewekt. Dat is een feit. Maar, daarnaast wekken we met 8 miljoen auto's overal ook energie op. Als we die 8 miljoen bronnen weten te verschuiven naar een handvol grote exemplaren, dan zal de opwekking (zelfs als het fossiel is!) efficiënter verlopen, en netto al een winst op leveren. Máár. Belangrijker is de toekomst: met een wagenpark dat op elektriciteit rijdt kan je in één klap (bij wijze van spreken) 100% groen worden, door de centrales aan te pakken. Met een wagenpark dat op benzine en diesel rijdt kan dat niet. Ergo, ongeacht of de stroom nu met kolen of met windmolens wordt opgewekt, een elektrische auto zal altijd beter zijn voor de toekomst. Nu is het verschil in CO2 misschien niet lonend [echter, dat is niet relevant neem ik aan, gezien je keuze voor een S3, of anders had je wel een 1.2TSI gekozen], maar dat kan het wel degelijk wonen zodra Nederland wakker wordt en eindelijk eens van die een na laatste plek in de groene-stroom-CO2-top van Europa af wil komen.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EricSw Bekijk Berichten
    En dan hebben we het nog niet over het goederenvervoer, ook goed voor grofweg de helft van de verkeersvervuiling.
    Zie maar een vrachwagen met laadvermogen van 30 ton op elektra te laten rijden. Of al die duizenden bestelbusjes.
    Al die busjes kunnen prima elektrisch. Ik bezorg ook voor DHL; bijna al m'n ritten zijn minder dan 20km. Ik start de auto véél te vaak (zodanig vaak dat het Kangoo busje met start/stop halverwege de rit het start/stop systeem uitschakelt, vermoedelijk ivm lage accuspanning). Een busje maakt gemiddeld 3 ritjes per dag, waarvan misschien één meer dan 40km is. Zeg 100km per dag. Dat red je prima met een elektrische variant, óók in de stad. 's Nachts laad je ze weer op bij het depot, en de volgende dag zijn ze weer klaar voor gebruik. Daarmee werk je natuurlijk niet alle busjes weg, al ben ik van mening dat heel veel busjes wel vervangen kunnen worden. Zo werken steeds meer gemeentes ook met kleine elektrische wagentjes ter vervanging van de Suzuki Super Carry varianten (fietspadbusjes).

    Elektrische bussen en goederenvervoer (treinen) bestaan al decennia. Het grootste probleem is en blijft accucapaciteit voor duizenden kilometers; niet het in beweging brengen. Voor alle kortere afstanden mag het geen probleem heten; stadsvervoer, postrondes, vuilnisdiensten...
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  7. #47

    Standaard Re: Einde auto op brandstof ?... mijn angst begint waarheid te worden

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EricSw Bekijk Berichten
    Verder worden we continu voorgelogen met cijfertjes. De actieradius van een elektrische auto is een slordige 50% minder als het flink koud is. Zonnepanelen krijgen in de winter ook heel wat minder zonuren en zijn dan dus minder efficiënt.
    Klinkt een beetje populistisch. Maar, je hebt gelijk over de problematiek vwb continue opbrengst bij zonne- of windenergie. Gelukkig is het vaak zo dat als het donker is het flink waait, en andersom . Nee, alle gekheid op een stokje: wij als berijders moeten onze gewoontes aanpassen. Niet langer 1000km willen rijden, dan in 10 minuten volgooien, en dan weer 1000km rijden. Nee, we moeten leren (wennen) om na elke rit dat stalen hok gewoon aan de lader te zetten. Als je dat ding niet elke keer helemaal leeg rijdt, dan HOEFT het ook geen snellader te zijn om toch binnen afzienbare tijd (zeg - 3 uur) weer volgeladen te zijn.

    Minstens 95% van ons zal met een praktische actieradius van 150km minstens 95% van z'n ritten kunnen rijden. Wees nu eens eerlijk: in hoeveel van jouw ritten ben je over de 150km heen gegaan, met binnen 8 uur daarna nog zo'n rit?

    Een Tesla Model S haalt theoretisch 350-400km. Maken we daar een effectieve 250-300km van, dan nog kan je in de winter 50% van je capaciteit verliezen en 125-150km halen. In het echt is het heus geen 50%; eerder 20%. Je kan dan dus óók in de winter prima rijden met zo'n auto. De vele taxi bedrijven rondom Amsterdam bewijzen dat dag in dag uit.

    Als jij 50km gereden hebt is er zo'n 20% van de 250km actieradius verdwenen. Op je werk laad je 'm dan in 4 uurtjes weer vol tot 100% (geen snellader!), waarna je nog 4 uur (!) over hebt. Je hebt dan voor ELKE rit die je maakt weer je volle 250+km bereik.

    Afgelopen week nog met @kilometervreter een leuk gesprek gehad hierover. 2.9L/100km in een V60 D6 PIH is echt prima te noemen, waarbij hij het overgrote deel van z'n woon/werk ritten gewoon elektrisch haalt, simpelweg door tijdig te blijven laden. Die mentaliteit - dát is het probleem hier. Niet of een elektrische auto 250, 350, 600 of zelfs 1000km haalt op een accu. Wij als bestuurders moeten ons 'tankpatroon' aanpassen. Door tijdig te laden reduceer je je laadtijd zonder dat er een heftige krachtstroompaal of wat dan ook nodig is.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EricSw Bekijk Berichten
    Ik zie dan meer een verschuiving van energieopwekking met slechts geringe milieuwinst.
    Dit blijf ik zo'n kul argument vinden. Op dit moment wordt er veel te weinig met groene stroom opgewekt. Dat is een feit. Maar, daarnaast wekken we met 8 miljoen auto's overal ook energie op. Als we die 8 miljoen bronnen weten te verschuiven naar een handvol grote exemplaren, dan zal de opwekking (zelfs als het fossiel is!) efficiënter verlopen, en netto al een winst op leveren. Máár. Belangrijker is de toekomst: met een wagenpark dat op elektriciteit rijdt kan je in één klap (bij wijze van spreken) 100% groen worden, door de centrales aan te pakken. Met een wagenpark dat op benzine en diesel rijdt kan dat niet. Ergo, ongeacht of de stroom nu met kolen of met windmolens wordt opgewekt, een elektrische auto zal altijd beter zijn voor de toekomst. Nu is het verschil in CO2 misschien niet lonend [echter, dat is niet relevant neem ik aan, gezien je keuze voor een S3, of anders had je wel een 1.2TSI gekozen], maar dat kan het wel degelijk wonen zodra Nederland wakker wordt en eindelijk eens van die een na laatste plek in de groene-stroom-CO2-top van Europa af wil komen.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EricSw Bekijk Berichten
    En dan hebben we het nog niet over het goederenvervoer, ook goed voor grofweg de helft van de verkeersvervuiling.
    Zie maar een vrachwagen met laadvermogen van 30 ton op elektra te laten rijden. Of al die duizenden bestelbusjes.
    Al die busjes kunnen prima elektrisch. Ik bezorg ook voor DHL; bijna al m'n ritten zijn minder dan 20km. Ik start de auto véél te vaak (zodanig vaak dat het Kangoo busje met start/stop halverwege de rit het start/stop systeem uitschakelt, vermoedelijk ivm lage accuspanning). Een busje maakt gemiddeld 3 ritjes per dag, waarvan misschien één meer dan 40km is. Zeg 100km per dag. Dat red je prima met een elektrische variant, óók in de stad. 's Nachts laad je ze weer op bij het depot, en de volgende dag zijn ze weer klaar voor gebruik. Daarmee werk je natuurlijk niet alle busjes weg, al ben ik van mening dat heel veel busjes wel vervangen kunnen worden. Zo werken steeds meer gemeentes ook met kleine elektrische wagentjes ter vervanging van de Suzuki Super Carry varianten (fietspadbusjes).

    Elektrische bussen en goederenvervoer (treinen) bestaan al decennia. Het grootste probleem is en blijft accucapaciteit voor duizenden kilometers; niet het in beweging brengen. Voor alle kortere afstanden mag het geen probleem heten; stadsvervoer, postrondes, vuilnisdiensten...

    Het allergrootste probleem lijkt nog wel dat men niet over wil stappen.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  8. Ad
  9. #48
    EricSw's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2010
    Leeftijd
    57
    Posts
    205
    Kudos
    17
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: Einde auto op brandstof ?... mijn angst begint waarheid te worden

    Ik klink populistisch?
    Kan zijn maar het is wat ik ervan denk.

    Uit dit rapport van het cpb blijkt dat nu investeren in grote windparken op zee niet maatschappelijk rendabel is.
    http://www.cpb.nl/publicatie/windene...n-batenanalyse
    Deze website laat een heel wat rooskleuriger beeld zien van windenergie.
    http://www.nwea.nl/windenergie-de-feiten

    Dit soort voorbeelden kom ik helaas te vaak tegen, het heeft mij enigszins wantrouwig gemaakt als er weer iemand met "feiten" loopt te zwaaien.

    Als ik lieg, lieg ik in commissie: http://nos.nl/artikel/2081576-elektr...lege-accu.html

    Je hebt gelijk, ook dan nog genoeg capaciteit om mij heen en weer naar het werk te brengen.
    Maar een volledig elektrische auto is onder de huidige omstandigheden zeker geen optie voor mij.
    Buiten het feit dat de enkele wagens die er niet bizar futuristisch of ronduit lelijk uitzien voor mij niet te betalen zijn, ik kan nergens laden.
    Mijn werkgever gaat voor die enkele elektrische rijder geen voorzieningen plaatsen.
    En op mijn huisadres heb ik geen vaste parkeerplaats.
    Meestal sta ik voor mijn deur maar het gebeurt ook vaak genoeg dat er al een ander staat als ik thuiskom.
    Dan ben ik afhankelijk van een openbaar laadpunt, die zijn er niet binnen een straal van 15 minuten lopen van mijn woning.

    Er zijn nog heel veel zaken niet op orde voordat we massaal kunnen overstappen.
    Technisch is het wel mogelijk om overal laadpalen te plaatsen, ons net kan het verwerken als er gebruik wordt gemaakt van smartcharging. http://www.zerauto.nl/wp-content/upl...voer-jan13.pdf
    De vraag is meer, wie gaat het betalen.

    Er zijn nog wel andere opties mogelijk om benzine en dieselverbruik terug te dringen.
    Men zou bijvoorbeeld grotere automotoren kunnen uitfaseren, want zeg nou zelf, wie heeft er in NL een 4.2 liter v8 nou echt nodig?

    Ik denk wel dat elke partij die dit in zijn kiesprogramma opneemt politieke zelfmoord pleegt.
    We zijn er nog niet klaar voor, kwestie van tijd.

    Ik denk dat dit voorstel van de PvdA proefballonetjes zijn die ons langzaam maar zeker moeten voorbereiden op veranderingen die komen gaan.

    Gezien mijn autokeuze heb je ook gelijk dat ik niet zo veel opheb met het milieu, ik vind het wel een boeiende discussie.

  10. #49
    rolf's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2004
    Leeftijd
    59
    Posts
    5.672
    Kudos
    110
    Auto
    Audi A2

    Standaard Re: Einde auto op brandstof ?... mijn angst begint waarheid te worden

    Het probleem in NL is dat de wil er nog niet is, niet bij de overheid en niet bij de mensen zelf.
    Van die laatste groep kan ik het nog wel begrijpen, het gebrek aan een goede laad infra is wat mij betreft ook het grootste struikelblok.
    NL is druk doende om langs snelwegen laadpunten neer te zetten die niemand of zelden gebruikt.
    Daar zit niemand op te wachten, thuis in de straat en op de werkplek, daar moet je laadpunten plaatsen.
    Parkeerplaatsen bij winkel centra, sport complexen, etc.
    Je moet thuis je accu vol moeten kunnen laden en op het werk, niet alleen langs de snelweg, daar is veel minder behoefte aan.
    De meeste EV gebruikers zie je bijna nooit langs de snelweg laden, die rijden weg met een volle accu en laden die thuis ook weer op.
    In veel gevallen is een volle accu op een dag ruim voldoende om zich te kunnen verplaatsen, uitzondering daar gelaten, die moet lekker hybride gaan rijden.
    Hier is het in Noorwegen wel een succes, buiten de fiscale voordelen ligt hier de infrastructuur er al omdat er hier al sinds jaar en dag ook op het werk 220V paaltjes staan voor motorwarmers van stroom te voorzien.
    Die zijn prima geschikt om je auto heel de dag aan te hangen en thuis heeft het grootste deel van de bevolking een garage of oprit.
    Van lege accu angst is hier ook geen sprake en de stroom is hier nagenoeg allemaal groen op de koop toe.
    A2 1.4 ColourStorm Open Sky, Toyota RAV4 Hybride, Nissan Leaf Acenta 2014.

    https://www.visitnorway.nl/

  11. #50

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2010
    Leeftijd
    34
    Posts
    2.162
    Kudos
    30
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Einde auto op brandstof ?... mijn angst begint waarheid te worden

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bastet Bekijk Berichten
    Een Tesla Model S haalt theoretisch 350-400km. Maken we daar een effectieve 250-300km van, dan nog kan je in de winter 50% van je capaciteit verliezen en 125-150km halen. In het echt is het heus geen 50%; eerder 20%. Je kan dan dus óók in de winter prima rijden met zo'n auto. De vele taxi bedrijven rondom Amsterdam bewijzen dat dag in dag uit.
    Een Tesla haalt best wel wat meer dan 300km, tenzij je sportief gaat doen.
    Maar in de winter is het verlies echt wel groter dan 20%, afhankelijk van hoe koud het is, kan dit ver boven de 50% verlies zijn.
    Work hard, play hard.
    Q5 2.0TDI 2011
    Ex audi's : Audi 80, A8 D2,A3 8L, A4 B6, A1 8X, A6 C6, A3 8V

  12. #51
    rolf's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2004
    Leeftijd
    59
    Posts
    5.672
    Kudos
    110
    Auto
    Audi A2

    Standaard Re: Einde auto op brandstof ?... mijn angst begint waarheid te worden

    Sinds waneer hebben jullie "winter" in NL dan?

    Tesla's hebben batterij verwarming/koeling, dus "het weer" heeft minder invloed op de range dan wordt aangenomen.
    Ook de Leaf heeft accuverwarming bij koud weer als deze aan de laadpaal staat om de capaciteit niet teveel in te laten zakken.
    De eerste modellen hadden dat niet en daar zakte de range to 50% als het -10 tot -20 was, gelukkig hebben jullie dat niet zo vaak.
    A2 1.4 ColourStorm Open Sky, Toyota RAV4 Hybride, Nissan Leaf Acenta 2014.

    https://www.visitnorway.nl/

  13. #52

    Standaard Re: Einde auto op brandstof ?... mijn angst begint waarheid te worden

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EricSw Bekijk Berichten
    Ik klink populistisch?
    Kan zijn maar het is wat ik ervan denk.
    Sorry, maar een zin als "we worden voorgelogen" en het negatieve over wind- en zonne-energie klonk zo. Excuus als het niet zo bedoeld was .

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EricSw Bekijk Berichten
    Uit dit rapport van het cpb blijkt dat nu investeren in grote windparken op zee niet maatschappelijk rendabel is.
    http://www.cpb.nl/publicatie/windene...n-batenanalyse
    Deze website laat een heel wat rooskleuriger beeld zien van windenergie.
    http://www.nwea.nl/windenergie-de-feiten

    Dit soort voorbeelden kom ik helaas te vaak tegen, het heeft mij enigszins wantrouwig gemaakt als er weer iemand met "feiten" loopt te zwaaien.
    Ik zal dit vanavond of later in de week even doornemen.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EricSw Bekijk Berichten
    Je hebt gelijk, ook dan nog genoeg capaciteit om mij heen en weer naar het werk te brengen.
    Maar een volledig elektrische auto is onder de huidige omstandigheden zeker geen optie voor mij.
    Buiten het feit dat de enkele wagens die er niet bizar futuristisch of ronduit lelijk uitzien voor mij niet te betalen zijn, ik kan nergens laden.
    Mijn werkgever gaat voor die enkele elektrische rijder geen voorzieningen plaatsen.
    En op mijn huisadres heb ik geen vaste parkeerplaats.
    Oftewel, voor een groot deel cosmetisch en status (helemaal begrijpelijk; ik hoef ook geen Leaf of Renault Twizzy of hoe dat ding ook mag heten). Laadpaal hoeft niet eens; de GTE van m'n collega hier hangt gewoon aan het stopcontact. En die haalt 35-50km op een accu; de eigenaar rijdt van Arnhem naar Rotterdam, en haalt dat dus niet. Met een 250km actieradius zou hij prima heen en weer kunnen zonder laadpaal op 't werk. Je werkgever zal vroeg of laat - als de vraag ontstaat - overstag (moeten) gaan, al dan niet met overheidssubsidie. Bereidwilligheid - wil - is dus een flink beperkende factor; niet de auto's en het principe an sich.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EricSw Bekijk Berichten
    Meestal sta ik voor mijn deur maar het gebeurt ook vaak genoeg dat er al een ander staat als ik thuiskom.
    Ik heb geen idee hoe het zit met je dagelijkse kilometers. Maar, uitgaande van een 250-300km actieradius op een volle accu (en 150-200km in de winter) zou je zo'n 3 dagen woon-werk zeker moeten halen met een lading, als je 25km van je werk woont. Je kan dan vast wel even aan de buren vragen of je even je auto voor de deur mag parkeren in verband met opladen. Ik noem maar even wat; uiteraard heb je voor iedereen altijd uitzonderlijke situaties, maar reken even vanuit het overgrote deel van de bevolking die wel een vaste plek heeft, of een gemeente die wat laadpalen neer wil zetten. Ook hiervoor geldt dus weer: waar een wil is, is een weg.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EricSw Bekijk Berichten
    Dan ben ik afhankelijk van een openbaar laadpunt, die zijn er niet binnen een straal van 15 minuten lopen van mijn woning.
    En behoorlijk prijzig.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EricSw Bekijk Berichten
    Er zijn nog heel veel zaken niet op orde voordat we massaal kunnen overstappen.
    Helemaal mee eens. Ik ben echter van mening dat als we massaal en graag genoeg willen, dat een groot deel van deze problemen wel binnen afzienbare tijd opgelost kan worden.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EricSw Bekijk Berichten
    Technisch is het wel mogelijk om overal laadpalen te plaatsen, ons net kan het verwerken als er gebruik wordt gemaakt van smartcharging. http://www.zerauto.nl/wp-content/upl...voer-jan13.pdf
    De vraag is meer, wie gaat het betalen.
    Klopt, het kost geld. Als Shell nu eens wakker wordt en investeert in een laadnetwerk zodat iedereen bij hem of haar voor de deur €0,01 per kWh aan Shell betaalt zijn zij ook de komende 200 jaar verzekerd van inkomsten. Bijvoorbeeld...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EricSw Bekijk Berichten
    Er zijn nog wel andere opties mogelijk om benzine en dieselverbruik terug te dringen.
    Men zou bijvoorbeeld grotere automotoren kunnen uitfaseren, want zeg nou zelf, wie heeft er in NL een 4.2 liter v8 nou echt nodig?
    Gaan we dan ook stoppen met het boegeroep op downsizing, en gaan we dan accepteren dat een 2.0T best vervangen kan worden door een 1.2TSI driepitter? Hier zijn fabrikanten al jarenlang mee bezig, en elke keer als de RS6 van een 5 liter V10 downsized naar een 4 liter V8, en de S4 van een 4.2 V8 naar een 3.0 compressor gaat is de hele pers en de hele mikmak weer aan het huilen.

    Ik denk wel dat elke partij die dit in zijn kiesprogramma opneemt politieke zelfmoord pleegt.
    We zijn er nog niet klaar voor, kwestie van tijd.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EricSw Bekijk Berichten
    Ik denk dat dit voorstel van de PvdA proefballonetjes zijn die ons langzaam maar zeker moeten voorbereiden op veranderingen die komen gaan.

    Gezien mijn autokeuze heb je ook gelijk dat ik niet zo veel opheb met het milieu, ik vind het wel een boeiende discussie.
    Eerlijke opmerking. Waardeer ik. Ik twijfel ook sterk. Ik mag mijn smerige diesel graag, en heb zelfs geen katalysator meer. Schoon is-ie dus echt niet. En daar voel ik me soms schuldig om, maar ook heel vaak niet. Ik denk dat voor jou en voor mij de juiste electrobak nog moet komen, maar dat we wel open moeten staan voor de invoering ervan, en dat het ook daadwerkelijk kan werken.

    Het is een moeilijk proces (merk ik ook) om de verbrandingsmotor vaarwel te zeggen. Maar, ik denk dat als we openminded zijn, en de nadelen nemen voor wat ze zijn (beperkt single-tank bereik, regelmatig opladen, rustiger rijden, toenemend maar nog niet toereikend aantal oplaadpunten, werkgevers en subsidies, etc.), er "vanzelf" een kapitalistische marktwerking gaat ontstaan, waarmee de problemen opgelost kunnen gaan worden.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dobbelsteen Bekijk Berichten
    Een Tesla haalt best wel wat meer dan 300km, tenzij je sportief gaat doen.
    Maar in de winter is het verlies echt wel groter dan 20%, afhankelijk van hoe koud het is, kan dit ver boven de 50% verlies zijn.
    Ik reken conservatief. 50% of meer accuverlies kan ik me niet voorstellen; bij loodaccu's etc. wel, maar bij modernere solid-state en verwarmde accu's is dat echt anders. Ben benieuwd naar je onderbouwing
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

  14. #53
    Peter66's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2012
    Leeftijd
    57
    Posts
    940
    Kudos
    20
    Auto
    Audi A2

    Standaard Re: Einde auto op brandstof ?... mijn angst begint waarheid te worden

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rolf Bekijk Berichten
    Hier is het in Noorwegen wel een succes, buiten de fiscale voordelen ligt hier de infrastructuur er al omdat er hier al sinds jaar en dag ook op het werk 220V paaltjes staan voor motorwarmers van stroom te voorzien.
    Die zijn prima geschikt om je auto heel de dag aan te hangen en thuis heeft het grootste deel van de bevolking een garage of oprit.
    Van lege accu angst is hier ook geen sprake en de stroom is hier nagenoeg allemaal groen op de koop toe.
    @rolf, daar heb je inderdaad een punt.

    In Nederland is het wat dat betreft veel lastiger.
    De meeste auto's staan geparkeerd op de openbare weg en de EV's moeten zoeken naar een plek om te kunnen (bij)laden.
    Relatief het gemakkelijkst zal het op het platteland gaan van Nederland gaan.
    Daar is nog relatief veel ruimte en hebben veel mensen de auto op de eigen oprit/in de eigen garage staan.
    Daily: Audi A2 1.4 16V Color.storm 2003
    Hobby: Golf 2 GTI 16V 1986

  15. #54
    A3165's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    2.026
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: Einde auto op brandstof ?... mijn angst begint waarheid te worden

    Er moeten nog veel meer oplaadpunten komen en meer vrijheden om zelf daar aan mee te betalen. Ik heb met de gemeente gecorrespondeerd om alleen een vergunning te krijgen om zelf iets te mogen plaatsen. Dat was niet mogelijk. Daardoor heb je in een straal van 200m maximaal 1 oplaadpunt (max twee aansluitingen).

    Dat aardolie opraakt is inmiddels wel duidelijk. De auto is een makkelijk manier om wereldwijd aardolie te reserveren voor sectoren die veel moeilijker of niet zonder aardolie kunnen. De handelsroutes over zee zie ik nog niet zo snel overstappen op duurzame energie en de kunststof industrie e.d. kunnen ook niet zonder. Als 95% van de personenvervoersbehoefte gerealiseerd kan worden met een vervangende energiebron dan gaat het nut daarvan veel verder.

  16. #55

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2010
    Leeftijd
    34
    Posts
    2.162
    Kudos
    30
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Einde auto op brandstof ?... mijn angst begint waarheid te worden

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bastet Bekijk Berichten
    Ik reken conservatief. 50% of meer accuverlies kan ik me niet voorstellen; bij loodaccu's etc. wel, maar bij modernere solid-state en verwarmde accu's is dat echt anders. Ben benieuwd naar je onderbouwing
    Ik wist het eerst zelf niet, doordat jullie er over spraken was ik benieuwd hoeveel de koude daar nu invloed op had. Dus had ik het snel even gegoogled.
    Hier eentje van de sites die ik gelezen heb. In het artikel spreken ze zelfs van een uitschieter naar 57%.
    http://www.hybridcars.com/tesla-mode...-cold-weather/
    En geheel toevallig, vandaag sprak iemand ook over waarom hij begin deze maand een Q7 kocht en geen Tesla. En hij vermelde dat hij in december met iemand meereed in een Tesla en die persoon vertelde hem dat het bereik echt gevoelig lager lag door de koude toen. Hij sprak over bijna 50%, dus zelfs als hij wat overdreef, het zal wel wat meer zijn dan 20%.
    Work hard, play hard.
    Q5 2.0TDI 2011
    Ex audi's : Audi 80, A8 D2,A3 8L, A4 B6, A1 8X, A6 C6, A3 8V

Pagina 3 van 3 EersteEerste 123

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •