Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 29

Onderwerp: Meer pk's of minder kg's?

  1. #1

    Standaard Meer pk's of minder kg's?

    Onlangs werd hier al druk gespeculeerd (mij is althans niet bekend dat Audi/VW dat officieel heeft vrijgegeven) over de motor die in de nieuwe Golf en A3 zouden komen.
    Ondanks dat we zuiniger met energie moeten omgaan, kan een - nieuwe - compacte middenklasser tegenwoordig klaarblijkelijk niet zonder zware zes-cilinder voor de sportmodellen.
    Al met al zie je dat het gewicht van deze auto's daardoor eigenlijk als maar toeneemt (een R32 weegt al 1500 kg). Is men hier niet op de verkeerde weg, zou men voor deze modellen niet moeten proberen om in plaats van ruimte te vinden om er nog een grotere motor in te lepelen, moeten trachten zoveel mogelijk gewicht te besparen?
    Audi is er zo al in geslaagd om met de A2 te kunnen volstaan met compacte motoren. Daarnaast is volgens mij de nieuwe Porsche 996 GT3 een mooi voorbeeld, die supercars met meer dan 600 pk het nakijken geeft (misschien niet direct in een rechte lijn), hoewel hij het met 'slechts' 381 pk moet doen...


    'Fat men cannot run as fast as thin men, but we build most of our vehicles as though dead-weight fat increased speed... I cannot imagine where the delusion that weight means strength came from...' (Henry Ford).

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.881
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Tja, da's inderdaad een probleem. En dat ligt niet alleen bij de berijders die steeds meer luxe willen hebben (wel eens een aircosysteem gewogen?) maar ook bij de wetgevers die steeds meer veiligheidsvoorzieningen in onze auto's willen stoppen. Overal stalen balken, airbags...

    Mijn (passief) zeer veilige Audi 80 van 1990 maar zonder airco en airbags weegt slechts 1060 kg. Hoeft de motor dus niet zoveel mee te slepen en komt-ie ook met 112 pk en 2 liter nog fijn van zijn plaats.

    Tom
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3
    QuattroNL's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    54
    Posts
    6.426
    Kudos
    8
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Meer pk's of minder kg's?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 340@7000
    Is men hier niet op de verkeerde weg, zou men voor deze modellen niet moeten proberen om in plaats van ruimte te vinden om er nog een grotere motor in te lepelen, moeten trachten zoveel mogelijk gewicht te besparen?
    Helemaal mee eens!

    Zodoende ga ik voor m'n rally-project niet zozeer de motor tunen (in 1e instantie dan) maar haal ik zoveel mogelijk spullen uit de auto. Er zit nu o.a. (originele) airco in, en samen met alle andere opties en interieurdelen hoop ik zo toch minstens 150kg uit de auto te halen.

    Als ie dan helemaal klaar is en hij is echt veel lichter dan wil ik 'm opnieuw bij de RDW laten wegen zodat ik minder houderschapsbelasting hoef te betalen
    Geen idee of zoiets lukt maar 't is een leuk idee, al zeg ik het zelf.

  4. #4

    Standaard

    Goh vreemd, had gedacht dat je toch wel prijsstelde op alle mogelijke luxe in een rally-auto :wink: Dan zul je er dus ongeveer 200 kg uit moeten slopen, want je verliest voor een degelijke rolkooi weer 40. In welke klasse wil je er eigenlijk mee gaan rijden (H12?).

    Dat je die dingen in een competitie auto niet nodig hebt, lijkt me vanzelfsprekend. Daarnaast heb je met een lager gewicht ook minder last van traagheidsverschijnseltjes, wat de wegligging toch ten goede zou moeten komen.

    Zou je voor een gewone straatauto ook bereid zijn genoegen te nemen met minder luxe?
    Van een airco - ca. 25 à 35 kg? - zie ik het nut nog wel in (kan erg aangenaam zijn in de zomer), maar wat moet je met bijvoorbeeld elektrisch verstelbare stoelen (dacht 8 elektromotoren / stoel) wanneer je de enige bent die in de auto rijdt?

  5. #5
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.881
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Het is allemaal wel erg leuk, maar vooral elektrische stoelverstelling vind ik niet zo belangrijk. Ik kan me voorstellen dat je er anders over denkt als je in een auto 'leeft', meer dan 50.000 km per jaar rijdt.
    Mijn 90q heeft originele airco, die moet al bijna zolang ik de auto heb bijgevuld worden, maar ik kan me er niet echt druk over maken. Is het warm, dan is het maar warm. Ik zal er niet aan overlijden...

    Tom
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure


  6. #6
    Audi 80's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    156
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard

    Sekers!! een van mijn eerdere auto's was een Honda CRX met 1.6 liter 16 kleppert moter. Had "slechts" 125 PK maar doordat het gewicht zo laag was (680 kg) ging ie als de spreekwoordelijke brandweer !!!!!!
    Ook een Kadett GSI 2L 16 klepper met "slechts" 156 PK is een beul op de weg dankzij laag totaalgewicht (860 kg) en dus hoog PK/Kg verhouding.

    Grtz.

    Audi 80
    (die menig "dikke" leasebak er bij sprints z'n achterkant heb laten zien, uitgedaagd door bestuurders die na de sprint beschamend een andere kant uit keken :wink: )
    It's just me, myselve and my AUDI 80 V6 :-)
    uhm... Me, myselve and my AUDI A4 1.8 5V :-P
    AUDI A6 C6 2.0 TFSI (BPJ)

  7. #7
    <> joris(snaak)'s Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    6.328
    Kudos
    106
    Auto
    Audi RS4

    Standaard

    Mijn 100 type 44 weegt ook maar 1200 KG, ondanks automaat, airco, airbag, procon-ten etc. dus het zit niet alleen in de 'zware' accesoires...
    '01 rs4 641 ps

  8. Ad
  9. #8
    urquattro83's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.617
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB

    Standaard

    Ik denk dat ze in het geval van audi geen concessie's moeten doen m.b.t. de exlusieve optie's bij de S en RS modellen. Dus vermogen!!

    Wel zou het leuk zijn dat audi net als de bmw m3 CSL een (light-version) van een RS-model uitbrengt. Dan kan uiteindelijk iedereen kiezen wat hij wil.

  10. #9
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.881
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door joris(snaak)
    Mijn 100 type 44 weegt ook maar 1200 KG, ondanks automaat, airco, airbag, procon-ten etc. dus het zit niet alleen in de 'zware' accesoires...
    De type 44 is dan ook een redelijk 'flexibele' auto en ook de bescherming bij zij-aanrijdingen is niet super in vergelijking tot oudere auto's. Da's niet vreemd, hij werd tenslotte al in 1982 geintroduceerd. Wil overigens niet zeggen dat het geen veilige auto is, want dat is het zeer zeker wel.
    De eisen zijn vreselijk aangescherpt de laatste tijd, en met name de verafgode EuroNCAP-test heeft mijns inziens geleid tot overdreven zware auto's. Die overigens voornamelijk veilig zijn op de in de EuroNCAP beoordeelde punten, als je niet zo'n 'voorgeprogrammeerde' aanrijding krijgt dan zijn de resultaten een stuk minder positief.

    Heb je het gewicht van je Audi 100 al eens vergeleken met dat van een recente A6?

    Tom
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  11. #10
    QuattroNL's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    54
    Posts
    6.426
    Kudos
    8
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard

    Met mijn rally-auto wil ik eigenlijk alleen maar op de 'gewone' weg rijden.
    Heb helaas geen race-licentie oid dus echt competitierijden lukt dan niet. Ergens wel jammer maar het is ook gruwelijk duur!

    Maar die auto wil ik juist zo kaal en oncomfortabel mogelijk maken zodat je het pure autorijden voelt. Aangezien ookalle isolatie eruit gaat zal het ook een lekker herrie in de auto worden. (alhoewel ik het geluid van een geblazen 5-pitter niet echt herrie wil noemen, eerder muziek!).

  12. #11
    urquattro83's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.617
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB

    Standaard

    Dat heb je groot gelijk in Ferry,

    1 urquattro voor het ''netjes''
    1 rijders-urquattro (geen vering,kuipstoelen, je moet je gewoon een rallycoureur voelen)

  13. #12

    Standaard

    Heet die rijders-urquattro eigenlijk niet gewoon Sport Quattro Evo S1?


    1 voor ...
    1 voor ...

    Dan kom je eigenlijk bij het punt dat je alles niet kan verenigen in een auto: ofwel luxe ofwel super sportiviteit...

  14. #13
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.881
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Waarom niet eigenlijk? Honda heeft met z'n VTEC bewezen dat een racemotor en een boodschappen-op-de-hoek-motor best samen kunnen gaan en met actieve vering moet je het ophangingskarakter een eind heen kunnen aanpassen. Je kunt met een RS6 ook wel een pakje sigaretten op de hoek gaan halen, terwijl het wel een serieuze bak is...

    Het enige wat in de weg zit is dat een ECHTE sportwagen geen honderden kilo's aan luxe mag meeslepen, maar dat kun je weer compenseren met meer power.

    De vraag is of de RS6 een echte sportwagen is. Daarvoor zou het blok eigenlijk in een kleinere, lichtere auto moeten hangen- zoals een A3 of A4.

    Tom
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  15. #14

    Standaard

    :crazyeyes: Zou dat passen in een A3/S3 ? :twisted:
    I like digging...

    Especially someone else his grave

  16. #15
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.881
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Bij A!Avantgarde hebben ze een keer een V8 4.2 in een A3 gepropt. Alleen de aandrijving paste niet meer, hij kraag dus achterwielaandrijving. Lijkt me ook niet zo'n goed plan, al die power op de voorwielen...
    Dit was jaren geleden toen er nog geen quattro-A3 bestond.

    Heb ergens een folder van dat ding, ziet er behoorlijk vet uit.

    Tom
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  17. #16

    Standaard

    Heb je ook nog een scanner toevallig? Die wil ik wel eens zien!
    I like digging...

    Especially someone else his grave

  18. #17
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.881
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Ik heb een scanner, zal de folder eens opzoeken. Voorlopig weinig tijd, ik ben bezig met het maken van het AACN-clubblad.

    Tom
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  19. #18
    Lutser Sander's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    43
    Posts
    16.280
    Kudos
    302
    Auto
    Audi SQ5
    Land
    Land

    Standaard

    Ben jij van de algemene Audiclub Tom??

    Kun je niet ergens een klein plaatsje maken voor bekendheid van audiforum.nl ???

    hehe, zou wel relacco zijn :roll:

  20. #19
    urquattro83's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.617
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB

    Standaard

    340pk @ heel veel toeren: alleen een sportquattro is errug duur! :wink:

    Zou wel een heel mooi alternatief zijn voor een leeggeplukte urquattro.

  21. #20

    Standaard

    Tja, ik weet dat ik een slechte smaak heb :cry:

    Aan de andere kant heeft Audi veel meer overwinningen behaald voor de Sport Quattro werd ingezet. Dus misschien is de normale toch de betere rallywagen.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •