Resultaten 1 tot 3 van de 3

Onderwerp: Katalysator functioneert niet meer 3 maanden na aankoop

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2019
    Leeftijd
    32
    Posts
    11
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 Coupé
    Land
    Land

    Standaard Katalysator functioneert niet meer 3 maanden na aankoop

    Goedendag,

    Ik ben nieuw op deze site en dit is ook letterlijk de eerste keer in mn leven dat ik een bericht op een forum zet (hahah).
    Mijn situatie is als volgt:

    Ongeveer 3 maanden geleden heb ik een A5 uit 2009 van een dealer gekocht met 1 maand garantie. De auto had nooit schade gehad (werdt mij gezegd) en alles zag er goed uit. Nadat ik 1,2 weken rond had gereden met de auto ben ik naar A-point gegaan om een "welkomscheck" te laten uit voeren. Op het uiteindelijke rapport zag het er allemaal ook OK uit en ik was tevreden.

    Ik doe best veel zelf aan mijn auto. Onlangs heb ik mn grill vervangen waarbij ik de bumper van de auto moest halen. Toen ik de beschermplaat had gedemonteerd zag ik dat er een (best wel groot) gebroken onderdeel achter de bumper zat (dit zegt mij dat er wel dergelijk schade is geweest), maar dit hebben ze gerepareerd. Tot nu toe niks te klagen.

    Todat ik een week geleden op de snelweg reed en mijn motorlamp begon te branden... Ik heb mn auto uitgelezen en kwam erachter dat het gaat om "P0420: Catalyst system efficiency below threshold". Ik heb direct een afspraak gemaakt om de katalysator te laten reinigen (wat me 350 euro heeft gekost ((de-)monteren en reinigen)).
    Vandaag gebelt door de garage en wordt mij verteld dat de katalysator "op" is. Er moet dus een nieuwe onder wat me +1000 gaat kosten.

    Ik ben helaas al 2 maanden uit de garantie periode. Maar kan ik deze kosten alsnog op de dealer verhalen? In feite heeft hij me iets verkocht wat niet OK is.

    Alvast bedankt voor jullie tijd en hulp!

  2. #2
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Katalysator functioneert niet meer 3 maanden na aankoop

    Niet normaal, een versleten kat op een A5 uit 2009. Kilometerstand?
    Dan rijst de vraag waarom hij "op" is..... Hoe staat het met het olieverbruik? Vlgs je profiel gaat het om een benzinemotor, en die zijn berucht vanwege het olieverbruik waarover hier heel veel geschreven staat (A4, A5, Q5, jaren 2008 - 2011). Katalysatorschade kan een gevolg zijn van te lang doorrijden met een almaar hoger wordend olieverbruik.
    Wellicht is de zuigervervanging al uitgevoerd, maar te laat waardoor nu de kat defect is?

    Als de Audi welkomstcheck niks bijzonders heeft opgeleverd, zal de verkoper "dus" zeggen dat de auto in orde was toen je hem kocht.
    Maar misschien kun je met de verkoper tot een overeenkomst komen, met een beroep op het conformiteitsbeginsel.
    Een evt rechtszaak zal meer kosten dan dat het oplevert.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2019
    Leeftijd
    32
    Posts
    11
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 Coupé
    Land
    Land

    Standaard Re: Katalysator functioneert niet meer 3 maanden na aankoop

    Hi Kees,
    Dank je voor je snelle reactie!
    Op het moment dat ik hem kocht stond er ongeveer 153000. Nu staat er ongeveer 156000 km op. Het is inderdaad een benzinemotor. De motor is wel vervangen een tijdje geleden, ik moet even kijken wanneer dat precies was. Sinds de aankoop was het oliepijl goed en nu nog steeds, aan de andere kant, ik weet niet of je na +/-3000 al het olieverbruik kan meten/zien.
    Ik ga de dealer even contacten. Misschien dat ik er inderdaad toch nog iets uit kan halen.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •