Resultaten 1 tot 17 van de 17

Onderwerp: Thuisladen en voorschotbedrag

  1. #1
    A3165's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    2.026
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Thuisladen en voorschotbedrag

    Naar aanleiding van een telefoontje vorige week met een beetje wanhopige collega ben ik benieuwd naar ervaringen.
    De collega is een Canadees die enige jaren in Nederland woont. Ze rijdt elektrisch en laadt aan huis.
    Twee jaar geleden een energiecontract afgesloten die per 1 november afloopt. Vanwege corona niet zoveel gereden met de auto maar de laatste manden gaat ze weer gewoon dagelijks naar kantoor met de auto. In het nieuwe energiecontract is haar verbruik van de laatste maanden meegenomen om een nieuw voorschotbedrag vast te stellen. Van 200 euro per maand moet ze nu 1000 euro per maand gaan betalen.

    Mijn vraag is hoe jullie dat doen met maanden waarin je niet of nauwelijks laadt vanwege vakantie e.d.?

  2. #2
    iLudo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2012
    Posts
    1.128
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron

    Standaard Re: Thuisladen en voorschotbedrag

    Vanaf 1 nov is thuisladen voor mij geen optie (€ 0,81 daltarief). Ik heb geen zonnepanelen, dus opladen bij de openbare paal (hier € 0,30) is voor mij dan voordeliger. Ik weet niet of die prijzen zo blijven. Voorschotbedrag hebben we al naar beneden bijgesteld.

  3. #3
    A3165's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    2.026
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: Thuisladen en voorschotbedrag

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door iLudo Bekijk Berichten
    Vanaf 1 nov is thuisladen voor mij geen optie (€ 0,81 daltarief). Ik heb geen zonnepanelen, dus opladen bij de openbare paal (hier € 0,30) is voor mij dan voordeliger. Ik weet niet of die prijzen zo blijven. Voorschotbedrag hebben we al naar beneden bijgesteld.
    Laad je nu wel thuis op? Kan je met de energiemaatschappij in gesprek over het verbruik door thuisladen en dat je daarmee stopt tegen de nieuwe tarieven?

  4. #4
    iLudo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2012
    Posts
    1.128
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron

    Standaard Re: Thuisladen en voorschotbedrag

    Ja ik laad nu nog wel thuis, de prijs is hetzelfde als aan de paal. Ik moet er wel bij vermelden dat ik met een thuislader oplaad, dus geen paal. Ik neem aan dat als je een eigen paal van een leverancier hebt, je betaalt per afgenomen KWh en daarnaast eventueel abonnementkosten. Het termijnbedrag wordt berekend aan de hand van je verbruik, dus als je denkt dat dat daalt, dan verlaag je hem zo online.

  5. #5
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.126
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Thuisladen en voorschotbedrag

    Kan ze niet op het werk laden?

    Ik hoor ook veel dat er bij een lidl of aldi geladen wordt, dat is gratis? Maar kan mij voorstellen alleen tijdens winkel tijden en maximaal aan tijd of zoiets.

    Als je maandbedrag van 200 naar 1k euro gaat zal dat vast niet alleen die auto zijn, gas geeft de grootste klap natuurlijk, die ging de afgelopen tijd van ongeveer 80 cent naar 3,5 euro, 2000m3 is dan ook 7000,- pj, stroom naar 70 cent tot 1,- komt daar nog bij.
    Kan ze geen zonnepanelen kwijt op dak, een investering daar in is niet gek.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.


  6. #6
    A3165's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    2.026
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: Thuisladen en voorschotbedrag

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door iLudo Bekijk Berichten
    Ja ik laad nu nog wel thuis, de prijs is hetzelfde als aan de paal. Ik moet er wel bij vermelden dat ik met een thuislader oplaad, dus geen paal. Ik neem aan dat als je een eigen paal van een leverancier hebt, je betaalt per afgenomen KWh en daarnaast eventueel abonnementkosten. Het termijnbedrag wordt berekend aan de hand van je verbruik, dus als je denkt dat dat daalt, dan verlaag je hem zo online.
    Volgens mij is het gewoon een laadpaal die in de meterkast ia aangesloten. Geen tussenpartij dus.

    Ik denk dat het een samenloop is. Waarschijnlijk zou er ook op het huidige contract bijbetaald moeten worden, maar 9600 euro extra op jaarbasis voorgeschoteld krijgen is best een schok.

    Ik denk dat met dat extra voorschot zonnepanelen wel gewenst zijn maar even niet binnen budget passen.

  7. #7
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.126
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Thuisladen en voorschotbedrag

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door A3165 Bekijk Berichten



    Ik denk dat met dat extra voorschot zonnepanelen wel gewenst zijn maar even niet binnen budget passen.
    Maar er is wel budget voor 1000,- in de maand? In dit geval is zelfs een duurzaamheids lening ruim rendabel om panelen te laten leggen, en vanaf dag 1 ga je verdienen. Enige probleem is de wachttijden.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  8. Ad
  9. #8
    A3165's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    2.026
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: Thuisladen en voorschotbedrag

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rol-Co Bekijk Berichten
    Maar er is wel budget voor 1000,- in de maand? In dit geval is zelfs een duurzaamheids lening ruim rendabel om panelen te laten leggen, en vanaf dag 1 ga je verdienen. Enige probleem is de wachttijden.
    In principe wordt het wel krap mer een stijging van 800 euro. De investering in zonnepanelen is op termijn natuurlijk interessant maar 800 euro per maand extra en een investering in zonnepanelen waarschinlijk even niet aan de orde.

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Posts
    735
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Thuisladen en voorschotbedrag

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door A3165 Bekijk Berichten
    Mijn vraag is hoe jullie dat doen met maanden waarin je niet of nauwelijks laadt vanwege vakantie e.d.?
    Ik heb een dynamisch tarief bij EasyEnergy.
    Voor elektriciteit betekent dat per uur wisselende prijzen. Als ik op vakantie ben, dan betaal ik alleen een laag voorschot en de afrekening over de voorgaande maand, die dan dus ongeveer 0,00 is. Momenteel ongeveer 20 euro per maand.
    Het voorschot is onder meer afhankelijk van je geschat verbruik en energiebelasting daarover. Wettelijk is vastgesteld dat dat samen -met de verlaging energiebelasting- uitgesmeerd moet worden.

    In de praktijk laad ik thuis als het tarief laag is, zoals in het weekend (of soms zelfs negatief), en ik op straat laad als de tarieven te hoog zijn. Dat laatste komt eigenlijk bijna nooit voor.
    Om een idee te geven:
    In jan 2022: volledige maand thuis: 75 euro.
    In mei 2022: tijdens vakantie: minder dan 5 euro.
    In aug 2022: grootste deel thuis: 65 euro.
    Daar krijg ik waarschijnlijk nog een klein beetje energiebelasting van terug.

  11. #10
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.126
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Thuisladen en voorschotbedrag

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door A3165 Bekijk Berichten
    In principe wordt het wel krap mer een stijging van 800 euro. De investering in zonnepanelen is op termijn natuurlijk interessant maar 800 euro per maand extra en een investering in zonnepanelen waarschinlijk even niet aan de orde.
    Niet zoals ik het beschreef, dzl is 2% en rendement pv is 16% dus bij voldoende op dak heb je deze tijd volgend jaar gesaldeerd naar 0 op de elektra rekening aan elektra en betaal je misschien nog wat gas mee.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  12. #11
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.126
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Thuisladen en voorschotbedrag

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Caravaca de la Cruz Bekijk Berichten
    Ik heb een dynamisch tarief bij EasyEnergy.
    Voor elektriciteit betekent dat per uur wisselende prijzen. Als ik op vakantie ben, dan betaal ik alleen een laag voorschot en de afrekening over de voorgaande maand, die dan dus ongeveer 0,00 is. Momenteel ongeveer 20 euro per maand.
    Het voorschot is onder meer afhankelijk van je geschat verbruik en energiebelasting daarover. Wettelijk is vastgesteld dat dat samen -met de verlaging energiebelasting- uitgesmeerd moet worden.

    In de praktijk laad ik thuis als het tarief laag is, zoals in het weekend (of soms zelfs negatief), en ik op straat laad als de tarieven te hoog zijn. Dat laatste komt eigenlijk bijna nooit voor.
    Om een idee te geven:
    In jan 2022: volledige maand thuis: 75 euro.
    In mei 2022: tijdens vakantie: minder dan 5 euro.
    In aug 2022: grootste deel thuis: 65 euro.
    Daar krijg ik waarschijnlijk nog een klein beetje energiebelasting van terug.
    Wat is je jaarlijks verbruik als je in NL zou blijven en gewoon 20.000km per jaar rijd, als ik daar mijn elektra verbruik in vul heb ik niets bijzonders.

    8D877070-993D-48CA-BC8A-880A37730082.jpg

    Gas is het probleem denk ik.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Posts
    735
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Thuisladen en voorschotbedrag

    300 Euro per maand dus voor elektriciteit.
    Dan heeft de persoon van dit topic nog 700 euro per maand over voor gas. Elke maand. Die houdt daar dus ruim van over.
    Zonder er verder aan te rekenen, denk ik dat die persoon makkelijk met 425 euro per maand voor de totale energierekening uitkomt. Vooral wegens het prijsplafond voor 2023.

    Overigens wordt in het standaardmodel van EasyEnergy geen rekening gehouden met intelligent gebruik van elektriciteit, dus laden tijdens goedkope uren.
    Ik ga ook niet laden als het tarief 50 cent is, maar zoals vandaag ongeveer 10 cent:
    https://www.easyenergy.com/nl/energietarieven

    Gas zal zeker het probleem zijn; daarom zit ik in de winter ook meestal in Spanje. Vandaag, slecht weer met af en toe regen: 24 graden.
    Laatst gewijzigd door Caravaca de la Cruz; 06-10-22 om 13:41.

  14. #13
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.126
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Thuisladen en voorschotbedrag

    Plafond gaat je niet helpen, dat is tot 1200 m3 op 1,50 maar de rest volle mep, stroom op 2750kWh dus een gemiddeld huishouden in nederland met 3500kWh en 2000m3 gas zit er al boven, hebben we het niet over een ev.

    Stroom is 90 cent en gas 3,35 bij een variabel contract, vergeet dat niet.

    Niet iedereen kan overdag in de gaten houden wanneer het goedkoop is om te laden, laat staan 3 maanden naar spanje.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  15. #14
    A3165's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    2.026
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: Thuisladen en voorschotbedrag

    Je moet er in ieder geval bijna voor gestudeerd hebben om er een beetje goed uit te komen.

  16. #15
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.126
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Thuisladen en voorschotbedrag

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door A3165 Bekijk Berichten
    Je moet er in ieder geval bijna voor gestudeerd hebben om er een beetje goed uit te komen.
    Een beetje lezen kan helpen, je bent nooit de enige.

    https://gathering.tweakers.net/forum/list_topics/71
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  17. #16

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2013
    Posts
    735
    Kudos
    0
    Auto
    Audi E-Tron Quattro
    Land
    Land

    Standaard Re: Thuisladen en voorschotbedrag

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rol-Co Bekijk Berichten
    Plafond gaat je niet helpen, dat is tot 1200 m3 op 1,50 maar de rest volle mep, stroom op 2750kWh dus een gemiddeld huishouden in nederland met 3500kWh en 2000m3 gas zit er al boven, hebben we het niet over een ev.

    Stroom is 90 cent en gas 3,35 bij een variabel contract, vergeet dat niet.

    Niet iedereen kan overdag in de gaten houden wanneer het goedkoop is om te laden, laat staan 3 maanden naar spanje.
    Je moet ook geen variabel contract nemen, maar een dynamisch contract.
    https://www.easyenergy.com/nl/energietarieven

    Vandaag:
    Screenshot at 2022-10-07 19-19-41.jpg


    Overigens zit ik geen 3 maanden per jaar in Spanje...



    Het zijn er 6...
    Laatst gewijzigd door Caravaca de la Cruz; 07-10-22 om 18:23.

  18. #17
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.126
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Thuisladen en voorschotbedrag

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Caravaca de la Cruz Bekijk Berichten
    Je moet ook geen variabel contract nemen, maar een dynamisch contract.
    https://www.easyenergy.com/nl/energietarieven
    Ja die had ik gezien maar gemiddelde daar is alsnog 55 cent zeggen ze zelf.
    En 29 september?

    Overigens zit ik geen 3 maanden per jaar in Spanje...



    Het zijn er 6...
    Bof bips, maar "wij" als werkenden kunnen dat niet.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •