Resultaten 1 tot 16 van de 16

Onderwerp: Ongelukje met minderjarige fietser

  1. #1
    Willi@m's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2008
    Leeftijd
    43
    Posts
    249
    Kudos
    8
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Ongelukje met minderjarige fietser

    Vorige week vrijdag een botsing gehad met een 10 jarige fietser. Op 1 stond 't mannetje maar gelukkig op wat blauwe plekken na was er niks aan de hand. Situatie was dat hij vanaf de stoep achter een geparkeerde auto de weg op schoot. Ik kon niet remmen maar gelukkig reed ik heel rustig ivm schoolzone. Gister bericht gekregen dat ik schuld heb ivm met minderjarige beschermde groep. Ik ben gelukkig allrisk verzekerd maar hang er in voor €275 eigen risico. Totale onmacht en niet mijn schuld maar toch weer in mijn nadeel. Iemand hier ervaring mee? Ik heb volgens verzekering geen poot om op te staan. Artikel 185 werd genoemd.
    "In Benzin Veritas"

    Audi A4 B8 1.8T Eissilber

  2. #2
    yzy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2012
    Posts
    3.098
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Ongelukje met minderjarige fietser

    Motorvoertuig vs. 'zwakke verkeersdeelnemer': Dan is in 99% van de gevallen de bestuurder van het motorvoertuig aansprakelijk. Het lijkt onredelijk maar is wettelijk zo bepaald.
    Artikel 185 is Artikel 185 van de Wegenverkeerswet.

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2011
    Leeftijd
    51
    Posts
    55
    Kudos
    0
    Land
    Land

    Standaard Re: Ongelukje met minderjarige fietser

    Ligt aan de situatie. Komt wel eens voor dat je wel aansprakelijk bent (dat is altijd als automobilist tegen een fietser of voetganger) maar niet schuldig. De veroorzaker kan ook de fietser zijn.
    Ik heb ooit een keer een plotseling afslaande fietser aangereden, in het donker zonder licht, geen hand uitsteken en niet uitkijken. Daarvan heeft de verzekering toen gezegd wel aansprakelijk en niet schuldig. Geen consequenties voor de no claim en de schade is geloof ik voor 50% door de verzekeraar aan de fietser betaald. De andere 50% mocht de fietser zelf betalen.
    Het belangrijkste is dat er geen erger letsel is.
    Passat 2.0 TDI (BMP) chipped by JD.

  4. #4
    Willi@m's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2008
    Leeftijd
    43
    Posts
    249
    Kudos
    8
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Ongelukje met minderjarige fietser

    No claim word niet aangepast door de zogenaamde no blame situatie. Stel je voor dat je niet allrisk hebt dan betaal je zelf alle schade.

  5. #5
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.656
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: Ongelukje met minderjarige fietser

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Willi@m Bekijk Berichten
    Stel je voor dat je niet allrisk hebt dan betaal je zelf alle schade.
    Nee want dan betaalt je WA verzekering de schade toch? D.w.z. de schade aan de kant van de fietser, niet aan je auto.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001


  6. #6
    Willi@m's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2008
    Leeftijd
    43
    Posts
    249
    Kudos
    8
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Ongelukje met minderjarige fietser

    Ik bedoelde ook de eigen schade.

  7. #7
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.134
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Ongelukje met minderjarige fietser

    Is met de ouders praten geen optie dan? Die kunnen toch ook de overige schadepost aan hun WA verzekering opgeven? Desnoods als kras getrokken met fiets door kind.

    Of denk ik te simpel.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  8. Ad
  9. #8
    HD1's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2008
    Leeftijd
    64
    Posts
    20.588
    Kudos
    285
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard Re: Ongelukje met minderjarige fietser

    A6 Avant 3.0 TDI 4F Austerngrau, A6 Avant 3.0 TDI BiT 4G Dakota S4 ​Avant B9 Tangorood.

  10. #9
    Willi@m's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2008
    Leeftijd
    43
    Posts
    249
    Kudos
    8
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rol-Co Bekijk Berichten
    Is met de ouders praten geen optie dan? Die kunnen toch ook de overige schadepost aan hun WA verzekering opgeven? Desnoods als kras getrokken met fiets door kind.

    Of denk ik te simpel.
    Ik heb 't voorzichtig geprobeerd te bespreken om mijn eigen risico 50/50 te doen maar 't gezin zit onder bewind.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HD1 Bekijk Berichten
    Als 't roekeloos gedrag is dan word 't anders dan?

  11. #10
    HD1's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2008
    Leeftijd
    64
    Posts
    20.588
    Kudos
    285
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard Re: Ongelukje met minderjarige fietser

    Zou kunnen. Maar aangezien jonger dan 14 jaar zal t lastig worden.
    Neem eens contact op met je rechtsbijstand verzekering.
    A6 Avant 3.0 TDI 4F Austerngrau, A6 Avant 3.0 TDI BiT 4G Dakota S4 ​Avant B9 Tangorood.

  12. #11
    Willi@m's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2008
    Leeftijd
    43
    Posts
    249
    Kudos
    8
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Ongelukje met minderjarige fietser

    Ik ga 't nog eens bespreken. Bedankt voor de info.

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2006
    Posts
    37
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A1
    Land
    Land

    Standaard Re: Ongelukje met minderjarige fietser

    Verlies nemen en verder, ook ooit zoiets gehad, jas en schade fiets betaald, zak snoep erbij en klaar, buiten verzekering gelaten.
    Nothing sounds like a Cobra in a tunnel.

  14. #13

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2020
    Leeftijd
    42
    Posts
    28
    Kudos
    0

    Standaard Re: Ongelukje met minderjarige fietser

    Gezien het een schoolzone is behoor je er gewoon op bedacht te zijn er kinderen kunnen spelen, overrennen enz.
    Juist daarom zijn dergelijke zones ingesteld om de bestuurders hier op te attenderen. Schuld is dus zonder enige twijfel vast te stellen.
    Als je het mannetje geraakt heb reed je nog niet langzaam genoeg om de situatie volkomen te kunnen overzien.
    Kinderen van 10 jaar spelen nu eenmaal en hebben nog geen volkomen ontwikkeld brein, maar goed ook dat deze groep beschermd is.
    Ben blij het bij wat blauwe plekken en dergelijke is gebleven en geen invalide geval.

  15. #14
    Willi@m's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2008
    Leeftijd
    43
    Posts
    249
    Kudos
    8
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Ongelukje met minderjarige fietser

    Ik reed 20 in een bebouwde kom. Dit is geen officiële zone maar er zijn scholen in de wijk dus je past je aan. Maar goed ik laat 't hierbij. Gelukkig goed verzekerd en geen slachtoffers. Gister bij de expert geweest. €3700 schade.

  16. #15
    JaccoS's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2016
    Leeftijd
    53
    Posts
    31
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Ongelukje met minderjarige fietser

    Had eenzelfde soort ongeluk. Fietsertje draaide uit uitrit met doorgetrokken streep, zonder te kijken, zonder licht en met capuchon op bam zo de weg op. De zon kwam net op en had ik vol in mijn bakkes, verder schemerig, onverlichte weg 60 ik reed iets van 40. Ik heb niets gezien. Hoorde het wel! Gelukkig viel het mee, schram op zijn knie en heel veel schrik bij het mannetje (en bij mij). Fiets wel total loss en ik rechts voorspatbord en rechter deur best fikse schade.

    Nou had ik net die week ervoor een dashcam geïnstalleerd. Ook op het filmpje zag je bijna niets maar dat was voor de verzekeringsjongens nou juist genoeg. Schuld werd niet bij mij gelegd maar bij de jongen. Maar ook hij werd niet aansprakelijk gesteld. Mijn verzekeringsmij Centraal Beheer nam de schade voor zijn rekening zonder mij iets te rekenen, coulance. Ook geen straf qua schadevrije jaren. Jongen kreeg zelfs een cadeau als troost en ook mijn schade werd volledig hersteld op kosten van de verzekering.

    Het kan dus soms nog wel 😎👍
    en mijn dashcam eruit😊
    Laatst gewijzigd door JaccoS; 10-02-24 om 17:54.
    Audi A4 Avant B8 1.8 TFSI MultiTronic 215pk
    Audi
    TT Roadster Mk1

  17. #16

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2019
    Leeftijd
    44
    Posts
    4
    Kudos
    0

    Standaard Re: Ongelukje met minderjarige fietser

    Hi Willi@m,

    Dat is schrikken! Gelukkig is het jongetje met de schrik vrijgekomen.
    Ik heb een soortgelijke situatie meegemaakt, met de schrik maar ook 2.5k schade vrijgekomen.
    Zoals mensen hierboven aangeven zegt je verzekering idd dat je weinig kans maakt.
    Onder een bepaalde leeftijd worden kinderen verantwoordelijk geacht te zijn voor hun handelen, de eerste keer dat ik dat hoorde dacht ik dat ik zelf de rekening kon betalen.
    Maar ik heb het schadeformulier met zijn moeder ingevuld, en de verhaalservice van mijn verzekering ingeschakeld.
    Het heeft maanden geduurd, maar uiteindelijk heb ik netjes het bedrag waar de schade voor was getaxeerd teruggekregen.

    Volgens mij is het zo dat je als ouder verantwoordelijk voor je kind bent, en dus als een kind schuld heeft bij zo'n geval de ouders dus aansprakelijk gesteld kunnen worden.

    Hoop dat je er iets aan hebt
    Succes!

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •