Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 23

Onderwerp: Meer files door lagere snelheid op snelwegen

  1. #1

    Standaard Meer files door lagere snelheid op snelwegen

    Meer files door lagere snelheid op snelwegen

    Op de snelwegen rond de vier grote steden is vanaf vandaag de maximumsnelheid 80 kilometer per uur. Rijkswaterstaat verwacht dat de capaciteit van de wegen minder benut wordt en dat er meer en langere files komen.

    Op basis van eerdere ervaringen rond Den Haag blijkt dat de capaciteit bij lagere maximumsnelheden minder goed wordt gebruikt. De luchtverontreiniging neemt met 4 tot 6 procent af.

    Locaties
    Om zes uur 's ochtends gaat de trajectcontrole, een systeem van permanente snelheidscontrole, werken. Het gaat in totaal om 25 kilometer snelweg; de A10 West tussen Nieuwe Meer en Coentunnel (Amsterdam), de A20 tussen de knooppunten Kleipolderplein en Terbregseplein (Rotterdam), de parallelbanen van de A12 tussen Oudenrijn en Lunetten (Utrecht) en de A12 tussen het Prins Clausplein en Den Haag-centrum.

    Compact rijden
    Volgens minister Peijs (Verkeer) heeft snelheidsbeperking elders geen zin, omdat de doorstroming niet verbetert en de lucht nauwelijks schoner wordt. Milieudefensie probeert via de rechter de bewindsvrouw te dwingen langs tweehonderd kilometer snelweg een limiet van 80 km in te stellen.
    Zij laat wel nagaan of de maximumsnelheid overal rond de grote steden naar 80 km kan worden verlaagd, in combinatie met 'compact rijden'. Dat begrip staat voor smallere rijstroken waardoor op drukke punten meer auto's kunnen passeren. Verkeersveiligheid, bereikbaarheid en doorstroming worden meegewogen. Begin 2006 moet het onderzoek klaar zijn.
    Appie :cool:

    Een schizofreen is nooit alleen...

  2. #2

    Standaard

    Ik las vanmorgen ergens in een krant dat al bewezen was door de trajectcontrole op de A13 dat het niet werkt en de files alleen maar langer zijn geworden.
    De enige die er nu voordeel bij hebben zijn de 4-6000 bewoners die in een straal van 2 straten er vanaf wonen.
    Het stuk zelf is 4-6% schoner maar wordt door de extra files ruimschoots te niet gedaan. Het heeft alleen maar een heel plaatselijk effect.
    I like digging...

    Especially someone else his grave

  3. #3
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.890
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Waarom ben ik niet verbaasd?
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  4. #4

    Standaard

    Ik ben godverdomme in de spits vanuit mijn huis net zo snel in Frankfurt als in Amsterdam.

  5. #5

    Standaard

    Tja ,er zal tot de de komende dagen geen bekeuring uitgeschreven worden als mensen toch 100 rijden las ik in de krant . nu moet je niet alles geloofen wat geschreven staat. maar het geeft je wel de gelegenheid om aan die uiteindelijk belachelijk lage snelheid te wennen. ga maar na dat de meeste autos op de snelheidmeter meer aangeven dan de werklijke snelheid .dus de meeste mensen rijden op de trajectcontrole onder de 80 km op de teller {trekken we daar 4/7 km tellerafwijking van af. dan is de werkelijke snelheid net 70 echte kilometers per uur en dat is op een lege ringweg {s,nachts b.v} te laag .
    en dan die reclamekreten gesponserd door belastinggeld zo van;80 IN DE VIJFDE VERSNELLING DAT IS BETER VOOR HET MILIEU .snap ik ook niet ik heb nml een 6bak en rijd 80 in zijn 3e versnelling en die mensen met een automaat dan ?.Schiphol licht hier ook vlakbij dat is pas luchtverontreiniging .{RINGbewoner}
    RS for ‘Rennsport’ - ‘Motorsport’ in German


  6. #6

    Standaard

    dat het het milieu ten goede zou zijn is weer een mooi spoesje om de staatskas weer wat extra te spekken.

    Wanneer komt de NLse bevolking in actie, en heeft het zin dat we in actie komen?

    in omringende landen lachen ze ons allemaal uit, ik heb zelfs gehoord dat ze in Oostenrijk de max snelheid verhoogd hadden (ze zeiden max 160km/h)

  7. #7

    Standaard

    lang leven nederland.
    ben blij dat ik vaak ik het buitenland zit

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    misschien ook wel een leuke om over na te denken:

    op de A20 ring Rotterdam is het nu dus een trajectcontrole, ter bevordering van het milieu, maar aan de andere kant ligt Pernis, schadelijker voor het milieu kan bijna niet, met de vele vrachtschepen e.d.

  10. #9

    Standaard

    ja indd lekkere logica. sjees.
    slimheid bij die gasten is ver te zoeken

  11. #10

    Standaard

    dat verklaard dus dat de milieu kwestie totale onzin is, en dat men waarschijnlijk een tekort in de mijoenennota zag of zoiets dergelijks

  12. #11

    Standaard

    JUIST, ben blij dat het doordrinkt bij autorijdend Nederland. Milieumisbruik.......
    RS for ‘Rennsport’ - ‘Motorsport’ in German

  13. #12
    Administrator Arlo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    22.331
    Kudos
    97
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door [url=http://www.vrijspreker.nl/blog/?itemid=3032
    Deze bron[/url]]De ellende is vandaag begonnen
    Vandaag, 1 November 2005, is de verkeersellende van staatswege nog eens flink uitgebreid. Natuurlijk weet iedereen die wel eens met zijn auto in de Randstad rijdt dat er regelmatig files staan. Auto's produceren is immers een kapitalistisch proces, wegen bouwen in Nederland een socialistisch iets. Dan zie je al snel dat het kapitalisme aanzienlijk beter functioneert dan het socialisme.

    Files, de overheid heeft er de mond vol van. Ze willen er zo graag van af, zo klinkt het vanuit de donkere krochten in Den Haag. Maar zou dat nu echt zo zijn? Vandaag is er weer een maatregel ingevoerd die als rechtstreeks gevolg heeft dat het fileleed extreem zal verergeren. Gelukkig maar voor Karla Peijs en consorten, dan hebben ze namelijk straks een goede reden om het rekeningrijden in te voeren.

    Wat is er aan de hand? Op verzoek van Milieudefensie en een aantal andere anti-auto clubs heeft Pieter van Geel in samenwerking met Karla Peijs besloten dat er op een groot aantal snelwegen een maximum snelheid van 80 kilometer per uur moet gelden. Dit om de luchtkwaliteit te verbeteren. Om deze maximum snelheid te garanderen is meteen voor miljoenen aan traject-controle apparatuur ingezet, zodat iedere automobilist die het ook maar waagt om iets te snel te rijden direct een acceptgiro in de bus zal krijgen.

    Die miljoenen zijn overigens snel terugverdient, er is bijna geen beter businessmodel te bedenken dan een trajectcontrole in combinatie met irreële snelheidslimieten. Volgens oppertollenaar Koos Spee rijdt bij de trajectcontroles slechts 1% nog steeds te snel. Dat valt dus allemaal best mee. Je praat echter op deze locaties over miljoenen voertuigen per jaar. De wet van de grote getallen gaat dan werken, want 1% van 40 miljoen voertuigen per jaar betekent dat de trajectcontrole zichzelf binnen 2 maanden heeft terugverdient. Helaas zijn er geen aandelen te koop.

    Het vervelende van deze stukken waar je maar 80 mag is natuurlijk dat er op deze manier flessenhalzen in het wegennet ontstaan. Het gevolg hebben we al uitgebreid kunnen constateren op de A13 bij Overschie, Rotterdam. Hier is een trajectcontrole geïnstalleerd, en jawel, op dat stukje snelweg rijdt het verkeer iets beter door dan voorheen. Reden genoeg om juichend dezelfde maatregelen te nemen rond Amsterdam, Den Haag en Utrecht. Het is alleen jammer dat de onderzoekers niet hebben willen kijken naar de file die vóór die flessenhals op de A13 is ontstaan. Die is namelijk met stip de file top-10 ingekomen, van plaats 13 naar plek 3. Tussen Delft en Rotterdam is het permanent file geworden, het is maar wat je succesvol noemt.

    Ook de luchtkwaliteit is overigens niet merkbaar verbeterd. Ja, volgens de onderzoekers van TNO natuurlijk wel, maar die hebben voor het gemak maar geen rekening gehouden met de veranderingen rond het vliegveld Zestienhoven, dat naast de wijk Overschie ligt. Tegelijk met de invoering van de 80-km maatregel werden namelijk veel strengere eisen aan dit vliegveld gesteld. Zodat er nu geen zware transportvliegtuigen meer op 100 meter hoogte over de wijk vliegen. Dan is het niet verwonderlijk dat de luchtkwaliteit verbeterd. Het is wel verwonderlijk dat men dit "succes" aan de snelheidsbeperking wijdt.

    De conclusies rond Overschie zijn helder: de 80-km zone met bijbehorende trajectcontrole heeft gezorgd voor meer files en bijbehorende vervuiling, en verder géén meetbare of merkbare invloed gehad op de luchtvervuiling in de wijk. Reden genoeg voor onze overheid om het zelfde principe toe te passen op de volgende wegen:

    A10 West tussen knooppunt Nieuwe Meer en de Coentunnel
    in beide richtingen van 100 km/h naar 80 km/h

    A20 knooppunten Kleinpolderplein en Terbregseplein
    in beide richtingen van 100 km/h naar 80 km/h

    A12 knooppunten Oudenrijn en Lunetten
    Op de parallelbanen van de A12 tussen knooppunten Oudenrijn en Lunetten in beide richtingen van 100 km/h naar 80 km/h
    Op de hoofdrijbanen van de A12 tussen het knooppunt Lunetten en de aansluiting De Meern is de maximum snelheid verlaagd in beide richtingen van 120 km/h naar 100 km/h

    A12 tussen het Prins Clausplein en Den Haag (Utrechtsebaan)
    in beide richtingen van 100 km/h naar 80 km/h

    Vandaag zijn deze maatregelen ingegaan, en de files waren van een uitzonderlijke lengte, ondanks de zeer goede weersomstandigheden.

    Hiermee is de volgende stap gezet naar het rekeningrijden, dat er natuurlijk hoe dan ook moet komen. Het kan niet lang meer duren of de hele Randstad staat vast, dankzij dit wanbeleid. Waarna de bevolking aan de politiek gaat vragen om de ellende nu eens op te lossen. Die dan uiteraard weer met de tolheffing zal komen. Het is allemaal enorm doorzichtig, zou je denken.

    Laten we nu een paar dingen helder maken, en weer eens wat misverstanden ophelderen. Misverstanden die we de komende dagen in de pers veelvuldig zullen tegenkomen.

    80-kilometer is goed tegen geluidsoverlast.

    - Dit argument is onzin. Iedereen die hierin gelooft vraag ik om eens langs een snelweg te gaan staan, wat produceert het meeste geluid? Dat is niet de auto die met 120 of 140 langs zoeft, maar dat zijn de vrachtwagens. Verrassend genoeg mogen die al niet harder dan 80. Qua geluidshinder heeft een verlaging van de limiet dus géén gevolgen.

    80-kilometer zorgt voor betere doorstroming

    - Dit argument is in de praktijk nooit bewezen, alleen in theorie is het waar. De theorie gaat namelijk uit van het idee dat automobilisten hun afstand tot de voorligger aanpassen aan de snelheid. Als je die data invoert in een model, dan blijkt dat 80 kilometer per uur het optimum is voor de wegcapaciteit. De praktijk is echter weerbarstiger, omdat in de praktijk mensen bij 80 kilometer per uur even veel (of weinig) afstand tot hun voorligger houden als bij 100 of 120 kilometer per uur. Bovendien, en dat zien we ook bij Overschie gebeuren, blijkt dat de linker rijstrook aanzienlijk minder benut wordt bij trajectcontroles. Niemand mag meer inhalen omdat iedereen min of meer de zelfde snelheid rijdt. Daarom blijkt dat de linker baan flink leger blijft dan normaal. Dit resulteert in een afname van de wegcapaciteit, en zorgt daarmee voor files.

    80-kilometer is goed voor de luchtkwaliteit

    - Helaas, een moderne auto is afgeregeld op de maximum snelheid in normale landen als Duitsland en Frankrijk. Dat wil zeggen: 130 kilometer per uur. Op of rond dat punt is de verbranding optimaal, en de vervuiling minimaal. Bovendien zorgt het autoverkeer maar voor een fractie van de totale vervuiling. Het is niet bij iedereen bekend, maar bermgras dat gemaaid wordt is volgens het ministerie van landbouw gewoon geschikt als veevoer. Zou de vervuiling van het autoverkeer echt zo erg zijn als milieudefensie en consorten beweren, dan zou het bermgras als chemisch afval behandeld dienen te worden!
    Bovendien zorgt het autoverkeer slechts voor enkele procenten van de totale vervuiling. De maximale winst met deze maatregel is dus enkele procenten van enkele procenten. Dat geeft een milieuwinst uit te drukken in een promillage. Daar zal niet één astmapatiënt zich beter door voelen.

    80-kilometer is goed voor de verkeersveiligheid
    - Ook dit argument is nogal kolderiek. Snelwegen, zeker de Nederlandse, zijn de veiligste wegen ter wereld. Aangezien de weg is ingericht voor hoge snelheden is juist een hoge snelheid op de snelweg geen probleem. Sterker nog, langzamer rijden is gevaarlijker. De gouden regel bij het vaststellen van de meest veilige maximum snelheid is de 85e percentiel-regel. Dit houdt in dat de meeste veilige maximum snelheid daar ligt waar 85% van de automobilisten zich aan zou houden, ook al was er geen beperking. In Nederland betekent dit dat de, uit het oogpunt van verkeersveiligheid, meest voor de hand liggende limiet rond de 140 zou liggen.
    Dit is ook logisch, want lagere maxima houden in dat mensen zich met andere dingen dan autorijden gaan bezighouden. Dit leidt tot gebrekkige concentratie, waardoor ongevallen plaatsvinden. Slechte concentratie en slecht kijken zijn de voornaamste ongevaloorzaken, in combinatie met alcohol en drugs in het verkeer. Al deze zaken worden niet aangepakt, zodat er waarschijnlijk juist meer in plaats van minder ongevallen zullen plaatsvinden.


    Dus wat te doen? Wellicht helpt het als de files echt de pan uit rijzen. Daar kunnen we met zijn allen voor zorgen. De makkelijkste manier is om roomser dan de paus te zijn. Rijdt op de betreffende stukken maximaal 60. Als maar een paar mensen dat doen zullen de files nog extremer worden. En bestaat er de mogelijkheid dat de publieke opinie zich echt tegen deze onzin gaat keren. De kans is klein, maar wie weet?

    Om luchtvervuiling te creëren is de slogan "Werk niet mee, rijdt 80 in zijn twee!" een mooie optie. Helaas, ook al klinkt het sympathiek, de vervuiling wordt niet daadwerkelijk gemeten. Echte metingen van de vervuiling door een snelweg kunnen namelijk maar tot één conclusie leiden: het valt best mee. Dus worden onderzoeken gedaan op basis van schattingen, extrapolaties en verwachtingen. Onderzoeken die dan vervolgens natuurlijk, afhankelijk van de uitkomsten, in een bureaulade of op de voorpagina van de Telegraaf terecht komen.

    De voornaamste tip is dan ook eenvoudig, zij het hoogst illegaal. Vooral 's nachts zult u last hebben van de absurde limieten. Wilt u wel gewoon doorrijden 's nachts, zonder al te veel hinder van al die rare controles? Koop een ovale NL-sticker, kleur geel, en plak die voor de rit aanvangt over de eerste twee letters van uw kenteken. Zodoende is uw kenteken niet meer leesbaar voor flitsers en trajectcontroles, terwijl de sticker nauwelijks opvalt.
    One liter, driver's licence eater...


  14. #13

    Standaard

    Dit is toch serieus godsonmogelijk te noemen. Zo'n klein snert landje met zulke onrealistische maatregelen. Om dit soort raadselachtige invoeringen ben ik blij dat ik 5 jaar geleden in Duitsland ben gaan wonen, ook al heb ik er nog niet zo veel aan omdat m'n werk in Holland is.

    Dus zal ik een ovalen DL sticker over de eerste letters van m'n kenteken moeten plakken als dit ook op mijn traject ingevoerd wordt. Mooi is dat de eerste reeks letters van een Duits kenteken de plaats/provincie aanduiding betreft
    Fat kids are harder to kidnap

  15. #14

    Standaard

    Nog even en we gaan paard en wagen weer invoeren....
    Wat een totaal onnozele regels. Blijkt maar weer datonze geweldige minister alles doet om maar te scoren bij bepaalde groepen.

    Wellicht als wij van Audi Forum een petitie indienen over opschroeven van de maximale snelheid ze volgende maand overstag gaat of zo!

    Wanneer wordt er eindelijk eens een Staatscoup gepleegd en wordt ons kabinet verbannen naar Zwitserland!?
    "What we do in life echoes in eternity!"

  16. #15
    Henkjan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    58
    Posts
    5.770
    Kudos
    51
    Land
    Land

    Standaard

    dat van die extra files kan ik uit ervaring melden dat dat klopt, en niet alleen op de snelweg. ik stond vanochtend net buiten t dorp op de provinciale wel al stil.


    duo quattro's: '83 80quattro, '95 coupé S2 Abt C5

  17. #16

    Standaard

    Met regen zijn er vaker files natuurlijk, maar ik heb in principe geen last van file`s..Rij elke dag de A12, A27, A28 en moet er voor de knelpunten al af...Vandaag merkte ik wel dat de ring Utrecht (A12) Filevorming had....Voor het eerst in een lange tijd dat ik dat meemaakt, is volgens mij een gevolg van de 80 km zone....En schoner zal het door de file idd niet worden....
    Audiwereld.nl: Uw retrofitspecialist

    Led upgrades | Grilles | Chiptuning | MMI retrofit | Cruise control | S-line / S / RS ombouw | Facelift upgrades| Bluetooth | DAB(+) | PDC | Camera upgrades | Schade reparatie | Velgen | VCDS

  18. #17

    Standaard

    Pff, je gaat me toch niet vertellen dat je ze met me mee stuurt maximus?!

    Trouwens vandaag even lekker op en neer geweest, van Nijmegen naar Mainz. Anderhalf uur heen en en weer anderhalf uur genieten terug, gewoon door rijden en geen gezeik met 80 of file's .

  19. #18

    Standaard

    Ik ben net over de ring R`dam gereden, A15, A4 benelux en tot kleinpolderplein geen vuiltje aan de lucht. Vanaf daar, bij de A20(richting Alexander/Gouda) was het raak, iedereen vol in de remmen en grote gaten in het verkeer. Niemand sluit aan omdat men bang is om een prent op te lopen.

    Ik ga dat stuk mijden...
    I like digging...

    Especially someone else his grave

  20. #19
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.586
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    Patroon: steeds weer vrouwen op de post "minister van verkeer & waterstaat"

    Patroon: steeds weer prestige-projecten die grenzen aan waanzin. Wisselstrook op de A1, 80km/u zones. etc. etc.

    Wie zet toch elke keer die achterlijke wijven op die posities neer. Het is elke keer feest :?
    De een na de ander verzint de meest kolderieke oplossingen. Betuwe-lijn, HSL en ga zo maar door...

    Tijd voor voor "Kooten en de Bie" op die post. Leve de "vrije jongens van de tegenpartij" :o
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  21. #20
    Henkjan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    58
    Posts
    5.770
    Kudos
    51
    Land
    Land

    Standaard

    heeft nix met de inhoud van de broek te maken, maar wel met dat de trutten in kwestie geen bal interesse in auto's hebben, en dus ook niet weten wat gaat werken (en hun ambtenaren ook al niet dus). Neelie Smit Kroes was een voorbeeld van een vrouw die wel van auto's wist

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •