Die auto is niet van jou, hij is van de leasemaatschappij. Niet doen dus.
Hoop dat iemand mij hier kan helpen met het volgende.
Ik vroeg me af of het mogelijk is om mijn leaseauto te chiptunen zonder dit te melden aan de leasemaatschappij met behoud van garantie. De leasemaatschappij staat het namelijk niet toe op verzoek van mijn werkgever.
Zo niet, wat is het worst case scenario als garantie niet mogelijk is en ik het doe buiten de leasemaatschappij om? Ik heb geen idee hoeveel risico er eigenlijk is bij chiptuning.
Het betreft overigens een A4 B8 1.8 TFSI 120pk. Ik heb begrepen dat er zeer veel uit deze motor te halen is
Zou zeer blij zijn met nuttige informatie en tips...
Alvast bedankt iedereen!
Mijn auto is geleased inclusief tuning. Was geen punt, aangezien het met garantie was.
Voordeel is misschien wel, dat het bij de Audi-dealer (ABT dus) gebeurde.
Het niet vertellen is niet slim, bij mijn auto heb ik 3x een upgrade gehad van het motormanagement-systeem.
Hiervoor moest eerst de motor ge-detuned worden, daarna geupdate en vervolgens weer getuned.
Deze meerkosten liggen nu bij de leasemaatschappij, komen anders bij jou te liggen.
Succes
Dat is jouw persoonlijke mening, er zijn er genoeg die daar heel anders over denken waaronder ik zelf, denk ook eens aan het feit dat sommige mensen misschien veel in Duitsland of met een aanhanger rijden!
Trouwens tunen was bij mij ook geen probleem volgens Athlon, ik heb uiteindelijk echter voor een originele 170pk gekozen.
Dank jullie wel voor de replies! Niet de antwoorden die ik gehoopt had, maar wel verwacht Jullie hebben idd gelijk.
Ik zie er denk ik vanaf tenzij iemand hier nog andere suggesties komt. Misschien dat ik even langs de dealer ga, waar ik de auto heb opgehaald voor advies.
Nogmaals dank! Wat een top-forum dit!
Je kunt er prima mee rondrijden, da's waar - ik heb jarenlang rondgereden met slechts 102pk, en zolang je maar op tijd terugschakelt is er geen vuiltje aan de lucht. Maar met 250pk is 't toch flink wat makkelijker om snelheid te maken, en nog belangrijker vind ik dat 't veel relaxter rijdt. Als je je eens een keertje vergist in de snelheid en/of afstand van het overige verkeer zit je niet gelijk in de problemen, maar trap je gewoon 't gas helemaal onderin en creeer je heel makkelijk de ruimte die je nodig hebt.
Mijn vorige S4 (B5) was ook gechipt laten doen bij Ziptuning die nemen de garantie over (zie de voorwaarden) ik heb er 5 jaar mee gereden en 0 problemen gehad, de wagen was dealer onderhouden, de dealer zag dat ie gechipt was (volgens de wp chef onbekende indringer met uitlezen) maar kreeg gewoon de 2 stempels bij onderhoud.....ik deed er ook niet geheimzinnig over bij de dealer, het was trouwens geen lease auto.
Mijn beide leasemaatschappijen doen absoluut niet moeilijk, zolang het maar via dealer gedaan wordt.
Nadeel is alleen de kosten:
- ABT via dealer is al snel 2x zo duur (1499,-)
- Leasemaatschappij berekenen nog extra onderhoudskosten mee.
Dit was bij mij uiteindelijk 3,40 netto p/m incl BTW bijtelling.
Maar nu heb ik straks wel tuning met volledige garantie op mijn 1.4 TFSI via Terberg leasing.
Mijn vorige Seat Ibiza FR TDI is via Achilles leasing en dealer van 130 -> 164 pk gegaan.
Nooit geen problemen gehad.
Succes met tunen
Dat is een heel ander verhaal.. De garantie is bij jouw auto toch geen punt meer want die was hoogstwaarschijnlijk al verlopen toen je de tuning erop liet zetten.. Dat Ziptuning (Tobbers 1e klas trwns) die garantie overneemt stelt dan ook niet veel voor ben ik bang..
Overigens gaat het ook niet over het wel of niet krijgen van dealer-stempels van een auto van 9? jaar oud, maar het (gratis) vervangen van dingen die onder de garantie vallen.. Bij jouw S4 zal dat sowieso niet meer van toepassing zijn..
je hebt nog altijd iets als mobiliteitsgarantie...bij de dealer.
En de garantie die Ziptuning overneemt is de eventuele mobigarantie als de dealer je die niet meer geeft en garantie op je bak, motor, aandrijflijn enzovoorts.
En garantie was bij mij wel van toepassing trouwens (A-selectie destijds)
En hoezo tobbers? ik heb 0 problemen gehad heb je zelf ervaring ermee zo ja vertel eens..
Ik zou het gewoon doen. De leasemaatschappij doet niet moeilijk maar de werkgever.
Als jij hem veilig laat chippen bij JD of Hartog en je bewaard de oude software komt niemand er ooit achter. Een goede chip ziet de dealer niet, zeker niet als foutcode of indringer zoals hierboven genoemd. (Nu staat ziptuning niet bekend als een betere chipper)
Als je hem inlevert dan laat je de orginele software weer terug plaatsen.
Als je werkgever het verbied dan is het enige risico dat je een reparatie die te wijten is aan de chip, zelf betalen en de kans dat ze erachter komen is al nihil, laat staan dat je aansprakelijk gesteld wordt. Ik zou het risico gewoon nemen, voor een A4 is 120 pk te weinig...
Dit was mijn initiële plan ook, maar aangezien ik de 1.4 TFSI heb en die nog nauwelijks (getuned) rondrijden vond ik het een beetje tricky. Straks blijkt die motor minder storingsvrij en ben je wel aan de beurt. Maar de 1.8 rijdt al wat langer rond, is een motor die vaak getuned wordt en zijn (probleemloze) kracht wel bewezen heeft.
Het is een overweging, zeker omdat ABT tuning voor de 120pk A4 wel heel erg duur is...
Maar hoe kom je erbij dat de dealer dit niet ziet? Volgens mijn dealer zien ze het gelijk als de auto aan de computer gaat. Al is het natuurlijk de vraag wat daarvan waar is.