Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 47

Onderwerp: Wie is er hier aansprakelijk

  1. #1
    OmegaMachine's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2014
    Leeftijd
    38
    Posts
    88
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 SB
    Land
    Land

    Standaard Wie is er hier aansprakelijk

    Beste Forum leden,

    Gisterenmiddag wilde ik achteruit rijden van de parkeerplaats bij de winkelcentrum. Ik was halverwege uit de parkeervak en stopte even om te kijken of er ruimte is aan de zijkant om verder te kunnen uitrijden. Op dat moment wordt ik van achter geraakt door een andere auto die ook achteruit reed uit de parkeervak. Hierdoor is een kleine stuk van mijn achterbumper stuk gegaan. Het gaat om de zilver stuk van de achterbumper van een Audi A5 2018. Ik heb de gegevens van de tegenpartij allemaal genoteerd en een aanrijdingsformulier ingevuld en foto's gemaakt van haar auto (wat geen schade had), mijn auto, haar rijbewijs en kentekenbewijs(voor en achterkant). Ik heb inmiddels ook de verzekering gebeld om de schade te regelen.

    Wie is hier aansprakelijk voor? Heeft iemand dit al eerder meegemaakt?
    Wie er tips voor me

    Alvast zeer bedankt
    Laatst gewijzigd door OmegaMachine; 25-03-23 om 15:24.
    Audi A5 2.0 TFSI (5F) 2018

  2. #2
    MaartenS1981's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2009
    Posts
    6.534
    Kudos
    151
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Wie is er hier aansprakelijk

    Jij stond stil en zij was in beweging? Ik zou zeggen zij.
    Wie het laatst lacht, denkt het traagst.....

  3. #3
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.655
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Wie is er hier aansprakelijk

    Zal alleen kunnen als de tegenpartij of getuigen bevestigen dat jij stilstond. Ook een eventuele medepassagier kan als getuige optreden, zelfs als dat je echtgenote is.
    Anders betaalt ieder zijn eigen schade, vrees ik.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  4. #4
    OmegaMachine's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2014
    Leeftijd
    38
    Posts
    88
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Wie is er hier aansprakelijk

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kees B Bekijk Berichten
    Zal alleen kunnen als de tegenpartij of getuigen bevestigen dat jij stilstond. Ook een eventuele medepassagier kan als getuige optreden, zelfs als dat je echtgenote is.
    Anders betaalt ieder zijn eigen schade, vrees ik.
    Ze heeft bij de aanrijdingsformulier aangekruist dat ze weg reed van een parkeerplaats en ik heb aangekruist dat ik stil stond.

    Daarnaast was ik wel alleen en zij was met haar moeder.
    In deze situatie is zij toch aansprakelijk? want zij geeft het toe in de aanrijdingsformulier?
    Audi A5 2.0 TFSI (5F) 2018

  5. #5
    iLudo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2012
    Posts
    1.128
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 E-tron

    Standaard Wie is er hier aansprakelijk

    Jullie beide waren bezig met het uitvoeren van bijzondere verrichtingen. Jij stond stil (om te kijken of er ander verkeer is), zij rijdt door zonder te kijken of er verkeer is. Boem is dan hó! (Komt ook voor dat er dan vol op het gaspedaal wordt getrapt, maar dan had je meer schade gehad)

    Succes met de schadeafhandeling. Lijkt mij een makkelijke casus voor de verzekering.
    Laatst gewijzigd door iLudo; 25-03-23 om 17:27.


  6. #6
    OmegaMachine's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2014
    Leeftijd
    38
    Posts
    88
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Wie is er hier aansprakelijk

    Al is het niet mijn fout, ik bal ervan dat ik schade heb. Ik doe mij best om zuinig te zijn op mijn wel verdiend A5, krijg ik iemand die niet uitkijkt en schade maakt op iemand andermans eigendom. Ik wordt er gewoon depressief ervan.
    Audi A5 2.0 TFSI (5F) 2018

  7. #7
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.655
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Wie is er hier aansprakelijk

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door OmegaMachine Bekijk Berichten
    In deze situatie is zij toch aansprakelijk? want zij geeft het toe in de aanrijdingsformulier?
    Niet helemaal juist. Zij geeft alleen toe dat zij reed, niet dat jij stil stond. Dat kan ze ook niet, want ze heeft jou immers niet gezien.
    Dus zal het van haar verzekering afhangen, en die zou jouw verklaring op dat punt nog kunnen betwisten, bij gebrek aan getuigen.
    Maar misschien zeilt jouw claim er wel doorheen, fingers crossed!
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  8. Ad
  9. #8
    OmegaMachine's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2014
    Leeftijd
    38
    Posts
    88
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Wie is er hier aansprakelijk

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kees B Bekijk Berichten
    Niet helemaal juist. Zij geeft alleen toe dat zij reed, niet dat jij stil stond. Dat kan ze ook niet, want ze heeft jou immers niet gezien.
    Dus zal het van haar verzekering afhangen, en die zou jouw verklaring op dat punt nog kunnen betwisten, bij gebrek aan getuigen.
    Maar misschien zeilt jouw claim er wel doorheen, fingers crossed!
    Geen wonder dat er een uitspraak is dat vrouwen niet kunnen rijden, kost me hoofdpijn en geld
    Audi A5 2.0 TFSI (5F) 2018

  10. #9
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.131
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Wie is er hier aansprakelijk

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door OmegaMachine Bekijk Berichten
    Geen wonder dat er een uitspraak is dat vrouwen niet kunnen rijden, kost me hoofdpijn en geld
    Nou nou nou, ik kom anders ook zat heren tegen waar ik mij afvraag waar die hun rijbewijs gehaald hebben. Ook heb je zelf wel eens een onbedachtzaam momentje als je met iemand aan het kletsen ben in de auto.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  11. #10
    OmegaMachine's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2014
    Leeftijd
    38
    Posts
    88
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Wie is er hier aansprakelijk

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rol-Co Bekijk Berichten
    Nou nou nou, ik kom anders ook zat heren tegen waar ik mij afvraag waar die hun rijbewijs gehaald hebben. Ook heb je zelf wel eens een onbedachtzaam momentje als je met iemand aan het kletsen ben in de auto.
    Je hebt gelijk, alleen ik baal er ontzettend van, want door iemand die niet oplet krijg ik schade op mijn Audi waar ik heel lang voor gewerkt en gespaard heb. Ik zit letterlijk de afgelopen dagen niet lekker in mijn vel hierdoor. Men werkt keihard om zijn doelen te bereiken en te kunnen genieten ervan, krijgen men te maken met mensen die lak hebben aan alles. Daarover ben ik wel beetje boos en depressief
    Audi A5 2.0 TFSI (5F) 2018

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2012
    Leeftijd
    44
    Posts
    235
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S5

    Standaard Re: Wie is er hier aansprakelijk

    Zilveren stuk? Sierstrip of de diffusor?

    Zilveren sierstrippen zijn los te krijgen, diffusor ook dacht ik. Als het je lakwerk niet is, scheelt het toch.
    Laatst gewijzigd door snappaz; 26-03-23 om 16:21.

  13. #12
    OmegaMachine's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2014
    Leeftijd
    38
    Posts
    88
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Wie is er hier aansprakelijk

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door snappaz Bekijk Berichten
    Zilveren stuk? Sierstrip of de diffusor?

    Zilveren sierstrippen zijn los te krijgen, diffusor ook dacht ik. Als het je lakwerk niet is, scheelt het toch.
    het gaat om het zilver sierstrip, die is op de plek van impact kapot gegaan is. Ik ben zojuist weer gaan rijden en hoor iets rammelen achterin. Net als iets van links naar rechts gaat.
    Laatst gewijzigd door OmegaMachine; 26-03-23 om 17:10.
    Audi A5 2.0 TFSI (5F) 2018

  14. #13
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.131
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Wie is er hier aansprakelijk

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door OmegaMachine Bekijk Berichten
    het gaat om het zilver sierstrip, die is op de plek van impact kapot gegaan is. Ik ben zojuist weer gaan rijden en hoor iets rammelen achterin. Net als iets van links naar rechts gaat.
    Expertise laten doen bij de dealer, bumpers veren terug dus kan meer kapot zijn er achter.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  15. #14
    OmegaMachine's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2014
    Leeftijd
    38
    Posts
    88
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Wie is er hier aansprakelijk

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rol-Co Bekijk Berichten
    Expertise laten doen bij de dealer, bumpers veren terug dus kan meer kapot zijn er achter.
    Via mijn verzekering ben ik door gestuurd naar schadenet Ames in Zwijndrecht, Er zijn foto's gemaakt van mijn Audi en de km stand genoteerd. Ze gaan de bumper ook controleren en her spuiten i.v.m. krassen op de plek van de impact. Ik zal ook tegen hun zeggen bij het afgeven van de auto dat er iets te horen is in de achterbumper
    Audi A5 2.0 TFSI (5F) 2018

  16. #15
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.131
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Wie is er hier aansprakelijk

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door OmegaMachine Bekijk Berichten
    Via mijn verzekering ben ik door gestuurd naar schadenet Ames in Zwijndrecht, Er zijn foto's gemaakt van mijn Audi en de km stand genoteerd. Ze gaan de bumper ook controleren en her spuiten i.v.m. krassen op de plek van de impact. Ik zal ook tegen hun zeggen bij het afgeven van de auto dat er iets te horen is in de achterbumper
    Gewoon goed oppakken, ook waardevermindering claimen, feit dat de km stand en foto gemaakt is wordt een registratie, als je later verkoopt krijg je te horen dat ie achterschade heeft gehad als de koper hem na trekt. Ik weet niet precies hoe gedetailleerd dat aangegeven wordt.
    Iets om rekening mee te houden.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  17. #16
    Kevin1980's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2012
    Leeftijd
    44
    Posts
    5.916
    Kudos
    95
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Wie is er hier aansprakelijk

    Als jij kunt aantonen dat je stil stond
    En dat zij achteruit reed
    Dan is zij schuldig
    En zal het een gevecht worden tussen de verzekeringen

    Hou je voet bij stuk
    En neem een goed schade hersteller in arm voor een schade taxatie
    Uit ervaring weet ik
    Dat men het schade bedrag nog wel eens bij willen stellen
    Zodat het minder kost....

    Eventueel indien je kunt aantonen dat je stil stond
    Rechtsbijstand al vast op de hoogte brengen
    Deze kunnen op de achtergrond mee kijken
    En je adviseren en ondersteunen in eventuele stappen

    Tipje
    Tegenwoordig hangen overal camera's
    Wellicht dat je daar ook nog iets mee kunt


    Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
    Gr Kevin
    A4 B6 1.8T Avant `03 Moro Blue/Pearleffect
    A4 B5 1.6 advance `99 Santorin Blue/Pearleffect 18" fat five`s

  18. #17

    Standaard Re: Wie is er hier aansprakelijk

    Ik heb wel eens begrepen dat in gevallen waarin beide partijen bezig zijn met een bijzondere verrichting, ook al staat een van hen stil, beide partijen aansprakelijk zijn voor 50% van de schade. Een bekende van mij heeft dit een keer meegemaakt. Zie ook deze link: https://www.arag.nl/reizen-en-verkee...ndere%20partij.

    Uiteraard balen dat je schade hebt, maar het hoort er helaas bij dat dit soort dingen kunnen gebeuren, ook al is het niet je eigen schuld. Om er depressief van te worden lijkt het mij persoonlijk niet waard.

  19. #18
    OmegaMachine's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2014
    Leeftijd
    38
    Posts
    88
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Wie is er hier aansprakelijk

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kevin1980 Bekijk Berichten
    Als jij kunt aantonen dat je stil stond
    En dat zij achteruit reed
    Dan is zij schuldig
    En zal het een gevecht worden tussen de verzekeringen

    Hou je voet bij stuk
    En neem een goed schade hersteller in arm voor een schade taxatie
    Uit ervaring weet ik
    Dat men het schade bedrag nog wel eens bij willen stellen
    Zodat het minder kost....

    Eventueel indien je kunt aantonen dat je stil stond
    Rechtsbijstand al vast op de hoogte brengen
    Deze kunnen op de achtergrond mee kijken
    En je adviseren en ondersteunen in eventuele stappen

    Tipje
    Tegenwoordig hangen overal camera's
    Wellicht dat je daar ook nog iets mee kunt


    Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
    Ze is wel akkoord gegaan met de aanrijdingsformulier dat ik still stond en dat zij reed. Ze heeft het ook zelf aangekruist dat ze weg reed uit de parkeervak.
    Kan dat een goede bewijs zijn hiervoor?

    Ik ben door ANWB (mijn verzekering) door verwezen naar Schadenet Ames in Zwijndrecht. I.v.m dat ANWB en Shadenet Ames een contract hebben, hoeft ik geen eigen risico betalen van 350 euro. Uit google review heeft Schadenet Ames 4,3 sterren van 5 sterren. Hebben mensen ervaring met SchadeNet Ames Zwijndrecht?

    Dit hele gebeuren is nieuw voor me. Ik heb mijn rijbewijs 12 a 13 jaar en dit is de eerste keer dat ik via de verzekering iets wil laten regelen.

    In mijn verzekering packet heb ik ook rechtsbijstandverzekering, hoe kan ik aanspraak doen hiervoor? Komen er kosten erbij voor hun adviezen?
    En zal ik nu aanspraak doen of pas wanneer de aanrijdingsformulier beoordeeld is?

    Klopt het dat een aanrijdingsformulier 2 a 4 weken duurt om beoordeelt te worden?

    Is het wettelijk gezien mogelijk om camerabeelden van de winkelcentrum op te vragen als een burger of niet?
    Audi A5 2.0 TFSI (5F) 2018

  20. #19

    Standaard Re: Wie is er hier aansprakelijk

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door OmegaMachine Bekijk Berichten
    Ze is wel akkoord gegaan met de aanrijdingsformulier dat ik still stond en dat zij reed. Ze heeft het ook zelf aangekruist dat ze weg reed uit de parkeervak.
    Kan dat een goede bewijs zijn hiervoor?

    Ik ben door ANWB (mijn verzekering) door verwezen naar Schadenet Ames in Zwijndrecht. I.v.m dat ANWB en Shadenet Ames een contract hebben, hoeft ik geen eigen risico betalen van 350 euro. Uit google review heeft Schadenet Ames 4,3 sterren van 5 sterren. Hebben mensen ervaring met SchadeNet Ames Zwijndrecht?

    Dit hele gebeuren is nieuw voor me. Ik heb mijn rijbewijs 12 a 13 jaar en dit is de eerste keer dat ik via de verzekering iets wil laten regelen.

    In mijn verzekering packet heb ik ook rechtsbijstandverzekering, hoe kan ik aanspraak doen hiervoor? Komen er kosten erbij voor hun adviezen?
    En zal ik nu aanspraak doen of pas wanneer de aanrijdingsformulier beoordeeld is?

    Klopt het dat een aanrijdingsformulier 2 a 4 weken duurt om beoordeelt te worden?

    Is het wettelijk gezien mogelijk om camerabeelden van de winkelcentrum op te vragen als een burger of niet?
    Ik heb wel ervaring met Ames en die is positief. Het klinkt ook niet als een ernstige schade, dus ik zou er van uit gaan dat het daarmee wel goed komt.

    Rechtsbijstand heb je denk ik niet direct nodig. De aansprakelijkheidsvraag zal tussen jouw verzekering en die van de wederpartij 'uitgevochten' worden. Zoals ik aan gaf is de kans groot dat jullie beide aansprakelijk zijn voor 50% van de schade. Afhankelijk van de schade die je hebt en de invloed die de schade kan hebben op jouw no-claim (weet niet of dat het geval is, maar het zou kunnen), kun je kijken of het slimmer is om zelf op te draaien voor de 50% van de schade die je aan je auto hebt.

    Ik vond trouwens nog dit artikel, waarin het volgende staat:

    Aanrijding twee achteruit rijdende auto’s

    Als twee auto’s achteruit een parkeervak verlaten, moeten beide auto’s voorrang verlenen. Ontstaat er een botsing dan delen partijen de schade. Beide partijen zijn voor 50% aansprakelijk. Dit is slechts anders als een van de twee bestuurders bewijst dat hij voorafgaand aan de aanrijding al enige tijd stilstond. Dit noemen we disculperende stilstand. De bestuurder stelt dat hij stilstond bij de aanrijding, moet het stilstaan bewijzen. Dit bewijs bestaat vaak uit een schadeformulier en getuigenverklaringen.

    Hoe lang het duurt voor de verzekeringsmaatschappijen om het schadeformulier te beoordelen zou ik niet durven zeggen. Dat zal denk ik afhangen van hoe druk de maatschappijen het hebben en hoe complex de zaak is. Dat laatste lijkt hier mee te vallen.

    Ik denk eerlijk gezegd niet dat je zomaar camerabeelden van de parkeerplaats op kunt vragen, als deze al niet verwijderd zijn.
    Laatst gewijzigd door Nels; 28-03-23 om 14:22.

  21. #20
    OmegaMachine's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2014
    Leeftijd
    38
    Posts
    88
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A5 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Wie is er hier aansprakelijk

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nels Bekijk Berichten
    Ik heb wel ervaring met Ames en die is positief. Het klinkt ook niet als een ernstige schade, dus ik zou er van uit gaan dat het daarmee wel goed komt.

    Rechtsbijstand heb je denk ik niet direct nodig. De aansprakelijkheidsvraag zal tussen jouw verzekering en die van de wederpartij 'uitgevochten' worden. Zoals ik aan gaf is de kans groot dat jullie beide aansprakelijk zijn voor 50% van de schade. Afhankelijk van de schade die je hebt en de invloed die de schade kan hebben op jouw no-claim (weet niet of dat het geval is, maar het zou kunnen), kun je kijken of het slimmer is om zelf op te draaien voor de 50% van de schade die je aan je auto hebt.

    Ik vond trouwens nog dit artikel, waarin het volgende staat:

    Aanrijding twee achteruit rijdende auto’s

    [FONT="]Als twee auto’s achteruit een parkeervak verlaten, moeten beide auto’s voorrang verlenen. Ontstaat er een botsing dan delen partijen de schade. Beide partijen zijn voor 50% aansprakelijk. Dit is slechts anders als een van de twee bestuurders bewijst dat hij voorafgaand aan de aanrijding al enige tijd stilstond. Dit noemen we disculperende stilstand. De bestuurder stelt dat hij stilstond bij de aanrijding, moet het stilstaan bewijzen. Dit bewijs bestaat vaak uit een schadeformulier en getuigenverklaringen.

    Hoe lang het duurt voor de verzekeringsmaatschappijen om het schadeformulier te beoordelen zou ik niet durven zeggen. Dat zal denk ik afhangen van hoe druk de maatschappijen het hebben en hoe complex de zaak is. Dat laatste lijkt hier mee te vallen.

    Ik denk eerlijk gezegd niet dat je zomaar camerabeelden van de parkeerplaats op kunt vragen, als deze al niet verwijderd zijn.[/FONT]
    Ik wacht het maar af. Het is ongelovig hoeveel geld, moeite en hoofdpijn iemand aan een ander kan brengen door slordig te leven. Als een Auto (Audi) liefhebber vind ik het zo jammer dat dit gebeurd is. Wat ik wel raar vind is, wanneer ik een oude A3 had gebeurde zulke dingen niet. Maar nu dat ik een mooie Audi A5 heb gekocht gebeurd dit. Ik heb de A5 ook niet zo lang. Afgelopen December had ik het gekocht. Ik heb gewoon geen woorden ervoor.

    Mijn afspraak bij Ames is eind april en ik zal jullie op de hoogte houden. Ik wil jullie wel bedanken voor alle hulp en tips wat ik gekregen heb.
    Audi A5 2.0 TFSI (5F) 2018

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •