Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 23

Onderwerp: APK & schorsing

  1. #1
    SQ5R8's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2012
    Posts
    1.783
    Kudos
    57
    Auto
    Audi SQ5
    Land
    Land

    Standaard APK & schorsing

    Ik wil(de) graag mijn R8 schorsen voor de winter, maar nu kreeg ik net een melding van de RDW dat hij weer gekeurd moet worden op 17 december. Op deze site word ik niet echt wijs uit of ik de APK nu kan laten verlopen of niet.

    Ik wil de auto dus schorsen tot aan de lente en op dag 1 meteen er een APK op zetten, maar mag dit wel?
    2008 R8 V8 - 2010 RS5 V8 - 2018 SQ5 ABT

    Originele VCDS omgeving Nijmegen

  2. #2
    AndreCabriAvant's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2009
    Leeftijd
    60
    Posts
    7.504
    Kudos
    147
    Auto
    Audi S5
    Land
    Land

    Standaard APK & schorsing

    APK mag een maand eerder, dus nu doen zou ik zeggen en direct daarna schorsen is een optie.

    Je mag een APK max twee maanden laten verlopen, dus dat is een korte schorsing, zou ik niet doen.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Laatst gewijzigd door AndreCabriAvant; 14-11-20 om 16:48.
    Audi S5 Cabrio Green en Q3 45 TFSI

  3. #3

    Standaard Re: APK & schorsing

    Tijdens de schorsing mag je rijden voor een APK afspraak

    APK keuren tijdens schorsing
    Als uw kenteken is geschorst, mag u met dit voertuig geen gebruik maken van de openbare weg. Als uitzondering op deze regel mag u voor een Algemene Periodieke Keuring (APK) met uw geschorste voertuig naar het keuringsbedrijf rijden. De reden voor deze uitzondering is, dat uw voertuig een geldige APK moet hebben op het moment dat de schorsing afloopt of door u wordt beëindigd.

    Voorwaarden voor het rijden met een geschorst voertuig
    Als u met uw voertuig naar het keuringsbedrijf rijdt, gelden de volgende voorwaarden:

    • Het voertuig is WA-verzekerd.
    • Op de dag van de keuring rijdt u de kortste weg naar het keuringsbedrijf en terug (naar het adres waar uw voertuig is gestald).
    • U heeft een afspraakbevestiging bij u waarop het tijdstip van de keuring staat vermeld. Dat moet u kunnen tonen als de politie u staande houdt.
    • U mag op de dag van de APK-keuring rijden met het geschorste voertuig. U hoeft geen motorrijtuigenbelasting te betalen en u hoeft de APK-keuring vooraf niet te melden. Op de website van de Belastingdienst leest u hier meer over.
    • De afspraaktijd moet overeenkomen met het tijdstip dat u met uw voertuig gebruik maakt van de openbare weg.



    Overigens hoef je tijdens de schorsing geen geldige APK hebben.
    ▀▄▀▄▀▄ Audi Q4 e-tron 40 S Competition
    ▀▄▀▄▀▄ Audi TT Roadster 3.2 DSG MK1

  4. #4
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.611
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: APK & schorsing

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SedAnDre Bekijk Berichten
    APK mag een maand eerder, dus nu doen zou ik zeggen en direct daarna schorsen is een optie.
    Je mag een APK max twee maanden laten verlopen, dus dat is een korte schorsing, zou ik niet doen.
    APK kan vanaf twee maanden voorafgaand aan de vervaldatum, dus kan nu al.
    En nee, twee maanden laten verlopen mag niet, ook al wordt de bekeuring niet direct gestuurd, je bent wel in overtreding, tenzij geschorst.
    Laatst gewijzigd door Kees B; 14-11-20 om 17:18.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  5. #5
    SQ5R8's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2012
    Posts
    1.783
    Kudos
    57
    Auto
    Audi SQ5
    Land
    Land

    Standaard Re: APK & schorsing

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FASt Bekijk Berichten
    Tijdens de schorsing mag je rijden voor een APK afspraak

    APK keuren tijdens schorsing
    Als uw kenteken is geschorst, mag u met dit voertuig geen gebruik maken van de openbare weg. Als uitzondering op deze regel mag u voor een Algemene Periodieke Keuring (APK) met uw geschorste voertuig naar het keuringsbedrijf rijden. De reden voor deze uitzondering is, dat uw voertuig een geldige APK moet hebben op het moment dat de schorsing afloopt of door u wordt beëindigd.

    Voorwaarden voor het rijden met een geschorst voertuig
    Als u met uw voertuig naar het keuringsbedrijf rijdt, gelden de volgende voorwaarden:

    • Het voertuig is WA-verzekerd.
    • Op de dag van de keuring rijdt u de kortste weg naar het keuringsbedrijf en terug (naar het adres waar uw voertuig is gestald).
    • U heeft een afspraakbevestiging bij u waarop het tijdstip van de keuring staat vermeld. Dat moet u kunnen tonen als de politie u staande houdt.
    • U mag op de dag van de APK-keuring rijden met het geschorste voertuig. U hoeft geen motorrijtuigenbelasting te betalen en u hoeft de APK-keuring vooraf niet te melden. Op de website van de Belastingdienst leest u hier meer over.
    • De afspraaktijd moet overeenkomen met het tijdstip dat u met uw voertuig gebruik maakt van de openbare weg.



    Overigens hoef je tijdens de schorsing geen geldige APK hebben.
    Dus dit betekent dat ik de APK kan laten verlopen en op de eerste dag dat ik de schorsing af laat lopen er mee naar de garage mag rijden?
    2008 R8 V8 - 2010 RS5 V8 - 2018 SQ5 ABT

    Originele VCDS omgeving Nijmegen


  6. #6

    Standaard Re: APK & schorsing

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SQ5R8 Bekijk Berichten
    Dus dit betekent dat ik de APK kan laten verlopen en op de eerste dag dat ik de schorsing af laat lopen er mee naar de garage mag rijden?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FASt Bekijk Berichten
    De reden voor deze uitzondering is, dat uw voertuig een geldige APK moet hebben op het moment dat de schorsing afloopt of door u wordt beëindigd.
    Ja

    Verstuurd vanaf mijn IN2023 met Tapatalk
    Laatst gewijzigd door HJR; 14-11-20 om 22:31.

  7. #7

    Standaard Re: APK & schorsing

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SQ5R8 Bekijk Berichten
    Dus dit betekent dat ik de APK kan laten verlopen en op de eerste dag dat ik de schorsing af laat lopen er mee naar de garage mag rijden?
    Nee. Dit moet je de laatste dag van de schorsing regelen. Niet geschorst zonder APK ben je in overtreding ... of kijken ze alleen naar de datum?
    ▀▄▀▄▀▄ Audi Q4 e-tron 40 S Competition
    ▀▄▀▄▀▄ Audi TT Roadster 3.2 DSG MK1

  8. Ad
  9. #8
    SQ5R8's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2012
    Posts
    1.783
    Kudos
    57
    Auto
    Audi SQ5
    Land
    Land

    Standaard Re: APK & schorsing

    Ok, nu ben ik in de war lol
    2008 R8 V8 - 2010 RS5 V8 - 2018 SQ5 ABT

    Originele VCDS omgeving Nijmegen

  10. #9
    yzy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2012
    Posts
    3.081
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: APK & schorsing


  11. #10
    AndreCabriAvant's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2009
    Leeftijd
    60
    Posts
    7.504
    Kudos
    147
    Auto
    Audi S5
    Land
    Land

    Standaard Re: APK & schorsing

    Als je een auto schorst vervalt de verzekering ook. Dus geen WA.

    (Je kunt natuurlijk je verzekering vragen om hem verzekerd houden).

    En ik ben nog steeds van mening dat je APK niet langer dan twee maanden verlopen mag zijn.

    Dus zou ik nu APK doen en daarna schorsen.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Audi S5 Cabrio Green en Q3 45 TFSI

  12. #11
    MaartenS1981's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2009
    Posts
    6.534
    Kudos
    151
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land
    Wie het laatst lacht, denkt het traagst.....

  13. #12
    AndreCabriAvant's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2009
    Leeftijd
    60
    Posts
    7.504
    Kudos
    147
    Auto
    Audi S5
    Land
    Land

    Standaard Re: APK & schorsing

    Dus die twee maanden gelden dan niet. Thanks.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Audi S5 Cabrio Green en Q3 45 TFSI

  14. #13

    Standaard Re: APK & schorsing

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SedAnDre Bekijk Berichten
    Als je een auto schorst vervalt de verzekering ook. Dus geen WA.

    (Je kunt natuurlijk je verzekering vragen om hem verzekerd houden).

    En ik ben nog steeds van mening dat je APK niet langer dan twee maanden verlopen mag zijn.

    Dus zou ik nu APK doen en daarna schorsen.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Is niet standaard. Mijn verzekering loopt gewoon door. En APK mag niet verlopen zijn als je er mee gaat rijden

    Twee maanden stil staan op openbare weg
    Uw voertuig mag tot maximaal 2 maanden na het verlopen van de APK-vervaldatum op de openbare weg stilstaan, zonder dat de RDW een registercontrole uitvoert. U krijgt in die tijd dus geen boete. (artikel 11 Besluit Voertuigen)


    https://www.rdw.nl/particulier/voert...aak-apk-keuren

    Kortom altijd geldige APK bij rijden
    ▀▄▀▄▀▄ Audi Q4 e-tron 40 S Competition
    ▀▄▀▄▀▄ Audi TT Roadster 3.2 DSG MK1

  15. #14

    Standaard Re: APK & schorsing

    Er staat echt letterlijk dat je op de dag van apk met je geschorste voertuig naar het keurstation mag rijden. Mits de kortste route en een tijdstip dat klopt.
    Hoe kom je erbij dat er een apk op moet blijven tijdens de schorsing?

    Van internet
    Vanaf het moment dat een auto*geschorst*wordt vervalt namelijk de verplichting om uw auto te*verzekeren, APK te laten keuren en motorrijtuigenbelasting te betalen. ... Zoals hierboven genoemd, vervalt de verplichting om uw auto te*verzekeren. Wel is het mogelijk en verstandig om alsnog een autoverzekering af te sluiten.
    De verplichte verzekering vervalt. Je kunt een geschorst voertuig dus verzekeren op dag dat je hem uit de schorsing haalt en naar de APK rijdt.

    Dus je APK mag verlopen.
    Verstuurd vanaf mijn IN2023 met Tapatalk
    Laatst gewijzigd door HJR; 15-11-20 om 15:17.

  16. #15

    Standaard Re: APK & schorsing

    Ik denk dat hier boven nergens staat dat tijdens de schorsing de APK geldig moet zijn. Maar op het moment dat je hem uit de schorsing haalt moet de APK geldig zijn. Verzekering staat altijd los. Alleen mag je zonder APK en WA verzekering nooit rijden. Tijdens een schorsing of na een schorsing.

    Alleen als je niet rijdt mag een APK voor en niet geschorste auto 2 maanden verlopen zijn. Theoretisch moet je hem dan op een ambulance naar de APK of je moet kunnen toveren

    Dus geschorst ... kun je hem gerust laten verlopen maar dan mag je niet over de weg zonder geldige APK naar de keuring.

    En natuiurlijk tijdens de schorsing is er geen verzekering verplichting want je neemt niet deel aan het verkeer. Maar het is niet zo dat de verzekeraar een melding van schorsing krijgt. Dit moet je dus zelf regelen ... als je dit wilt. Met Casco verzekeringen kan dit tricky zijn als de inboedel de auto niet dekt.
    ▀▄▀▄▀▄ Audi Q4 e-tron 40 S Competition
    ▀▄▀▄▀▄ Audi TT Roadster 3.2 DSG MK1

  17. #16
    yzy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2012
    Posts
    3.081
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: APK & schorsing

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FASt Bekijk Berichten
    ...Maar op het moment dat je hem uit de schorsing haalt moet de APK geldig zijn.
    Exact. En omdat je die hebt laten verlopen, is de uitzondering in de wet gemaakt dat op de dag van de keuring het geschorste voertuig toch de weg op mag.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FASt Bekijk Berichten
    Verzekering staat altijd los. Alleen mag je zonder APK en WA verzekering nooit rijden.
    Ook dat klopt. Maar ook al rijd je niet, als je niet schorst, moet de APK en geldig en de WA-verzekering van kracht zijn.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FASt Bekijk Berichten
    Dus geschorst ... kun je hem gerust laten verlopen maar dan mag je niet over de weg zonder geldige APK naar de keuring.
    Dàt klopt niet: daarvoor is nou juist die uitzondering.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FASt Bekijk Berichten
    En natuiurlijk tijdens de schorsing is er geen verzekering verplichting want je neemt niet deel aan het verkeer.
    Het gaat niet om al of niet verkeersdeelname, maar om de schorsing.
    Bij een schorsing vervallen de 'voertuigverplichtingen': APK, WA-verzekering, wegenbelasting.

    Ik denk dat we hetzelfde bedoelen, maar nu lijkt het alsof je de verzekering kunt stoppen als de auto niet gebruikt wordt.

  18. #17

    Standaard Re: APK & schorsing

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door yzy Bekijk Berichten
    Ik denk dat we hetzelfde bedoelen, maar nu lijkt het alsof je de verzekering kunt stoppen als de auto niet gebruikt wordt.
    Alleen als de auto geschorst is en je niet voor de APK op pad wil
    ▀▄▀▄▀▄ Audi Q4 e-tron 40 S Competition
    ▀▄▀▄▀▄ Audi TT Roadster 3.2 DSG MK1

  19. #18

    Standaard Re: APK & schorsing

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door yzy Bekijk Berichten
    Dàt klopt niet: daarvoor is nou juist die uitzondering.
    Wat betreft de uitzondering bedoel ik dat dit alleen mag als de schorsing nog actief is. Laat je die aflopen of meldt je hem af en de auto is niet meer geschorst zul je APK gekeurd moeten zijn als je naar de APK wil over de weg
    ▀▄▀▄▀▄ Audi Q4 e-tron 40 S Competition
    ▀▄▀▄▀▄ Audi TT Roadster 3.2 DSG MK1

  20. #19
    yzy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2012
    Posts
    3.081
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: APK & schorsing

    We zijn het eens !

  21. #20

    Standaard Re: APK & schorsing

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door yzy Bekijk Berichten
    We zijn het eens !
    Tuurlijk. Truc is dus om als je APK tijdens de schorsing valt eerst te gaan keuren (op afspraak) en daarna pas de schorsing opheffen. Mijn APK staat op 6-3 dus maak meestal de afspraak voor beurt en APK in de eerste week en haal hem op die dag uit de schorsing
    ▀▄▀▄▀▄ Audi Q4 e-tron 40 S Competition
    ▀▄▀▄▀▄ Audi TT Roadster 3.2 DSG MK1

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •