Resultaten 1 tot 11 van de 11

Onderwerp: Het koppel/vermogen dillema

  1. #1

    Standaard Het koppel/vermogen dillema

    We kennen het allemaal wel bij discussies over wagens: wat bepaalt nu acceleratie en topsnelheid: koppel of vermogen. Hier vind je een beknopte en zeer begrijpelijke uitleg wat nu eigenlijk echt de belangrijke factoren zijn.

    Hier vind je ook nog een goede uitleg ivm de relatie tussen vermogen en maximum snelheid.
    Automotive Engineering = German Engineering !
    Een doordenkertje: Kein Substitut für Freude am Fahren durch Vorsprung durch Technik!

  2. #2

    Standaard

    Dat ziet er allemaal wel interessant uit, maar wel erg ingewikkeld hoor ... mijn auto heeft gewoon genoeg vermogen en lots of torques ...
    Present: Just a Lego Audi ... (and a Kia Ceed SW DynamicLine)
    Past: A2 TDI ​- 80 2.0E - 80 Competition Quattro - A2 S-line - S6 2.2T Quattro - A3 SB Ambiente Pro-Line - A4 Avant 1.8T 180pk Pro-Line - A6 Avant 2.8 V6 Quattro TipTronic

  3. #3

    Standaard

    Jij bent wel een geschikt persoon om dit te vragen:

    Hoe zit dit dan met de R10 TDI? Hebben ze dan gewoon de versnellingsbak aangepast of iets dergelijks...
    Veni-Vidi-Velcro, ik kwam, ik zag en ik bleef plakken

    Ik ben niet lui... ik spaar mijn energie

    Ik post hier om meer zelfvertrouwen te krijgen

  4. #4
    herrB4fahrer's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    39
    Posts
    1.287
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    great! it's school all over again

    samengevat:

    trekkracht is koppel
    topsnelheid is vermogen

    vermogen = koppel X hoeksnelheid
    koppel = kracht X hefboomlengte

    je kan dus een hoog vermogen krijgen door ofwel:
    a) veel koppel: grote verbrandingsdruk en/of grote kruklengte (slag)
    b) hoog toerental
    "You've got to have the Vorsprung in order to be in front"

    2012 Audi A4 Avant 2.0tdi 136pk

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Escuro
    Hoe zit dit dan met de R10 TDI? Hebben ze dan gewoon de versnellingsbak aangepast of iets dergelijks...
    R10 TDI is natuurlijk niet echt een doorsnee TDI, maar compleet ontwikkeld voor het 24h gebeuren. Bak zal daar op aangepast zijn. In de basis moet idd de bak een langere eindverhouding hebben vanwege een geringer max motortoerental tov de bak van de R8 FSI bvb.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door herrB4fahrer
    trekkracht is koppel
    topsnelheid is vermogen
    Maar dan wel aan de wielen, he Marcin. :wink:
    Automotive Engineering = German Engineering !
    Een doordenkertje: Kein Substitut für Freude am Fahren durch Vorsprung durch Technik!


  6. #6

    Standaard

    Dit is duidelijke taal!
    Echter in tegenstelling met de theorie van meerdere dieselrijders die steeds met hun hogere motorkoppel zitten te pronken.

  7. #7

    Standaard

    Wat ze mij hebben uitgelegd op de chauf opleiding is dat als je een hoog koppel hebt idd sneller kan optrekken, al eens een speeltje gepseeld met een losse Scania trekker met 580pk? Als die zou willen is die sneller weg als een luxe auto, uitzonderingen daargelaten. Maar wat je ook nog hebt is overbrenging toch? Ik bedoel een gewone landbouw trekker kan wel 150pk hebben en veel trekkracht/koppel maar is natuurlijk niet vooruit te branden.
    Wie het laatst lacht, denkt het langzaamst

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    Ivm de overbrenging staat ook in het eerste artikel vermeld. :wink:
    Automotive Engineering = German Engineering !
    Een doordenkertje: Kein Substitut für Freude am Fahren durch Vorsprung durch Technik!

  10. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BartezZ
    Wat ze mij hebben uitgelegd op de chauf opleiding is dat als je een hoog koppel hebt idd sneller kan optrekken, al eens een speeltje gepseeld met een losse Scania trekker met 580pk?
    Trekt de SCANIA nu snel op door het hoge KOPPEL of door het hoge VERMOGEN van 580pk? ;-)

  11. #10

    Standaard

    Door het hogere koppel, een vrachtwagen bereikt zijn maximale koppel en vermogen al bij 2300 toeren zet daar een auto tegenover met 580pk die zal bijvoorbeeld zijn maximale koppel en vermogen bereiken bij 5000 toeren... Ben vaak zat op Assen en Six Flags geweest waarbij ze zulke dingen deden een truck tegen luxe auto laten sprinten de truck was in de eerste meters duidelijk sneller weg maar kan niet tegen de snelheid op boxen
    Wie het laatst lacht, denkt het langzaamst

  12. #11

    Standaard

    Wacht even zit ff stom te doen lees mijn eigen bericht terug en spreek mezelf tegen volgens mij, als ik logisch nadenk moet het zo zijn de vrachtwagen haalt zijn maximaal vermogen sneller (2300 toeren) door het hogere koppel, dit komt dan ook omdat de truck een andere overbrenging heeft als een auto, niet gebouwd op snelheid maar op trekkracht... Leuk dit al zeg ik het zelf :-?
    Wie het laatst lacht, denkt het langzaamst

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •