Resultaten 1 tot 5 van de 5

Onderwerp: Verbruiksverschillen op de snelwegen

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2020
    Leeftijd
    31
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q5

    Standaard Verbruiksverschillen op de snelwegen

    Goedemiddag,

    Gezien het niet echt specifiek Audi-gerelateerd is, en meer een algemene vraag denk ik dat het hier wel past.

    Het is mij vaker opgevallen, maar dit weekend nog veel meer, misschien er beter op gaan letten.
    Gister reed ik uit Zwijndrecht naar een klein dorp in Friesland, net voorbij Franeker. Vandaag ging de reis terug.
    Beide keren een identieke route, dus vanaf Zwijndrecht de A16-A20-A13-A5-A10-A8-A7-A31.
    De rijstijl was beide keren identiek, 110kmh op cruise control, in de 80-trajectcontrole op 85 en 100-trajectcontrole op 105.

    Gister ben ik met een gemiddeld verbruik van 12,7km/liter tot aan Hoorn gekomen vanaf huis. Na Hoorn zakte mijn gemiddeld verbruik, en zat ik in Friesland bij de bestemming op 12,0km/liter.
    Vandaag vertrokken en via wederom de zelfde route, maar dan terug, naar huis. Ik haalde t/m Hoorn met moeite de 10,4km/liter. Eenmaal thuis was het verbruik 11,3km/liter.
    Qua actueel verbruik was het ook wel te zien, zo ongeveer het stuk tussen Zwijndrecht-Hoorn vv was dit zuiniger dan het stuk Hoorn-Friesland vv.

    Ik tank altijd E5-brandstof, meestal Shell V-power. Ook Total Excellium wordt wel eens getankt, en af en toe een andere pomp. Gister heb ik in Den Oever getankt bij de Tinq, de SuperPlus 98. Daarvoor was het al een aantal tankbeurten enkel Shell geweest.
    Nu vond ik toch de verschillen in het brandstofverbruik opmerkelijk. Niet persé de eindstand tussen gister en vandaag, maar meer het verschil in verbruik tussen Zwijndrecht en Hoorn en het stuk tussen Hoorn en Friesland. Beide keren bleef ik keurig op de cruise control, geen rare capriolen en niet veel hoeven afremmen voor andere voertuigen.

    Gezien dit niet echt te herleiden is ergens naartoe, vroeg ik mij af of dit echt komt door de Tinq-brandstof, of dat het andere oorzaken kan hebben?
    Ander soort asfalt? Meer last van wind? Ik ga er niet vanuit dat het motorisch is.

    Iemand die hier een nuttig antwoord op heeft?
    Bedankt alvast!

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.846
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Verbruiksverschillen op de snelwegen

    Wind mee of tegen merk je zelden achter het stuur, maar levert best een verschil in verbruik op.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2020
    Leeftijd
    31
    Posts
    10
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Q5

    Standaard Re: Verbruiksverschillen op de snelwegen

    Hmm, ook het eerste waar ik aan dacht. De wind had dan gister juist niet een groot nadeel moeten opleveren, omdat het zuid-westen wind was. Vandaag had ik een stuk meer tegenwind, en gister juist meer de wind in de rug. Dat was waar ik gister voorbij Hoorn ook naar keek, mede via de windmolens.

  4. #4
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.136
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Verbruiksverschillen op de snelwegen

    Die bc meter is nou niet echt een precisie instrument toch? Alleen aan meet verschillen kan je al wat hebben, waarschijnlijk meet ie aan de hand van vacuum dus als de buitenlucht druk veranderd is het al anders.

    Als je dit echt goed wilt meten zou je met een maatkan moeten werken.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2017
    Leeftijd
    53
    Posts
    58
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Verbruiksverschillen op de snelwegen

    Bij koud weer is de lucht meer compact dan bij warm weer. Wind uit zee is vochtiger. Lage of hoge luchtdruk. Wind mee of tegen.
    Al deze dingen beïnvloeden het verbruik. In tinq benzine zit meer ethanol dacht ik, misschien heeft u daardoor een verschil.


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •