Resultaten 1 tot 10 van de 10

Onderwerp: Waarom gaat Audi over op de sportdiesels?

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2018
    Posts
    51
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Waarom gaat Audi over op de sportdiesels?

    Vanochtend las ik een bericht op AutoWeek dat de nieuwe S4 (praktisch dezelfde wagen volgens mij) dezelfde diesel krijgt als de nieuw S6/S7.

    Mijn, net als meerdere heb ik al gemerkt, vraag is: Waarom?

    Een antwoord dat je veel ziet is dat Audi de benzinemotoren niet door de WLTP krijgt. Onzin naar mijn idee, we hebben namelijk nu een (zo goed als) direct vergelijk.

    De huidige S4 met benzinemotor heeft een CO2 uitstoot van 170 g/km.
    De toekomstige S6 met dieselmotor heeft een CO2 uitstoot van 164 g/km.

    Als je hiernaast rekening houd met dat een S6 meer gaat wegen dan een S4 (dus meer uitstoot).

    Wel is het vreemd dat ze buiten Europa wel lekker blijven benzineren.

    Iemand een idee? Tijd voor een goede discussie misschien!

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.809
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Waarom gaat Audi over op de sportdiesels?

    Die auto's zijn een extreem slechte investering, nog meer dan gebruikelijk. Het is wachten op extreme maatregelen tegen dieselauto's. Nog een paar jaar en je mag vrijwel nergens meer rijden en je moet een kapitaal aan belasting betalen, zowel voor HSB als op brandstof. Diesel wordt door de milieubeweging gezien als de bron van alle kwaad.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3

    Standaard Re: Waarom gaat Audi over op de sportdiesels?

    Die 3.0tfsi in S4 was euro 6.

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2018
    Posts
    51
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Waarom gaat Audi over op de sportdiesels?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Die auto's zijn een extreem slechte investering, nog meer dan gebruikelijk. Het is wachten op extreme maatregelen tegen dieselauto's. Nog een paar jaar en je mag vrijwel nergens meer rijden en je moet een kapitaal aan belasting betalen, zowel voor HSB als op brandstof. Diesel wordt door de milieubeweging gezien als de bron van alle kwaad.
    Ik denk dat dat een andere discussie is, al ben ik het wel met je eens. Diesel wordt naar mijn idee ook onterecht gezien als de boosdoener.
    Dan nog, zou ik Audi's gedachtegang hierachter willen weten. Denken ze misschien dat er meer animo is voor diesel (als zijnde autobahncruiser) in Europa?
    Of willen ze het hele spectrum omwisselen en gaan voortaan alle S wagens beschikken over diesels en RS over benzine (daar lijkt het nu al bijna op).

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raz0r Bekijk Berichten
    Die 3.0tfsi in S4 was euro 6.
    Zeker waar, maar ik snap je punt niet? Ik neem aan dat de 3.0TDI in de S4 ook een Euro 6 is?

  5. #5

    Standaard Re: Waarom gaat Audi over op de sportdiesels?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door AudiLars Bekijk Berichten
    Zeker waar, maar ik snap je punt niet? Ik neem aan dat de 3.0TDI in de S4 ook een Euro 6 is?
    Dat lijkt mij niet. Vanaf september is 6d temp verplicht en vanaf 1 jan 2020 gaat 6d in die verplicht wordt in 2021. Dat is niet hetzelfde als euro 6.


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2018
    Posts
    51
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Waarom gaat Audi over op de sportdiesels?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raz0r Bekijk Berichten
    Dat lijkt mij niet. Vanaf september is 6d temp verplicht en vanaf 1 jan 2020 gaat 6d in die verplicht wordt in 2021. Dat is niet hetzelfde als euro 6.
    Maar de A4 met 3.0 TDI heeft ook een 6d-temp?
    Knipsel.jpg

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2010
    Leeftijd
    34
    Posts
    2.162
    Kudos
    30
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Waarom gaat Audi over op de sportdiesels?

    De hoofdreden is waarschijnlijk de uitstootlimieten die opgelegd worden door de EU.
    Want hoe je het draait of keert, qua CO2 uitstoot is benzine nog altijd véél slechter dan diesel.
    En qua fijnstof valt het eigenlijk wel heel goed mee, benzines hebben ook een roetfilter tegenwoordig.

    De diesel zal mogelijks nog een revival krijgen, want ik denk niet dat we opeens allemaal aan de hybrides/elektrische wagens gaan.
    En Audi gelooft alleszins nog in de diesel.

    Wij kopen thuis ook nog steevast diesels, door het hoge aantal km dat we doen blijft het nog altijd de goedkopere keuze (wel België).
    Work hard, play hard.
    Q5 2.0TDI 2011
    Ex audi's : Audi 80, A8 D2,A3 8L, A4 B6, A1 8X, A6 C6, A3 8V

  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: Waarom gaat Audi over op de sportdiesels?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door AudiLars Bekijk Berichten
    Maar de A4 met 3.0 TDI heeft ook een 6d-temp?
    Knipsel.jpg
    Wat is je vraag?

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2018
    Posts
    51
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Waarom gaat Audi over op de sportdiesels?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Raz0r Bekijk Berichten
    Wat is je vraag?
    Nou je geeft aan dat de 6d-temp vanaf september verplicht is, maar de 3.0TDI in de A4 heeft deze al. Dus zou dat toch gewoon kunnen?

  11. #10

    Standaard Re: Waarom gaat Audi over op de sportdiesels?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door AudiLars Bekijk Berichten
    Nou je geeft aan dat de 6d-temp vanaf september verplicht is, maar de 3.0TDI in de A4 heeft deze al. Dus zou dat toch gewoon kunnen?
    Dus wat zou kunnen? Natuurlijk heeft de laatste 3.0TDI in de A4 al 6d temp... Je had het over de 3.0tfsi (euro 6) van de S4, die is niet voor niets nu uit de configurator in NL en BE.. Niet verkeerd bedoeld, maar lees je eens in in de Euro emissie standaarden (incl. 6d temp, 6d, RDE step 1, RDE step 2 en WLTP)

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •