Resultaten 1 tot 15 van de 15

Onderwerp: Bevat Total diesel nog steeds merkelijk meer bio-additief?

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2007
    Leeftijd
    40
    Posts
    1.065
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Bevat Total diesel nog steeds merkelijk meer bio-additief?

    Om mijn titel even te verduidelijken...

    Een tijdje terug kwam ik van een kennis te weten dat zijn dieselpomp het begeven had (A4 - B8 2.0TDI van 2009). De afgegeven rotzooi van die pomp had zowat alle injectoren en dingen vernield. Kostenplaatje: een 7000€.
    Niet zolang erna hoor ik datzelfde verhaal weer ergens vertellen. Tot een keer of 4 toe, allen bezaten die mensen een A4 of A5 met een 2.0 TDI motor en ook merkwaardig: allen tankten bijna altijd diesel van de firma Total.

    Kwam ik op een keer bij mijn garagist op onderhoud en dat verhaal kwam ter sprake. Persoon 1 had ik voor een second opinion ook naar daar gestuurd.
    De garagist in kwestie, die ook bij een betekenisvolle dealer in de streek werkt, kende dat probleem maar al te goed. Bijna elke leasingrijder die een Total tankkaart heeft, krijgt hier vroeg of laat mee te maken. (de dealer heeft vrij veel fleet clienteel.)

    Waar ik uit praktische overwegingen zelf tank, is men sinds kort overgeschakeld op Total brandstof. Hoewel het uiterst praktisch en financieel het interessantste is om mijn dieseltank daar vol te gooien is het me natuurlijk eventuele schade niet waard. Ik wil niet weten wat de kosten in mijn 3.0 BiTDI gaan zijn als de brandstofpomp daar wat rotzooi uitwerpt.

    Volgens diezelfde garagist lijken die verbrijzelde dieselpompen stilaan achter de rug te zijn en in zo'n BiTDI als de mijne heeft hij het nog nooit geweten.

    Nu goed, sowieso rijd ik liever met diesel ipv frituurolie.
    Ik denk dat jullie hier de beste bron zijn om me te informeren naar die biodingen van Total. Wat vinden jullie daarvan?

    tnx
    Gert
    Audi A6 4G 3.0TDI BIT. ACC, AAS, Standverwarming en meer van dat lekkers. Een A3 8V 1.6TDI met ACC Muisgrijs handbak van het vrouwtje .
    4 rings 4 ever

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2015
    Leeftijd
    65
    Posts
    100
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Bevat Total diesel nog steeds merkelijk meer bio-additief?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door raverke95 Bekijk Berichten
    Om mijn titel even te verduidelijken...

    Een tijdje terug kwam ik van een kennis te weten dat zijn dieselpomp het begeven had (A4 - B8 2.0TDI van 2009). De afgegeven rotzooi van die pomp had zowat alle injectoren en dingen vernield. Kostenplaatje: een 7000€.
    Niet zolang erna hoor ik datzelfde verhaal weer ergens vertellen. Tot een keer of 4 toe, allen bezaten die mensen een A4 of A5 met een 2.0 TDI motor en ook merkwaardig: allen tankten bijna altijd diesel van de firma Total.

    Kwam ik op een keer bij mijn garagist op onderhoud en dat verhaal kwam ter sprake. Persoon 1 had ik voor een second opinion ook naar daar gestuurd.
    De garagist in kwestie, die ook bij een betekenisvolle dealer in de streek werkt, kende dat probleem maar al te goed. Bijna elke leasingrijder die een Total tankkaart heeft, krijgt hier vroeg of laat mee te maken. (de dealer heeft vrij veel fleet clienteel.)

    Waar ik uit praktische overwegingen zelf tank, is men sinds kort overgeschakeld op Total brandstof. Hoewel het uiterst praktisch en financieel het interessantste is om mijn dieseltank daar vol te gooien is het me natuurlijk eventuele schade niet waard. Ik wil niet weten wat de kosten in mijn 3.0 BiTDI gaan zijn als de brandstofpomp daar wat rotzooi uitwerpt.

    Volgens diezelfde garagist lijken die verbrijzelde dieselpompen stilaan achter de rug te zijn en in zo'n BiTDI als de mijne heeft hij het nog nooit geweten.

    Nu goed, sowieso rijd ik liever met diesel ipv frituurolie.
    Ik denk dat jullie hier de beste bron zijn om me te informeren naar die biodingen van Total. Wat vinden jullie daarvan?

    tnx
    Gert
    Ik heb net hetzelfde voor gehad met mijn vorige wagen. Ik ben er toen, nu 5 jaar geleden, met een 5000 Euro vanaf gekomen. Ik ben toen bij een motor revisie bedrijf terecht gekomen en die vertelde mij hetzelfde verhaal. Volgens hem heeft Total ooit een gigantisch contract afgesloten voor biodiesel die jaren geleden opmars maakte maar nadien nooit is doorgekomen. Om er nu vanaf te komen mengen ze de maximale wettelijke toegestane biodiesel bij hun premium diesel. De gewone Total diesel zou er geen last van hebben, maar in België vind je die bijna niet meer, wel nog in Frankrijk.
    Sindsdien tank ik nooit meer Total. Het probleem met biodiesel is dat deze brandstof zeer droog is en niet smeert. Trouwens op het brandstofdeksel staat duidelijk; geen biodiesel.

    Sindsdien gebruik ik bij elke tankbeurt een smeer additief "diecyl" dat door dit revisiebedrijf sterk is aanbevolen. Op het werk rijd nu iedereen daar mee (10 tal auto's) naar volle tevredenheid. Minder verbruik, minder motor lawaai en de je verdient er geld mee, want de kost per tankbeurt is kleiner dan de winst die je eruit haalt.
    A6 Avant, model 2015, Clean Diesel, Quatro 3 L, 218 PK, S-line kit, en met vele opties....

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2007
    Leeftijd
    40
    Posts
    1.065
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Bevat Total diesel nog steeds merkelijk meer bio-additief?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Peter 6 Bekijk Berichten
    Volgens hem heeft Total ooit een gigantisch contract afgesloten voor biodiesel die jaren geleden opmars maakte maar nadien nooit is doorgekomen. Om er nu vanaf te komen mengen ze de maximale wettelijke toegestane biodiesel bij hun premium diesel. De gewone Total diesel zou er geen last van hebben, maar in België vind je die bijna niet meer, wel nog in Frankrijk.
    Als je tegenwoordig aan het is eender welke brandstofpomp gaat tanken staat er bij diesel B7 en "er kan tot 7% biodiesel bijgevoegd zijn".
    Al tijden niet meer bij Total gestaan, maar ik kan me vanuit de media nog herinneren dat dit een Europese benoeming moet worden.
    Die "er kan tot" impliceert dus dat sommige tankstations absoluut geen biodiesel bijmengen, of hoe zit dat?
    Audi A6 4G 3.0TDI BIT. ACC, AAS, Standverwarming en meer van dat lekkers. Een A3 8V 1.6TDI met ACC Muisgrijs handbak van het vrouwtje .
    4 rings 4 ever

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2014
    Posts
    81
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Bevat Total diesel nog steeds merkelijk meer bio-additief?

    Ik tank al jaren total excelium nooit geen problemen gehad maar jullie vertellen me dus dat juist die brandstof voor problemen gaat zorgen?

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2015
    Leeftijd
    65
    Posts
    100
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Bevat Total diesel nog steeds merkelijk meer bio-additief?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door DFranken Bekijk Berichten
    Ik tank al jaren total excelium nooit geen problemen gehad maar jullie vertellen me dus dat juist die brandstof voor problemen gaat zorgen?
    Er wordt niet beweerd dat iedereen die Total Excelium diesel tankt zeker problemen zal krijgen, maar alleen dat door de maximale vermenging met biodiesel de smering zeer laag is. En sommige injectie systemen kunnen daar last van hebben. Bij ons op het bedrijf was ik de enige maar ik had dan ook al 240.000 Km op de teller terwijl al mijn collega's maximaal 140.000 km met een wagen rijden. Naar verluid zijn er veel processen geweest van lease maatschappijen bij Renault (die hier veel problemen mee gehad hebben) maar deze zijn alle verloren omdat Total alleen de maximale wettelijk toegestane hoeveelheid biodiesel toevoegt en dus ook niet meer dan dat.
    A6 Avant, model 2015, Clean Diesel, Quatro 3 L, 218 PK, S-line kit, en met vele opties....


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2014
    Posts
    81
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Bevat Total diesel nog steeds merkelijk meer bio-additief?

    Ik vind het een erg verontrustend bericht om dit te moeten lezen, ik denk juist goed voor mijn auto te zorgen door de extra dure diesel te tanken en ruim op tijd de onderhuids beurten uit te voeren . En nu hoor ik dat wereld wijd dus de dure diesel net zo slecht of misschien iets minder slecht zou kunnen zijn voor mijn auto......erg raar dat autofabrikanten dus nog steeds auto's ontwikkelen die hier eigenlijk niet zo goed tegen kunnen . Ik vind dat eigenlijk onacceptabel van de autofabrikanten.

    Maak dus niet eens uit welk merk ik gebruik van brandstof ik loop dus altijd een bepaald risico ???!!

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2010
    Leeftijd
    34
    Posts
    2.162
    Kudos
    30
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Bevat Total diesel nog steeds merkelijk meer bio-additief?

    Zijn er eigenlijk ergens betrouwbare bronnen die dit staven?
    Work hard, play hard.
    Q5 2.0TDI 2011
    Ex audi's : Audi 80, A8 D2,A3 8L, A4 B6, A1 8X, A6 C6, A3 8V

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2015
    Leeftijd
    65
    Posts
    100
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Bevat Total diesel nog steeds merkelijk meer bio-additief?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dobbelsteen Bekijk Berichten
    Zijn er eigenlijk ergens betrouwbare bronnen die dit staven?
    https://driving-dutchman.nl/common-r...le-combinatie/

    Als je googeld op ; "zwavel vrije diesel problemen" of "Total Excellium diesel problemen" vind je heel wat informatie. Hierboven slechts 1 voorbeeld.

    Het hangt er maar van af wat je een betrouwbare bron noemt....
    A6 Avant, model 2015, Clean Diesel, Quatro 3 L, 218 PK, S-line kit, en met vele opties....

  10. #9

    Standaard Re: Bevat Total diesel nog steeds merkelijk meer bio-additief?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Peter 6 Bekijk Berichten
    Ik heb net hetzelfde voor gehad met mijn vorige wagen. Ik ben er toen, nu 5 jaar geleden, met een 5000 Euro vanaf gekomen. Ik ben toen bij een motor revisie bedrijf terecht gekomen en die vertelde mij hetzelfde verhaal. Volgens hem heeft Total ooit een gigantisch contract afgesloten voor biodiesel die jaren geleden opmars maakte maar nadien nooit is doorgekomen. Om er nu vanaf te komen mengen ze de maximale wettelijke toegestane biodiesel bij hun premium diesel. De gewone Total diesel zou er geen last van hebben, maar in België vind je die bijna niet meer, wel nog in Frankrijk.
    Sindsdien tank ik nooit meer Total. Het probleem met biodiesel is dat deze brandstof zeer droog is en niet smeert. Trouwens op het brandstofdeksel staat duidelijk; geen biodiesel.

    Sindsdien gebruik ik bij elke tankbeurt een smeer additief "diecyl" dat door dit revisiebedrijf sterk is aanbevolen. Op het werk rijd nu iedereen daar mee (10 tal auto's) naar volle tevredenheid. Minder verbruik, minder motor lawaai en de je verdient er geld mee, want de kost per tankbeurt is kleiner dan de winst die je eruit haalt.
    Diecyl een smeeradditief noemen gaat misschien wat ver? Diecyl is voor ~85% petroleum en cetaanverhoger. In verband met toevoeging FAME ('biodiesel') aan diesel wordt een anti oxidant als BHT 1000mg/kg vanuit de EN590 aanbevolen. In Diecyl zit 1 tot 2% BHT...

    Klein rekensommetje:
    60l diesel: 0,85*60=51 kg diesel
    aanbevolen hoeveelheid BHT op 51kg diesel: 51gram
    500ml diecyl bevat 1-2% BHT = 5-10ml BHT = ~5-10g BHT

    Met andere woorden, op een volle tank diesel een flesje diecyl toevoegen zet niet echt zoden aan de dijk lijkt mij..

    Maximum zwavel was vanaf 2004 vastgesteld op 50mg/kg, vanaf 2009 al 10mg/kg. FAME was in 2004 al max. 5%, sinds 2009 max. 7%... Ik vraag me dan toch af hoe verschrikkelijk die Total Excellium nou echt is en waardoor dat dan komt.

    Edit: ik zie zojuist dat één flacon voor 250L diesel zou zijn..
    Laatst gewijzigd door Nenna; 08-06-19 om 20:53.

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2007
    Leeftijd
    40
    Posts
    1.065
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Bevat Total diesel nog steeds merkelijk meer bio-additief?

    Als ik al die artikels hier lees (ook de attachments), is het besluit: Total nee, tenzij je de “gewone” diesel van Total neemt. Die is qua samenstelling gelijk aan de gemiddelde Q8 of Esso, of... .
    Ga ik nu iets té kort door de bocht? (Me = een leek in die materie, ik kan enkel voorbeelden uit mijn entourage aanhalen)
    Audi A6 4G 3.0TDI BIT. ACC, AAS, Standverwarming en meer van dat lekkers. Een A3 8V 1.6TDI met ACC Muisgrijs handbak van het vrouwtje .
    4 rings 4 ever

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2015
    Leeftijd
    65
    Posts
    100
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Bevat Total diesel nog steeds merkelijk meer bio-additief?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door raverke95 Bekijk Berichten
    Als ik al die artikels hier lees (ook de attachments), is het besluit: Total nee, tenzij je de “gewone” diesel van Total neemt. Die is qua samenstelling gelijk aan de gemiddelde Q8 of Esso, of... .
    Ga ik nu iets té kort door de bocht? (Me = een leek in die materie, ik kan enkel voorbeelden uit mijn entourage aanhalen)
    Ik denk dat ieder dit voor zich moet uitmaken. Maar voor mij in elk geval niet meer. Volgens mijn motor revisiebedrijf (ook expert en tegen expert die voor verschillende leasemaatschappijen heeft gewerkt) zou Esso, BP, Shell en Lukoil de betere keuze zijn.

    Wat Diecyl betreft; bij ons bedrijf kopen we vaten van 20L (ook verkrijgbaar in 200L vaten) en we hebben 100 flesjes van 0,2 L gekocht waarbij iedereen 0,2 L Diecyl toevoegt per tankbeurt. Maar iedereen tankt wel met een Total kaart (Excellium dus) maar men rijdt maximum 140.00 Km /wagen.
    Ik ben de uitzondering en rijd met een eigen wagen op km vergoeding en zonder tankkaart. Meestal rijd ik een 300.000 km per wagen, maar nu ga ik voor minstens 400.000Km en zit nu in de helft (gelukkig nog altijd zonder injectie/of brandstofproblemen)

    Volgens ditzelfde motor revisiebedrijf reinigt Diecyl de motor, smeert de motor en zorgt voor minder slijtage, zorgt voor minder roet, smeert het brandstofsysteem en verminderd het verbruik. Het wordt ook industrieel gebruikt bij vrachtwagens, scheepsmotoren en stationaire motoren.

    Een collega had voor zijn vrouw een Alf Romeo diesel met erg luidruchtige en rammelende motor en heeft met een overdosis op slechts 1 tankbeurt dit euvel opgelost. Hij was eerst nogal kritisch en kon het zelf bijna niet geloven. Daarna niets meer gebruikt en na een 15000 Km kwam het geluid terug. Dan nog eens een extra dosis toegevoegd en daarna een reguliere hoeveelheid en het geratel is niet meer teruggekomen tot de wagen uiteindelijk weer verkocht is. En zo heb ik nog wel meer van die verhalen.
    Maar het is aan ieder op zich om uit te maken wat hij ermee doet.

    Jammer dat Diecyl niet werkt voor een rammelende distributieketting bij Audi want dat zou pas de oplossing zijn!!!!
    Laatst gewijzigd door Peter 6; 09-06-19 om 20:02.
    A6 Avant, model 2015, Clean Diesel, Quatro 3 L, 218 PK, S-line kit, en met vele opties....

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2007
    Leeftijd
    40
    Posts
    1.065
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Bevat Total diesel nog steeds merkelijk meer bio-additief?

    En vermits het Bornemse (België) Maes brandstoffen aan Esso levert zit ik hier goed met Maes.

    Wel gek dat men mij dan wijsmaakt dat Total en Maes precies hetzelfde is. Maes en Esso vind ik wel, maar Total lijkt een standalone te zijn.
    Audi A6 4G 3.0TDI BIT. ACC, AAS, Standverwarming en meer van dat lekkers. Een A3 8V 1.6TDI met ACC Muisgrijs handbak van het vrouwtje .
    4 rings 4 ever

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2010
    Leeftijd
    34
    Posts
    2.162
    Kudos
    30
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Bevat Total diesel nog steeds merkelijk meer bio-additief?

    Het is niet omdat het de dezelfde leverancier is, dat het ook hetzelfde eindproduct is.
    Veel merken halen hun brandstof uit dezelfde opslagsilos, maar het verschil zit hem er dan in wat ze achteraf toevoegen.
    Work hard, play hard.
    Q5 2.0TDI 2011
    Ex audi's : Audi 80, A8 D2,A3 8L, A4 B6, A1 8X, A6 C6, A3 8V

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2016
    Leeftijd
    53
    Posts
    11
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Bevat Total diesel nog steeds merkelijk meer bio-additief?

    Om even hier in te haken.

    alle brandstofmaatschappijen halen de brandstof bij de terminals weg.
    Echter zodra de tankwagen gevuld word komen de additieven er bij van het merk dat deze af neemt.
    Ieder merk bepaalt hierbij zelf wat en hoeveel er toegevoegd word
    Dit geld ook voor de bio diesel die erbij gevoegd word.

    Ik heb zelf 2 Argos stations gehad en vroeg zowel aan te tankwagen chauffeurs als aan de monteurs van de pomp hoe het komt dat de Dieselfilters van de pomp zo vaak vervangen moesten worden.
    Dit komt dus door de hoeveelheid bio die wordt toegevoegd.
    Iedereen had hierop het zelfde antwoord, het beste kun je tanken bij BP, deze mengen het minimale (verplichte) bio door de diesel en voegen zowel in de Euro als in de diesel de meeste en beste additieven erbij. ( helaas bleek Argos ook het meeste bio toe te voegen.. )

    BP is zelfs zo streng dat wanneer de tankwagen brandstof heeft vervoert voor ander merken de wagen eerst gespoeld moet worden zodat er geen restproduct in blijft zitten

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2007
    Leeftijd
    40
    Posts
    1.065
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Bevat Total diesel nog steeds merkelijk meer bio-additief?

    Het is even geleden dit topic, maar even geleden terug wat te weten gekomen...

    Maes brandstoffen (zou oa Octa+ En Esso onder zich hebben dezer dagen) gaat zijn brandstoffen ook van bij Total halen. (Heb ik officiëel van Maes op mail gekregen) Tank ik dus eigenlijk al tijden Total .

    Nu goed, BP is hier in de wijde omtrek amper te vinden, dus ging ik maar bij Q8 te rade.
    Het vreselijke nagelgeluid is na de 3de tank Q8 nog heel even aanwezig bij koude motor, maar is verschrikkelijk snel weer weg. Ook meer kracht in lage toerentallen.
    Ik ben eens benieuwd als het straks weer kouder gaat worden dat mijn A6 effectief beter gaat blijven rijden. Het zou wel het toppunt zijn...
    Audi A6 4G 3.0TDI BIT. ACC, AAS, Standverwarming en meer van dat lekkers. Een A3 8V 1.6TDI met ACC Muisgrijs handbak van het vrouwtje .
    4 rings 4 ever

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •