Resultaten 1 tot 13 van de 13

Onderwerp: Zijn Audi's wel goed?

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Zijn Audi's wel goed?

    Even de knuppel in het hoenderhok. Ik rijd zelf ruim negen jaar Audi 80. Het beestje is ruim 25 jaar oud en de km-stand kruipt richting de 300.000, zij het niet zonder slag of stoot. Pluspunten van jaren laat jaren '80 en jaren '90-Audi's: mechanisch taai, duurzaam, ze blijven erg lang mooi, behoorlijk duurzame interieurs en belangrijk, ze roesten niet.

    Op een defecte motor (door smeringsproblemen en/of achterstallig onderhoud) na heb ik vooral typische slijtagedelen moeten (laten) vervangen, dus uitlaat, radiateur, koppakking, brandstofpomp, remmen etc. Meestal reparaties van enkele honderden euro's. Van moderne Audi's heb ik nagenoeg geen verstand.

    Maar ik volg hier op het forum graag de discussies en technische vraagstukken. Zo zie ik regelmatig forse reparaties en dus hoge facturen passeren. Veel Audi-rijders schijnen rekeningen van 2000 tot 4000 euro of meer als een gegeven te zien. Geavanceerde techniek met bijbehorende onderhoudsfacturen? Dure onderdelen? Hoge werkplaatstarieven? Vergeven Audi-bezitters hun merk de nukken, missers en nadelen gewoon eerder?

  2. #2
    Reggy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2010
    Leeftijd
    47
    Posts
    15.475
    Kudos
    354
    Auto
    Audi S3
    Land
    Land

    Standaard Re: Zijn Audi's wel goed?

    Ik denk dat elk merk tegenwoordig slechte auto’s maakt, alles staat of valt als we de milieu eisen moeten volgen.


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
    S3 8V Limousine IbisWhite I Audi cabrio 2.6 V6 ming BLUEI Audi A3 8V Limousine S-Line 1.0 daytona GRAYI Audi A6 C6/4F L 3.0 TFSI V6 213kw 290 pk quattro BLACK I Audi S4 B6 Avant 4.2 V8 253kw 344pk quattro BLACK I Audi S4 B5 Avant 2.7 V6 195kw 320pk quattro BLACK ABT tuned I Audi A4 B6 Avant 1.9TDI 96kw H5 BLACK Hartog tuned

  3. #3
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Zijn Audi's wel goed?

    Ik heb een paar jaar in de automotive gewerkt. Elk merk heeft gezeik, anders verkopen ze te weinig auto's daarvoor.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2016
    Posts
    427
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Zijn Audi's wel goed?

    Ik denk dat audi tussen pakweg 2005 en 2010 een aantal moeilijke jaren achter de rug heeft gehad door hun "vorsprung durch technik" met zowel diesel en benzine. Intreding van de 2.0 TDI pumpeduse motoren was een ramp (oliepompen, lekkende cil koppen, injectoren) alsmede ook de ingang van de FSI & TFSI motoren (falende brandstofsystemen, kettingspanner, zuigerveren). De commonrails TDI's schijnen daarentegen veel beter te zijn alsmede ook de doorontwikkelde TFSI's van de latere bouwjaren.
    Elk merk heeft uiteraard wat probleem gevallen tussen de series zitten maar Audi had er in die periode gewoon erg veel. Als particulier haak je op een gegeven moment af als de rekeningen zich blijven opstapelen! Mijn persoonlijke ervaringen zijn helaas uit eerste hand en tevens uit de directe familie kring, dus geen koffiepraat en haatzaaierij
    Ook ik was mijn vertrouwen verloren in Audi en stuur momenteel even in concurrent uit die periode (2007), momenteel ben ik al aan het kijken naar een 2010/2012 TDI A4/A6. Zodra deze financieel binnen handbereik zijn komt er weer een 4-ring op de oprit.

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2012
    Leeftijd
    42
    Posts
    166
    Kudos
    9
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Zijn Audi's wel goed?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Ik heb een paar jaar in de automotive gewerkt. Elk merk heeft gezeik, anders verkopen ze te weinig auto's daarvoor.
    Veel van de problemen die Audi (en andere merken) de laatste 10-15 jaar hebben, zijn ook gedreven door algemene evoluties in de auto-industrie:
    - downsizing gecombineerd met zoveel mogelijk vermogen uit die relatief kleine blokken persen én de uitstoot zo laag mogelijk houden; dat zorgt natuurlijk voor extra complexiteit en "druk" op die motoren
    - steeds meer electronica wat vaak toch een kans op falen met zich meebrengt en minder transparantie over wat er juist mis gaat
    VW Golf V --> VW Golf VI --> Audi A4 2011 --> Volvo V50 --> BMW 3 --> Audi A5 SB 2012 --> Audi A5 SB 2015 --> Audi A4 Avant 2012 --> Audi A6 Sedan 2019


  6. #6
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Zijn Audi's wel goed?

    En vergeet niet een steeds hogere winst proberen te halen door het uitknijpen van toeleveranciers. Daardoor hebben we problemen met kettingen, olieverbruik...
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  7. #7

    Standaard Re: Zijn Audi's wel goed?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    En vergeet niet een steeds hogere winst proberen te halen door het uitknijpen van toeleveranciers. Daardoor hebben we problemen met kettingen, olieverbruik...
    Of verkoopprijs op vergelijkbaar niveau houden maar wel steeds meer en meer functionaliteit in autos (ABS, Airbags, ESP, Navi, ….). Mijn Passat 1.9 TDI in 2007 (probleemloos 160.000 km) kostte toen € 38.000 mijn A4 ruim 11 jaar later € 50.000. Maar wel voorzien van een bak meet opties (navi, S-line) en automaat en 120 ipv 90 pk. Als ik nu een Passat zou halen is € 43.600 incl DSG en Lichtmetalen velgen en nog het eea wat toen niet bestond. Is 14% prijsstijging in 12 jaar
    ▀▄▀▄▀▄ Audi Q4 e-tron 40 S Competition
    ▀▄▀▄▀▄ Audi TT Roadster 3.2 DSG MK1

  8. Ad
  9. #8
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Zijn Audi's wel goed?

    Zo bekeken wel natuurlijk maar je weet niet wat alle andere componenten in de tijd hebben gedaan. Als bijvoorbeeld lassen wordt vervangen door lijmen zoals Audi de laatste 10 jaar heeft gedaan, gaan daardoor de kosten omlaag.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2012
    Leeftijd
    42
    Posts
    166
    Kudos
    9
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Zijn Audi's wel goed?

    Klopt helemaal. De staalprijzen zijn tegenwoordig ook helemaal anders dan een paar jaar geleden toen er in China een veel hogere vraag was.

    Slimme design keuzes kunnen ook heel veel impact hebben, ik heb ooit eens gelezen dat bv. een Golf VI veel goedkoper te produceren was dan een Golf V omdat ze bij het ontwerp veel vereenvoudigingen doorgevoerd hebben, minder welvingen in platen, meer rechte lijnen in plaats van gebogen,...
    VW Golf V --> VW Golf VI --> Audi A4 2011 --> Volvo V50 --> BMW 3 --> Audi A5 SB 2012 --> Audi A5 SB 2015 --> Audi A4 Avant 2012 --> Audi A6 Sedan 2019

  11. #10
    grollie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2008
    Posts
    4.025
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Zijn Audi's wel goed?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Paudio Bekijk Berichten
    Even de knuppel in het hoenderhok. Vergeven Audi-bezitters hun merk de nukken, missers en nadelen gewoon eerder?
    Nee. Er wordt nergens zó veel communiceerd, gediscussieerd, gemopperd en geklaagd over de problemen die een Audi kan hebben als hier. Dat is volkomen nuchter en terecht. Daarom hoef je nog niet minder liefhebber van de ringen te zijn.
    ‘98 TerraLiner oval midnight zwart metallic
    '06 B7 avant 1.8tq moroblauw
    '97 C4 avant 2.6 mingblauw

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Smile Re: Zijn Audi's wel goed?

    Plausibele verklaring.

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2019
    Leeftijd
    56
    Posts
    12
    Kudos
    0
    Auto
    Audi RS6

    Standaard Re: Zijn Audi's wel goed?

    Ik reed tot voor kort Alfa Romeo159 en dan ook niet de 1800tjes maar de 2,5 v6 3.2 v6 en de 2.4 jtdm allemaal kosten ze een hoop geld aan onderhoud.
    Ik hoor jullie denken ja hahah alfa is altijd gezeik, kan zo zijn maar het waren altijd hele fijne reiswagens, en ja het onderhoud is denk ik als je iets aparter rijd dan de 2.0 liter of 18hondertjes ook ook wat hoger, maar hobby mag soms wat meer kosten, denk ik dan maar.

    nu ik sinds een week Audi rijd kan ik nog niet veel zeggen over het reizen en kosten van de Audi maar de eerste kilometers, zijn zeer aangenaam, en ik denk over de Alfa's always remember but never forgotten.

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2013
    Posts
    1.117
    Kudos
    2
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Zijn Audi's wel goed?

    Een vriend van ons had jarenlang een Alfa 156. Fijne wagen. Hij heeft er dik drie ton op gezet, maar is zelf ook monteur geweest en erg handig. Dat zal zeker schelen. Ik reed eens met hem mee toen mijn Audi 80 pech had. Reed heerlijk, comfortabel. Mijn 80 B4 leek wel een hobbelpaard. Maar die rijdt nog steeds en de 156 bleek wegens ernstige roest aan de bodemplaat niet meer te redden.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •