Resultaten 1 tot 8 van de 8

Onderwerp: Welk formaat dakkoffer is praktisch?

  1. #1
    Gonadan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2012
    Posts
    370
    Kudos
    16
    Auto
    Audi A4

    Standaard Welk formaat dakkoffer is praktisch?

    Wellicht een wat nietszeggende vraag maar ik zal het proberen toe te lichten. De eerste reactie is natuurlijk 'hangt af van wat je mee wilt' maar dat bedoel ik niet.

    Normaal gooi ik mijn A4 gewoon vol met zut als ik ga kamperen, bank plat, bagagenet omhoog en gaan. Sinds er een kleine rondslingert gaat dat niet meer op en moet ik anders gaan passen en meten. Dat wordt dus een dakkoffer, daar ontkom ik volgens mij gewoon niet aan.

    Qua merken is er keuze zat en ga ik gewoon voor een goede, maar qua grootte kan je alle kanten op. Ergens zegt mijn gevoel dat als je toch al zo'n ding op je dak schroeft je het beste gewoon meteen een grote kunt nemen. Voor lul rijd je toch al, zorg dan dat er zoveel mogelijk in kan.

    Daarom dacht ik er aan er één van zo'n 2,10 meter te nemen. Mooi model, komt net tot het begin van het raam dus steekt niet over. Achteraan komt hij maar net tot de achterklep dus die kan ook gewoon open. Feitelijk is hij net zo lang als het dak.

    Echter heb ik helemaal geen ervaring met die dingen. Is dat wel zo handig of heb je dan een probleem als hij niet helemaal vol zit? Kan je wel lekker stapelen of zitten er allerlei schroefknoppen in de weg en zo. Zijn er Audi rijders die hier ervaring mee hebben en er wat zinnigs over kunnen zeggen?

    (de nadelen zoals verbruik, geluid, gewicht en snelheid zijn mij bekend maar neem ik voor lief)

  2. #2
    flashboarder's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2006
    Leeftijd
    53
    Posts
    950
    Kudos
    3
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Welk formaat dakkoffer is praktisch?

    Hoi,

    Ik heb een Hapro Traxer 8.6 en ben heel tevreden over.
    Hij heeft lekker veel volume, kwalitatief goed, niet te duur en niet onbelangrijk is niet te lelijk!
    Er zijn wel 4 schroefknoppen aan de binnenkant maar dat is niet echt een problem, je kan nog steeds lekker stapelen!
    Die van mijn is meestaal helemaal vol maar als dat niet het geval is, moet je wel de spullen goed vast maken, het is niet de bedoeling dat de spullen heen en weer gaan schuiven.

    Voor de rest, weinig geluid, verbuik prima en je kan nog steeds lekker door rijden hoor!

    Als we op vakantie gaan (2 kinderen), zou ik niet meet zonder willen!

  3. #3
    grollie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2008
    Posts
    4.025
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Welk formaat dakkoffer is praktisch?

    Het afgelopen jaar heb ik voor het eerst gereden met zo'n dakkoffer. Geen idee welk type, was geleend. Rijdt helemaal prima, ik heb vaak met fietsen op het dak gereden en een koffer merk je echt niet veel van in dat vergelijk.

    Ik vind het irritant dat je de koffer vult, en dan de klep dicht moet doen (duh...). Dan blijkt de klep niet dicht te passen. Aanduwen kan ook maar matig, ergens ver hoog voor je uit. Dus haal je er maar spullen uit en kan de klep dicht. Waarop er ruimte in zit, deze vul je met kleinere spullen maar toch kan dan de klep niet dicht. En aanduwen gaat maar matig, etcetera, etcetera. Dan blijkt dat hij niet te vol zat maar d'r lag net een hengsel tussen een scharnier ofzo. Gedoe. Achterin de auto kun je elk hoekje benutten, in een koffer verre van dat.

    Maar enfin. Ik zou een grote nemen want hij is echt zo vol. Geen reden om dat niet te doen. Nou ja één reden: als hij niet op je dak staat (49 weken), moet je hem ook nog ergens kwijt. Dat is wel een serieus argument want wat zijn die dingen ruimtevreters als je ze in een schuurtje weg moet zetten...

    En wellicht moet je met een grote koffer je daklast in de gaten gaan houden, normaal geen punt met slaapzakken, maar 10 zakken speelzand voor de kleine zou ik toch niet in de koffer doen (en sowieso niet meenemen op vakantie )
    ‘98 TerraLiner oval midnight zwart metallic
    '06 B7 avant 1.8tq moroblauw
    '97 C4 avant 2.6 mingblauw

  4. #4
    robasto's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2014
    Posts
    5.107
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Welk formaat dakkoffer is praktisch?

    Ga vooral voor een grote. Bij de Robasto-tjes moesten er uiteindelijk 4x skies, 2x snowboards, alle ski/berg/snowboard schoenen, stokken en helmen in. Ca. 30jr geleden kwam ik zodoende op een iets van 900 lt model uit van Thule. Sinds een jaar of 4 weer een Thule; de voorganger van Motion XXL 900.
    Een paar praktische attentie puntjes:
    - dakdrager.
    Soms steunen ze ook een beetje op het dak zelf. Plak dat af om schuurplekjes in de lak voor te zijn.
    - bevestiging
    Vroeger vleugelmoertje thans draaiknoppen. Dat laatste is vele malen handiger, maar kost wel binnenruimte en kunnen in de weg zitten.
    - schanieren.
    Voor, opzij of beide kanten? Aan 1 kant is onhandig; diep reiken. Beide kanten lijkt beter, maar steeds weer de ene kant dicht doen en dan de ander openen als het artikel net daar ligt wordt storend. Ga als het kan voor voor schanierend. Iedereen kan er van alle kanten tegelijk bij of in.
    - materiaal.
    Mijn oude was dik en zwaar. De nieuwe dun, licht en wat flexibel. Dat leek fijn, maar t materiaal verliest flexibiliteit, wordt stugger met verhoogde kans op scheuren e/o barsten (spong). Heb het barsten zelf al ondervonden en laten "lassen" is best prijzig.

    Doe je voordeel ermee. Succes bij de afwegingen.
    The desire to know is natural to all good people.

  5. #5
    JanA6's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2005
    Leeftijd
    61
    Posts
    177
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Welk formaat dakkoffer is praktisch?

    Wij hebben al jaren volop plezier van de Thule vision 850.
    Scharniert aan beide zijden.(Ideaal bij in- uitpakken)
    Maten:
    Length (mm): 2325
    Width (mm): 900
    Height (mm): 370
    Volume (liter): 510
    Weight (kg): 26,2
    Met kinderen is koffer altijd te klein


    Hier wat foto's van koffer op C5, C4 en C6

    P7170028.jpg

    P7170029.jpg



    P805032-1024.jpg

    P8040010-1024.jpg

    P8040299-1024.jpg



    64.JPG

    IMG_6586.jpg

    IMG_6588.jpg


  6. #6
    Gonadan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2012
    Posts
    370
    Kudos
    16
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Welk formaat dakkoffer is praktisch?

    Goede tips alvast, dank daarvoor.

    De horrorverhalen van inpakken kan ik wel over meepraten. Het lukt mij altijd prima om de auto keurig vol te tetrissen, maar het lukt bijna nooit om te voorkomen dat er toch nog iets extra uit het huis getoverd wordt wat je niet vooraf bij de spullen had staan.

    Qua formaat dus inderdaad gewoon een grote, dan ga ik denk ik die kant inderdaad maar op. Liever ruimte te veel dan te weinig, voor de aerodynamica maakt het niets uit hoe lang de koffer is. Mocht hij trouwens op het dak rusten dan stuur ik hem per direct terug, dat moet ik niet hebben. Maar ik heb rails en daarop de dragers, dus dat zal wel mee vallen denk ik. De dragers heb ik overigens al (van Thule), ooit gekregen van een medeforummer die zijn zolder ging opruimen.

    Persoonlijk vind ik de zwart glanzende motion serie van Thule wel mooi. Als ik de XL zou nemen zou dat dan mooi moeten passen toch? Als ik het goed gemeten heb is het dak van mijn A4 van raam tot achterklep zo'n 210 centimeter terwijl die koffer 205 centimeter is. Dan alleen dat je hem genoeg kunt verstellen om precies op die plaats te zitten.

  7. #7

    Standaard Re: Welk formaat dakkoffer is praktisch?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JanA6 Bekijk Berichten
    Wij hebben al jaren volop plezier van de Thule vision 850.
    Scharniert aan beide zijden.(Ideaal bij in- uitpakken)
    Maten:
    Length (mm): 2325
    Width (mm): 900
    Height (mm): 370
    Volume (liter): 510
    Weight (kg): 26,2
    Met kinderen is koffer altijd te klein


    Hier wat foto's van koffer op C5, C4 en C6

    P7170028.jpg

    P7170029.jpg



    P805032-1024.jpg

    P8040010-1024.jpg

    P8040299-1024.jpg



    64.JPG

    IMG_6586.jpg

    IMG_6588.jpg
    Dag Jan, ik ben nieuw op dit forum en kwam hier terecht door jouw post over de dakkoffer. Ik zou dezelfde op mijn Passat willen plaatsen, maar vroeg me af of je nog altijd tevreden bent over de Vision 850. Ondertussen heeft deze al wel wat ouderdom schat ik en ik vroeg me af of ze nog altijd leeft en je er nog tevreden van bent.

    Alvast bedankt voor jouw reactie.

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2019
    Posts
    50
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Welk formaat dakkoffer is praktisch?

    Hier al jaren zeer tevreden met een Hapro Zenith 8.6. Ik wilde er eentje die er wat gestroomlijnder uit zag, dus ging voor lager en groter. Heeft net aan op de A3 gezeten (geen problemen mee gehad) maar past nu perfect op de A6 Avant.

    IMG_20200118_152452-COLLAGE.jpg

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •