Ik ga er in dit geval altijd van uit dat de bestuurder zelf wel weet welke lampjes aan vervanging toe zijn.. Ik sein dus zelden of nooit..
Ik heb vanmorgen door de mist en vanmiddag weer naar huis gereden met een kapotte koplamp. Ik zag hem een split second aan gaan vanmorgen en had zo geen lampjes op voorraad. Moest er dus maar voor 1 dag mee door. Ik had verwacht van iedere paar auto's wel een sein te krijgen dat mijn koplamp kapot is. Uiteindelijk is er op de heen en terug weg maar door 1 auto geseind.
Ik sein zelf altijd, ik vind het eigenlijk wel zo sociaal dat er wat mis is. Zal wel te maken hebben met 'zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten'.
Hoe 'ver' gaan jullie hierin?
Af en toe seinde ik als iemand de lichten nog niet aanhad, terwijl de omstandigheden er wel om vroegen, maar aangezien de meesten het toch niet snapten en er op anticipeerden, ben ik er maar mee gestopt.
Heel veel auto's hebben de verlichting niet in orde, ik zie met de regelmaat van de klok auto's met 1 of 1,5 koplamp rijden of een kapot remlicht etc.
Een keer iemand daarop (netjes) aangesproken (meneer, uw remlicht is kapot) en kreeg te horen dat ik me er niet mee moest bemoeien, dus ook daar mee gestopt.
Iedereen is zelf verantwoordelijk voor de staat van zijn/haar auto.
Langdurige links rijders kan ook zo irritant zijn als er recht constant ruimte is
en dan zijn ze nog boos omdat je wat kleeft, probeer dan zolang mogelijk rustig te blijven maar als het kilometers duurt wil ik er nog wel eens rechts voorbij als laatste optie.
Het ging dus om sociaal zijn en dus niet anti sociaal haha.
Inderdaad ik sein uitermate veel en reacties zijn uiteenlopend. Sommige snappen het duidelijk niet, vele reiden met standlichten aan zodat hun dashboard oplicht en denken dat het daarmee ok is, anderen steken vriendelijk hand omhoog en zetten netjes hun lichten aan.
Voor halfwerkende toestanden sein ik wel niet, heeft ook weinig zin want de bestuurder denkt dat zijn lichten aan staan en als hij het controleert op het dashboard is dat ook zo.
Als het om bumperkleven gaat hangt het wat van situatie tot situatie af. Als iemand met 160 km/h direct overgaat tot bumperkleven terwijl er geen uitwijkmogelijkheid is dan rij ik extra traag door tot hij zelf wat afstand laat, dan pas ga ik opzij.
Daarnaast geef ik in 80-90% van de moeilijke verkeerssituaties voorrang, type wagen dat drukke weg op moet achterstevoren etc.
Voor het asociale rijgedrag hebben we al een topic. http://www.audiforum.nl/forum/algeme...ml#post1230619
Hier betreft het sociaal gedrag
Bij één koplamp sein ik ook altijd, tenzij het een motor betreft
A5 (2017) 2.0 TFSI 190 PK 320 NM - Sportback // Launch Edition - S-Line // Moonlightblue // B&O // MMI+ // More details -> SHOWROOM
op de meeste auto's zit tegenwoordig een lampencontrole systeem
dus de mensen weten het in het algemeen al wel
die lui die gaan liggen seinen dat ik mijn lampen aan moet zetten, daar heb ik een hekel aan
ik bepaal zelf wanneer ik mijn lampen wel of niet aan zet, als ik het er tijd voor vind dan gaan ze echt wel aan
soms gaan mensen al liggen seinen als het totaal nog niet nodig is om de lampen al aan te hebben
en daarbij zit er een lichtsensor op mijn Audi
Met seinen voor defecte verlichting ben ik gestopt, kost me een hendel. Er zijn zoveel lui die het blijkbaar niets kan schelen (ik zie ze weken achter elkaar met dezelfde defecte lamp rijden) dat ik me niet geroepen voel om daar iets aan te doen. Zo makkelijk om regelmatig je lampen te controleren... Misschien dat een verkeerscontrole met boetes helpt om de interesse terug te brengen.
Hoe socialer je bent achter t stuur.. hoe sneller je op je bestemming aankomt.
vwb seinen... zolang je niet op m gereden bent omdat je m niet zag.. is het zijn issue.
vwb linksrijders... meestal komt dit voor in situaties waar je sowieso niet flink kan doorrijden.. dus kleven heeft dan geen zin.. als ie aan de kant gaat
heb je er na 100 meter weer een.. dus relaxen en zelf rechts gaan rijden tot t weer wat rustiger is dan kan t gas er weer op.
Voor de rest... hoe vaker je zelf mensen voor laat gaan.. hoe vaker mensen t handje zullen opsteken om jou voor te laten gaan... probeer t maar..
Ik rijd verder ook wel heel rustig, als de mogelijkheid er is dan wel chronisch te hard maar ik zal voorrang geven als het beiden beter uitkomt (vrachtwagens krijgen van mij ook snel voorrang tenzij ik er zelf 20 km achter moet blijven).
Dat ik (nog) sein komt waarschijnlijk omdat ik beginnend bestuurder ben. Zal met de loop van de tijd ook wel stoppen haha :P
Het seinen voor defecte verlichting vind ik overigens niet echt een toonbeeld van sociaal weggedrag. Wel het schoonmaken van je ruiten, wat de bestuurster van een Clio die mij vanmorgen bijna doodreed niet had gedaan.
Seinen doe ik nooit, niet voor een kapotte lamp, niet voor uitgeschakelde verlichting..
Tenzij iemand het niet nodig vind om zijn koplampen te laten afstellen, dan ga ik wel volop seinen. Met seinen bedoel dus dat ik gewoon mijn grootlicht aanzet, zodat ie begrijpt dat zijn k*t lampjes mijn ogen verblinden en mag voelen hoe leuk het is met een bak licht die in je ogen schijnen.
Ik snap niet dat er anno 2013 nog auto's gemaakt worden zonder lamp-storingssysteem erin. Zelfs in mijn S6 uit 1995 zat dat al!
Maar ik sein meestal niet nee, om de reden die Tom ook al noemt, er is geen beginnen aan. Vooral met die franse troep niet, daar is ALTIJD wel wat stuk.
Eigenlijk zelfs gevaarlijk... ik vergat vanmorgen met de A4 tot 2x toe mn licht aan te zetten; Bij de A3 gaat dat automatisch, en daarom vergeet ik het bij de A4 vaak. Wat daarbij ook niet helpt is continu brandende dashboardverlichting in de A4, da's dan bij de A3 weer niet, waardoor ik denk dat in de A4 de lichten al aan staan.
Het vervelende is dat bij veel auto's tegenwoordig de instrumentenverlichting brandt ook als de lampen niet aan zijn. De gemiddelde bestuurder merkt daardoor helemaal niet meer dat-ie zijn licht niet aan heeft.
Bob, eindelijk de A2 kwijt?