Resultaten 1 tot 4 van de 4

Onderwerp: AED in auto bevordert de veiligheid?

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2021
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard AED in auto bevordert de veiligheid?

    Vorig jaar was er veel te doen over een AED in de auto. Zie bericht hieronder:

    Marketing Director Arthur van Es van Volvo Car Nederland benadrukt de noodzaak van het inzetten van meer AED’s: “In Nederland is het gebrek aan AED’s een groot probleem. De kans dat iemand een hartstilstand overleeft, is aanzienlijk groter wanneer binnen zes minuten gestart wordt met reanimeren. Elke minuut die wordt bespaard, verbetert dus direct de overlevingskans en gezondheidstoestand van het slachtoffer. Met onze pilot willen we dit realiseren.”
    Veel bijval
    De visie van Volvo om mensen zo goed mogelijk te beschermen in en rond de auto is de reden om contact te zoeken met HartslagNu, het landelijke reanimatie-oproepsysteem. Het initiatief om Volvo’s uit te rusten met een AED, kon direct op veel bijval rekenen, van zowel HartslagNu als van de 150.000 vrijwillige burgerhulpverleners die hieronder vallen. Honderden vrijwilligers met een Volvo meldden zich voor de pilot aan. Een eis was dat de Volvo in kwestie is uitgerust met Volvo On Call.
    Specifieke training
    De eerste twintig Volvo-rijders die meedoen aan de pilot zijn geselecteerd op basis van hun achtergrond, persoonlijke motivatie en ervaring. Ook werd gekeken naar het gemiddeld aantal kilometers dat iemand in het beoogde gebied rijdt.
    Alle twintig geselecteerde Volvo-rijders waren aanwezig op de speciale introductiedag van de pilot Volvo Lifesaver (zaterdag 9 november 2019) bij Broekhuis Volvo in Assen. Deze locatie is bewust gekozen; het aantal AED’s in Noordoost-Nederland is het laagst.

    Tijdens de introductiedag kregen de geselecteerde rijders een specifieke training die gericht is op het gebruik van de AED in hun Volvo. Verder biedt Volvo Car Nederland ze een rijvaardigheidstraining aan die speciaal voor huisartsen ontwikkeld is. Die moet de deelnemers meer vertrouwen geven en ervoor zorgen dat ze het reanimatie-adres veilig kunnen bereiken.
    De pilot Volvo Lifesaver duurt een jaar en is een succes als er minstens één leven gered is, zeggen Volvo Car Nederland en HartslagNu.


    Ik vraag mij af hoe mij collega Audi rijders hier tegen aan kijken. IK ben zelf veel onderweg en zit te overwegen om zo'n ding aan te schaffen. Ik weet alleen niet welke?

    Iemand tips?
    Laatst gewijzigd door Jan2345943; 18-02-21 om 13:57.

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2016
    Posts
    98
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: AED in auto bevordert de veiligheid?

    Heeft geen zin. Echt niet.

    Het enige wat écht belangrijk is bij een Cardiac Arrest (CA) is het correct uitvoeren van de borstcompressies.
    AEDs zijn handig indien de bystander hiermee getraind is, anders lijkt het mij voornamelijk een gevaar voor het verminderen van de kwaliteit van de borstcompressies (niet meteen starten van de compressies, lange onderbreking bij het aanleggen, etc.).

    Wat technische achtergrond: bij een Cardiac Arrest kunnen er 2 manieren zijn waarop het hart stilligt: een soort van elektrische storm (Ventrikel Fibrillatie VF of polsloze Ventrikel Tachycardie pVT) of een hart dat echt niets doet (asystolie AS of polsloze Elektrische Activiteit PEA).
    Enkel bij die elektrische storm moet het hart geschokt worden, bij AS of PEA wordt er niet geschokt (de AED weet dit). Dus enkel bij een VF of pVT zal het aanleggen van een AED eventueel het slachtoffer terug in ROSC brengen (return of spontaneous circulation).
    Wat echter wél van belang is bij beide pathways, is het ononderbroken toedienen van kwaliteitsvolle borstcompressies.
    De borstcompressies moeten zo snel mogelijk gestart worden, en mogen maximaal telkens 10 seconden lang onderbroken worden.
    Voornamelijk die borstcompressies hebben een invloed op de survival.
    Door het toedienen van die goede borstcompressies tot de hulpverleners er zijn met een AED of gewone defibrillator, kan je de persoon werkelijk in leven houden.

    Verder is zo'n AED ook een medisch apparaat, dit betekent verplichte jaarlijkse (?) keuringen en dergelijke. Net voor die reden wordt dit zo gepusht door de bedrijven die dit aanbieden, zij zien al die service contracten als dollartekens

    En ja, er zal een lichte verbetering in survival zijn (voor die paar gevallen met VF en pVT die je op die manier kan redden), maar wat in mijn ogen (en ook volgens de guidelines van de ERC European Resuscitation Council) véél belangrijker zou zijn, is dat iedereen goede borstcompressies zou kunnen geven.


    Samengevat:
    Nee niet doen.
    Wat wel doen? Elk jaar een Basic Life Support BLS-cursus volgen!!!! Jouw kwalitatieve borstcompressies houden het slachtoffer in leven tot de hulpverleners het kunnen overnemen met veel meer tools tot hun beschikking.

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2021
    Posts
    3
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: AED in auto bevordert de veiligheid?

    Eskape, bedankt voor de heldere uitleg.

    Ik dacht dat die apparaten zichzelf testen en er eigenlijk helemaal niks gekeurd hoeft te worden. Althans dat is at ik heb begrepen. Ik zal eens op onderzoek uitgaan voor een BLS training.

    Nogmaals bedankt!

  4. #4

    Standaard Re: AED in auto bevordert de veiligheid?

    Waar het inderdaad om gaat is dat er (verse) zuurstof wordt rondgepompt door 't lichaam, en dan specifiek de hersenen. Dat gebeurt normaal door 't hart, maar als dat er mee stopt om wat voor reden dan ook, dan moet je het extern overnemen. Dat is wat borstcompressies doen - je 'simuleert' een bloedstroom. Door regelmatig te beademen voorzie je de longen van verse lucht, en middels de compressies pomp je dat weer rond.

    Zo voorkom je hersenschade en vergroot je de overlevingskans.

    Het is wat kort door de bocht om te zeggen dat een AED weinig nut heeft hierbij, aangezien veel AEDs ook voorzien in instructies voor compressie-frequentie (metronoom/puls functie) en beademings tellers hebben. Daarnaast, aan de buitenkant kan je niet zien of het een fibrillatie of volledige stop betreft - een AED kan dit wél herkennen.

    Het nadeel van sommige AEDs is dat ze een tergend langzame instructieset bieden, waadoor te laat wordt begonnen met compressies en beademen. Het liefst ben je met twee personen - minstens één getraind in BLS of andere BHV/EHBO. Die begint direct met compressies (na veiligleggen van het slachtoffer), en instrueert tegelijkertijd de 2e persoon (omstander) de AED aan te leggen. De AED kan vervolgens herkennen of het om een fibrillatie gaat en zal indien nodig de bijbehorende schok kunnen toedienen. Zo verlies je (bijna) geen tijd, en heb je een extra vangnet.

    Dus, primair, 112 bellen of laten bellen. ALTIJD. Dan, houd de circulatie op gang. Compressies (30x, volwassenen), beademen (2x), compressies (30x), beademen (2x). Korte, niet al te stevige, en rustige luchtstromen zijn genoeg. Blaas de longen niet te hard op, dat heeft geen nut. In de tussentijd AED (laten) aanleggen en zien of het ding wil defibrilleren. Zo niet, door blijven gaan met compressies en beademen totdat de hulpdiensten er zijn.
    Hobby: Hyundai Coupe GK FL met WIP 1.8T 20V AGU (A3) swap
    Lease: Peugeot E-208 GT Pack | Rouge Elixir | Full Option

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •