Bekijk Poll Resultaten: Welke methode heeft de kortste remafstand.

Stemmers
41. Je mag niet op deze poll stemmen
  • Methode A.

    11 26,83%
  • Methode B.

    30 73,17%
Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 72

Onderwerp: De kortste remweg bij nood

  1. #1

    Standaard De kortste remweg bij nood

    Aangezien ik deze discutie had met iemand en ik zelf aan het twijfelen sloeg wil ik er ook graag jullie mening over..

    Wat heeft de kortste remweg.. m.a.w. bij gebruik van welke van de 2 methodes komt de auto/bestuurder het snelste tot stilstand.

    Methode A:
    Deze bestuurder ziet een stilstaand obstakel bij een eigen snelheid van 90 km/u op 100 meter afstand o.d.

    Hij zet zijn versnelling in 2e en remt op de motor af tegelijkertijd.. in combinatie met de gewoone rem .. die hij? (pompend, half, volledig indrukt)

    Methode B:
    Deze bestuurder ziet een stilstaand obstakel bij een eigen snelheid van 90 km/u op 100 meter afstand o.d. (zelfde scenario als a)

    Duwt de koppeling in waarbij hij de wielen afsnijd van de motor en remt 100%

  2. #2
    audimechanic
    Guest

    Standaard

    Methode B uiteraard, hjet overschakelen naar de 2 duurt veeeelste lang. Daar denk je overgens ook niet bij na denk ik. Gewoon vol op de rem hangen.

  3. #3

    Standaard

    ik weet het niet iik durf het ook niet meer te zeggen.. je staat snel in 2e he en dan ben je ineens een heel pak stiller.. maarja ik twijfel ook en snap ook dat het als je de rem induwt je ook meteen stil staat.. vind het wel belangrijk want ik zet hem altijd in 2e bij dit soort toestanden en ik heb er wel tijd genoegt voor..

  4. #4

    Standaard

    Pompend remmen met abs?

  5. #5

    Standaard

    sommige autos hebben geen abs

    verder nog, als je de koppeling induwt en de rem induwt.. en dan afwacht tot je stil staat.. ondertussen heb je toch zeker de kans om hem in 2e te zetten en koppeling te laten aangrijpen.. en dan krijg je bij mij weten meestal toch een aardige schok van vertraging over je heen...


  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jims
    en dan krijg je bij mij weten meestal toch een aardige schok van vertraging over je heen...
    De maximale vertraging is maar van 1 ding afhankelijk: de grip die je banden hebben op het wegdek,

    Dus gewoon vol op de rem trappen!, dan beginnen je banden al bijna te blokkeeren dus afremmen op de motor heeft dan geen toegevoegde waarde

  7. #7

    Standaard

    Wou net zeggen...

    Heeft toch helemaal geen nut aangezien je al vol remt. Daarvoor hebben ze gelukkig ABS en goede banden voor uitgevonden
    Audi A3 1.8T (200PK) okt. 97

    Orgineel Facelift (Hella voor+achter)

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    ABS verkort trouwens NIET PERSÉ je remweg!
    Het zorgt ervoor dat de boel net niet blokkeert zodat je kan blijven sturen!

    Op droog wegdek bijvoorbeeld kan een goede bestuurder eerder stilstaan zonder abs.
    Maar we zijn niet allemaal goede bestuurders en zeker niet in een noodsituatie dus gelukkig is er ABS

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2004
    Posts
    399
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard

    Met die afstand / snelheid heb ik zat tijd. Ik rem dus en op het moment dat het toerental te laag wordt, schakel ik terug.
    Als ik echt een noodstop moet maken, trap ik gewoon vol op de rem en moet dan wel op het ABS vertrouwen. Als er tijd is, ontkoppel ik evt., maar in die situatie heb ik waarschijnlijk andere zorgen dan het evt afslaan van de motor.

  11. #10
    audimechanic
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door herman 100quattro
    ABS verkort trouwens NIET PERSÉ je remweg!
    Het zorgt ervoor dat de boel net niet blokkeert zodat je kan blijven sturen!

    Op droog wegdek bijvoorbeeld kan een goede bestuurder eerder stilstaan zonder abs.
    Maar we zijn niet allemaal goede bestuurders en zeker niet in een noodsituatie dus gelukkig is er ABS
    ABS verkort altijd de remweg.

    De wrijvings coeffiecient van een blokkerend wiel is lager dan dat van een wiel wat tegen het blokkeren aan hangt. Omdat de Wrijvingscoeffiecient hoger is bij een niet blokkerend wiel kan je harder remmen.

    Hier zit nog een maar aan, maar dat was 1 of ander uitzonderlijk geval.

  12. #11
    coupé's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    45
    Posts
    10.129
    Kudos
    155
    Auto
    Audi A2
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door audimechanic
    ABS verkort altijd de remweg.

    oooohhhh jochie maak nou eerst eens je huiswerk voor je iets op het forum gooit....

    ABS (Anti Blocking System / Anti Blokkeer Systeem)
    Vanaf 1 juli 2004 worden er voor de Europese markt geen auto's meer gebouwd zonder ABS. Wetgeving is het (nog) niet maar de Europese, Japanse en Koreaanse auto-industrie hebben zich middels hun belangenorganisaties ertoe verplicht om uitsluitend auto's met ABS te produceren. Het Anti Blokkeer Systeem zorgt ervoor dat de wielen niet blokkeren bij het remmen. De auto blijft daardoor bestuurbaar, zodat je om een hindernis heen kunt sturen. Zonder ABS zouden de wielen blokkeren en glijdt je auto rechtdoor en heb je geen controle meer over je voertuig. Als ABS in werking treedt voel je een trilling bij het rempedaal. Dit is een goed teken, raak dus niet in paniek als dit gebeurt.

    ABS verkort niet de remweg (die wordt zelfs langer op een droog wegdek) en het voorkomt ook het slippen in de bochten niet. Het zorgt voor een controleerbare auto bij hard remmen.
    Audi A2 1.4 aua

  13. #12

    Standaard

    inderdaad slippen in bochten (dabben) heb je esp voor.. abs op een droog wegdek is idd een langere remweg..

    BMW zeg ook dat abs nog niet helemaal op punt staat.. ookal is het al de 3e versie.. als je in een putje rijd terweil het remmen of op een niet nat wegdek zou het niet mogen werken en daar werken hun momenteel ook aan..
    want als je in een putje remt .. slaat de abs aan omdat het wiel dan volgens hun stil staat voor een fractie van een seconde dankzei het putje en dan doet ie abs op het stukje buiten het putje en dan is je remweg ook verder stel je bv voor een weg vol met putjes lol ik las dit in een duits artiekel over abs.

  14. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door audimechanic
    De wrijvings coeffiecient van een blokkerend wiel is lager dan dat van een wiel wat tegen het blokkeren aan hangt. Omdat de Wrijvingscoeffiecient hoger is bij een niet blokkerend wiel kan je harder remmen.
    ABS wordt geregeld door een computer,
    computers zijn dom, je moet ze alles vertellen, aan de andere kant onthouden ze dan ook weer alles
    ABS regelt af op 20 a 30% slip (zoiets toch)
    ABS heeft er geen idee van of het op een droge of natte weg rijdt, of op asfalt, of klinkers of onverhard.

    Nou zijn er voor al dat soort wegen natuurlijk verschillende manieren om het snelst stil te staan.

  15. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door herman 100quattro
    ABS verkort trouwens NIET PERSÉ je remweg!
    Het zorgt ervoor dat de boel net niet blokkeert zodat je kan blijven sturen!

    Op droog wegdek bijvoorbeeld kan een goede bestuurder eerder stilstaan zonder abs.
    Maar we zijn niet allemaal goede bestuurders en zeker niet in een noodsituatie dus gelukkig is er ABS
    is het niet zo dat in theorie je zonder abs altijd eerder stil kan staan dan met abs ongeacht de toestand van het wegdek.
    zoals audimechanic al zei heeft een blokkerend wiel minder weerstand dan een wiel dat net niet blokkeert.
    dus als je kan zorgen dat je wielen net niet blokkeren je het meeste weerstand hebt en dus altijd eerder stilstaat dan met abs.

  16. #15
    ToeToeT's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2006
    Leeftijd
    49
    Posts
    1.271
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 100

    Standaard

    My 2 cents:
    - Een band geeft de maximale weerstand op het wegdek net voordat deze overgaat in een slip/blokkeren.
    - Een band in slip (geblokkerd wiel) zorgt niet voor koerswijziging tijdens sturen.
    - De gemiddelde automobilist is niet in staat tijdens een noodsituatie het rempedaal zo te doseren dat je zowel maximale vertraging hebt als totale controle (experts/coureurs overigens ook niet... thin ice I know)

    Dus is ABS uitgevonden:
    - Dit anti-blokker systeem signaleert wanneer de banden in een slip geraken en derhalve zowel niet de maximale vertraging realiseren alswel de bestuurbaarheid van het voertuig onmogelijk maken.
    - Zodra het systeem een slip registreert onderbreekt het de remactie voor een split second, om het daarna weer te hervatten (het pulseren in je rempedaal).

    Gevolg:
    - Tijdens een ABS actie remt je band, ff niet en dan weer wel etc. etc. dus, telkens een stukje vers rubber (ook kouder rubber) op het asfalt en je wiel blijft draaien zodat je kan blijven sturen / en je tijdens het sturen ook nog een kant opgaat.

    Er zijn nog geen systemen die kunnen meten wat de maximale gripwaarden van je banden zijn, zodat ABS pulsvrij is.

    De enige uitzondering is het remmen in sneeuw (en geloof blubber ook )(staat in je instructie boekje).
    Tijdens het remmen op sneeuw hoopt zich sneeuw op voor je banden (sneeuwschuiver effect). Door de ABS werking rijdt je daar overheen (wiel blijft draaien), terwijl die 'sneeuwhoop' tijdens VOL blokkeren voor een enorme extra vertraging zorgen.

    Daarom wordt er in tha instruction manual ook geadviseert in dat soort situaties de ABS uit te zetten (en daarom heb ik een knop op mijn dash dat zegt ABS aus, en ToeToeT is dol op knoppen, lampjes en metertjes dus ik zeg .... ABS rulezz :-D ).

    Andere info, me is like spongebob...! feed me
    IXLR8 !

    (p.s. I Know that you are just jealous that the little voices are talking to ME)

  17. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jims
    want als je in een putje remt .. slaat de abs aan omdat het wiel dan volgens hun stil staat voor een fractie van een seconde dankzei het putje en dan doet ie abs op het stukje buiten het putje en dan is je remweg ook verder stel je bv voor een weg vol met putjes
    Nou, ik heb dat dus gehad met m'n Chevy Pick-Up.... :shock:

    Op een bepaalde afrit in A'dam zitten er allemaal ribbels in de weg vlak vóór een stoplicht... Dan gaat de ABS zich ermee bemoeien en heb je plotseling nauwelijks remmen! Is gelukkig nog net goed afgelopen, maar ben me wel het leplazarus geschrokken... :mrgreen:


    Noodstop: remmen en sturen! Niet aan andere dingen denken die weinig tot niets uithalen op een auto met goede remmen. Dat leidt alleen maar af.
    Audi S8

    "One of the galaxy's most competent and satisfying luxury sedans" (Car & Driver Magazine)

  18. #17
    audimechanic
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door januzzzz
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door herman 100quattro
    ABS verkort trouwens NIET PERSÉ je remweg!
    Het zorgt ervoor dat de boel net niet blokkeert zodat je kan blijven sturen!

    Op droog wegdek bijvoorbeeld kan een goede bestuurder eerder stilstaan zonder abs.
    Maar we zijn niet allemaal goede bestuurders en zeker niet in een noodsituatie dus gelukkig is er ABS
    is het niet zo dat in theorie je zonder abs altijd eerder stil kan staan dan met abs ongeacht de toestand van het wegdek.
    zoals audimechanic al zei heeft een blokkerend wiel minder weerstand dan een wiel dat net niet blokkeert.
    dus als je kan zorgen dat je wielen net niet blokkeren je het meeste weerstand hebt en dus altijd eerder stilstaat dan met abs.
    Jups dat klopt, zonder ABS is het in THEORIE mogelijk eerder stil te staan! Maar Vergeet het, dat je met een auto zonder ABS kan remmen tegen het blokkeren aan. Wanneer je super hard remt met een NON ABS auto blokkeren je wielen geheid, en zal je remweg veel langer worden.

    Vandaar, ABS verkort je remweg..

    Waarom? Wrijvingscoefficient is hoger met een niet blokkerend wiel, dan een blokkerend wiel. Gevolg, Remweg word langer door het in schokjes remmen. Maar, in een non abs auto kan niemand volledig afremmen tegen het blokkeren aan. (uitzonderingen daargelaten!) ABS kan dit wel, en dus is in de praktijk is de remweg korter.

    Dus Coupe, ik maak mijn huiswerk heus wel hoor! Kom lekker met eigen argumenten, en pak niet ergens een stukje van internet af, zonder enige diepgang erin..

  19. #18

    Standaard

    Waar haal je dat van die wrijvingscoefficient?

  20. #19
    audimechanic
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jean
    Waar haal je dat van die wrijvingscoefficient?
    Aus de boeken, die zullen het toch echt wel weten zou het niet?

  21. #20

    Standaard

    Plaats de titel eens aub. Interesseert me wel.

Pagina 1 van 4 1234 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •