Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 48

Onderwerp: Wat is kleven?

  1. #1

    Standaard Wat is kleven?

    Deze vraag werd me net gesteld...

    In mijn optiek deed ik niets verkeerd, ik reed rustig en was aan het inhalen met 110 op de A16. Tijdens m`n rijopleiding is me geleerd 1,5-2 auto`s afstand te houden en dat doe ik dus al jaren. Nu krijg ik dus een PV (via ovj dus nog geen bedrag) voor "kleven" met een afstand van 12-15mtr.

    Nadat ik staande was gehouden door een onopvallende donkerblauwe Passat variant V6 DSG (51-TK-nogwat) mocht ik fijn de beelden bekijken. Mss heb ik een plaat voor m`n kop maar ik vond er nu niet echt wat schokkends aan. Eea werd gebaseerd op de schaduwen van de auto`s.
    Daarna volgde een opvoedkundig praatje met wat rekensommetjes. In mijn situatie zou ik bij een plotselinge noodstop van m`n voorganger er met 40km/u ingeklapt zijn. Goed, fijn, prima, de beste man heeft een punt maar er wordt gesteld dat er minimaal een trekker/oplegger combinatie in het gat moet passen. Vanaf 20mtr (bij 100-120km/u) is het dus geen kleven meer. In perfecte condities zou je eigenlijk 5sec tussenafstand (helft van je snelheid) moeten hebben om je voorganger niet te raken.

    Hij heeft natuurlijk gelijk, ik vraag me alleen af in hoeverre je dit wilt realizeren. Nogmaals, mij is geleerd 1½-2 auto`s afstand te houden dus dat doe ik ook uit gewoonte. Nu al moet je regelmatig op je rem omdat iemand `m er zonder knipper tussen "pleurt". Verder kwam hij met de meest grote l*lkoek die ik ooit heb gehoord: nl dat ze er zijn om ons uit het ziekenhuis te houden. Op mijn vraag of zij de plaats van Darwin hadden ingenomen kwam geen antwoord maar was het wel met me eens dat er de rijopleidingen er meer aandacht aan zouden moeten besteden.

    Nu ben ik benieuwd wat jullie onder kleven verstaan. Voor mij houd (hield, na dit geval) het in dat iemand op minder dan een autolengte op m`n achterbumper hangt.


    PS: Even terzijde...de andere auto`s op het filmpje hadden ongeveer net zoveel afstand tov elkaar. Al met al ben ik (net?) een km gevolgd, het filmpje speelt zich alleen af in de drechttunnel. De maatstaf voor linksplakken is minimaal 800mtr. Zou het dan toch de witte ford transit connect icm een audiforumpetje zijn geweest die de aandacht trok?
    I like digging...

    Especially someone else his grave

  2. #2
    haroldv's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2005
    Leeftijd
    53
    Posts
    1.308
    Kudos
    1

    Standaard

    Goed punt, inderdaad geen idee. Maatstaf is de aanhouding: dan heb je gekleefd....
    Assumption is the mother of all fuckups.

  3. #3

    Standaard

    Ik vind 1,5 á 2 auto's toch wel erg weinig als je met 110/120KM per uur rijd. Ik heb geleerd wat meneer agent hierboven heeft gezegd, tijdens mijn rijlessen. Ik kleef ook alleen in uitzonderlijke situaties. Uitrollen van de auto bijvoorbeeld of als ik echt enorme haast heb en iemand gaat 40 rijden. Meestal trek ik dan toch terug omdat het geen zin heeft.

    Je ziet het wel vaker dat iedereen op de snelweg 1,5 tot 2 auto's ruimte tussen elkaar laat, vooral als het druk is. Ik zou het in ieder geval niet fijn vinden als iemand zich achter in me klep boort.. hou altijd voldoende afstand vooral met slecht weer...
    Audi A3 1.8T (200PK) okt. 97

    Orgineel Facelift (Hella voor+achter)

  4. #4
    wazzup01's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2008
    Leeftijd
    51
    Posts
    3.303
    Kudos
    26
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard

    FF wat overleg gepleegd, het is idd zo dat het kleven wordt genoemd als de afstand tussen de auto voor je en jouw auto minder is als 20mtr. Dit is te herkennen aan het volgende de strepen op de snelweg zijn 3 mtr lang, de ruimte tussen de strepen is 9 mtr. Er moeten dus minimaal 3 strepen tussen jou en de auto voor je zitten. Er zijn echter een paar maars, als je bv net een inhaalactie inzet achter een auto die jou net inhaalt en de afstand is tijdelijk minder als die drie strepen maar zodra je erachter zit wordt de ruimte weer meer dan is er ook niets aan de hand. Evenals wanneer het erg druk is en het verkeer is aan het ophopen wegens een remactie, dit wordt ook niet gezien als kleven. Wat ook niet gezien wordt als kleven is als jij rijd en er een auto spontaan van links naar rechts gaat op 9mtr afstand. Zaak is dan wel dat je direct daarna jou snelheid verlaagt om de afstand tussen jou en de auto voor je te vergroten.

    Waar je met deze boete wel even rekening mee moet houden is als je geen beginnend bestuurder bent (meer dan 2 jaar je rijbewijs) je eigenlijk altijd direct mag voorkomen zodra je nogmaals dezelfde overtreding begaat in het komende jaar. Er is dan zelfs een mogelijkheid dat je je bij het CBR mag melden om te controleren of het nog wel veilig is om jou op de weg te laten (immers dan wordt er gekeken of het niet ingesleten gedrag is, zo ja dan mag je opnieuw je rij-examen gaan afleggen).

    Daarnaast als je idd sterk het gevoel hebt dat er hier gewoon iets niet klopt, dan kan je altijd bezwaar maken, of zelfs de zaak laten voorkomen, de gehele opname wordt dan getoont in de rechtbank en dan zou je kunnen aanvoeren dat het overige verkeer hetzelfde gedrag laat zien en je het dus niet met de uitspraak eens bent.

    Verder is het moeilijk om te bepalen uit een stuk tekst hoe het eea geconstateerd is.

    P.S. houd rekening met ±€300,- boete
    Waar een wil is, is een weg.
    Maar waar een weg is, hoef ik niet te willen.

  5. #5

    Standaard

    Naja, ik wil graag weten of ik over de schreef ga. Dit gaat me wss tussen de 250-350 euro kosten terwijl ik me eigenlijk van geen kwaad bewust was.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door BartNL Bekijk Berichten
    Je ziet het wel vaker dat iedereen op de snelweg 1,5 tot 2 auto's ruimte tussen elkaar laat, vooral als het druk is. Ik zou het in ieder geval niet fijn vinden als iemand zich achter in me klep boort.. hou altijd voldoende afstand vooral met slecht weer...
    Dat bedoel ik dus, wat is de grens? Ik wist niet beter en heb ook niet anders geleerd. En tuurlijk, bij een noodstop ben je het haasje.

    Oke, als je er dan weer eens over nadenkt en de sommetjes erop loslaat dan klopt die 2 lengtes idd niet. Maar ja, je bent mens en dus een gewoonte dier, als het je zo geleerd wordt denk je er (zonder dwingende reden) natuurlijk niet verder over na. Persoonlijk ervaar ik een ander die 1½-2 lengtes achter me zit ook niet als klever.

    *Edit*

    @ Wazzup: je reply stond er pas nadat ik bovenstaand plaatste.

    Tuurlijk, de text is ook slecht een schets. Naar beneden in de tunnel rollend ben ik, denk ik, ook wel iets te dichtbij geweest al was dat kortstondig. Aanvechten gaat niet lukken maar daar ging het ook niet om.
    Maar wat dan wel frappant is, is dat zowat heel NL vaak 1,5-2 lengtes hanteerd en dat het dus blijkbaar wettelijk minimaal 4 lengtes moet zijn.
    Laatst gewijzigd door TenS3; 28-02-09 om 16:17.
    I like digging...

    Especially someone else his grave


  6. #6
    Lutser Sander's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    43
    Posts
    16.281
    Kudos
    302
    Auto
    Audi SQ5
    Land
    Land

    Standaard

    Gelul van de bovensta plank weer, zakkenvullerij, meer niet. Ga jij maar eens 20 meter afstand houden van je voorliggers, gooien 3 auto's zich ertussen en als het ff kan 4 tijdens de spits. Bumperkleven is een term die niet bestaat, het is overbevolking op de weg. Wij krijgen de schuld van een infrastructuur die 20 jaar achterligt op schema, onder de noemer bumperkleven.

  7. #7
    Administrator Arlo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    22.331
    Kudos
    97
    Land
    Land

    Standaard

    Gevoelsmatig vind ik 2 autolengtes ook wel erg krap..

    Probeer zelf ruim op de 4 lengtes te zitten maar dat is niet altijd haalbaar (schuift er idd weer eentje tussen)
    Vrienden van me zitten meestal op de 2 lengtes.. en dan zit ik er niet erg lekker naast.
    Ik hou dan ook echt van flink afstand houden..
    One liter, driver's licence eater...


  8. Ad
  9. #8
    wazzup01's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2008
    Leeftijd
    51
    Posts
    3.303
    Kudos
    26
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TenS3 Bekijk Berichten
    Oke, als je er dan weer eens over nadenkt en de sommetjes erop loslaat dan klopt die 2 lengtes idd niet. Maar ja, je bent mens en dus een gewoonte dier, als het je zo geleerd wordt denk je er (zonder dwingende reden) natuurlijk niet verder over na. Persoonlijk ervaar ik een ander die 1½-2 lengtes achter me zit ook niet als klever.

    Persoonlijk heb ik hetzelfde gevoel, zodra je meer dan 2 lengtes afstand houdt kruipt iemand anders er wel weer tussen en laten we heel eerlijk zijn gevoelsmatig is 110 niet hard in een audi. Echter ga nu maar eens met mijn arosa hetzelfde doen, de ervaring en beleving is dan totaal anders.
    Waar een wil is, is een weg.
    Maar waar een weg is, hoef ik niet te willen.

  10. #9

    Standaard

    Oke, de golf cabrio is idd ook wel een ander verhaal.

    Maar goed, de bekeuring is voor kleven op 12-15mtr, da`s wel meer dan 2 auto`s.

    Zucht, ik krijg altijd van die kutprenten als ik niet gehaast of gestressed rij en zeker met die Connect rij ik echt suf omdat het ding totaal niet vooruit te branden is. Ik haal al bijna een maand niet meer in, waag ik eens een poging wordt je direct bekeurd voor kleven
    Laatst gewijzigd door TenS3; 28-02-09 om 16:36.
    I like digging...

    Especially someone else his grave

  11. #10
    RS6 C5, A3 1.9 TDIe Eszes's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    13.464
    Kudos
    2

    Standaard

    1,5 tot 2 autolengtes is imho veel te kort. Ik begrijp niet dat dat ergens werd 'geleerd'. Ik geloof in de regel halve snelheid in mtrs. In de praktijk verwatert dat wel naar 1/3 snelheid in mtrs, maar goed: nog steeds veel meer dan 2 autolengtes.

    Zal wel een duur grapje worden.

    ... en van die wijze preken zou ik ook kotsmisselijk worden...
    RS6 C5
    A3 TDIe

  12. #11
    muizenissen
    Guest

    Standaard

    Mij is geleerd om circa 2 seconden afstand te houden. Dat zie je ook in die saaie reclames op TV. En dat klopt ook wel met wat Michel zegt: 100km/u is 33m/sec. Twee seconden is 66m. Het is ruim, maar in de praktijk zit ik vaak op 1 of 1,5 seconden achter m'n voorganger, wat dus neerkomt op 33-45m achter hem/haar (1/3 tot 1/2 snelheid in meters zou 33 tot 50 meter zijn).

    Ik moet ook heel eerlijk zeggen dat dat prettiger rijdt dan wanneer je op 2 of 3 autolengtes rijd; mede door de relatief hoge neus van zowel de A4 en de A6 krijg ik dan het gevoel dat ik er dicht op zit. Met inparkeren heb ik dat ook; het lijkt alsof ik mezelf in de muur boor, zit er nog een meter tussen!

    Kleven is wat mij betreft ook niet zozeer uit te drukken in meters, maar met name in de periode waarin je het doet. Hoe goed je ook afstand houdt, bij elke rit zal je een keer binnen 5 meter van je voorligger komen, ook op de snelweg. Doe je dat langere tijd achter elkaar, en/of bij meerdere auto's, en er is dus een patroon te leggen, dan ben je aan het kleven..

  13. #12
    Dia's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2007
    Leeftijd
    45
    Posts
    138
    Kudos
    0
    Auto
    Audi RS4

    Standaard

    De meeste mensen die kleven hebben niet het idee dat ze iets verkeerd doen, ze beseffen namelijk niet hoe gevaarlijk hun rijgedrag is tot hun voorligger bruusk begint te remmen... Je hebt dan ook van die mensen die zeggen dat ze x aantal jaren ongevalvrij rijden maar dat is geen argument, je kan echt al die jaren geluk gehad hebben. Dergelijke mensen zijn nog het slechtst want ze passen hun rijgedrag niet aan omdat ze overtuigd zijn van hun gelijk.

    Ik spreek me niet uit over het geval in de openingspost maar afgaande op de beelden die ik soms zie in wegmisbruikers kan ik zeggen dat iedereen die daar een boete krijgt voor het kleven die terecht krijgt. In België wordt daar bij mijn weten zelden of nooit op gecontroleerd en dat is zeer jammer.

  14. #13

    Standaard

    De keren dat ik wegmisbruikers zie gaat het om hele extreme gevallen (1-0.5 lengtes) Persoonlijk vond ik ze zelf nu ook niet bepaald het goede voorbeeld geven bij het staanhouden. Terwijl ik ging uitvoegen haalt die passat me ineens in en knalt `m tussen 2 auto`s met, jawel, 2 lengtes verschil in en rechtstreeks door naar de uitvoegstrook (dus 2 banen in 1x). Voor de voorste auto was 100m ruimte en de uitvoegstrook was leeg...

    Ik dacht nog, wat een imbeciele actie is dat nou weer, keb het maar niet aangekaart.
    I like digging...

    Especially someone else his grave

  15. #14
    Roofless wolfie030's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2005
    Posts
    4.443
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard

    Ik heb eigenlijk geen idee, hoe een gevoelsmatige veilige lengte aan, maar of dat nou < of > 20m is... Ik heb het idee dat als het druk is maar het rijdt wel door dat het minder dan 20m is. Zal er eens bewust op gaan letten. Ik tel iig geen strepen of seconden.
    1998 Cabrio 2.6 automaat (Daily leasel: VW Tiguan 1.4 TSI 150 pk)
    (Ex: '91 80 1.6/'92 80 2.6/'92 80 2.8q/'93 80 2.0/'97 A4 1.6/'98 A8 4.2)

  16. #15
    klaasa4's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2004
    Posts
    6.240
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    2 seconde tussenruimte is mij bekent.
    en komt overeen met de ruimte tussen de hectometerpaaltjes/reflectorpaaltjes.

    Ik houd zelf met personenauto als vrachtauto de ruimte tussen het hectometerpaaltje en eerstvolgende reflectorpaaltje aan (indien aanwezig).
    dat is 50 mtr tussen ruimte, en makkelijker bij te houden dan de strepen of seconden tellen.

    Ik hoop dat de bon minimaal word gehouden, het is vervelend geld wegbrengen..
    Laatst gewijzigd door klaasa4; 28-02-09 om 18:31.
    Audi A4 b6 Tdi 96Kw, met Verhoeven kuur.

  17. #16
    poetsertje's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2005
    Leeftijd
    54
    Posts
    17.161
    Kudos
    1251
    Auto
    Audi A6 Allroad
    Land
    Land

    Standaard

    Ten, mij is ook ongeveer 2 auto's tussenafstand bijgebracht 20 jaar geleden
    (toen bestond de 2 sec regel echt niet)

    Misschien is stiekem toch je algemene beeld van die rit aanleiding geweest,
    want ik vind 12 meter niet direct aanleiding tot, als je de rest van rijdend nederland bekijkt.
    Ok, het is in theorie niet genoeg, maar het is in druk verkeer bijna niet te doen.
    Ik rijd 3 keer per jaar door het drukke verkeer en ik ben altijd die "he daar is zo'n knurft die een gat laat vallen" bestuurder.

    Flauw als ik het zo lees.
    Mijn auto is net als zijn baas:
    Niet te dik, maar zwaar gebouwd

  18. #17

    Standaard

    Dat gevoel had ik ook lichtelijk: die witte combi met dat petje pakken we bij het minste geringste. Theoretisch hadden ze gelijk en het is ook wel goed om er over na te denken, anderzijds is 90% van de bestuurders in de spits strafbaar.

    Iemand een idee hoelang het trouwens gaat duren voordat het schikkingsvoorstel op de mat ligt?
    I like digging...

    Especially someone else his grave

  19. #18
    a4drieliter's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2008
    Leeftijd
    63
    Posts
    5.688
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Ik begrijp niet dat er mensen zijn die te dicht op een voorganger rijden en dan niet in de gaten hebben dat ze er te dicht op zitten!
    Dus....

  20. #19

    Standaard

    Zei iemand met zo`n onderschrift...
    I like digging...

    Especially someone else his grave

  21. #20
    a4drieliter's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2008
    Leeftijd
    63
    Posts
    5.688
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TenS3 Bekijk Berichten
    Zei iemand met zo`n onderschrift...
    Hard rijden wil niet zeggen dat je bij iemand op de bumper moet rijden. Ik houd, indien mogelijk, een vrij grote afstand aan.
    En inderdaad, dan gaan vaak anderen voor mij weer naar links.

    Die ga ik later dan wel weer voorbij!
    Dus....

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •