Oorspronkelijk geplaatst door
raverke95
Toch moet ik Steven hier volledig gelijk geven. Tot met de komst van de Audi A6 e-tron en de Q6 e-tron heb ik steeds mijn ogen dichtgeknepen voor EV's.
Goesting is koop zegt men hier in Vlaanderen en alhoewel ik volledig akkoord ben dat Tesla in heel het EV verhaal het verst staat, heb ik nooit van die wagens moeten weten. Op de huidige EV modellen van Kia en Hyundai na, vind ik dat de lelijkste gedrochten op 4 wielen die er des lands rondrijden.
Mijn leven lang gewend aan een 5 meter lange break à la Audi A6 en ik wil die laadruimte voor geen meter missen.
Ik plaats wel de kanttekening bij het feit dat ik zo'n Tesla met vleugeldeuren nooit binnenin bekeken heb, laat staan gereden.
Door dat olielek (en ik moet nog tot 14 november afwachten om het te laten nakijken) van mijn huidige A6 3.0 biTDI ben ik even aan het rondkijken wat er vandaag de dag is en bestaat en wat het kost. Je weet nooit op wat dat gaat uitdraaien. Ik ga geen 1000en eurootjes kosten doen aan een auto van 12 jaar oud.
Wat mijn elektriciteitstarief inhoudt: dat is inderdaad de blote kost per kWh dat ik momenteel betaal die ik hier neerschreef. Ik heb een variabel contract. Die opgegeven prijs was de prijs in de tweede helft van oktober, dus dat kan deze maand zomaar weer hoger liggen. Taksen en "transportkosten" (idioot dat dat zo op m'n factuur staat) zijn er sowieso, want men heeft nu eenmaal elektriciteit nodig in een huis. Dat tel ik dus niet extra.
1 november = feestdag, dus ik heb tijd zat en even nagekeken wat vadertje staat graag wil van mijn auto...
Rij je vandaag elektrisch betaal je niks en blijf je niks betalen op vlak van wegenbelasting, inverkeersstelling of weet ik wat. Dit op voorwaarde dat je ten laatste dit jaar elektrisch rijdt. Bovendien krijg je voor nieuw of tweedehands EV resp. 5000€ en 3000€ subsidies.
De nieuwe Vlaamse regering waar de bloedzuigers van NVA een groot deel van uitmaken gaan die subsidies ASAP verwijderen én vanaf 2025 ga je een stukje BIV en verkeersbelasting betalen, vanaf 2026 de volle pot. Doch belooft men EV's een stuk gunstiger te gaan belasten als brandstofauto's. Wat en hoe is op z'n belgisch: niemand weet dat vandaag.
Op vlak van onderhoud mag ik ook vandaag niet klagen: een regulier onderhoud kost bij mijn huidige A6 geen 200€. Vermits ik eigenlijk niet meer dan 15.000 km per jaar maak, ga ik 1x per jaar op onderhoud.
De man die het onderhoud doet, werkt bij Audi, maar heeft z'n eigen garage thuis. Weet perfect wat hij doet en waar hij kan besparen. De kost is dus grotendeels afhankelijk van de prijs van de olie. Zo'n V6 lust wel wat olie.
Ik kan me voorstellen dat ik met een EV op dat vlak effectief nóg gunstiger uitkom.
Blijft het grote probleem de aanschafprijs: als ik vandaag naar de dealer ren en een A6 e-tron bestel, ben ik minstens 80.000€ armer. Ik heb echt geen zin om zoveel aan een auto uit te geven, hoe goed ie ook mag zijn.
Als ik nog een jaartje of 3 wacht is die prijs misschien al gezakt tot 40-50.000€.
Dit jaar vindt in Brussel het autosalon weer plaats. Daar ga ik dit jaar echt nog eens heen. Erg benieuwd om die EV's eens van kortbij te bekijken. En zeker ook die Tesla's.
Fingers crossed dat de A6 het nog een jaar of 3-5 volhoudt.
Wellicht is het laadpalen netwerk tegen die tijd ook geoptimaliseerd. Want eerlijk, in autoland bij uitstek Duitsland is het maar triest gesteld met laadpalen. En of ze dan nog werken?