Dat ziet er allemaal wel interessant uit, maar wel erg ingewikkeld hoor ... mijn auto heeft gewoon genoeg vermogen en lots of torques ...
We kennen het allemaal wel bij discussies over wagens: wat bepaalt nu acceleratie en topsnelheid: koppel of vermogen. Hier vind je een beknopte en zeer begrijpelijke uitleg wat nu eigenlijk echt de belangrijke factoren zijn.
Hier vind je ook nog een goede uitleg ivm de relatie tussen vermogen en maximum snelheid.
Dat ziet er allemaal wel interessant uit, maar wel erg ingewikkeld hoor ... mijn auto heeft gewoon genoeg vermogen en lots of torques ...
Jij bent wel een geschikt persoon om dit te vragen:
Hoe zit dit dan met de R10 TDI? Hebben ze dan gewoon de versnellingsbak aangepast of iets dergelijks...
great! it's school all over again
samengevat:
trekkracht is koppel
topsnelheid is vermogen
vermogen = koppel X hoeksnelheid
koppel = kracht X hefboomlengte
je kan dus een hoog vermogen krijgen door ofwel:
a) veel koppel: grote verbrandingsdruk en/of grote kruklengte (slag)
b) hoog toerental
R10 TDI is natuurlijk niet echt een doorsnee TDI, maar compleet ontwikkeld voor het 24h gebeuren. Bak zal daar op aangepast zijn. In de basis moet idd de bak een langere eindverhouding hebben vanwege een geringer max motortoerental tov de bak van de R8 FSI bvb.Oorspronkelijk geplaatst door Escuro
Maar dan wel aan de wielen, he Marcin. :wink:Oorspronkelijk geplaatst door herrB4fahrer
Wat ze mij hebben uitgelegd op de chauf opleiding is dat als je een hoog koppel hebt idd sneller kan optrekken, al eens een speeltje gepseeld met een losse Scania trekker met 580pk? Als die zou willen is die sneller weg als een luxe auto, uitzonderingen daargelaten. Maar wat je ook nog hebt is overbrenging toch? Ik bedoel een gewone landbouw trekker kan wel 150pk hebben en veel trekkracht/koppel maar is natuurlijk niet vooruit te branden.
Door het hogere koppel, een vrachtwagen bereikt zijn maximale koppel en vermogen al bij 2300 toeren zet daar een auto tegenover met 580pk die zal bijvoorbeeld zijn maximale koppel en vermogen bereiken bij 5000 toeren... Ben vaak zat op Assen en Six Flags geweest waarbij ze zulke dingen deden een truck tegen luxe auto laten sprinten de truck was in de eerste meters duidelijk sneller weg maar kan niet tegen de snelheid op boxen
Wacht even zit ff stom te doen lees mijn eigen bericht terug en spreek mezelf tegen volgens mij, als ik logisch nadenk moet het zo zijn de vrachtwagen haalt zijn maximaal vermogen sneller (2300 toeren) door het hogere koppel, dit komt dan ook omdat de truck een andere overbrenging heeft als een auto, niet gebouwd op snelheid maar op trekkracht... Leuk dit al zeg ik het zelf :-?